bla098 Geplaatst August 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 Hoi, Het valt me op dat m'n xj de laatste tijd net ff wat meer herrie begint te maken, voornamenlijk bij een koude start (bij een warme motor wordt het minder/ gaat het weg), en stationair draaiend. Ik kan het niet helemaal goed lokaliseren (de motor is toch een grote bak herrie ), maar ik vermoed dat de distributieketting staat te rammelen. Er staat zo'n 260k op, dus het lijkt me aannemelijk dat er speling op begint te komen. Ik heb m'n haynes er even op nageslagen, en het lijkt me een redelijke klus om deze zelf te vervangen of valt dat mee? Ik vind overigens nergens melding van een kettingspanner, zit deze er wel op? Overigens is het oliepeil in orde en onlangs vervangen. Is de kans groot dat het binnenkort misgaat met die ketting of valt het allemaal wel mee bij zo'n Jeep? Tweede vraagje; m'n distributieriem begint wat te piepen (ook bij een koude start). Nu is deze wel relatief eenvoudig te vervangen, maar weet iemand toevallig welke lengte ik moet hebben? Bij de vervangende riemen vind ik 2 lengtes; 2415 en 2475 mm. Wel zo handig als ik de goede bestel en ff eruit en erin sleutelen enkel voor het opmeten is ook weer zowat.. Het gaat om bouwjaar 1997.. Alvast bedankt! Groet, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst August 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 Wel zo handig als ik de goede bestel en ff eruit en erin sleutelen enkel voor het opmeten is ook weer zowat.. Even een touwtje er langs, markeren en opmeten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst August 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 Weet jij zeker dat het de distributieketting is en niet de kleppen die willen ook wel eens tikken en als de motor wat langer loopt zijn ze stil. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst August 2, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 tsja.. het is een vrij zwaar metalig gerammel, dacht eigenlijk dat de kleppen niet zoveel herrie kunnen maken. Hij kllinkt een beetje als een diesel zeg maar.. Zit er misschien een xj eigenaar in de buurt dat ik het geluid ff kan vergelijken? Goeie tip van het touwtje, daar was ik nog ff niet opgekomen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 Luister eens met een slangetje aan je oor, dan kan je de bron van het geluid makkelijker vinden. Hydraulische klepstoters willen nogal eens tikken bij de 4.0 blokken. Multi riem bij onze 97er 4.0 XJ (airco) is de Gates micro-V 68478 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst August 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 Volgens mij zijn het toch de kleppen die van onze jeep rammelen ook wel eens klinkt dan ook als een diesel komt vaker voor bij 4.0 motoren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeepie M Geplaatst August 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 Als je motor als een diesel klinkt zijn het voor 90% zeker de hydraulische klepstoters. Zelf heb ik onlangs Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate toegevoegd aan de olie en dat gaf al enig resultaat. Als je het probleem echt wil oplossen zal je de hydraulische klepstoters moeten vervangen, maar zolang het tikken bij warme motor verdwijnt is dit niet noodzakelijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst August 3, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2010 Ok, bedankt voor de reacties. Ik zal vanavond eerst eens even met een slang gaan luisteren waar het precies vandaan komt. Ik laat het nog weten. Groet, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.