ginascorba Geplaatst November 22, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 (bewerkt) Hallo, Ik woon op Curacao en heb een oude Cherokee 4.0 uit 1992. De laatste tijd heb ik alleen problemen met de automaat. Voor korte stukjes is er geen enkel probleem, maar als ik wat langer onderweg ben en de olie dus warm is gaat de bak steeds meer slippen en uiteindelijk is er helemaal geen aandrijving meer. Als ik vervolgens het contact af zet en de motor opnieuw start werkt het weer even. Als de bak begint te slippen en je geeft meer gas dan gaat de aandrijving met schokken en stoten. De olie is wel en beetje bruin. Ik heb er niet veel verstand van en wil een beetje zeker zijn wat het probleem is als ik naar de garage ga. Alvast dank November 23, 2010 bewerkt door Gina Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst November 22, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 Hallo, Ik woon op Curacao en heb een oude Cherokee 4.0 uit 1992. De laatste tijd heb ik alleen problemen met de automaat. Voor korte stukjes is er geen enkel probleem, maar als ik wat langer onderweg ben en de olie dus warm is gaat de bak steeds meer slippen en uiteindelijk is er helemaal geen aandrijving meer. Als vervolgens het contact af zet en de motor opnieuw start werkt het weer even. Als de bak begint te slippen en je geeft meer gas dan gaat de aandrijving met schokken en stoten. De olie is wel en beetje bruin. Ik heb er niet verstand van en wil een beetje zeker zijn wat het probleem is als ik naar de garage ga. Alvast dank Ik zou eens denken aan het filter wat in de automaatbak zit,deze wil men nog weleens vergeten te vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 22, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 Oliepeil is wel normaal? Peilen met warme bak, draaiende motor, even door alle gangen en dan in "N". Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cityjeep Geplaatst November 27, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2010 Inderdaad bakoliehoeveelheid met peilstok meten... Bruine olie in de automaatbak ( klinkt als dat de olie aan het verbranden is geweest )...moet volgens mij toch een typisch ATF olie kleur rood zijn.. Te veel slip...denk toch een kwestie van hoeveelheid / schone olie.. Hallo, Ik woon op Curacao en heb een oude Cherokee 4.0 uit 1992. De laatste tijd heb ik alleen problemen met de automaat. Voor korte stukjes is er geen enkel probleem, maar als ik wat langer onderweg ben en de olie dus warm is gaat de bak steeds meer slippen en uiteindelijk is er helemaal geen aandrijving meer. Als ik vervolgens het contact af zet en de motor opnieuw start werkt het weer even. Als de bak begint te slippen en je geeft meer gas dan gaat de aandrijving met schokken en stoten. De olie is wel en beetje bruin. Ik heb er niet veel verstand van en wil een beetje zeker zijn wat het probleem is als ik naar de garage ga. Alvast dank Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ginascorba Geplaatst November 28, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 28, 2010 Inderdaad bakoliehoeveelheid met peilstok meten... Bruine olie in de automaatbak ( klinkt als dat de olie aan het verbranden is geweest )...moet volgens mij toch een typisch ATF olie kleur rood zijn.. Te veel slip...denk toch een kwestie van hoeveelheid / schone olie.. Bedankt voor de reactie, aar wat ik dus zo vreemd blijf vinden dat het beeld veranderd als je de motor opnieuw start, te weinig olie lijkt mij te weinig olie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 28, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 28, 2010 Eigenlijk had je het antwoord zelf al: het gebeurt na langere ritten als de zaak goed warm is. De olie ligt koud bij elkaar onder in de bak en is dan gemakkelijk weg te pompen. Dan wordt hij warmer en de olie dunner, waarmee een deel van de hydraulische werking verloren gaat. De olie verdeelt zich dus in de bak, o.m. om de draaiende delen te smeren. Oude en/of verbrande olie heeft zonder meer minder hydraulische werking en de smerende capaciteit verminderd sterk. De enige remedie is dus om filter en olie te vervangen. Dat heeft vaak wonderen voor de werking van de automaat verricht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ginascorba Geplaatst December 2, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2010 Eigenlijk had je het antwoord zelf al: het gebeurt na langere ritten als de zaak goed warm is. De olie ligt koud bij elkaar onder in de bak en is dan gemakkelijk weg te pompen. Dan wordt hij warmer en de olie dunner, waarmee een deel van de hydraulische werking verloren gaat. De olie verdeelt zich dus in de bak, o.m. om de draaiende delen te smeren. Oude en/of verbrande olie heeft zonder meer minder hydraulische werking en de smerende capaciteit verminderd sterk. De enige remedie is dus om filter en olie te vervangen. Dat heeft vaak wonderen voor de werking van de automaat verricht. Ik heb ondertussen het oliepeil gecontroleerd en dat was goed. Ook de kleur nog eens goed bekeken en dat valt volgens mij ook wel mee, een beetje bruin maar toch voornamelijk rood. Maar wat ik nog steeds niet blijf snappen is dat als ik de motor afzet en direct daarna weer start, het verschijnsel een tijdje weg is. Het lijkt mij zo dat als het oliepeil te laag zou zijn, het filter verstopt of de olie niet meer van goede kwaliteit is dat het aan of uitzetten van een motor ook geen verschil zal geven. Maar nogmaals ik ben echt heel erg blij met jullie input en heb het gevoel dat ik toch iets sterker sta bij mijn garage mannetje. ( zo werkt dat hier, iedereen heeft wel een mannetje) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2010 Heb je het olie niveau al gecontroleerd? Als je de motor uitzet, zakt de olie terug, de automaat heeft dan net een beetje meer olie als dat hij rijdend zou hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ginascorba Geplaatst December 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2010 Heb je het olie niveau al gecontroleerd? Als je de motor uitzet, zakt de olie terug, de automaat heeft dan net een beetje meer olie als dat hij rijdend zou hebben. Ja ik heb gepeild met een draaiende motor, nadat ik eerst een paar keer door alle versnellingen ben heen gegaan. Natuurlijk is je motor en je olie hier zo warm, misschien een beetje vervelend om te zeggen nu maar het is hier iedere dag rond de 30-32 graden. Dus 10 minuten je motor laten draaien en alle olie is warm. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.