Spring naar bijdragen

K&N luchtinlaat geplaatst


Recommended Posts

Ik heb een K&N luchtinlaat systeem geplaatst met een K&N cone filter. De air silencer eruit. Dat geeft ineens een prachtig geluid onder de motorkap!

Ik weet niet of hij meer vermogen heeft gekregen, de leverancier claimt tot 12 pk meer.

Ik had al eens een K&N conefilter in mijn Ford Econoline geplaats en daar veel profijt van gehad. Het verbruik ging van 1 op 4,5 op gas naar 1 op 5,5. Die was dus zo terug betaald. Ook het vermogen ging daarbij ook omhoog.

Ik ben er erg positief over! biggrin.gif

groetjes,

Adam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Grand BoJo@Apr 2 2005, 17:05

Welke motor heb jij erin zitten?

In mijn vorige auto een Alfa 155 had ik er ook 1, maar daar kwam zo'n aso bwaaaaaaaaaaap geluid uit... ben ik wel van genezen. smile.gif <div align="right">

Het is een 4.0. Dat klinkt echt wel wat anders als een 4 cilinder Alfa!

Adam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mercury@Apr 1 2005, 19:25

Ik heb een K&N luchtinlaat systeem geplaatst met een K&N cone filter.  De air silencer eruit. Dat geeft ineens een prachtig geluid onder de motorkap!

Ik weet niet of hij meer vermogen heeft gekregen, de leverancier claimt tot 12 pk meer.

Ik had al eens een K&N conefilter in mijn Ford Econoline geplaats en daar veel profijt van gehad. Het verbruik ging van 1 op 4,5 op gas naar 1 op 5,5. Die was dus zo terug betaald. Ook het vermogen ging daarbij ook omhoog.

Ik ben er erg positief over! biggrin.gif

groetjes,

Adam

<div align="right">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mercury@Apr 1 2005, 19:25

Ik heb een K&N luchtinlaat systeem geplaatst met een K&N cone filter.  De air silencer eruit. Dat geeft ineens een prachtig geluid onder de motorkap!

Ik weet niet of hij meer vermogen heeft gekregen, de leverancier claimt tot 12 pk meer.

Ik had al eens een K&N conefilter in mijn Ford Econoline geplaats en daar veel profijt van gehad. Het verbruik ging van 1 op 4,5 op gas naar 1 op 5,5. Die was dus zo terug betaald. Ook het vermogen ging daarbij ook omhoog.

Ik ben er erg positief over! biggrin.gif

groetjes,

Adam

<div align="right">

Ha D, Klinkt allemaal goed wink.gif , ik heb zelf een 4.0 grand uit 96 kan dat daar ook bij en is dat te doen zonder de boel te hoeven verbouwen? Ik bedoel oude inlaat eraf nieuwe erop.

Ik ben wel handig maar geen monteur, maar het lijkt me de moeite waard als ik het zo hoor beter vermogen mooier geluid en lager verbruik.

Als je me wat tips zou kunnen geven over hoe en wat (ook wat het kost) ga ik dat zeker proberen. Zoals waar ik dit allemaal kan vinden (onder de kap) en wat een air silencer is.

groeten Alexg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Grand BoJo@Apr 4 2005, 08:24

Ik heb nu ook een 4.0L, maar ik ben bang voor een irritant bwaaaaaaaaaaaaaap geluid.

<div align="right">

Ik ken het geluid wat je bedoeld, maar daar is absoluut geen sprake van.

Het geluid is meer van de nieuwe BMW 6 serie.

Ik vind elke 4 cilinder irritant klinken.

Adam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Alexg@Apr 4 2005, 06:21

Ha D, Klinkt allemaal goed wink.gif , ik heb zelf een 4.0 grand uit 96 kan dat daar ook bij en is dat te doen zonder de boel te hoeven verbouwen? Ik bedoel oude inlaat eraf nieuwe erop.

Ik ben wel handig maar geen monteur, maar het lijkt me de moeite waard als ik het zo hoor beter vermogen mooier geluid en lager verbruik.

Als je me wat tips zou kunnen geven over hoe en wat (ook wat het kost) ga ik dat zeker proberen. Zoals waar ik dit allemaal kan vinden (onder de kap) en wat een air silencer is.

groeten Alexg

<div align="right">

Je hebt de orginele van K&N (totale kit) maar die zit rond de $250 zonder vervoer (reken op 300 euro totaal).

Je hebt ook (en die heb ik gekocht), een (orgineel) K&N conefilter met een verbindingspijp (verchroomd) met de aansluiting voor de PCV valve.

Ik was klaar voor 120 euro.

Je hebt ook nog een goedkopere conefilter met dezelfde verbindingspijp. Dan ben je zo rond de 90 euro klaar.

En het plaatsen? Wanneer je de kap openmaakt. dan zie je rechtvoor (voor jou) de aircolencer zitten. Het is de zwarte doos waar de pijp naar de throttlebody uit komt.

Er zitten een aantal klemmetjes op, wanneer je die openklikt kun je het luchtfilter verwijderen. Wanneer je dan in de doos kijkt zie je 3 bouten, deze draai je los (contramoer aan de onderzijde te bereiken) en je kunt de airsilencer eruit nemen na het losnemen van 2 slangetjes.

Daarna druk je de nieuwe systeem zo in de luchtinlaat slang en klaar is alex.

groetjes,

Adam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mercury@Apr 4 2005, 15:29

Je hebt de orginele van K&N (totale kit) maar die zit rond de $250 zonder vervoer (reken op 300 euro totaal).

Je hebt ook (en die heb ik gekocht), een (orgineel) K&N conefilter met een verbindingspijp (verchroomd) met de aansluiting voor de PCV valve.

Ik was klaar voor 120 euro.

Je hebt ook nog een goedkopere conefilter met dezelfde verbindingspijp. Dan ben je zo rond de 90 euro klaar.

En het plaatsen? Wanneer je de kap openmaakt. dan zie je rechtvoor (voor jou) de aircolencer zitten. Het is de zwarte doos waar de pijp naar de throttlebody uit komt.

Er zitten een aantal klemmetjes op, wanneer je die openklikt kun je het luchtfilter verwijderen. Wanneer je dan in de doos kijkt zie je 3 bouten, deze draai je los (contramoer aan de onderzijde te bereiken) en je kunt de airsilencer eruit nemen na het losnemen van 2 slangetjes.

Daarna druk je de nieuwe systeem zo in de luchtinlaat slang en klaar is alex.

groetjes,

Adam

<div align="right">

Ben ik maar even onder de kop gaan kijken of ik het een beetje kon rijmen en het ziet er allemaal logis uit.

Alleen het is me nog niet helemaal duidelijk waar het allemaal om gaat ik zie dus die vierkante bak met filter erin(niuewe in 2003) met een dikke slang naar de carborateur bovenop nog een dunne die naar de kop gaat.

Dit hele spul wordt dan vervangen als ik voor de zelfde optie als jou zou gaan huh.gif

Past dat nieuwe filter zo op de oude bevestiging? En dit alleen zorgt ervoor dat je een beter geluid meer vermogen en eenlager verbruik krijgt.

Als laatste vraag( wink.gif voorlopig), waar kan ik dat het beste bestellen.

Ik kom wel bij 4x4 scheveningen (in ....) ik lees nog al eens dat mensen dit bestellen.

Hoor graag van je.

We gaan er voor laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Alexg@Apr 4 2005, 20:18

Ben ik maar even onder de kop gaan kijken of ik het een beetje kon rijmen en het ziet er allemaal logis uit.

Alleen het is me nog niet helemaal duidelijk waar het allemaal om gaat ik zie dus die vierkante bak met filter erin(niuewe in 2003) met een dikke slang naar de carborateur bovenop nog een dunne die naar de kop gaat.

Dit hele spul wordt dan vervangen als ik voor de zelfde optie als jou zou gaan huh.gif

Past dat nieuwe filter zo op de oude bevestiging? En dit alleen zorgt ervoor dat je een beter geluid meer vermogen en eenlager verbruik krijgt.

Als laatste vraag( wink.gif voorlopig), waar kan ik dat het beste bestellen.

Ik kom wel bij 4x4 scheveningen (in ....) ik lees nog al eens dat mensen dit bestellen.

Hoor graag van je.

We gaan er voor laugh.gif <div align="right">

Ik heb het gekocht via Ebay.com, zoek maar eens op Jeep, grand, cherokee, 4.0, K&N. Dan vind je heel veel aanbieders. Als je wilt kan ik nog wel even zoeken wie hem aan mij geleverd heeft.

Die bak gaat eruit, het wordt gekoppeld aan de "slang" die naar de "carburateur" gaat. Dit is geen carburateur maar een throttle body.

Een standaard filter is restriktief (als ademen door een te dunne pijp). Ook de air silencer is restriktief. Door een goed flowende inlaat te monteren krijgt je motor meer lucht en dus een betere verbranding. Kortom win/win situatie.

Adam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vermogenswinst uit alléén een filter?

Voor de 4 liter iig niet/weinig.

De originele papieren filter geeft al meer dan lucht genoeg, dus door nòg meer lucht gaat ie ineens harder?

Alleen in combinatie met een andere uitlaat heeft het zin om de vermogenswinst te pakken van een K&N of iets dergelijks.

Niet dat ze geen voordelen hebben: schoonmaken i.p.v. vervangen en een iets beter geluid. Maar de K&N marketing is erg krachtig, omdat dat verhaal elke keer weer terugkomt en er echt minimaal pk's bijkomen.

Daarnaast komt er bij stoffig weer schijnbaar ook meer stof door, maar daar heb ik zelf nog weinig van gemerkt. Kennelijk een kwestie van goed olieën.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kameel@Apr 6 2005, 14:17

Vermogenswinst uit alléén een filter? 

<div align="right">

We hebben het niet alleen over het filter maar over het filter systeem. Ik geloof ook niet dat het vervangen van het normale filter met een van K&N zoveel zoden aan de dijk zet. Maar de (bij heel veel auto´s) eruit halen van het geluidsisoleren en daarmee restricties creerende "airsilencer", zal je zeker helpen (of dat veel is laat ik in het midden).

Kijk eens op:

http://stores.ebay.com/ChromeIntakes-Store...geNameZl2QQtZkm

Ik was $93 kwijt, dat is zo´n €80 en het klinkt als €8000 als je op het gas trap!

Adam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat klinken, daar zit 'm de grote truc.....

Doordat hij lekker klinkt, heb je al snel de indruk dat het sneller gaat..... In de praktijk win je hoogstens een paar PK, en dan ook nog eens bij belachelijk hoge toerentallen....

Wil je echt voordeel uit je inlaatsysteem halen, dan zul je de lengte en doorlaat van het inlaatsysteem moeten gaan regelen. Opel had in de jaren '90 zo'n systeem op de i6 motoren ( 2.6 en 3.0): DUAL RAM.

PC240025.JPG

Daar zat winst in, doordat de luchtstroom in de inlaat op snelheid wordt gehouden. Dit werd bereikt door inlaatkanalen parallel of in serie te zetten. Dat een fabrikant zo'n systeem inbouwd om meer vermogen en koppel te genereren, geeft eigenlijk al aan dat een ander filter met het vermogen en koppel niet zo heel veel doet....

Maar het klinkt wel lekker!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mercury@Apr 6 2005, 19:50

We hebben het niet alleen over het filter maar over het filter systeem. Ik geloof ook niet dat het vervangen van het normale filter met een van K&N zoveel zoden aan de dijk zet. Maar de (bij heel veel auto´s) eruit halen van het geluidsisoleren en daarmee restricties creerende "airsilencer", zal je zeker helpen (of dat veel is laat ik in het midden).

Kijk eens op:

http://stores.ebay.com/ChromeIntakes-Store...geNameZl2QQtZkm

Ik was $93 kwijt, dat is zo´n €80 en het klinkt als €8000 als je op het gas trap!

Adam

<div align="right">

Zo weer even de tijd om te reageren op het filter verhaal.

Ik zie dat er nogal verschillend gedacht wordt over het nut van wel of niet wissellen van het systeem (voor de 120 euries).

Als het dan echt alleen om een beter geluid neer komt denk ik nog steeds zou kunnen, maar dan zijn er nog vast wel andere moglijkheden.

Ziet het er na de plaatsing van het filter er uit als een van de foto's die geplaatst zijn, want ik vind dat nogal rommelig?

Ik heb ondertussen even een blik op de ebay geworpen, maar dat is me nog niet helemaal duidelijk. Hoe krijg ik de onderdelen thuis, bezorgen of afhalen mischien heb je nog een tip.

Keeping the dream allive wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Apr 6 2005, 20:34

En dat klinken, daar zit 'm de grote truc.....

Doordat hij lekker klinkt, heb je al snel de indruk dat het sneller gaat..... In de praktijk win je hoogstens een paar PK, en dan ook nog eens bij belachelijk hoge toerentallen....

Wil je echt voordeel uit je inlaatsysteem halen, dan zul je de lengte en doorlaat van het inlaatsysteem moeten gaan regelen. Opel had in de jaren '90 zo'n systeem op de i6 motoren ( 2.6 en 3.0): DUAL RAM.

PC240025.JPG

Daar zat winst in, doordat de luchtstroom in de inlaat op snelheid wordt gehouden. Dit werd bereikt door inlaatkanalen parallel of in serie te zetten. Dat een fabrikant zo'n systeem inbouwd om meer vermogen en koppel te genereren, geeft eigenlijk al aan dat een ander filter met het vermogen en koppel niet zo heel veel doet....

Maar het klinkt wel lekker!!!!

<div align="right">

volgens mij is het bij de opels ook zo dat het daar om een single point injectie systeem gaat. daar heeft het volgens mij hetzelfde nut als een zogenaamde high rise intake manifold bij een V8

155_0310_340_18_s.jpg

hier wordt volgens mij niet alleen de boel op snelheid gehouden dat er een betere vulling is maar ook dat er een betere vermenging van de verbrandingslucht met de brandstof geeft waardoor een snellere verbranding ontstaat.

dat gedeelte van een vermogenswinst zou bij een multipont dus helemaal niet werken. aangezien de brandstof er pas vlak voor de cilinder wordt ingespoten

Het kan zijn dat ik hier ergens een systematische denkfout heb achtergelaten maar wat ik me uit 4 jaargangen hot rod magazine kan herinneren zit daar een beetje de vermogenswinst. en dat verklaard ook waarom zo'n inlaat in combinatie met een nieuwe uitlaat zo goed werkt. snel inademen heeft geen nut als je de uitlaatgassen niet kwijt kan.....

het schijnt zelfs zo erg te zijn dat je bij de cadillac 472 motoren uit de begin jaren 70 met alleen een nieuw inlaat en uitlaat spruitstuk al een vermogenswinst kan pakken van ongeveer 100 pk (van 350 naar 450 in een 7.8 liter V8)

maar dat was iig mijn idee erover wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij is het bij de opels ook zo dat het daar om een single point injectie systeem gaat.
Nope... multipoint injectie. Met monopoint zou het juist niet werken, omdat dan de gehele inlaatkanalen met het luch-benzinemengsel gevuld zijn en je dus bij omschakeling kortstondig een foutief mengsel hebt!

Overigens heb ik zelf een Omega met zo'n 2.6i Dual RAM motor in m'n bezit gehad. Die blokken hebben een heerlijk koppelverloop. Vanaf ongeveer 1800 to 5000 toeren trekken ze prachtig constant door, waarbij je alleen enkele malen het systeem voelt omschakelen ( kortstondige dip in de trekkracht). Volgens mij zou de 3.0i 24V Dual Ram nog wel een mooie swap in een Jeep kunnen zijn..... rolleyes.gif

Overigens is het Dual-Ram systeem later opgevolgd door "Multi RAM"

"MULTI RAM"-systeem:

De opvolger van het succesvolle "DUAL RAM' luchtinlaatsysteem. Twee elektronisch bediende regelkleppen in het inlaatsysteem zorgen voor een hoog koppel en uitmuntende acceleratie.

Zo, genoeg off-topic geweest... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57-1520.jpg

The Generation II FIPK® is K&N's ultimate performance product, designed to increase power by as much as 10%. Most FIPK's are street legal in all 50 US states and come with a 10 Year/ Million Mile Limited Warranty. K&N intake systems replace your vehicle's restrictive factory air filter and air intake housing. K&N intakes are designed to dramatically reduce intake restriction as they smooth and straighten air flow. This allows your vehicle's engine to inhale a larger volume of air than the OEM air filter assembly. More air means more usable power and acceleration throughout the engine's RPM range. The filters on these kits are washable and reusable.

Ook ik lees al jaren HotRod en al jaren laten ze zien dat een K&N filter alleen weinig doet, maar.... het vervangen van het door de autofabrikanten bedachte inlaatsysteem doet dat juist wel!

Dat is het hele bestaansrecht van bedrijven als Edelbrock, Holley, Weiand, etc etc.

De fabrikant hanteert geen performance doelen met zijn inlaatsysteem maar goedkoop te produceren, risicoarm en voor de gemiddelde klant.

Wanner nou die hele handel honderden euro´s koste. Het is minder dan 100! En je kunt ze nog weer gebruiken ook!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mercury@Apr 10 2005, 13:35

57-1520.jpg

Ook ik lees al jaren HotRod en al jaren laten ze zien dat een K&N filter alleen weinig doet, maar.... het vervangen van het door de autofabrikanten bedachte inlaatsysteem doet dat juist wel!

Dat is het hele bestaansrecht van bedrijven als Edelbrock, Holley, Weiand, etc etc.

De fabrikant hanteert geen performance doelen met zijn inlaatsysteem maar goedkoop te produceren, risicoarm en voor de gemiddelde klant.

Wanner nou die hele handel honderden euro´s koste. Het is minder dan 100! En je kunt ze nog weer gebruiken ook!

<div align="right">

Goed ik ben definitief om tongue.gif , nu de vraag waar koop ik dat het beste in(want die 1120 euries kom ik ook wel overheen ) . Op ebay krijg ik alleen een oliefilter aangeboden voor $45,00. Ben ik nog niet aan toe mischien leuk voor later. als je nog een tip voor me hebt graag.

Zou leuk zijn als je ook even een fototje van het filter kan plaatsen we hebben nu tch al een aardige gallerie wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

More air means more usable power and acceleration throughout the engine's RPM range.

De standaard luchtfilter geeft al meer dan voldoende lucht. Zonder xtra aangepaste uitlaat gaat er erg weinig gebeuren, behalve in je hoofd en oren.

Maar iedereen is vrij te doen wat ie wil, ik heb ook niks tegen K&N (heb zelf zoiets) maar om nou vanwege 2, 3 of misschien zelfs 5 dure pk's (je verbruik hebben ze het niet over dry.gif ) zoveel uit te geven.

Nogmaals, het ziet er mooi uit, klink perfect en ja...misschien zelfs een paar paarden xtra. Maar 10%???? van een andere luchtinlaat???

Najah, ik ben verder stil. Sorry voor mijn gezeur... Succes. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...