wrangler_tj Geplaatst April 11, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2005 Je computer gaat MEER lucht meten en gaat bijgevolg zijn mengsel aanpassen aan deze hoeveelheid lucht om een optimale verbranding te hebben, hij gaat dus MEER brandstof inspuiten. Logisch hé de werking van z'on injectiesysteem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst April 11, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2005 yup......meer pee kaa's en toch zuiniger kan volgens mij niet maar jah...... boeit het verbruik wat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 11, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2005 Ok, nog iets anders (ff dan): stof. klik.... test over de hoeveelheid stof wat een filter doorlaat bij contstante omstandigheden. Leuk om te lezen... Inmiddels ben ik wel zover (na wat zoeken) dat bepaalde typen motoren idd nogal wat pk's meer krijgen door zo'n luchtinlaat systeem. Alleen de 4 liter I6 hoort daar niet bij. Misschien de V8 wèl. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 11, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2005 Inmiddels ben ik wel zover (na wat zoeken) dat bepaalde typen motoren idd nogal wat pk's meer krijgen door zo'n luchtinlaat systeem. Maar bij welke toerentallen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mercury Geplaatst April 12, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2005 Originally posted by wrangler_tj@Apr 11 2005, 11:03 Je computer gaat MEER lucht meten en gaat bijgevolg zijn mengsel aanpassen aan deze hoeveelheid lucht om een optimale verbranding te hebben, hij gaat dus MEER brandstof inspuiten. Logisch hé de werking van z'on injectiesysteem. <div align="right">← Is dat wel zo? Energetisch gesproken zou hij hetzelfde of zelfs (marginaal) zuiniger moeten zijn. Het gaat om energie, je zet minder de luchtdoorlaat (throttlebody) open dan met een ristrictievere luchtdoorgang. Het effect is hetzelfde door de gesloten regeling, maar bij WOT (wide open throttle) werkt de regelkring niet meer. Dan hanteert het systeem een geprogrammeerde "fuelmap". Deze is door de fabricant (uit garantie technische "pingel" redenen) te rijk. Met meer lucht zou hij dus meer energie gaan opleveren. Bovendien heb je de weerstand van de luchtinlaat zelf, die verminderd is, dat zou ook winst zijn. Maar ik ben het met je eens, hij gaat meer gebruiken, de rechtervoet zal wat zwaarder worden. Adam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst April 12, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2005 Dit is een verkoopgrafiekje, dus zeker NIET de werkelijkheid!!!!!!!! reken er nou vooral niet op dat je voor enkele tientjes je auto kunt verbeteren, Jeep engineers gaan niet rond de tafel zitten met het idee een matige auto te bouwen, dit is een proces van jaren. Oh ja, voor de twijfelaars: hoeveel PK's heeft de "verbeterde" motor bij 3000 RPM? Dat kan dus nooit kloppen! Mensen die beweren dat ze een auto drastisch kunnen verbeteren en dan zulke grafiekjes produceren geloof ik niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst April 12, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2005 Originally posted by Kameel@Apr 11 2005, 12:36 Ok, nog iets anders (ff dan): stof. klik.... test over de hoeveelheid stof wat een filter doorlaat bij contstante omstandigheden. Leuk om te lezen... <div align="right">← En voor wie geen zin in zoeken heeft: Compared to the AC, the K&N “plugged up†nearly 3 times faster, passed 18 times more dirt and captured 37% less dirt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 12, 2005 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2005 Bij de jeep motoren wordt de hoeveelheid lucht niet echt gemeten, Middels de MAP sensor (Manifold Absolute Pressure) en de stand van de gasklep, plus het toerental wordt berekend hoeveel brandstof ingespoten moet worden. Indien de motor makkelijker aan zijn lucht kan komen, zal het vacuum in het spruitstuk dus afnemen en zal de computer uitrekenen dat er dus blijkbaar veel lucht naar de motor gezogen wordt. Hierdoor zal er meer brandstof ingespoten worden! Alleen meer lucht geeft geen vermogen, het mengsel zal daarop aangepast moeten worden! Overigens wordt het mengsel ook nog bijgeregeld n.a.v. het lambdasonde signaal. De computer zal er alles aan doen om de motor op "Lambda 1" te laten draaien.... Met andere woorden: je verbruik gaat omhoog, zodra je het eventueel verkregen extra vermogen aanspreekt. En dat <strike>doe</strike> probeer je al snel natuurlijk...... owja: De grafiek hierboven begint pas bij 2500 toeren. Bij 3000 toeren (een automaat heeft dan al doorgeschakeld, tenzij vol gas of kick-down) is de winst practisch 0 terwijl er bij 2700 toeren nog enkele peekaa's gewonnen worden?? Wazige grafiek! Persoonlijk zie ik op een Jeep liever een snorkel dan een K&N filter, dat is m.i. een echt 4x4 accessoire welke ook nog eens zorgt voor schonere en koelere lucht in de verbrandingskamers, iets wat ook iets vermogenswinst op kan leveren. En eenmaal op snelheid, zorgt de rijwind voor een beetje "drukvulling" waardoor de motor ook makkelijker z'n lucht krijgt..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.