Spring naar bijdragen

Zit Een Beetje Met Mijn Handen In Het Haar...


Recommended Posts

Beste forum,

ik heb wat advies nodig...hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.

Ik heb een prachtige donkergrijze Jeep Grand Cherokee Limited uit 2000 met een dikke 2 ton op de teller.

Toen ik Anderhalf jaar geleden meer ging rijden voor mijn werk (alles bij elkaar doe ik zo'n 20 duizend per jaar) heb ik een Landi G3 installatie in laten bouwen met Flashlube. Een foute beslissing nu blijkt...

Want twee maanden later ontstond er een tik in de motor. Wat bleek: kantelende zuiger...

Ik heb het laten maken voor bijna 2000 Euro.

Twee weken geleden hoorde ik plotseling weer die tik....

Ik ben vandaag gebeld: en wat ik al vreesde is waar: WEER een kantelende zuiger, waarschijnlijk ook dezelfde als toen.

Grrrrr

Volgens het motorenrevisiebedrijf wordt de (achterste) cilinder simpelweg te heet op gas...als ik het nu zou laten maken zou het over anderhalf jaar zomaar weer raak kunnen zijn - behalve als ik op benzine ga rijden natuurlijk. Gewoon pech hebben.

Dit is het verhaal.

Maar wat nu?

Ik kan en wil niet op benzine gaan rijden, dan wordt mijn woon-werk verkeer gewoonweg te duur.

Heb even gekeken op tweedehands autosites. In de (goede) staat waarin ie verkeert is ie tussen de 4000 en 6000 Euro waard. Maar...zonder kantelende zuiger natuurlijk.

Ik weet even niet wat slim is.

Moet ik 'm überhaupt laten maken? Die tik is irritant maar het schijnt niet eens zo heel erg te zijn...

Is er een manier om een kantelende zuiger beter te bestrijden of voorkomen?

Moet ik de LPG installatie eruit halen of erin laten zitten? Of de Jeep met tik inruilen? Kan ik de LPG installatie eruit laten halen en verkopen?

Ik hoop dat jullie me een beetje van goed advies kunnen voorzien in deze droevige dagen...

Groeten, dank

Roel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roel,

Ik rijd met een 30 jaar oude diesel. Daar tikt werkelijk alles. Toen ik 'm 5 jaar geleden kocht, had ik daar ook zorgen over. Ik heb er niets aan gedaan, 40000 km verder tikt hij nog even hard. Ik heb geen compressie gemeten, maar hij start en loopt prima, met minimaal olieverbruik.

Ik denk dat het olieverbruik een belangrijke graadmeter is. Zolang dit binnen de perken blijft, en de compressie van de cilinders niet te veel verschilt, zou ik er mee doorrijden.

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het probleem alleen in de achterste cilinder is, omdat deze te warm wordt omdat het koelwater hier als laatste langskomt, dan zou ik een thermostaat monteren die eerder open gaat. Dus de koelste theromostaat er in zetten die te koop is. Het is natuurlijk ook belangrijk dat de rest van het koel systeem in goede staat is. De radiator wil nogal eens dicht slibben wat de koel capaciteit reduceerd. Op wat voor een temperatuur loopt je motor nu?

Rij je wel eens vol gas?

Ik heb er nu 7 jaar LPG in zitten, 150.000 km mee gereden en heb geen enkel probleem hiermee. Rij nooit harder dan 140 op LPG en op de snelweg staat mijn temp meter rechtop wat dacht ik zo'n 100grC is.

Olie heeft ook een koelende werking op de cilinder en zuiger, is je olie druk nog goed?

Succes

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de antwoorden en het meedenken!

Ik heb mijn Jeep weer opgehaald. De heren van de motorenrevisie hebben een aantal premature checks gedaan om wat uit te sluiten. Aan alle voorwaarden is voldaan: koelsysteem werkt prima, de radiateur is schoon. @Dennis: m'n temperatuursensor staat altijd bewegingsloos in het midden btw, oliedruk is prima.

(Vind ik ook niet gek want ik onderhoud m'n Jeep echt goed)

Het is dus uitzonderlijk dat het mij voor de tweede keer overkomt maar... niet uniek. Zij hebben dit wel vaker meegemaakt. Die motoren schijnen wat 'slordiger' gegoten te worden. En dan kan de koeling inderdaad een probleem worden. Bij een aantal Amerikaanse merken blijven bijvoorbeeld de ' giet-randen' aan de binnenkant in de leidingen zitten, wat de koelingdoorstroming niet ten goede komt. Maar ze hebben ook een Corvette gerepareerd met een terugkerend kantelende zuigerprobleem. Wat bleek? Er zat een verkoold stuk zanderig metaal in een leiding. En daardoor kreeg de achterse van de gelijnde 6 cilinder te weinig koeling.

@Dennis: een kantelende zuiger ontstaat als er plotseling een abnormale piek is in de warmte waardoor de zuiger dus heel effe vast komt te zitten. Maar een piek-toerental moet-ie gewoon aankunnen werd me verteld. Met een goede koeling kun je gewoon 170 rijden (op G3). Het is een hapering in de koeling... En dat kan ook bij stationair gebeuren.

@ Fransdemers en Bert: ik kan ermee doorrijden want een kantelende zuiger berokkent verder niet zoveel extra schade. Het is vooral die tik in de motor...én je moet vaker olie verversen).

Maar ik ga er niet mee doorrijden, want ik ben gewoon best wel een perfectionist in dit soort dingen: ik wil geen tikken en gedoe.

Dus ik ga eens even goed nadenken wat te doen, met al jullie bijdragen.

Misschien moet ik voor een nieuwe 6 cilinder sparen. Want I love my Jeep en -zo werd met vandaag ook weer verteld- hij ziet er uitzonderlijk goed uit

en al het electrische is perfect ( daar heb ik meer verstand van :)

Maar misschien moet ik 'm aanbieden aan de sleutelaar voor onderdelen en een andere Jeep kopen

Dank voor de antwoorden, als jullie nog meer goede info en raad hebben, laat t weten!

Groeten

Roel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Ab

Inderdaad, de 4.0ltr 6 cilinder motoren doen het in principe goed met LPG werd me vandaag ook verteld. Maar benzine gaat naar 500 graden en LPG naar 800.

Het koelsysteem kan beide prima verkoelen maar de grens ligt dus hoger.

Mijn probleem ligt hem dus 99.9 procent zeker in het koelsysteem. Maar wat het precies is, daar moeten ze 'm stevig voor opereren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou eens heel erg voorzichtig naar een ander revisie bedrijf op zoek gaan....

als ik me niet vergis is een G3 een sequential injection ipv een enkel punt(bijv direct op de inlaat). dat zou betekenen een tripje naar de gasboer ipv revisie bedrijf om de injectie te laten bijstellen en de achterste cylinder wat meer brandstof te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja...daar zit i

Dit blok weer repareren zou ik niet doen, of je moet 100% zeker weten dat het dan wel goed koelt. Dus alle kanalen checken enz. Anders ben je straks weer zover.

Ander blok erin is ook nog een optie. Zo duur zijn ze nu ook weer niet.

Ja...daar zit ik ook hard aan te denken! Misschien overvraag ik je hoor (maar ik google me echt suf met veel te diverse resultaten)....maar wat kost het ongeveer? En heb je een goeie tip bij wie of waar dat ik het beste kan doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaal 4.0 blok doet ergens tussen de 400 en 800 euro.

Inbouwen, sja de bekende adressen....... Nico/Jeepparts, Maasbach, Jeeped, 4x4 Brabant, GP-service, JeePee-center, enz.......

Superbedankt! Ik denk dat dat hem echt gaat worden ja....

En ik denk dat de meeste kosten in het in-uitbouwen gaan zitten he...?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

UPDATE

De motor met kantelende zuiger had na 237.000 km (waarvan 25.000 met LPG) echt de geest gegeven. De zuiger lag in 50 scherven. De ANWB heeft me naar huis gesleept.

En moest ik dus op zoek naar een nieuwe -tweedehands- motor.

En gevonden, bij Jeep-Parts Valkenburg, met 121.000 gelopen.

Kosten:

- motor 1600 euro incl. verzenden naar Amsterdam.

- inbouwen 1300 Euro ( Amsterdamse Motoren Revisie: fantastische schappelijke vaklui als je het mij vraagt)

2900 dus

Hij loopt weer als een trein

Heb inmiddels na 1000 km de olie + filter laten verversen ( omdat je toch niet goed weet wat al die maanden stil liggen met zo'n motor doet). Gratis.

Zo dus...

Ik ben weer happy, al is het niet goedkoop natuurlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 82 graden thermostaat heeft geen zin om de hoge LPG temperaturen het hoofd te bieden, heb ik vandaag van vijf kanten begrepen. De motor wordt er daardoor niet minder warm op en de koeling werkt niet beter.

Het begint alleen wat eerder.

Maar 100 graden is een prima temperatuur. Het gaat erom dat je niet richting het rood gaat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou dan zeggen eerder beginnen met koelen :-) Zodat de koeling eerder start. Tja misschien simpele benadering. Anders een dikkere radiateur erin hangen. Heb aantal jaren met een Chevy Sub op gas gereden met koelings problemen maar dit hielp allemaal wel. Na dit alles no problemos meer :-)

Uiteraard is de keus aan jou. Ik ga voor een lagere thermostaat en zal proberen de koeling optimaal te houden.

Zelf rij ik liever met een motor van 90 gr dan van 100 of hoger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...