Spring naar bijdragen

Check Engine, Geen Foutcodes - 4.0L '98 Tj


Martin_N
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Sinds gisteravond brand het 'check engine' lampje. Ik heb zojuist gekeken of ik foutcodes krijg maar helemaal geen - bij controle loopt de display netjes van 111111, 222222 etc. tot 999999 waarna ik weer mijn km stand te zien krijg, geen codes.

Waar kan ik nu het beste beginnen met zoeken naar het probleem? Ik heb mijn auto de komende tijd nog wel nodig voor een paar ritjes, maar durf er niet echt zo mee verder te rijden.

Overigens heb ik gisteravond, nadat het lampje ging branden, de rit naar huis nog prima kunnen afmaken. Hij rijdt prima!

Tips zeer welkom.

Groeten,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de procedure gevolg met indrukken km-knop + contact om. En dan gaan inderdaad de metertjes netjes op -en neer zoals hieronder omschreven. Zat de aan/uit/aan/uit/aan eens proberen, kijken wat 'ie dan doet!

Foutcodes weergeven in een TJ '98 en nieuwer:

Twee opties:

Als je een contactsleutel hebt met zwart plastic moet je het doen zoals hierboven met de '97 TJ. Als de kleur grijs is heb je een 'Sentry-key' en wordt het simpeler om de codes op te roepen. Optioneel in '98-'99 en standaard vanaf 2000.

  • Stop de sleutel in contact.
  • Druk op de resetknop van km-teller en houd die ingedrukt terwijl je de sleutel naar 'run' draait.
  • Dan krijg je softwareversie nummer op de km-teller, gevolgd door de eventuele foutcodes in zijn geheel. Verder worden alle meters op het dashboard 1 voor 1 gecontroleerd. Ze slaan uit en weer terug, kun je meteen checken of ze het doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Beste mensen,

Eind december, nadat ik bovenstaande bericht had geplaatst, heb ik het check-engine lampje 'verholpen' door de auto te resetten. Als het lampje daarna direct weer zou gaan branden kon ik wel zeker zijn dat er echt iets aan de hand was, als het lampje niet opnieuw ging branden was de auto waarschijnlijk ergens van 'geschrokken' en was er niets ernstigs.

Het lampje heeft inmiddels een maand niet gebrand, maar sprong gisteravond weer aan toen ik de Brienenoordbrug 'beklom'.

Toen ik thuis was direct foutcodes gekeken maar wederom helemaal nop.

Waar kan ik nu het beste beginnen moet zoeken naar het probleem?

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Quote: Gisteren bij Ed (jeeped) geweest en auto uitgelezen met scanner. Probleem ook meteen verholpen :)

Hallo Martin,

wat je er niet bij vermeldt is de oorzaak en hoe Ed deze verholpen heeft.

Ik heb namelijk hetzelfde incl de:

"Sinds gisteravond brand het 'check engine' lampje. Ik heb zojuist gekeken of ik foutcodes krijg maar helemaal geen - bij controle loopt de display netjes van 111111, 222222 etc. tot 999999 waarna ik weer mijn km stand te zien krijg, geen codes."

Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit alsnog te vertellen zodat ik hier mijn voordeel mee kan doen?

Alvast bedankt!!!

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben mbv een scanner foutcode uitgelezen. Er kwam 1 melding naar voren (die dus niet via de 'km-teller-methode' naar voren kwam). Ik weet niet meer precies de code/melding, iets met 'throtle-response', maar was waarschijnlijk een loze melding dus we hebben hem meteen met behulp van de scanner verwijderd.

Er handig zo'n apparaatje, staat nu ook zeker op de wishlist.

Groeten,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...