Spring naar bijdragen

Noorwegen. Cherokee Met Schakeltic


XLLaredo87
 Share

Recommended Posts

Hoi , ik krijg hier een cherokee aangeboden waar ik wel intresse in heb.

Alleen tijdens het rijden schakeld de bak constant terug naar zn 2 en de motor draait dan 3000 toeren. bij iets gas geven schkelt hij dan op naar zn 3 maar even later weer terug naar zn 2.

Dit gaat de hele tijd door , als hij in zn D staat maar ook in de 3.

Iemand enig idee waar dit aan ligt en of dit makkelijk te verhelpen is?

Het gaat om een Cherokee XJ Limitid uit 1990 4.0 liter 6 lijn.

groeten

Gert-Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vandaag die cherokee eens laten checken hier bij de garage. is eigenlijk in vrij goede staat.

Er blijkt echter nagenoeg geen olie in de bak te zitten. De garage verwacht dat dat het rare schakelgedrag verklaard.

Voordat ik een hoop geld ga uitgeven aan nieuwe olie en filter zou ik graag wilen weten of een bak daartegen kan.

ik hoor wel eens dat die dingen ijzersterk zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat je een ijzersterke bak eronder hebt, denk ik dat je bak er wel tegen kan.

Ik zou een vermogen uitgeven aan olie en filter en de gok nemen om de bak eens met olie en een filter te verwennen.

Nu weer serieus , ik zal het wel weer verkeerd gelezen hebben, maar je postje raakt kant nog wal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kan het inderdaad op 2 manieren lezen.

Ik bedoel dus te vragen of een bak ertegen kan om een poosje met weinig olie te draaien of kunnen ze daar slecht tegen? Hij maakt verder geen rare geluiden , heeft alleen dat rare schakelgedrag.

Ik kan de olie en filter laten vervangen en daar geld aan spenderen in de hoop dat het dan opgelost is. Het is alleen mijn auto (nog) niet en ik wil eigenlijk weten of het wijs is om deze auto te kopen of kan ik er beter vanaf zien?

Ik hoop dus mensen hier tegen te komen die ook zoiets hebben meegemaakt en te lezen wat hun ervaring daarmee was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de verkoper doet helemaal niks. Nummerplaten zijn in beslag genomen wegens verlopen APK, dat doen ze hier in Noorwegen. De auto is zo bijna niks waard ik kan hem dus bijna voor niks kruigen. De auto staat ver van mijn huis bij de garage , het is hier -10 overdag dus olieverversen en filter moet ik uitbesteden aan de garage . kost me 250 euro (duur land hiero) als dan het probleem is opgelost stijgt de waarde van de auto en kost het me dus dubbel.

ik moet dus de gok nemen en de auto goedkoop kopen, olie verversen en maar hopen dat het probleem weg is.

Ik had alleen gehoopt hier iemend te vinden die iets vergelijkbaars mee heeft gemaakt met een bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ondanks dat de auto goedkoop is. zon 700 euro, moet ik ook nog veel geld uitgeven aan het terugkrijgen van de nummerplaten, betalen van boetes die op de auot zitten en overschrijvingskosten. tel daar de olie bij op en je komt toch al gauw op zon 1200 euro. beetje veel voor mij om zo maar mee te gaan gokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ondanks dat de auto goedkoop is. zon 700 euro, moet ik ook nog veel geld uitgeven aan het terugkrijgen van de nummerplaten, betalen van boetes die op de auot zitten en overschrijvingskosten. tel daar de olie bij op en je komt toch al gauw op zon 1200 euro. beetje veel voor mij om zo maar mee te gaan gokken.

Als ik het goed lees betaald de nieuwe eigenaar van de auto de oude boetes die er nog op zaten? Dus bij jullie staan de boetes op kenteken en niet op naam of lees ik het helemaal verkeerd?

In het geval dat jij die oude boetes zou moeten betalen zou ik hem lekker laten staan wie weet wat er nog bij komt kijken dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed lees betaald de nieuwe eigenaar van de auto de oude boetes die er nog op zaten? Dus bij jullie staan de boetes op kenteken en niet op naam of lees ik het helemaal verkeerd?

In het geval dat jij die oude boetes zou moeten betalen zou ik hem lekker laten staan wie weet wat er nog bij komt kijken dan.

Dat las ik ook zo en is wel heel vreemd .... :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij een XJ kan kopen voor zo,n 6000 Nkr, zien er goed uit ( geen roest) gelijk kopen. Mits die overeen komt met jouw huidige XJ. Zo dat je delen over kunt zetten.

Een oude XJ zonder platen zit doorgaans tussen de 12000 en 20 000 Nkr. ( wel de papieren er bij, i.v.m. vraktpant = 1500 kr waard)

Kun je hem niet gebruiken, gewoon laten staan.

Ook hier koud. -10 gr met stevige wind er bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zit niet te wachten op nog een XJ voor onderdelen. Ik ben geinteresserd omdat het een 4 deurs is met permanente 4x4. Mijn huididge XJ is een tweedeurs met slechts parttime 4x4.

wegenbelasgting in Noorwegen (arsavgift) is een bedrag wat je per jaar betaald. doe je dat niet of is je auto niet APK gekeurd , schroeft de politie , ook parkeerwachters, je nummerplaten van je auto.

Die kun je vervolgens terugkrijgen als de verschuldigde wegenbelasting wordt betaald. daar komt in dit geval nog een boete bij voor het inbeslagnemen van de auto, zgn avschiltinggebur. Ook zit er nog een boete op ivm niet overschrijven, verplicht na aanschaf. Wil ik de auto weer op kenteken hebben moet de huidige eigenaar dat eigenlijk betalen. Maar hij wil dat niet en wil ik de auto hebben moet ik dat dus regelen.

Op zich geen probleem ,daarom krijg ik hem ook zo goedkoop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

ik heb de JEEP inmidels gekocht. De bakolie is vervangen er kwam geen rommel uit en de olie was niet verbrand. De bak maakt ook geen rare geluiden en schakelt op zich goed.

het probleem van het plotseling terugschalen is er echter nog steeds en lijkt me een electrisch probleem.

na terugstellen door de garage van de kickdown is het wat minder extreem maar nog steeds niet weg.

Als ik dus zon 50km/u rijd in zn 3 , schakelt hij plots terug naar 2 en je moet hem dan naar 3000 toeren jagen voordat hij pas weer naar de 3 overschakeld.Dit herhaalt zich de hele tijd. inderdaad net alsof je de kickdown gebruikt.

iemand nog een idee waar te zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

nou, dank zij de onovertroffen noorse douane is het pakje van Boris eindelijk na 3 weken binnen!

gisterenavond de TPS sensor vervangen en....... de automaat schalkelt normaal! ik ben dolgelukkig!!!

nou nog even mn naam en avatar aanpassen want gisteren is mn 87er verkocht. nu dus allen nog mn 1990 XJ 4.0 limited.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb dit ook gehad met mijn 91ér en dat was een door de war geraakte automatische bak controlunit. die zit als ik het goed heb onder het handschoenenkastje.

De bak wilde ook niet locken toen deze unit kapot was. na vervanging schakelde en lockte de bak weer als ooit tevoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

na montage van een TCU van Boris dit voorjaar schakelde de bak wel netjes 1-2-3 maar weigerde in zn 4 te gaan. ook de lock werkte niet. Ik vermoedde dat het aan de bak lag en heb een schakelaar voor de TCU gezet zodat ik hem uit kon zetten. Met de handel in D schakelde hij dan wel in 4. soort van handmatige 4e versnelling dus.

2 weken geleden heb ik hier op de sloop een TCU op de kop kunnen tikken en na montage schakelt de bak nu eindelijk goed en ook de lock werkt. De ene TCU is duidelijk de andere niet en er zijn waarschijlijk verschillende typen in omloop.

mijn probleem is eindelijk opgelost!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...