kenzo Geplaatst January 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 Hallo, Ik heb de hele 2,5L kabelboom aangepast voor de 4.0L (waaronder 2 injectoren bijgeplaatst). Nu merk ik als ik de pcm aansluit dat hij heel hoog piept. Ik heb proberen te starten maar krijg geen vonk bij de bougies en ook niet in de verdeler kap. Als ik de stekker van de verdelerkap uittrek piept de pcm gelijk hoger. Ik heb de stekkers van de verdeler kap en de bobine gemeten maar heb daar wel stroom. Is dit normaal, en wat gaat er fout waardoor hij niet start? Bedankt, Kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 18, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 Heb een filmpje van de foutcodes. Ik heb een FSM maar kan nergens vinden hoe ik de codes moet uitlezen en wat ze beteken? http://img15.imageshack.us/img15/8493/kd6.mp4 Kan iemand mij hier aub bij helpen? Bedankt, Kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 Filmpje downloaden lukt niet echt....... Wat lees je voor code's uit? 24 is bv ..........knip.......knip...............................knip......knip.....knip......knip.......... Eerste code is bijna altijd 12 (accu los geweest) laatste altijd 55 (einde) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 18, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 Als ik het goed heb, krijg ik 3 meldingen: 12, 33, 55 Krijg ongeveer dit: (. = pauze, | = lampje) |.||..|||.|||..|||||.||||| Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 (bewerkt) Als ik het goed heb, krijg ik 3 meldingen: 12, 33, 55 Krijg ongeveer dit: (. = pauze, | = lampje) |.||..|||.|||..|||||.||||| oh oh...je airco kapot..... Ik denk niet dat je met jouw probleem als eerste naar je codes moet gaan kijken. Als de wagen nog niet gelopen heeft zijn er wellicht ook nog geen foutcodes om op te slaan... Heb je een 4.0L PCM gebruikt, heb je de sensoren op de juiste manier op deze PCM aangesloten? Zoja, lees je auto dan eens uit met een scanner die de waardes en signalen die bij de PCM binnen komen weergeeft; komt dit overeen met wat je mag verwachten (zie FSM)? Je wagen start niet? In de FSM staan de voorwaarden waar aan voldaan moet worden voordat een wagen aanslaat; vooral de CPS is een belangrijke. January 18, 2011 bewerkt door Eucalypta.nl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 18, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 (bewerkt) mja, heb geen airco aangesloten dus kan ik neem ik aan negeren... Ik heb een 4.0L pcm gebruikt van een wrangler (91'er)... Hoe kan ik de PCM uitlezen? zal ik speciaal apparatuur voor nodig hebben? En heb de injectoren goed aangesloten. De andere sensors heb ik gebruikt van de 2.5L kabelboom en sommige verlengt. (dit las ik op jeepforum.com). In welk onderdeel kan ik vinden wat nodig is om te starten? zijn namelijk zeer veel pagina's January 18, 2011 bewerkt door kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 (bewerkt) mja, heb geen airco aangesloten dus kan ik neem ik aan negeren... Ik heb een 4.0L pcm gebruikt van een wrangler (91'er)... Hoe kan ik de PCM uitlezen? zal ik speciaal apparatuur voor nodig hebben? En heb de injectoren goed aangesloten. De andere sensors heb ik gebruikt van de 2.5L kabelboom en sommige verlengt. (dit las ik op jeepforum.com). In welk onderdeel kan ik vinden wat nodig is om te starten? zijn namelijk zeer veel pagina's Hoofdstuk J "Fuel system" blz 14-30 Ik heb wel de FSM 1994 XJ/YJ Weet je zeker dat de PCM ok is? Zijn alle sensoren inderdaad aangesloten? Bedrading zoals het hoort (er schijnt toch het eea moeten worden omgeprikt) Even ook adhv de FSM controleren. Mooie website: http://dto.vftis.com/mopar/platform_select.asp?return=new Echter gaat niet zover terug... January 18, 2011 bewerkt door Eucalypta.nl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 18, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 Bedankt... ben denk ik de Crankshaft position sensor vergeten... Is het deze: (zit vooraan de versnellingsbak) Deze heb ik namelijk niet aangesloten omdat ik dacht dat het gewoon de versnellingsbak was. Kan het zijn dat ik daardoor geen vonk heb? En waar moet ik deze precies op aansluiten. Of moet ik dit gewoon volgen vanuit de kabelboom van de XJ (of een 4.0L YJ)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 (bewerkt) Bedankt... ben denk ik de Crankshaft position sensor vergeten... Jep dat istie... deze is HEEL belangrijk. Zonder dat signaal zal de wagen niet starten gaat de kabelboom in. Zowel bij de 2.5 alsook de 4.0 is dat een stekker verbinding. Nu heb ik een platte stekker op mijn 2.5 en jij daar een ronde...dus even zoeken naar de stekker die erbij hoort... Eventueel kan je de draden aan elkaar solderen (en netjes met krimpkous afwerken) January 18, 2011 bewerkt door Eucalypta.nl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 18, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 Ah, super... Heb inderdaad 1 stekker over aan het motorblok (kabelboom) op die plaats, maar dat is een platte stekker. Morgen deze van de AX-5 af halen en kijken welke draden waarop aangesloten moeten worden. Stekker omzetten, (met krimpkous natuurlijk ) en aansluiten... Hoop dat hij dan een vonk heeft! Super bedankt voor de hulp! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2011 Ah, super... Heb inderdaad 1 stekker over aan het motorblok (kabelboom) op die plaats, maar dat is een platte stekker. Morgen deze van de AX-5 af halen en kijken welke draden waarop aangesloten moeten worden. Stekker omzetten, (met krimpkous natuurlijk ) en aansluiten... Hoop dat hij dan een vonk heeft! Super bedankt voor de hulp! mooi, succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2011 Heb de stekker van de versnellingsbak van de 2,5L afgehaald, maar omdat deze er af geknipt was, kan ik niet meer zien welke draden waar op moeten... De draden van de versnellingsbak sensor naar de stekker zijn allemaal zwart dus daar kan ik ook niets mee... Kan iemand mij aub op de ronde stekker aangeven welke spanningen / aansluitingen op moeten? (De meetwaarde aan de complete kabelboom van uit de pcm, van A, B en C)? Vriendelijk bedankt, Kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst January 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2011 B gaat naar poort 4 op de PCM ( da's de makkelijke ) C Gaat naar poort 24 op de PCM A gaat naar de "sync sensor" en naar poort 7 van de PCM. A en C kan ook omgedraaid zijn ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2011 (bewerkt) Ok bedankt, Misschien is dit makkelijk: Kun je aangeven wat met elkaar verbonden moet worden? want de kabel aan de kabelboom is goed (nog origineel). Alleen heb ik aan de versnellingsbak een andere stekker zitten. Wil dus die stekker er vanaf knippen (de verkeerde aan de kabelboom), en onderstaande connector in de plaats zetten. het enige probleeem is dat alle drie de draden zwart zijn en ik niet weet wat links en wat rechts is. Kun je aangeven welke aansluiting in de ronde stekker overeenkomt met onderstaande stekker? (heb hier de FSM liggen, maar kan dit niet vinden?) Super bedankt! Kenzo January 19, 2011 bewerkt door kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2011 B gaat naar poort 4 op de PCM ( da's de makkelijke ) C Gaat naar poort 24 op de PCM A gaat naar de "sync sensor" en naar poort 7 van de PCM. A en C kan ook omgedraaid zijn ... Ow, snap nu ook wat je bedoeld... Ik zie deze gegevens op de platte stekker dus als ik zeker weet welke A, B en C zijn, kan ik het inderdaad aansluiten. Kan helaas niet in de FSM vinden welke pinnen welke waarde hebben van de ronde stekker Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2011 Heb de waarde in de platte stekker gemeten (als de jeep op contact staat) A = 5Volt B = Massa C = 8,8Volt Kan dit kloppen? Krijg op jeepforum.com te horen dat de ronde stekker hetzelfde is... (dat bij rond A gelijk is aan plat A, B = B en C = C) Kan dit? In de FSM staat trouwens dat de platte stekker A = K4, B = K24 en C=K7... K4 (A) zou dus massa moeten zijn, maar ik meet het op plaats B Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst January 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2011 (bewerkt) Ok bedankt, Misschien is dit makkelijk: Kun je aangeven wat met elkaar verbonden moet worden? want de kabel aan de kabelboom is goed (nog origineel). Alleen heb ik aan de versnellingsbak een andere stekker zitten. Wil dus die stekker er vanaf knippen (de verkeerde aan de kabelboom), en onderstaande connector in de plaats zetten. het enige probleeem is dat alle drie de draden zwart zijn en ik niet weet wat links en wat rechts is. Kun je aangeven welke aansluiting in de ronde stekker overeenkomt met onderstaande stekker? (heb hier de FSM liggen, maar kan dit niet vinden?) Super bedankt! Kenzo Kan je hem niet meten met een multi meter, kijk even welk draadje waar de pcm in gaat dan weet je het, dit kan je wel meten, hoef je geen waardes voor te weten January 19, 2011 bewerkt door aitze Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2011 (bewerkt) Kan je hem niet meten met een multi meter, kijk even welk draadje waar de pcm in gaat dan weet je het Jawel, maar het gaat om de stekker aan de CPS... Ik wil hier de platte contra stekker op solderen maar durf dit niet zomaar te doen... Kan de PCM er stuk van gaan, de CPS, beide of niets? Ik heb gemeten, maar dan kom ik uit op bovenstaande waarde (A = 5v, B = massa, C = 8v) Dit is volgens mij anders dan in de FSM Heb trouwens gemeten aan de kabelboom van de Cherokee (waarvan de ronde contra stekker is), maar kan ik deze waarde gebruiken voor de YJ? (is dit exact hetzelfde aangesloten?) January 19, 2011 bewerkt door kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Soldier Geplaatst January 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2011 Mijn link kijk hier is..mss staat je antwoord hier(ong. op de helft vd pagina) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2011 hmja, heb het gelezen... Het is meer om te controleren of het de SPC is die niet werkt... Ik heb het probleem dat ik aan de SPC (aan de versnellingsbak) een ronde stekker heb zitten en graag hier een platte wil hebben (omdat aan de kabelboom ook een platte zit). Ik kan hem gewoon solderen maar de vraag is dan of hij goed om gesoldeert is (goede draad op goede draad). Omdat ze alle 3 zwart zijn kun je niet op kleur doorgaan. In de FSM vind ik alleen de platte stekker en geen info over de ronde. Is er geen manier om te achterhalen hoe deze stekker moet zitten? Durf ze namelijk niet zo te solderen. Het kan namelijk best zijn dat de SPC of de PCM daarbij stuk gaat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jerryb Geplaatst January 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2011 Je gebruikt de originele kabelboom van de YJ juist? En je hebt de juiste stekker op de cherokee kabelboom Kan je dan niet beter de cps stekker aan de kabelboom veranderen dan ben je zeker van de aansluitingen. cps aansluitingen zijn dezelfde bij YJ en XJ. Kijk maar in de FSM op pagina YJ12(2.5 engine) en XJ20(4.0 engine) hoofdstuk wiring diagrams. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 20, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2011 (bewerkt) Ok, je bedoeld dus de ronde stekker aan de versnellingsbak laten zitten en aan de kabelboom de platte vervangen door de ronde contra stekker? Dit kan, maar wat als de cps stuk gaat? Vind op internet alleen nieuwe met platte stekker? January 20, 2011 bewerkt door kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jerryb Geplaatst January 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2011 Ronde stekkers zijn ook te krijgen hoor,kijk maar eens op rockauto.com Ik heb er zelf ook eentje besteld vorig jaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 20, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2011 (bewerkt) Bedankt voor de reactie... Heb hem doorgemeten, vergeleken en opnieuw gesoldeerd. Heb hem aangesloten en gestart (geprobeerd). Heb de bougie eruit gehaald en zie inderdaad dat hij nu een vonk krijgt. Heb gekeken naar de brandstof leiding en hij krijgt ook benzine. (had de brandstof leiding eruit getrokken, en daar zat veel druk op) Toch wil hij niet aanslaan... (kan het zijn dat de brandstof toevoer in het motorblok tegengehouden wordt???) Het enige wat nog niet is aangesloten is: Versnellingsbak Tussenbak Uitlaat Kan 1 van deze 3 ervoor zorgen dat hij niet wil aanslaan? Owja, heb trouwens voor de injectoren een stekker zitten (bij het water naar de verwarming volgens mij), maar daar zit nog geen water in... Is dit misschien een fout signaal waardoor hij niet wil starten? Bedankt, Kenzo January 20, 2011 bewerkt door kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2011 Bedankt voor de reactie... Heb hem doorgemeten, vergeleken en opnieuw gesoldeerd. Heb hem aangesloten en gestart (geprobeerd). Heb de bougie eruit gehaald en zie inderdaad dat hij nu een vonk krijgt. Heb gekeken naar de brandstof leiding en hij krijgt ook benzine. (had de brandstof leiding eruit getrokken, en daar zat veel druk op) Toch wil hij niet aanslaan... (kan het zijn dat de brandstof toevoer in het motorblok tegengehouden wordt???) Het enige wat nog niet is aangesloten is: Versnellingsbak Tussenbak Uitlaat Kan 1 van deze 3 ervoor zorgen dat hij niet wil aanslaan? Owja, heb trouwens voor de injectoren een stekker zitten (bij het water naar de verwarming volgens mij), maar daar zit nog geen water in... Is dit misschien een fout signaal waardoor hij niet wil starten? Bedankt, Kenzo Vonk heb je, dat is goed. Benzine heb je op de brandstofrail, dat is ook goed. Kun je horen of de injectoren werken, je moet ze zachtjes horen tikken....... Je kan ook even een testlampje op de stekker zetten. Dan kan ook het onstekings tijdstip niet goed zijn. De CPS geeft een belangrijk signaal naar de PCM. Met dit signaal, samen met de crank shaft sensor signaal, bepaalt de PCM het onstekings tijdstip. Op je vliegwiel zit een uitsparing waar de CPS op reageert. Zit de CPS goed gemonteerd? En zit het vliegwiel erop wat erbij hoort? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.