Spring naar bijdragen

Eindelijk Weer Een Jeep, Maar Wat Nu?


Recommended Posts

Na mijn vorige twee Jeeps te zijn kwijtgespeeld (had 2 XJ's) ben ik weer toe aan een nieuwe 2e handse. Ik heb mijn oog laten vallen op een grand Cherokee 3.1 turbo ltd diesel met als eerste inschrijving juni 2001.

Nu weet ik inmiddels dat het elektrische raam problemen heeft en ook de bestuurdersstoel schijnt niet meer elektrisch te werken. Maar zijn er op dit model nog andere zaken waar ik op moet letten. XJ's en ik begrepen elkaar, maar dit is een volledig nieuwe stap voor mij.

De verkoper vraagt er bijna 6.000 voor, redelijk?

groeten,

Mackay

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na mijn vorige twee Jeeps te zijn kwijtgespeeld (had 2 XJ's) ben ik weer toe aan een nieuwe 2e handse. Ik heb mijn oog laten vallen op een grand Cherokee 3.1 turbo ltd diesel met als eerste inschrijving juni 2001.

Nu weet ik inmiddels dat het elektrische raam problemen heeft en ook de bestuurdersstoel schijnt niet meer elektrisch te werken. Maar zijn er op dit model nog andere zaken waar ik op moet letten. XJ's en ik begrepen elkaar, maar dit is een volledig nieuwe stap voor mij.

De verkoper vraagt er bijna 6.000 voor, redelijk?

groeten,

Mackay

De 3.1 motor heeft geen te beste reputatie.....

Ik heb zelf een grand met 2.7 diesel gekocht omdat ik die 3.1 niet wou...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grote verschil: de 3.1 is van de italiaanse bouwer VM en heeft aparte cilinderkoppen die bij heel veel motoren gaan barsten. Hij maakt bovendien veel lawaai.

de 2.7 is van mercedes makelij en is véél stiller.

Betrouwbaarder & veel zuiniger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

B) Het zal ongetwijfeld niet slim zijn, en ik ga er zeer waarschijnlijk spijt van krijgen... Maar ik heb hem toch maar aangeschaft...

Goed naar alles gekeken en vooral geluisterd, toen gestart en een proefrit gemaakt (of had ik dat beter andersom kunnen doen? :blink:). Geen vreemde tikken, geen rare bewegingen en alles leek prima in orde. Onderhoudsboekje doorgenomen, geroken aan de olie en als een echte Jeepfluisteraar mijn hand zacht over de motorkap gehaald. Resultaat... ik was verkocht. Inmiddels al weer een paar honderd kilometer onder de banden en nog steeds geen spijt. Maar ik ben realistisch, een noodpakket zit al in de auto, mijn naaste familie is reeds geïnformeerd en ik heb een aparte spaarrekening bij de bank geopend.

Wie weet valt het mee, maar dit is mijn 3e XJ en inmiddels weet ik waar de letters voor staan: Xtreme Jeep! Vergelijkbaar met de ideale vrouw uit je dromen, temperamentvol en nukkig maar een genot om in te rijden ook al weet je dat ze je een keer in de steek gaat laten...

post-6928-0-55465400-1307114427_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoek eens op VM diesels.. het valt allemaal reuze mee hoor.

Ze zijn wat luidruchtiger en je moet ze rustig warm laten worden maar het zijn prima motoren die in de loop der jaren voor weet-ik-hoeveel merken diesels heeft gemaakt.

laat je niet bang maken. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf een XJ met VM diesel gehad, gaf geen tot nauwelijks problemen als je hem (zoals Kameel al zei) maar rustig warm rijdt en eventjes laat afkoelen na kracht gevraagd te hebben. Verder ligt er als ik het goed heb in de nieuwe grand cherokee ook een VM blok.

Dingen waar je op moet letten met de WJ, zijn onderandere de kachel/airco. De kleppen hiervan willen nogal eens stuk gaan waardoor je alleen maar koele of warme lucht krijgt. Verdere gebreken weet ik zo niet zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na mijn vorige twee Jeeps te zijn kwijtgespeeld (had 2 XJ's) ben ik weer toe aan een nieuwe 2e handse. Ik heb mijn oog laten vallen op een grand Cherokee 3.1 turbo ltd diesel met als eerste inschrijving juni 2001.

Nu weet ik inmiddels dat het elektrische raam problemen heeft en ook de bestuurdersstoel schijnt niet meer elektrisch te werken. Maar zijn er op dit model nog andere zaken waar ik op moet letten. XJ's en ik begrepen elkaar, maar dit is een volledig nieuwe stap voor mij.

De verkoper vraagt er bijna 6.000 voor, redelijk?

groeten,

Mackay

Volgens mij is dit een xj geworden :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak me inderdaad niet al te veel zorgen. Heb al eerder een 2.5 VM blokje gehad en eigenlijk nooit problemen. Ik weet dat er bij de oudere modellen (voor 1998 geloof ik) grotere problemen waren met de koppen. Maar deze is van 2000 dus zal wel ok zijn.

Het rustig warm laten worden is trouwens met deze temperatuur geen enkel probleem, ga zitten, gloei voor, start en wacht. Stop een thermometer onder de oksel en wanneer je lichaamstemperatuur boven de 40 graden aangeeft is het tijd om het raampje te laten zakken en voorzichtig weg te rijden. Tegen de tijd dat de thermometer weer 37 aangeeft mag je wat gas bijgeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij mis ik ergens iets:

Je ging kijken naar een 3.1 GC en je "hebt hem toch maar aangeschaft "...een xj 2.5 td..

Klopt, ik heb die 3.1 GC direct uit mijn hoofd gezet, daar was nog zo veel werk aan en zag er uit alsof iemand een vakantie Libië achter de rug had met deze wagen. Ik heb zelfs niet overwogen om er een proefrit mee te maken ;)

Kwam op de terugweg naar huis bij een andere garagehouder een XJ tegen (toeval bestaat niet), en die voldeed perfect aan alle eisen. Misschien dat ik meer heb met een Cherokee dan met een GC, maar hoe dan ook.. ik rij weer Jeep! :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...