Spring naar bijdragen

Olie Lekkage


Recommended Posts

Zo heb gisteren mijn CJ eindelijk kunnen ophalen tjonge best wel koud maar je moet er wel wat voor over hebben.

Nu kwam ik er gisteren achter dat bij het achterdifferentieel bij de koppeling op de aandrijfas er behoorlijke olie lekkage is, ik schat ongeveer zo'n 50 ml in 24 uur.

Nou ben ik niet erg autotechnisch onderlegd maar misschien dat me iemand op weg kan helpen met suggesties ik heb al een heleboel gelezen over olielekkages maar deze kon ik niet echt terug vinden.

Ik schat zelf dat daar een kering lek is of misschien zelfs wel een lager versleten, nu wil ik dit los gaan halen en hoop ik dat dit voor een leek een beetje te doen is.

Ik wil de dingen toch eigelijk zoveel mogelijk zelf gaan doen, blik op oneindig en gewoon doen en kom ik er vervolgens echt niet uit dan kan ik altijd noch uitwijken naar een onderhouds monteur maar dat was niet mijn opzet.

Voor de rest rijd ie trouwens als de brandweer.

Ok nog ff een plaatje erbij voor alle duidelijkheid.

post-6002-0-49421400-1298217099_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voordat je de boel los haalt. kun je beter eerst kijken of er niet teveel olie in de diff zit. misschien hebben ze bij het afvullen ervoor gezorgd dat de diff niet horizontaal lag. en dat ze er teveel olie in hebben gedaan. dan gaat de boel ook lekken.

dus eerst ff de olieplug eruit. en dan kijken of de olie er zo uit loopt. zoniet dan is hoogst waarschijnlijk de keering naar de klote. zowel en de olie komt er creme'achtig uit dan zit er water bij.

dan is het eerst ff de kwestie deksel eraf en de boel schoonmaken vanbinnen en er nieuwe olie opzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"dus eerst ff de olieplug eruit. en dan kijken of de olie er zo uit loopt" ok goeie, ga ik eerst doen.thumbsup.gif

"en eerst effe kijken of je ontluchting niet dicht zit" blink.gifuhhh okay zou niet weten hoe dit gaat dus moet ik ff weer zoeken, of misschien kan me iemand hier iets over vertellen unsure.gif, thx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Keerring vervangen is een eenvoudige klus. Wel even voor een goeie passende dop zorge om de joke los te krijgen.

Wat voor gereedschap ben je eigenlijk nodig om goed te kunnen werken? praten we hier ook over engelse maten? of is een gewone professionele dopsleutelset voldoende en natuurlijk een goede moment sleutel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo vandaag ring/steeksleutel setje en wat doppen met een fijne ratel in engelse maten aangeschaft, maar nu heb ik toch nog een paar vraagjes , kwam namelijk nog iets tegen namelijk dat ik ook nog waarschijnlijk een crush sleeve moet vervangen? en dit schijnt nogal precies te komen.unsure.gif

Ook vraag ik me af hoe ik er achter kan komen wat voor soort achteras er onder mijn CJ7 uit 1980 ligt volgens de vorige eigenaar lag het originele spul er nog onder.

En als laatste waar kan ik het beste de keering en dergelijke bestellen want hier bij de auto materialenzaak konden ze me niet echt verder helpen.sad.gif

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo vandaag ring/steeksleutel setje en wat doppen met een fijne ratel in engelse maten aangeschaft, maar nu heb ik toch nog een paar vraagjes , kwam namelijk nog iets tegen namelijk dat ik ook nog waarschijnlijk een crush sleeve moet vervangen? en dit schijnt nogal precies te komen.unsure.gif

Ook vraag ik me af hoe ik er achter kan komen wat voor soort achteras er onder mijn CJ7 uit 1980 ligt volgens de vorige eigenaar lag het originele spul er nog onder.

En als laatste waar kan ik het beste de keering en dergelijke bestellen want hier bij de auto materialenzaak konden ze me niet echt verder helpen.sad.gif

Alvast bedankt.

haal de oude keering eruit en neem hem mee naar brammer hebben diverse filialen in Nederland zitten. tevens ook het adres voor al je wiel / diff lagers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

haal de oude keering eruit en neem hem mee naar brammer hebben diverse filialen in Nederland zitten. tevens ook het adres voor al je wiel / diff lagers

oke bedankt maar ben toch wel benieuwd wat voor as eronder ligt want als ik bij de verschillende covers kijk staat die van mij er niet bij

http://www.jeepforum...ie/page__st__20

Hij is echt perfect rond met 12 nuts

zie foto

post-6002-0-01771100-1298677187_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt FM,

Goed vandaag vol goede moed onder de auto om te kijken of mijn diff teveel olie bevat door de vulmoer eraf te draaien, (waarom heb ik nu niet gewoon een plug?)cool.gif,

Had vandaag eindelijk een setje engelse inbussleutels gescoord samen met een bus kruipolie, en remschijven reiniger.

Moer eerst even goed schoongemaakt, zie ik dat de binnenkant bijna rond is dus met een inbussleutel los krijgen kan ik wel schudden, dus hop met de tang erop samen met wat kruipolie maar tjonge wat zit dat ding vast zeg krijg hem zo 1 2 3 nog niet los ben ook bang dat ik hem helemaal naar z'n grootje draaiunsure.gif

Iemand hier misschien nog wat goede suggesties ? ik was nou eigenlijk nog niet van plan om hier al de handdoek in de ring te gooien en naar een monteur te rijden, zeker niet voor zoiets simpels als een moertje losdraaien.

bewerkt door Capravacca
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt FM,

Goed vandaag vol goede moed onder de auto om te kijken of mijn diff teveel olie bevat door de vulmoer eraf te draaien, (waarom heb ik nu niet gewoon een plug?)cool.gif,

Had vandaag eindelijk een setje engelse inbussleutels gescoord samen met een bus kruipolie, en remschijven reiniger.

Moer eerst even goed schoongemaakt, zie ik dat de binnenkant bijna rond is dus met een inbussleutel los krijgen kan ik wel schudden, dus hop met de tang erop samen met wat kruipolie maar tjonge wat zit dat ding vast zeg krijg hem zo 1 2 3 nog niet los ben ook bang dat ik hem helemaal naar z'n grootje draaiunsure.gif

Iemand hier misschien nog wat goede suggesties ? ik was nou eigenlijk nog niet van plan om hier al de handdoek in de ring te gooien en naar een monteur te rijden, zeker niet voor zoiets simpels als een moertje losdraaien.

is ze helemaal rond getrokken of pak het nog?? eens proberen door de inbus er in te kloppen en dan voorzichtig draaien , en anders een moer op lassen dan krijgt die wel los en de oude vervangen door een nieuwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo goed als rond alleen dieper iets hoekiger morgen nog maar es proberen en wat dat lassen betreft zal niet gaan heb nog nooit gelast huh.gif maar dit gaat veranderen ben van plan om een las cursus te gaan volgen kan je bijna niet buiten.

Trouwens nog wel even een domme vraag maar ik neem aan dat ik hier niet met engels schroefdraad te maken heb en dus gewoon rechts is vast en links is los, ja ik heb het al gezegd ik ben een leek, maar wel 1 die het zal en moet leren altijd een droom geweest om een oldtimer op te knappen.rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo goed als rond alleen dieper iets hoekiger morgen nog maar es proberen en wat dat lassen betreft zal niet gaan heb nog nooit gelast huh.gif maar dit gaat veranderen ben van plan om een las cursus te gaan volgen kan je bijna niet buiten.

Trouwens nog wel even een domme vraag maar ik neem aan dat ik hier niet met engels schroefdraad te maken heb en dus gewoon rechts is vast en links is los, ja ik heb het al gezegd ik ben een leek, maar wel 1 die het zal en moet leren altijd een droom geweest om een oldtimer op te knappen.rolleyes.gif

probeer dan ma eens je inbus in te kloppen en terwijl je draait met de inbus klop je op de inbus sleutel;

ken je nieumand die kan lassen en een las apparaat heeft die eens wil komen helpen voor een pilsje :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"probeer dan ma eens je inbus in te kloppen en terwijl je draait met de inbus klop je op de inbus sleutel"

Jep werktethumbsup.gif inbussleutel ook nog klein beetje verlengt en toen voilà, kon ik eindelijk kijken of er teveel olie in zat nou dat viel wel mee als ik het kootje van mijn pink er door stak kwam ik denk ik op een centimeter onder de vulopening uit.

Vervolgens gelijk even naar de ontluchting gekeken welke in het midden van de rechteras zit, hier was een slang op gemonteerd welke helemaal naar achter en dan naar boven in carrosserie gestopt was.

Heb deze vervolgens vlak boven de nippel afgesneden en ja hoor zat echt dicht, dus leeg geklopt en geblazen en later nog even nagespoeld ook nog even de nippel gecheckt en vervolgens weer terug geplaatst.

Hij lekt nu nog steeds bij de pinion maar ik heb het idee wel wat minder, ik wacht even af hoeveel olie er nu nog uit komt en anders komt er alsnog een nieuwe seal in.cool.gif

Nu heb al meer aan een auto gedaan dan ik ooit heb gedaan, afgelopen weekend had ik de snelheidsmeterkabel ook al even helemaal losgehaald want mijn snelheidsmeter werkte ook niet echt goed en bleef vooral hangen als je snelheid minderde of stopte.

De kabel werkte in ieder geval na behoren ook was ie aan de bakzijde nog 4 kant ik heb het idee dat ie bij de snelheidsmeter niet helemaal goed zat want nadat ik hem weer had bevestigd en met mijn vingers aan het andere uiteinde draaide werkte hij wel weer goed.

Ik moet zeggen super leuk werk om aan je eigen auto te sleutelen, ik weet het, dit stelt nog niks voor maar toch..yes.gif

Jongens bedankt eerst voor de tips ik heb al heel veel geleerd hier op het forum ik zou het niet zonder kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"probeer dan ma eens je inbus in te kloppen en terwijl je draait met de inbus klop je op de inbus sleutel"

Jep werktethumbsup.gif inbussleutel ook nog klein beetje verlengt en toen voilà, kon ik eindelijk kijken of er teveel olie in zat nou dat viel wel mee als ik het kootje van mijn pink er door stak kwam ik denk ik op een centimeter onder de vulopening uit.

Vervolgens gelijk even naar de ontluchting gekeken welke in het midden van de rechteras zit, hier was een slang op gemonteerd welke helemaal naar achter en dan naar boven in carrosserie gestopt was.

Heb deze vervolgens vlak boven de nippel afgesneden en ja hoor zat echt dicht, dus leeg geklopt en geblazen en later nog even nagespoeld ook nog even de nippel gecheckt en vervolgens weer terug geplaatst.

Hij lekt nu nog steeds bij de pinion maar ik heb het idee wel wat minder, ik wacht even af hoeveel olie er nu nog uit komt en anders komt er alsnog een nieuwe seal in.cool.gif

Nu heb al meer aan een auto gedaan dan ik ooit heb gedaan, afgelopen weekend had ik de snelheidsmeterkabel ook al even helemaal losgehaald want mijn snelheidsmeter werkte ook niet echt goed en bleef vooral hangen als je snelheid minderde of stopte.

De kabel werkte in ieder geval na behoren ook was ie aan de bakzijde nog 4 kant ik heb het idee dat ie bij de snelheidsmeter niet helemaal goed zat want nadat ik hem weer had bevestigd en met mijn vingers aan het andere uiteinde draaide werkte hij wel weer goed.

Ik moet zeggen super leuk werk om aan je eigen auto te sleutelen, ik weet het, dit stelt nog niks voor maar toch..yes.gif

Jongens bedankt eerst voor de tips ik heb al heel veel geleerd hier op het forum ik zou het niet zonder kunnen.

hallo als een setje gereedschap in engelse maten zoekt dan moet je bij nico jeep parts zijn

die heeft een setje in de aanbieding die is 211-delig en kost rondt de 190-eurie,s ben je.

gelijk klaar met zo setje ik heb er ook eentje bij nico gekocht en ben er tervreden mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, maar de AMC20 heeft wel een crusch-sleeve. :whistle:

Inderdaad Ab Wanneer ik alleen een keerring hoef te vervangen durf ik het wel aan om er geen nieuwe crusch sleeve in te zetten, en dan moet je die moer echt niet met de voorgeschreven moment aan trekken omdat hij dan veel te vast zit en je diff warm loopt of/en je je lagers kopot laat lopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...