jeepertje Geplaatst September 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2011 Hallo, Wie kan me (digitale) elektrische schema’s bezorgen van een Dodge Ram, met de 5.9 liter V8? Het is zo dat ik net een TJ gekocht heb, met een 5.9 in. (Motor uit ZJ, computer uit Ram) Hier zit dus een mix in van 3 kabelbomen, namelijk deze van de TJ, de ZJ, en de RAM. Van de Jeeps heb ik reeds schema’s, nu ben ik dus op zoek naar deze van de RAM. ‘t Probleem is dat het verbruik en de uitstoot veel te hoog is, en hij te veel rookt. Als ik deze uitlees, zie ik dat hij in open loop blijft, en ook vind ik 2 banken. Dan zou ik dus 2 lambda sensoren moeten vinden in de uitlaat voor de katalysator, maar er zit er maar 1. Bij een ZJ gebruiken ze echter maar 1 bank, (= 1 sensor voor en 1 na katalysator) en ik veronderstel dat hier een fout is gebeurd bij het aansluiten... Ook blijven de waardes van de upstream sensoren, bank 1 en 2 op 1volt staan, ook als ik die ene sensor die in de uitlaat te vinden is afgekoppeld is... Waardes van de downstream sensoren zijn er nergens te vinden (evenals de sensoren) In bijlage een filmpje, eerst stukje stationair, dan 3000tr, dan enkele keren gas geven tot 3000tr. Iemand een idee wat de reden van deze rook is? (te veel benzine, olieverbruik, koelwater, ... ?) Dank, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst September 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2011 Ah , Jeep staat dus nu in Belgie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
puppy Geplaatst September 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2011 Geert, wat zegt de kleur van de bougies? en reageert de motor als je de lambdasonde afkoppeld? als de motor daar niet op reageert werkt de lambdasonde niet zoals het moet en zal hij dus te veel benzine krijgen en dus roken. ik weet dat bij mijn vorige ram de 2de lambdasonde nodig was. als je die afkoppeld of de cat er tusse uit haalt de check engine brand en dat hij dat niet mooi zuiver draait. al geprobeert om een computer van een zj er aan te hangen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst September 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2011 (bewerkt) Ah , Jeep staat dus nu in Belgie Yep en zijn oude auto staat in de provincie Utrecht te koop. Denk ook aan een lambdaprobleem. Computer overzetten is wat lastiger denk ik ivm 3 kabelbomen en het verschil tussen de dodge en jeep computer. September 2, 2011 bewerkt door michel1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst September 4, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2011 De bougies zijn niet bepaald koffiebruin, eerder zwart. Zie foto: Ze ruiken wel niet naar olie, maar naar benzine... De lambda sonde aan- en afkoppelen heeft geen invloed op de prestaties van de motor, of de waarde de je kan uitlezen van de sonde. Blijft op 1volt staan. De computer uit een ZJ heb ik nog niet gebruikt, wil eerst die slordige wirwar van kabels met zekerheid in orde hebben. Heb ondertussen al wat schema's kunnen inzien. Blijkbaar zijn er ook van de 5.9 RAM verschillende versies, namelijk de 5.9 LO en de 5.9HO. De HO heeft 2 sondes voor de kat, en LO 1 voor en 1 na. Ik veronderstel dus dat de ZJ de 5.9 LO heeft, en dat ze daarom voor de dodge PCM gekozen hebben. Aangezien ik bij 't uitlezen enkel bank 1 & 2 upstream kan vinden ga ik er dus van uit dat ik de 5.9HO computer heb zitten. Voordat ik mijn goeie ZJ PCM zal inpluggen, wil ik eerste de kabelboom onder handen nemen. Ik wil vermijden dat m'n ZJ PCM kapot zou gaan door een kortsluiting in de kabelboom. En die kortsluiting is dus waar ik nu aan denk, omdat de waarde van de sonde zowel met aangesloten sonde, als zonder sonde te hoog blijft... Ik probeer morgen die kabelboom eens goed te bekijken... Als ik zo de rook bekijk, begin ik toch aan het plenum gasket te denken... (maar eerst zorgen dat die lambdasensoren hun werk doen) Groeten, Geert (begint overgens al een lang "to do" lijstje te worden, buiten deze problemen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst September 4, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2011 Computer overzetten is wat lastiger denk ik ivm 3 kabelbomen en het verschil tussen de dodge en jeep computer. De aansluitingen van de PCM bij de ZJ en de dodge lijken niet voor tegengestelde aansluitingen te zorgen. De aansluitingen komen overeen, enkel zijn er sommige weggelaten of toegevoegd op vrije aansluitpunten. Enkel de kleurcodes van de kabels verschillen inorm. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst September 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 5, 2011 Ha die Geert, Dit voorjaar heb ik een Rubicon opgeleukt met een 5.9 V8. Dit is het schema van een Ram, ook al heet het Dakota. Zie ook pag. 2 van Íntroduction' http://www.jkbweb.net/fsm/2003DakotaRepairManual.pdf Je probleempje is mij bekend, als je meer wilt weten van m'n avonturen met dit project moet je maar even mailen. siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.