Spring naar bijdragen

Axle Swap Cj, Maar Welke Assen?


Edwinnn
 Share

Recommended Posts

hallo leute!

Ik ben een beetje aan het rondneuzen om andere axles onder de jeep te gooien. Denk namelijk dat ik toch naar 35" wil.

nou heb ik op internet al vele mogelijkheden gezien! maar ik heb nogal wat eisen, ofja eisen.

Ik heb net een nieuwe 4" verenpakket onder de jeep geslingerd en vind het zonde als ik deze eronderuit zou moeten halen.

Ik had al naar Dana 44 assen gekeken maar deze hebben de pads boven op de assen. Dus dat zou nog eens een extra 15 cm lift geven aan de jeep.. vind ik toch net iets te hoog.

Iemand nog andere ideeen kwa assen? Zat zelf ook nog aan patrol assen te denken is dat misschien iets? :-k

Laat jullie ideeen maar eens fijn horen!

Groeten Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kan toch altijd de "pads" onder de assen zetten?

patrol assen zijn er in overvloed, en zijn te vinden met achteraan een locker en schijfremmen.

ze zijn wel merkelijk zwaarder en breder dan jou assen (zeker als je smalspoor assen hebt)

ook zijn het 6 gaats ipv de 5 gaats die je nu hebt.

assen van een wagoneer is ook een keuze, maar die zijn ook 6 gaats. dat kan je oplossen door andere steekassen te zetten achteraan en vooraan de knuckles van je dana 30 over te bouwen. vooraan moet je dan wel je bladveren buiten het chassis zetten of de vooras inkorten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik heb al wat rond gekeken en bij wagoneer dana 44 assen hoeft dat blijkbaar niet! Als ik aan de assen niet hoef te lassen doe ik het liever niet.

De assen zijn idd stuk breder dan de smalspoor die ik nu heb maar die brede look vind ik wel erg mooi.

Ik heb momenteel 8J velgen en wil eigenlijk naar 10J dus moet toch andere velgen halen. en volgens mij heeft de wagoneer 6x5.5" en is dat hetzelfde als patrol dus velgen in overvloed.

En omdat ik uiteindelijk toch een keer naar 35" wil vertrouw ik de standaard assen niet.

Maar denk dat ik maar eens naar een setje wagoneer dana 44 assen ga kijken van voor 1979 (diff aan passagiers kant).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik heb al wat rond gekeken en bij wagoneer dana 44 assen hoeft dat blijkbaar niet! Als ik aan de assen niet hoef te lassen doe ik het liever niet.

De assen zijn idd stuk breder dan de smalspoor die ik nu heb maar die brede look vind ik wel erg mooi.

Ik heb momenteel 8J velgen en wil eigenlijk naar 10J dus moet toch andere velgen halen. en volgens mij heeft de wagoneer 6x5.5" en is dat hetzelfde als patrol dus velgen in overvloed.

En omdat ik uiteindelijk toch een keer naar 35" wil vertrouw ik de standaard assen niet.

Maar denk dat ik maar eens naar een setje wagoneer dana 44 assen ga kijken van voor 1979 (diff aan passagiers kant).

Ik heb hier een wagoneer staan uit 1970 met D44 achteras en D27 closed knuckles voor as, Als je interesse hebt hoor ik het wel.

Set mag weg voor € 250,--

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik heb al wat rond gekeken en bij wagoneer dana 44 assen hoeft dat blijkbaar niet! Als ik aan de assen niet hoef te lassen doe ik het liever niet.

De assen zijn idd stuk breder dan de smalspoor die ik nu heb maar die brede look vind ik wel erg mooi.

Ik heb momenteel 8J velgen en wil eigenlijk naar 10J dus moet toch andere velgen halen. en volgens mij heeft de wagoneer 6x5.5" en is dat hetzelfde als patrol dus velgen in overvloed.

En omdat ik uiteindelijk toch een keer naar 35" wil vertrouw ik de standaard assen niet.

Maar denk dat ik maar eens naar een setje wagoneer dana 44 assen ga kijken van voor 1979 (diff aan passagiers kant).

je kan op 35ers rijden met standaard assen, maar dat hangt van je rijstijl af. je kan ook versterkte steekassen in je huidige assen steken. de achteras is sterk genoeg. een goede vriend van mij heeft een cj7 die meer dan 2 ton weegt met versterkte steekassen en locker achteraan en heeft slechts 1 keer een steekas kapot gereden en nu net de locker en hij heeft 4.88 r&p,een chevy v8 en 35" simex.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kan op 35ers rijden met standaard assen, maar dat hangt van je rijstijl af. je kan ook versterkte steekassen in je huidige assen steken. de achteras is sterk genoeg. een goede vriend van mij heeft een cj7 die meer dan 2 ton weegt met versterkte steekassen en locker achteraan en heeft slechts 1 keer een steekas kapot gereden en nu net de locker en hij heeft 4.88 r&p,een chevy v8 en 35" simex.

vergeten toe te voegen, hij heeft vooraan wel een dana 44 ook met versterkte steekassen en ctm kruisjes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kan op 35ers rijden met standaard assen, maar dat hangt van je rijstijl af. je kan ook versterkte steekassen in je huidige assen steken. de achteras is sterk genoeg. een goede vriend van mij heeft een cj7 die meer dan 2 ton weegt met versterkte steekassen en locker achteraan en heeft slechts 1 keer een steekas kapot gereden en nu net de locker en hij heeft 4.88 r&p,een chevy v8 en 35" simex.

noah volgens mij heb ik wel de rijstijl dat ik die standaard asjes het niet redden. dus om dat voor te zijn komen er gewoon andere assen onder. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik heb al wat rond gekeken en bij wagoneer dana 44 assen hoeft dat blijkbaar niet! Als ik aan de assen niet hoef te lassen doe ik het liever niet.

De assen zijn idd stuk breder dan de smalspoor die ik nu heb maar die brede look vind ik wel erg mooi.

Ik heb momenteel 8J velgen en wil eigenlijk naar 10J dus moet toch andere velgen halen. en volgens mij heeft de wagoneer 6x5.5" en is dat hetzelfde als patrol dus velgen in overvloed.

En omdat ik uiteindelijk toch een keer naar 35" wil vertrouw ik de standaard assen niet.

Maar denk dat ik maar eens naar een setje wagoneer dana 44 assen ga kijken van voor 1979 (diff aan passagiers kant).

zoek je nu dif aan de pass. kant of in het midden?

Waggie as met diff aan de pas. kant heb ik liggen voor € 75.

siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat niet alleen om wat er sterker is. Het gaat ook om het feit waar is nog goed mee te rijden.

Bijna alle patrol assen zijn sterker. Alleen de vooras van een bladgeveerde patrol is niet sterker als een dana 44. Die zijn ongeveer even sterk. Als je een vooras van een patrol wil die sterker is moet je kijken voor het type Y60/Y61. Dit zijn of 31 spline of 33 spline voorassen.

Ook moet jij je afvragen wat je ermee wil gaan doen. Wil jij er straks ruig mee gaan terreinrijden en het dagelijks rijden en toeren niet meer doen of wil jij een combi van alles? De meeste patrol assen hebben de volgende overbrengingen 4.11 , 4.375 en 4.625. De minder voorkomende overbrengingen zijn 3.88 , 4.89 en 5.11.

Bij de patrol Y60/Y61 assen moet je wel beschikken over 2 goedwerkende handen of iemand in de buurt hebben met dergelijke handen daar er wel las en slijpwerk aan te pas moet komen om deze assen geschikt te maken voor onder je cj. Tis geen plug and play bij dit soort type patrol assen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus eigenlijk komt het erop neer dat de Patrol assen een betere optie zijn alleen er komt wat meer werk bij kijken?

Ik ben zelf nog wel aardig handig dus dat zou geen probleem moeten zijn en met de 4.11 overbrenging is toch nog wel aardig goed dagelijks mee te rijden?

Tenminste het is wel de bedoeling dat ik dagelijks met de auto op en neer naar school rij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet even op de volgende dingen letten.

Leuke link voor wat er mogelijk is met eventuele aanpassingen.

http://www.in2jeep.com/cjaxleswap.htm

Het diff van een Y60/Y61 vooras zit in de weg voor je bijrijdersbladveren. Je zal dan naar een spring over axle moeten gaan of naar een full axle width. Spring over is bladveer boven de as. Dus je jeep komt ongeveer 5 inch hoger te liggen met standaard bladveren. Bij een spring width kit blijft je bladveer onder de as maar moet je nieuwe steunen maken omdat je bladveer meer opzij komt te liggen waardoor je geen problemen meer krijgt tussen je bladveer en diffhuis.

Zie de foto

wolv2qxva13d21ub91zl.jpg

De assen van een patrol zijn gemaakt voor spiraalveren. Dus moet je dat wegslijpen en dan voorzien van nieuwe veerperches voor je bladveren. Als je spring over ga is een trackbar aan te raden voor comfort en wegligging. Ook gelijk andere 6 gaats velgen aanschaffen.

Hou ook rekening bij de apk dat je smalle bandjes achter de hand hou. Anders kom je niet door de 3 cm regeling bij de apk heen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alvast bedankt voor de reacties.

Dat er aardig wat aangepast moet worden is geen probleem ;) Heb met m'n suzuki ook het nodige aanpassingen gemaakt. Aan deze jeep ben ik ook al aardig wat gesleuteld gas ingebouwd en tank onder de auto gebouwd, 4" lift.

Dus die veerpads verlassen/ophangpunten buiten het frame zetten moet ook wel lukken. Ik las en slijp dat spul wel netjes in mekaar. Want wil eigenlijk niet naar een spoa omdat ik net een nieuw verenlift eronder geschroeft heb.

met goed brede bushwacker fenders is die max 3 cm wel te halen dacht ik? en anders verzin ik vast wel wat haha.

Maar weet iemand nog een site waar ik info over y60/61 assen kan vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tegenwoordig is dat 50cm ;) maar ben nog even aan het onderzoeken wat ik ga doen..

Met de Patrol Y60 / Y61 assen kom je met 12.5 brede banden en een standaard cj backspace uit op een breedte van buitenkant band gemeten van rond de 190 a 192 cm. De Body is 150 cm breed. Breedste fenders zijn 17 cm. Maakt het totaal bij de cj van buitenkant fender tot buitenkant fender gemeten 184 cm. Met deze breedste fenders haal je de 50 cm regeling niet en zal je aanpassingen moeten gaan doervoeren aan verlichting of backspace velgen of verlichting of van van alles wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...