Spring naar bijdragen

Slippende En Bonkende Automaat


ginascorba
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik woon op Curacao en heb een oude Cherokee 4.0 uit 1992.

De laatste tijd heb ik alleen problemen met de automaat.

Voor korte stukjes is er geen enkel probleem, maar als ik wat langer onderweg ben en de olie dus warm is gaat de bak steeds meer slippen en uiteindelijk is er helemaal geen aandrijving meer.

Als ik vervolgens het contact af zet en de motor opnieuw start werkt het weer even.

Als de bak begint te slippen en je geeft meer gas dan gaat de aandrijving met schokken en stoten.

De olie is wel en beetje bruin.

Ik heb er niet veel verstand van en wil een beetje zeker zijn wat het probleem is als ik naar de garage ga.

Alvast dank

bewerkt door Gina
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik woon op Curacao en heb een oude Cherokee 4.0 uit 1992.

De laatste tijd heb ik alleen problemen met de automaat.

Voor korte stukjes is er geen enkel probleem, maar als ik wat langer onderweg ben en de olie dus warm is gaat de bak steeds meer slippen en uiteindelijk is er helemaal geen aandrijving meer.

Als vervolgens het contact af zet en de motor opnieuw start werkt het weer even.

Als de bak begint te slippen en je geeft meer gas dan gaat de aandrijving met schokken en stoten.

De olie is wel en beetje bruin.

Ik heb er niet verstand van en wil een beetje zeker zijn wat het probleem is als ik naar de garage ga.

Alvast dank

Ik zou eens denken aan het filter wat in de automaatbak zit,deze wil men nog weleens vergeten te vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad bakoliehoeveelheid met peilstok meten...

Bruine olie in de automaatbak ( klinkt als dat de olie aan het verbranden is geweest )...moet volgens mij toch een typisch ATF olie kleur rood zijn..

Te veel slip...denk toch een kwestie van hoeveelheid / schone olie..

Hallo,

Ik woon op Curacao en heb een oude Cherokee 4.0 uit 1992.

De laatste tijd heb ik alleen problemen met de automaat.

Voor korte stukjes is er geen enkel probleem, maar als ik wat langer onderweg ben en de olie dus warm is gaat de bak steeds meer slippen en uiteindelijk is er helemaal geen aandrijving meer.

Als ik vervolgens het contact af zet en de motor opnieuw start werkt het weer even.

Als de bak begint te slippen en je geeft meer gas dan gaat de aandrijving met schokken en stoten.

De olie is wel en beetje bruin.

Ik heb er niet veel verstand van en wil een beetje zeker zijn wat het probleem is als ik naar de garage ga.

Alvast dank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad bakoliehoeveelheid met peilstok meten...

Bruine olie in de automaatbak ( klinkt als dat de olie aan het verbranden is geweest )...moet volgens mij toch een typisch ATF olie kleur rood zijn..

Te veel slip...denk toch een kwestie van hoeveelheid / schone olie..

Bedankt voor de reactie, aar wat ik dus zo vreemd blijf vinden dat het beeld veranderd als je de motor opnieuw start, te weinig olie lijkt mij te weinig olie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk had je het antwoord zelf al: het gebeurt na langere ritten als de zaak goed warm is.

De olie ligt koud bij elkaar onder in de bak en is dan gemakkelijk weg te pompen. Dan wordt hij warmer en de olie dunner, waarmee een deel van de hydraulische werking verloren gaat. De olie verdeelt zich dus in de bak, o.m. om de draaiende delen te smeren.

Oude en/of verbrande olie heeft zonder meer minder hydraulische werking en de smerende capaciteit verminderd sterk. De enige remedie is dus om filter en olie te vervangen. Dat heeft vaak wonderen voor de werking van de automaat verricht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk had je het antwoord zelf al: het gebeurt na langere ritten als de zaak goed warm is.

De olie ligt koud bij elkaar onder in de bak en is dan gemakkelijk weg te pompen. Dan wordt hij warmer en de olie dunner, waarmee een deel van de hydraulische werking verloren gaat. De olie verdeelt zich dus in de bak, o.m. om de draaiende delen te smeren.

Oude en/of verbrande olie heeft zonder meer minder hydraulische werking en de smerende capaciteit verminderd sterk. De enige remedie is dus om filter en olie te vervangen. Dat heeft vaak wonderen voor de werking van de automaat verricht.

Ik heb ondertussen het oliepeil gecontroleerd en dat was goed.

Ook de kleur nog eens goed bekeken en dat valt volgens mij ook wel mee, een beetje bruin maar toch voornamelijk rood.

Maar wat ik nog steeds niet blijf snappen is dat als ik de motor afzet en direct daarna weer start, het verschijnsel een tijdje weg is.

Het lijkt mij zo dat als het oliepeil te laag zou zijn, het filter verstopt of de olie niet meer van goede kwaliteit is dat het aan of uitzetten van een motor ook geen verschil zal geven.

Maar nogmaals ik ben echt heel erg blij met jullie input en heb het gevoel dat ik toch iets sterker sta bij mijn garage mannetje. ( zo werkt dat hier, iedereen heeft wel een mannetje)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je het olie niveau al gecontroleerd?

Als je de motor uitzet, zakt de olie terug, de automaat heeft dan net een beetje meer olie als dat hij rijdend zou hebben.

Ja ik heb gepeild met een draaiende motor, nadat ik eerst een paar keer door alle versnellingen ben heen gegaan.

Natuurlijk is je motor en je olie hier zo warm, misschien een beetje vervelend om te zeggen nu maar het is hier iedere dag rond de 30-32 graden.

Dus 10 minuten je motor laten draaien en alle olie is warm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...