Spring naar bijdragen

Back In The Jeep Scene - Dit Keer Met Een Xj ;-)


mrobers
 Share

Recommended Posts

Mezelf voorstellen hoeft denk ik niet meer; ik ben al jaren actief geweest op het Jeepforum.nl terwijl ik nog een Grand Cherokee 5.2 en later een 5.9 had. Die laatste heb ik ingeruild voor een Chevrolet Avalanche welke ik nu als daily gebruik.

Met het naderen van de winter en de ervaringen de laatste twee jaren met sneeuw i.c.m. de Roadster en Corvette van mijn vrouw, bleken die twee niet echt geschikt als het gladder werd of zelfs sneeuwde. Het was dan als Jeep liefhebber erg leuk dat m'n vrouwtje zelf met het idee kwam om een oudere, goedkope Cherokee te kopen voor de wintermaanden ;-)

We hebben er een aantal gezien en gereden in de lagere prijsklasse met het idee dat ik een technisch goede maar optisch minder belangrijke XJ kon vinden. Dat viel vies tegen. Uiteindelijk tegen een Cherokee uit Leidschendam aangelopen die erg beviel en maar wat kleine aandachtspuntjes leek te hebben. Helaas kwam na het afzetten van de motor wat rook onder de kap vandaan en een plastic brandlucht bij de bijrijders-koplamp. Niks kunnen vinden en maar laten staan. De verkoper heeft hem nog naar z'n garage gebracht en er zelf een tijd mee gereden, maar niks kunnen vinden. Uiteindelijk heb ik hem een final offer gemaakt met in het achterhoofd dat er nog wat moest gebeuren en ...... dat werd geaccepteerd!

Afgelopen zaterdagochtend hebben we de Jeep opgehaald. Van buiten lijkt hij keihard maar onder de kunstof dorpelbescherming zit wel wat rot aan de dorpels. Verder niks. De vorige eigenaar reed er erg weinig mee; voor zover ik kon zien sinds 2009 slechts 3000km. In 2009 is er voor meer dan 1800 eur aan versleuteld (incl. factuur).

Huidige mankementen zijn een stotterende motor (lijkt ontstekingsprobleem) totdat hij warm is, daarna loopt hij als een zonnetje. Ik heb een compleet tune-up kit besteld in Duitsland en gisteren in de loods de IAC, Throttlebody, massacontacten etc. schoongemaakt. Gelijk een Seafoam-reiniging gedaan (ik had wat flesjes uit de USA meegesmokkeld). Verder gaat het linkerraam niet omlaag en na het verwijderen van het deurpaneel werd duidelijk waarom; het raam wordt door een houten balk omhoog gehouden aangezien het raammechanisme kapot is (lijkt op gebroken kabel?). Hier moet ik maar eens induiken want ik snap nog niks van dat mechanisme en kijken of ik het ergens op de kop kan tikken.

Afijn, lang verhaal kort : hier wat foto's :-)

64mj9v.jpg

run22p.jpg

fz4y1z.jpg

xpwy9h.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom terug dan maar .....hopelijk niet alleen als pekelbak ...

zo te zien heb je fulltime 4x4; gelukkig maar want de cherokee kan soms wat overstuurd raken (heel zacht uitgedrukt) Vooral als de ls ter ziele is, pas daar voor op!

"Van buiten lijkt hij keihard maar onder de kunstof dorpelbescherming zit wel wat rot aan de dorpels"...oeps

Plezier er mee....er zijn overigens ook mooie projectorla........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat helemaal goed komen! En wat er uiteindelijk met de Jeep na de winter gebeurd is nog onduidelijk. Als hij erg bevalt, bewaren we hem maar een daily gaat het niet worden; daarvoor hebben we ander leuk speelgoed. In mijn achterhoofd hou ik dat ik hem mischien offroad-klaar wil maken, maar daar moet het vrouwtje het mee eens zijn; het is immers haar auto :-)

Ik ben er vandaag mee naar mijn werk en ik heb weer het echte Jeep-gevoel in deze Cherokee. Met een glimlach achter het stuur dus. Blijft nu ook goed lopen na het werk zondag en ik krijg er vertrouwen in. Resteren dus eigenlijk maar twee dingen :

  1. Raammechanisme linksvoor vervangen (heb al contact met Boris maar nog geen idee hoe eenvoudig dit is)
  2. Snelheidsmeter geeft vreemde waarden aan; ik heb het idee veel te hoog. Zal het eens nameten vanmiddag

Mischien niet helemaal ontopic, maar hoe kan ik het beste de fulltime 4x4 inschakelen? Tijdens de proefrit deed ik het al rijdende (ca. 10km/h) met een vloeiende beweging en dat ging probleemloos. Maar is dat ook de juiste manier? Wordt bij halftime de tussenbak gelocked?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, stapvoets rijdend gaat bij mij het vloeiendst, met de automaat in Neutraal overigens.

Huh automaat in neutraal?

Gewoon onder het rijden,je kan dit doen met een max snelheid van 80 km/u maar ik deed altijd uit veiligheid tot 60 km/u.

In schakelen even gas los en weer gewoon gas geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

van 2wd naar fulltime 4wd wel jeeped. Maar bij 80km/h naar parttime schakelen......

Iid naar parttime is 80 wat aan de harde kant maar in theorie kan het wel.Mooi voorbeeld is wanneer je van de winter van een mooi gepekelde weg zo een zwaar besneeuwd stuk op rijd.

je hebt eerste de hendel parttime dan fulltime 4wd je durf wel erg als je met 60 km/h probeert

Gewoon rustig doortrekken naar fulltime is geen enkel probleem,alleen naar laag moet je maar niet proberen of je moet van je tc af willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met de speedo gear is de verhouding aan te passen.

waarschijnlijk heeft de xj op grotere banden gestaan en hebben ze de speedo ratio aangepast.

Da's een goeie inderdaad; zou zomaar kunnen. Hij is nu behoorlijk hard en stug (en laag vind ik). Vorige eigenaar had het erover dat de eigenaar voor hem er sportievere dempers onder heeft gezet. Hij rijdt anders dan de Cherokees waar ik in heb proefgereden in elk geval.

Afijn,rijdt verder nog prima, vrouwtje is er happy mee en ik heb zojuist de tune-up set uit Duitsland binnen gekregen. Komend weekend héél mischien tijd maar wil ook met de Avalanche naar een truckmeeting :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...