Spring naar bijdragen

Ontsteking Of Emmisie


Alwin
 Share

Recommended Posts

Goeiedag,

Nieuw hier, dus eerst maar even voorstellen. Alwin is de naam en sinds een maand eigenaar van een 1986 Grand Wagoneer. Heb deze overgenomen van iemand die hem geimporteerd heeft uit Montana (of all places), maar had geld nodig en tijd te kort, dus heeft hem van de hand gedaan. Nu ik een paar weken mee gereden heb, had de verkoper misschien ook wel andere redenen, maar dat is gissen.

Het probleem waar ik nu mee zit, is dat de verbranding hopeloos is. Mijn rechter achterlicht is al helemaal zwart van de roet en de paar bougies die ik er uitgedraaid heb zijn ook zwart. Auto start prima en stationair loopt hij ook prima, zelfs nu de motor enorm vervuild is. Het is alleen als ik gas wil geven dat ie vreselijk inhoudt. Vond dat ie van het begin af aan al wat lui was, maar nu is het echt inhouden. Benzine krijgt ie wel, want je ruikt het helemaal binnen in de auto. Of hij krijgt te veel of hij ontsteekt niet goed. Of te weinig lucht, maar dat lijkt me niet. Automatische choke werkt en luchtfilter is nieuw. Rotor, verdelerkap, bougies en bougiekabels ogen nieuw. Bobine oogt 'orgineel'. Timing moet ik nog checken.

Maar wat ik jullie wil vragen betreft de vacuum emissie leidingen. De verkoper vertelde mij dat die dat heeft laten weghalen, omdat die niet zo goed liep. Weet niet of ze toen de ontsteking hebben gecheckt en vervangen, maar iig wel het luchtfilter. Maar die vacuumleidingen hebben ze werkelijk met een kapmes weg lopen hakken. En daarna alle leidingen met bouten afgedopt. Ziet er erg amateuristisch uit. De luchtinjectie hebben ze zelfs dichtgelast, terwijl ik al gezien heb dat je daar afdopbouten voor kan kopen. Enige vacuumleiding die er nog loopt is van de carb direct naar de vacuumvervroeger. Nu neem ik aan dat er meer onder jullie zijn die dit ook hebben weggehaald en vroeg mij dus af of dit gevolgen heeft voor je verbranding. Of moet ik het echt alleen maar zoeken in de ontsteking en ondanks dat die nieuw oogt alles vervangen, tot en met de verdeler en bobine aan toe?

Hoor graag julie mening?

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had wel al één leiding die nog niet afgedopt was, maar dit mocht niet baten. Ik check eerst nog de timing en dan ga ik me daarna storten op de afstellingen. Vraag me af of de afstellingen inderdaad anders zijn wanneer je alles weghaalt aan EGR/luchtinjectie enz.. Kom hier nog wel op terug, wanneer ik het voor mekaar heb.

mvg

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Alwin,

De luchtinjectie heeft alleen een invloed op de Kat. Kan je zo weghalen. Ik heb hem afgebroken en de gaten dichtgelast, let er wel op dat de Kat inmiddels verstopt kan zijn, als je hem nog hebt zou ik hem vervangen door een normaal stuk pijp.

Over de emissie zijn de meningen verdeeld, ook ik streef ernaar om het max. weg te halen. De wagen heb ik samen met de Jeep dr. Ed zo goed mogelijk afgesteld, hiervoor de carb gereviseerd en alle elektronica vervangen van de motor.

Toen ie als een zonnetje liep hem naar een Gasboer gebracht die veel V8's doet. Die heeft alle onnodige vacuum/emissie weggehaald.

Maar, ook hij heeft ea laten zitten. Wat jij al gedaan hebt is naar mij verteld belangrijk, de vacuum naar de ontsteking in werking gehouden, ik meen dat er vele meningen en opties zijn mbt vaccum/emissie. Wat ik gedaan heb is de auto eerst zo goed mogelijk laten draaien, dus met bijna alle leidingen standaard erop. Nu wil ik bij andere wagens kijken wat zij weggehaald hebben en kopieer dat dan, gaat hij dan slecht lopen dan weet ik waar het aan ligt.

Maar jij hebt nu dat hij eerst goed moet lopen.

Je kan mijn motor qua leidingen dus "kopieren". Of een ander wiens motor ook goed loopt. Bij mij loopt hij op benzine en LPG prima. Ook de 360 met 2150.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enige vacuumleiding die er nog loopt is van de carb direct naar de vacuumvervroeger. Nu neem ik aan dat er meer onder jullie zijn die dit ook hebben weggehaald en vroeg mij dus af of dit gevolgen heeft voor je verbranding.

Dat leidinkje kun je beter laten zitten als je wilt dat je wagen lekker gaat lopen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat leidinkje kun je beter laten zitten als je wilt dat je wagen lekker gaat lopen...

Weghalen was ik sowieso niet van plan. Maar voorheen ging die via een CTO en die kreeg zijn vacuum of ported of manifold. Dit dus afhankelijk van temperatuur van het blok. Echter wat speurwerk op amerikaanse sites leert mij dat manifold vacuum voor ontsteking weinig zin heeft. Ik zat er namelijk aan te denken om dit weer in ere te herstellen, maar ik laat hem lekker zitten waar ie zit. Ported.

Ik vraag me wel nog steeds af hoeveel invloed de EGR heeft op dit geheel, maar ik denk eigenlijk bar weinig.

Vandaag ga ik hem eerst op tijd zetten, als ie dat al niet is, en daarna ga ik me eens verdiepen in het afstellen. Hopelijk trekt hij aan het eind van de dag weer de straatstenen uit de weg.

Overigens die luchtinjectie. Begrijp dat men die eerder dichtlast dan afdopt. In Amerika heb ik al een set van zeven pluggen gevonden om dit af te doppen. Lijkt me strakker dan de leidingen dichtlassen. Maar las ook een verhaal van iemand die zo'n injector afbrak bij het loshalen. Zijn er hier mensen die ervaring hiermee hebben?

In ieder geval bedankt voor de reacties dusver.

mvg

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A je to.

Bizar hoe 'goed' die loopt als de tijd er naast zit. En hij zat er goed naast. Ben een half uur bezig geweest om dat streepje te zoeken. Dacht eerst nog dat ik het niet goed gedaan had. Trek nog steeds niet de straatstenen uit de dijk hier, maar dat zal ook wel nooit lukken. Mijn Lincoln heeft 7,5 liter en is ook niet vooruit te branden. Maar hij loopt tenminste weer als een zonnetje. Ben de A44 al half op en neer geweest en hij houdt niet meer in en de benzinelucht ben ik ook kwijt.

Heb niets meer gedaan aan het vacuum. Wat betreft emissie is bij mij alles weg en afgeblindt. Alleen de leiding voor de vervroeger direct op de carb. Zonder deze leiding loopt hij ook niet goed. Toen ik hem op tijd zette, zonder vervroeger dus, liep ie een beetje op zijn grens. En toen ik even de gas aanraakte sloeg ie meteen af. Vervroeger weer aangesloten en toen was het starten lopen en gaan. Dus Marco, als je een kopie wil hebben van mijn vacuumschema wat betreft emissie moet je even leeg velletje uit je printer pakken. Ga ik bij mijn Lincoln en Mercury ook doen. Die hebben namelijk precies dezelfde meuk. Ik ga alleen eerst een familiepakket vacuum caps/pluggen kopen, want al die 'geboute' leidingen vind ik echt geen pan, plus dat dat nooit lekvrij is.

Maar goed, enorm bedankt voor de reacties. Het antwoord was toch gewoon de ontsteking.

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Goeiedag,

Er was bij mij wel wat meer aan de hand. Hij bleef toch nog als een natte krant rijden. Marco zei het al en las het ook op een amerikaans forum, dat als je de emissiemeuk weghaalde dat je kans krijgt dat de catalysator verstopt kan raken. Aangezien de uitlaat toch al een paar keer gelast was en er niet veel beter op was geworden heb ik bij Parts & Stuff een afspraak gemaakt voor een nieuwe uitlaat, hopende dat dat het probleem was. Echter zij kwamen er achter dat de choke niet goed functioneerde. De klep gaat wel dicht en na loop van tijd ook weer open, maar de vacuumklep die de choke tijdens het rijden moet bedienen deed het niet. Hierdoor kreeg hij veels te weinig lucht en waren alle bougies helemaal vervuild. Wat weer resulteerde in slecht ontsteking, enz. Aangezien dat gedeelte van de choke nogal prijzig is en de Jeep toch op LPG gaat, hebben ze de choke nu losgekoppeld/geblokkeerd. Los van het feit dat het typeplaate pleite is en niet elke 2150 carb hetzelfde is. Ik heb nog een carb liggen van mijn oude Lincoln, maar die was voor een Ford 400 blok. Ga wel eens uitzoeken of daar veel verschil in zit en of ik die niet kan gebruiken, maar dat is van latere zorg. Eerst maar weer eens mijlen maken en kijken of dit inderdaad het probleem was.

Die canister voor de benzinedamp zit er bij mij nog in. Maar de leidingen die het terug moeten leiden naar de carb zijn weg. Dus bij mij gaat die er ook uit. Heb er zo ook niets aan en heb ik wat meer ruimte om te sleutelen.

P&S heeft ook nog dat lucht injectie systeem beter afgeblind. Die garage die daar eerst aan geknutseld hebben zullen mij niet als klant zien. Beide punten die ze dichtgelast hebben lekte. P&S heeft één spruitstuk eraf gehaald,want ik had al gezien dat daar de pakking ervan lekte en daar pluggen ingedraaid. Gelukkig kwamen de injectoren daar allemaal heel uit. En de passagierskant is dichtgelast op de pluggen, want die dorste ze er toch niet af te halen. Is geen makkelijk klusje geweest, maar het ziet er tien keer beter uit.

Beetje bij beetje wordt het wel wat.

Heb nu een afspraak bij de bandenboer, want drie banden staan op klappen en ik heb ook al gezien hoe de bodemplaat eruit ziet. Ken je die van de Flintstones.........

Raken nu een beetje off topic,

Groet Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Alwin,

Op Marktplaats biedt iemand zijn wagen in onderdelen aan, waaronder 4 velgen met BF Goodrich banden, vraagt voor de set 250. Is mijn inziens scherpe prijs. Heb met soortgelijke banden goede weg en terrein ervaringen. Ik heb goede wegbanden maar zou liever die BF's hebben.

Mbt de choke, ik had voor LPG inbouw de car. geheel gereviseerd. Liep goed, maar LPG inbouwer heeft toch een elektrisch draadje getrokken tussen het choke huisje waar het bimetaal inzit en het blok. Vraag me niet waarom, ik ben echter heel tevreden. Zowel op gas als op LPG start de auto altijd op verhoogd toerental, 1 keer gas ver indrukken en hij schakelt direkt de choke af en loopt prachtig laag stationair. Verbruik LPG en Benzine beiden op 1 op 4 tot 1 op 5. Lange afstand benzine ook 1 op 6 gehaald.

Vanaf de bumper gezien zit achter de carb. een klep, dat is de ERG of EPG valve, bij mij was die aangesloten maar nu na LPG inbouw is hij afgekoppeld maar ze hebben in tegenstelling tot andere vacuum zaken niet afgedopt. Ik heb het vacuum bekeken mbt de onsteking, die van gaat via de sendor die op de watertemp. reageert. Denk dat ik ook ga experimenteren met deze te passeren.

Binnenkort ga ik luisteren bij een mede Jeeper die de hele uitlaat alleen door een cherry bomb gedempt heeft, ik had dat met een 5 liter Camaro ook. Prachtig zacht diep gebrom, alleen met veel gas werd ie luidruchtig maar een mooi rauw geluid, dus niet irritant voor de buurt ed. als je normaal rijdt.

Hoeveel speling heb jij als je rijdt op je stuur ? Ik heb nieuwe schokdempers, de bladveren voren hebben nieuwe Bushings. Alleen waar de shackle aan het chassis zit moet ik de Bushing vervangen.

Als ik stil sta en het stuurwiel beweeg heb ik niet een opvallende speling. Maar het rijden is zelfs voor een Yank te onstabiel. Banden ed en alles verder is standaard. Wel zijn de rubbers tussen chassis en carrosserie gaar. Ik zag dat een vervang set optioneel de wagen 1,2 of 3 inch kan verhogen. Bij de 1 inch set hoef je niets aan het stangen systeem van automaat ed aan te passen. Set kost USD 89.

Gr,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco,

Bedankt voor de tip, maar ik heb er nieuwe banden op laten zetten. Is altijd weer een aderlating, maar banden zijn nu net onderdelen waar ik niet op bezuinig. Banden die ik had, waren kwa profiel nog goed voor vele jaren, maar helemaal uitgedroogd. Mensen vragen me altijd de kilometerstand van de auto, alsof dat een maat zou zijn hoe goed een auto is. Ik ben altijd meer geinteresseerd in de stilstandtijd van een auto, want daar worden ze veel slechter van. Ik heb al aardig wat uitgedroogd rubber vervangen, maar er zal nog wel meer komen. Inderdaad de rubbers voor de nodige ophangingen zal ik nog moeten nakijken.

Speling in mijn stuur heb ik niet. Althans nog niet merkbaar. Mijn daily driver is een Lincoln Mark V uit 1978 en vergeleken met die 'dweil' stuurt de Jeep heel strak. Alleen de vering is anders. Maar dat is het karakter van bladveren.

Maar eerst maar eens een plaatwerker vinden die mijn bodem kan dichtlassen. Zag al bij twee interwinkels in de USA dat je plaatdelen kant en klaar kan kopen.

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...