Spring naar bijdragen

Wringen


Recommended Posts

HAllo Jeepers, ik heb wederom een probleem waar ik nog niets over heb gelezen hier dus even het volgende wil ik aan jullie voorleggen:

Wanneer ik op een rontonde of een bocht neem dan hoor je aan de achterkant/onderkant het geluid van wringen, net alsof er twee rubbers over elkaar heen wringen, ik weet dat het moeilijk uitleggen is maar misschien kunnen jullie je er iets bij voorstellen.

Wie kent dit fenomeen en heeft er een oplossing voor?

Gr Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

75W140 in het differentieel. Ik weet vrijwel zeker dat het aan de olie ligt. heb hetzelfde probleem gehad. Kijk wel FF na welke olie er precies inmoet. Kijk of er limited slip toevoeging bij moet. Makkelijk zelf te doen

Theo, bedankt voor deze info.

Hoe kom ik te weten of er die limited slip bij moet

Gr Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo, bedankt voor deze info.

Hoe kom ik te weten of er die limited slip bij moet

Gr Brutus

Als het goed is (bij mij was het dat niet) zit er een plaatje aangeschroefd bij één van de boutjes van de deksel waar het op staat, maar als ik me niet heel erg vergis moet die LS toevoeging er gewoon bij in de WJ.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had hetzelfde probleem met mijn wj 2000

Nu verholpen door de olie in diff te vervangen 75w140.

LS bij dealer halen en de olie via internet dat scheelde ongeveer 20 euro de ltr. waar je er 4 van nodig hebt.

De olie die ik er in heb gedaan is van castrol 75w140 bij (protex.nl)

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Limited Slip additive is "Mopar Friction Modifier" en wordt verkocht bij de dealer.

Voor Diff: 2,5 pints 75W140 full synthetic gear oil + 2,5 ounce additive.

Achter Diff: 3,8 pints 75W140 + 4 ounce additive.

De flesjes additive (Mopar) zijn 4 ounce en kosten rond €8 per stuk.

Succes!

P.s. Het Diff leegzuigen via de vul-plug is het snelst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft voor dan ook LS ?

Ja, alleen heet het bij de WJ Quadra drive geen LS maar Vari-lock. Er zitten koppelingsplaatjes in de diff's die sluiten bij een te groot snelheidsverschil tussen links en rechts op de as. Om de koppelingen niet te snel aan te laten grijpen moet er Mopar Friction Modifier (LS additive) worden toegevoegd aan de diff olie. Dit voorkomt wringen in krappe bochten of snel genomen rotondes. (http://members.chello.nl/j.doorn12/4WD.htm).

Amerikanen omschrijven trouwens het wringen als de "crow-hop" oftewel de kraaienloop.

Greetz,

Ape

bewerkt door Ape
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Limited Slip additive is "Mopar Friction Modifier" en wordt verkocht bij de dealer.

Voor Diff: 2,5 pints 75W140 full synthetic gear oil + 2,5 ounce additive.

Achter Diff: 3,8 pints 75W140 + 4 ounce additive.

De flesjes additive (Mopar) zijn 4 ounce en kosten rond €8 per stuk.

Succes!

P.s. Het Diff leegzuigen via de vul-plug is het snelst.

maar dan kan je de magneet a/d binnenkant van je deksel niet schoonmaken. Bij mij was dit toch wel nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had hetzelfde probleem met mijn wj 2000

Nu verholpen door de olie in diff te vervangen 75w140.

LS bij dealer halen en de olie via internet dat scheelde ongeveer 20 euro de ltr. waar je er 4 van nodig hebt.

De olie die ik er in heb gedaan is van castrol 75w140 bij (protex.nl)

groeten

Hoi ottje, hoe bevalt die diff -olie jou in je achter diff met de ls toevoeging van de jeep dealer.

ik had vanmiidag 2 liter bij de jeep gekocht en 2 flesjes ls, dat kostte dus 96 euro. Ik kom er nu achter dat ik nog s flessen olie moet hebben.

Ik kan ze beter weer inleveren denk ik en dan die olie kopen die jij erin hebt vandaar dus dat ik graag wil weten hoe die jou bevalt.

gr brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi ottje, hoe bevalt die diff -olie jou in je achter diff met de ls toevoeging van de jeep dealer.

ik had vanmiidag 2 liter bij de jeep gekocht en 2 flesjes ls, dat kostte dus 96 euro. Ik kom er nu achter dat ik nog s flessen olie moet hebben.

Ik kan ze beter weer inleveren denk ik en dan die olie kopen die jij erin hebt vandaar dus dat ik graag wil weten hoe die jou bevalt.

gr brutus

kleine info hierin nog is, dat ik twee flessen van 1 liter mee kreeg van de dealer voor de achterdiiferentieel en 2 flesjes LS dus.

Dit is neem ik aan genoeg of heeft iemand er meer in of minder natuurlijk , want ik lees ook iets over 3.8 hier in deze rubriek.

Gr Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brutus,

Met de olie die ik heb gebruikt van castrol was mijn wring probleem opgelost.

Ik ging eerst ook naar de dealer voor die olie maar toen deze vertelde dat het iets van 43 euro de ltr. ging kosten heb ik alleen die 2 flesjes LS meegenomen en de olie bij protex.nl gekocht dit scheelde op 4 ltr dus iets van 80 euro.

Flesje Ls voor er in en flesje Ls achter er in, olie erbij en klaar.

Wel had ik even die gehele afdekplaat van het diff. gehaald ivm reinigen.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

75W140 in het differentieel. Ik weet vrijwel zeker dat het aan de olie ligt. heb hetzelfde probleem gehad. Kijk wel FF na welke olie er precies inmoet. Kijk of er limited slip toevoeging bij moet. Makkelijk zelf te doen

theo, ik lees dat jij het zelf hebt gedaan. Bij de dealer heb ik twee liter meegekregen en twee flesjes met LS.

Ik neem aan dat er dus 1 flesje LS per liter in moet of heb ik dat fout?

]

Gr Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

brutus,

het is 1 flesje voor en 1 flesje achter.

Jeepers,

Ik heb inmiddels de olie van differentieel vervangen inckusief de Ls toevoeging.

Heb ff een stukje gereden en daarna een rotonde op en wat denk je....

heb nog hetzelfde probleem, dus hier ben ik ff ziek van.

Misschien te kort gereden ?

Het gekke is dat ik nergens geen last van heb als ik gewoon rechtdoor rijdt.

Het gewring is wel iets minder geworden,maar het gebonk wat op een gegevn moment als geluid erbij komt is er nog steeds.

Wie o wie heeft nog ergens een idee.

Gr Brutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeepers,

Ik heb inmiddels de olie van differentieel vervangen inckusief de Ls toevoeging.

Heb ff een stukje gereden en daarna een rotonde op en wat denk je....

heb nog hetzelfde probleem, dus hier ben ik ff ziek van.

Misschien te kort gereden ?

Het gekke is dat ik nergens geen last van heb als ik gewoon rechtdoor rijdt.

Het gewring is wel iets minder geworden,maar het gebonk wat op een gegevn moment als geluid erbij komt is er nog steeds.

Wie o wie heeft nog ergens een idee.

Gr Brutus

Rondjes draaien wordt ook aangeraden acht keer links en rechts dan kan de olie goed tussen de koppelingsplaatjes gaan zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Heb ook al een tijdje dit probleem, de Jeep dealer had 'dit nog nooit eerder meegemaakt' en adviseerde me om een vervolgafspraak te maken om een testrit te gaan maken waarbij sensoren op diverse onderdelen worden geplaatst. Aangezien dit waarschijnlijk een behoorlijke aanslag op de financien zou zijn, heb ik met mijn vriend en huisgaragist afgesproken eerst de dif olie te vervangen, wat na het lezen van dit topic hopelijk de oplossing zal brengen.

In mijn geval hoor ik het vooral aan de achterkant, vandaag heeft hij geconstateerd dat het peil van de achterdif aan de lage kant is. Zijn opmerking over het rubber dopje op de achterdif vond ik pijnlijk maar begrijpelijk....waarom geen fatsoenlijke afsluiter.....

Zie graag nog een bevestiging dat ook de tussenbak van additieven moet worden voorzien? Hebben meer mensen hier een idee over?

bewerkt door kelnagiosi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie graag nog een bevestiging dat ook de tussenbak van additieven moet worden voorzien? Hebben meer mensen hier een idee over?

Afhankelijk van welke tussenbak eronder zit zegt het manual het volgende

DESCRIPTION - TRANSFER CASE - NV242

Recommended lubricant for the NV242 transfer

case is Mopar

ATF +4, type 9602 Automatic Transmission

Fluid.

DESCRIPTION - TRANSFER CASE - NV247

Mopar

Transfer Case Lubricant (P/N 05016796) is

the only lubricant recommended for the NV247

transfer case.

Geen vermelding over het toevoegen van LS!!!!!!.

alleen bij

FRONT AXLE

The lubricant should have MIL-L-2105C and

API GL 5 quality specifications.

Lubricant is SAE 75W-140 SYNTHETIC gear

lubricant.

REAR AXLE

The lubricant should have MIL-L-2105C and

API GL 5 quality specifications.

Lubricant is a thermally stable SAE 80W-90

gear lubricant.

Lubricant for axles intended for heavy-duty or

trailer tow use is SAE 75W-140 SYNTHETIC gear

lubricant.

NOTE: Trac-lokY and Vari-lokY equipped axles

require a friction modifier be added to the lubricant.

CAUTION: If axle is submerged in water, lubricant

must be replaced immediately to avoid possible

premature axle failure

Ga er dus maar vanuit dat dit niet van toepassing is voor de tussenbak.

Het manual is echt erop gericht Mopar handel te verkopen dus als ze je die LS toevoeging kunnen aansmeren voor tussenbak toepassing zetten ze dat er zekerbij.

bewerkt door joost
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...