Spring naar bijdragen

Koelvloeistof vervangen JGC 5.9


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Omdat mijn temperatuur meter v.d de motor telkens iets over de 100 graden ging (wel in stadsverkeer, zonder airco) keek ik vandaag even in mijn koelvloeistof reservoir. Eerst dacht ik dat er geen troep in zat maar toen ik het reservoir er uit haalde en leeg kiepte in een emmer kwam er echt een soort aangekoekte roze,rode,bruine achtige rotzooi uit en niet zo een beetje ook. Daarna maar besloten om alles goed te reinigen en had hier een paar vragen aan jullie over of ik het goed heb gedaan omdat dit mijn eerste keer was.

1 Reservoir schoon gemaakt met een kwast tot alle losse prut er uit was.

2 Beetje verse koelvloeistof erbij gedaan om het juiste koelvloeistof niveau te bereiken, en vervolgens Koelsysteem reiniger er bij gedaan en de auto ongeveer 3 kwartier stationair met kachel aan laten draaien.

3 Daarna de dikke slang die vanuit het blok naar de onderkant van de radiateur loopt er uit getrokken (op het punt waar er een sensor stekker?<_< zit) en alles er uitlaten lopen en de radiateur daarna even doorgespoeld met de tuinslang.

4 Reservoir nogmaals doorgespoeld en met de compressor de slang van het reservoir naar de radiateur doorgeblazen.

5 Voorzichtig ook met de compressor de radiateur zachtjes uitgeblazen tot er eigenlijk niks meer uit die dikke slang onderop kwam

6 vervolgens even 4 liter koelvloeistof toegevoegd en wachten tot morgen om er nog 9.5 (volgens het boekje) bij te gooien.

Waar moet ik morgen op letten? en hoe controleer ik of er geen lucht meer in het systeem zit? gewoon de slangen in knijpen en kijken of er druk op staat? En hoe weet je of je radiateur echt helemaal leeg is en er geen water v.d tuinslang in is blijven zitten?

ik hoor graag een reactie of het goed is gedaan en waar ik nog meer op moet letten. Dit is de eerste keer dat ik dit doe en wil zeker weten dat het gewoon goed gebeurd:P:)

Alvast bedankt!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wesza

Ik vul het koelsysteem altijd via de hoogste slang en natuurlijk met kachelradiator open. Stukje rijden en kijken of het peil nog goeg is.

Over water in de radiator hoef je je geen zorgen te maken koelvloeisof bestaat voor een groot deel uit water en zolang je het niet met liters aanlengt is er geen probleem voor wat betreft roestvorming of bevriezing. Wat de koelende werking betreft is puur water het beste....

controleer ook de fan-visco en de staat van het de radiator zelf. Als de lamellen van de radiator beschadigd of weggerot zijn kun je beter je radiator vervangen. (dat is overigens altijd verstanding als de radiator al oud is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud,

Ik heb al wat stukjes gereden en volgens mij zit er geen lucht meer in het systeem. heb het meerdere malen ontlucht en bijgevuld. de fan doet het goed en de radiator ziet er ook redelijk goed uit als ik door het gaas van de gril kijk (geen gaten of dat soort gekkigheid). Toch loopt de temperatuur telkens weer op tot tussen de 100/105 graden. Heb hier over gebeld met B&S en ze zeiden dat 95 graden goed was maar bij een 5.9 twijfelde ze toch wat omdat het wat meer vermogen is en wat heter kan worden. Hier heb ik dus toch nog mijn twijfels over. Misschien ben ik een zeikerd, maar ik wil gewoon zeker weten dat het goed zit met de koeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...