Spring naar bijdragen
EJG

Aankoop Tips Voor Aanschaf Van Een Wj

Recommended Posts

Een hele goede avond dames en heren Jeep freaks.

Even voorstellen; Ben Bas, woon in Kleve(net over de grens bij nijmegen) samen met mijn vrouw en 2 katten. Vorige auto was een Ford mondeo st220.

Via dit topic wil ik jullie om raad vragen mbt de aanschaf van een WJ uit 2000. De auto in kwestie word aangeboden door een mede forummer. Deze heeft overigens mijn mailtjes allemaal netjes beantwoord, maar er zijn in mijn ogen een paar haken en ogen mbt de aanschaf. Ik heb mijzelf al een aantal dagen ingelezen in alle ins en outs voor de aanschaf van een WJ.

De auto heeft een km stand van ruim 240.000 km. Heeft 4 eigenaren gehad. De eigenaar heeft net een grote beurt gegeven (olie/filter, bougies, luchtfilter, kvstof en remblokken. Nu is het zo dat de eigenaar geen historie heeft van de auto, en zelf geen dif olie/ versn. bak olie etc heeft vervangen.

Een proefrit zal uiteraard veel zeggen, maar ik maak me toch druk om het ontbreken van de onderhoudshistorie. Ik vond het niet erg om een emotiekoop te doen, maar wil toch jullie objectieve mening(en) graag horen, en profiteren van jullie kennis. Ben zelf assistent autotechnicus dus veel onderhoud kan ik zelf doen.

Hoor het graag van jullie, en alvast hartelijk dank voor de genomen moeite om te reageren!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, zoals je zelf eigenlijk al weet, een sluitende onderhoudshistorie is natuurlijk wel erg prettig. Aan de andere kant, als je de betreffende Jeep kan kopen voor een góede prijs en je kan zelf sleutelen, dan valt er natuurlijk ook voor relatief weinig geld veel te vervangen. Persoonlijk zou ik naar een Jeep gaan kijken waar het verleden van bekend is maar ik moet dan ook alles laten doen. Laten keuren voor aankoop en bij een verwachte directe kostenpost van meer dan X gaat de koop niet door anders?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij doet Anwb ook patriculier keuren, is dan onafhankelijk en geeft dan een goed beeld over de conditie van de eventuele aankoop..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo

mijn naam is allard

en wie kan mij helpen voor aanschaf van een jeep

zie deze link deze heb ik op het oog, maar waar moet ik opletten

http://auto.marktplaats.nl/jeep/498609764-jeep-grand-cherokee-4-0i-automaat-laredo-airco-lpg-g3.html

heb een proefrit gehad, geen rare geluiden loopt o gas en lpg goed

alleen de motorkap blijft niet open staan, en de kachel blaast alleen op de hoogste stand

graag hoor ik jllie ervaringen

alvast bedankt Allard

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen ervaren Jeeper maar heb toevallig ook 2 mnd geleden een Grand Cherokee aangeschaft. Sindsdien heb ik wat problemen ondervonden die weliswaar opgelost zijn maar dit had ook anders kunnen lopen;

Ik zou in ieder geval met de auto langzaam achtjes of rondjes met maximale stuuruitslag rijden. Er mag dan niks wringen/bonken ed (anders is de tussenbak niet in orde).

Die kachel is ook oppassen. Laten repareren voordat je hem koopt en dan uitgebreid proberen. Als je de AC knop tegelijkertijd indrukt met de binnenluchtcirculatieknop (zit rechts van A/C) en dan met de linkertemperatuurregelaar een tik naar rechts draait zie je foutcodes voorbijkomen (of 0 als alles goed is).

Onderhoudshistorie is belangrijk (ivm juiste en op tijd vervangen van olie voor automaat/tussenbak/diffs, gaan vaak stuk rond de 200.000km) ? Trekhaak kan wijzen op flinke belastingen.

Verder vind ik het een fijne en/maar aparte auto. Wegligging is naadje, op verkeersdrempels is het een soort hobbelpaard. Ik kom zelf uit een BMW x5 en dat is dus echt onvergelijkbaar. Maar de Jeep is tweedehands zeer goedkoop, ziet er mi geweldig uit en rijdt prima (ik gebruik hem als 2e auto, ongeveer zelfde prijs als jij betaald).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer. Wat mankeerde er eigenlijk aan dat dat blijkbaar niet opviel tijdens de 1ste testrit en onderzoek ?

Mijn ervaring was trouwens dat Jeep WJ's (zonder LPG) 4.7L's uit 2001-2001 hier in de omgeving (A'dam) ongeveer tussen de 4 en 8 duizend zitten. Na er een paar bekeken te hebben was de conclusie dat die van 4 afgetrapt waren en slecht onderhouden terwijl die van 8 er weliswaar veel beter uitzagen maar ook geen "garantie" op weinig problemen boden. Uiteindelijk heb ik toch een mooi uitziende van 4000 gevonden waarbij ik het extra achterstallig onderhoud incalculeerde. De "schade" lijkt beperkt tot 2 banden, een wiellager en een grote onderhoudsbeurt (totaal 1200 bij een kleine garage) levert nu een prima auto op. Ook in het terrein gaat ie fantastisch heb ik vastgesteld, op de weg vind ik zo een GC duidelijk veel minder. Maar goed, hij is ook bedoeld voor stadsritten (verbruik 1 op 6) en wat rommelen op het terrein.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ja jammer he

tijdens het rijden naar de specialist viel me al op dat de automaat bak klinkt als een langskomende trein, kan hij heel oud mee worden. een maal op de brug zie je goed dat, remschijven +blokken vervangen moeten worden. (zijn de kosten niet), maar alle draagarmen zit te veel speling op, de tussenbak en achterdifferentieel zijn lek, ook de uitlaat is lek bij de katalisator, en eende achterdemper zit er aan te komen. en als je de auto echt van dichtbij kijkt is het een schadeauto geweest, hij is slecht overgespoten, op de linkse kant zie je de plamuurpitten nog zitten, en de rechterkant zit de schuurkrassen er nog in, en als hij lang buiten staat zijn dat wel de punten die doorroesten.

maar mooi dat je wat gevonden hebt en ja je moet ook een beetje geluk hebben bij een aankoop van een auto.

maar al met al is het voor mij teveel voor aankoop.

groet Allard

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo, ik ben nieuw hier.

Ik ben hans, 27 jaar en op zoek naar een Jeep GC van bj 1999-2004

ik heb al redelijk veel gelezen hier. dinsdag wil ik naar een paar jeeps gaan kijken.

de auto's hebben rond de 150.000km en rijden op benzine of lpg, de benzine laat ik straks lpg in bouwen, nou las ik dat het beter is om dit laatste te latgen doen?

wat is het beste waar ik op moet letten?

1 de wiel lagers en goed opletten met de 8 rondjes rijden

2 de airco en verwarming

3 het schakelen

wat ben ik nu vergeten? en klopt het dat de 4Lters beter zijn dan de 4.7ltrs?

graag krijg ik tips.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik ben Bas 31 jaar oud en woon in Enschede.

Ben al een tijdje op Marktplaats, hier op het forum, enz aan het kijken naar een wj, nu zijn er toch een paar dingen die ik mij afvraag.

Km's maak ik niet (500km per maand) dus het moet een benzine worden,het liefst een v8 gezien mijn eerdere positieve ervaringen met v8 auto's van een ander merk.

Nu heb ik her en der wel eens gelezen dat de 4.7 niet de meest betrouwbare motor is, is het bekend wat hier de oorzaak van is? en is er een richtlijn qua km's wanneer de problemen ontstaan? zie zat wj te koop staan met rond de 2 ton aan km's, maar ben hier toch een beetje huiverig voor.

Nu heb ik hier ook gelezen dat de eerste wj's 1998-2000 niet al te best zijn, maar lees ook weer van anderen dat dit onzin is, wie kan hier een zinnig antwoord opgeven?

Ik hoop dat dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen zodat ik snel een mooie wj kan aanschaffen.

Indien iemand nog een mooie wj weet te staan( bij voorkeur met inruil) welke niet op Marktplaats/Gaspedaal staat hoor ik het graag (Mijn budget is ongeveer

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Na vele jaren andere V8 em V6 te hebben gereden, soms 4x4 (Landcruiser 100, Sub Outback), soms niet (BMW 540) ben ik toe aan een Grand Cherokee. Nou kreeg ik het advies om einde 2002 of later te kopen i.v.m. extreem veel problemen bet diffs/bakken e.d. bij oudere modellen. Kunnen de kenners van het forum dat onderschrijven?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

De tussenbakken kennen soms visco problemen, maar deze zijn eenvoudig (zelf) te vervangen.

Verder de problemen die je met alle oudere +150.000 km auto's  kunt verwachten

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×