Spring naar bijdragen

Dit geloof je toch niet.....


 Share

Recommended Posts

2,5 jaar sleutelen, een dikke zak euro's, bloed zweet en tranen geïnvesteerd, en een dag voor de keuring begint de motor te roken zoals ie nog nooit heeft gerookt...(Veel dus).

Nadat ik de kleppen, klepzittingen en valveseals had vervangen, ben ik alles weer in elkaar gaan zetten. Nieuwe koppakkingen erop (zonder vloeibare pakking) en alles op moment aangedraaid (in drie fasen, 80, 110 en 150nm). Vervolgens alle overige onderdelen gemonteerd en zonder problemen gestart.. Uiteindelijk bij Sjikita een nieuwe rolkooi laten makenn, stoelen en gordels erin en op naar de keuring!! Dacht ik...

Gisteren tijdens de eerste testrit (15km) begon de motor - uit de uitlaten - te roken!! En niet zo'n klein beetje ook! Oliedruk viel stationair nagenoeg weg en bij belasting liep deze weer op tot ong 3 bar. Thuis aangekomen de bougies verwijderd en gecontroleerd. Wat bleek; drie bougies zaten onder de olie.. Gecontroleerd of ze wel vonken, en dat deden ze alle 3. Dus de kabels en de bougies zijn in orde. Vervolgens compressie gemeten, alle cylinders hebben 10 bar op 1 na, deze heeft tussen de 9 en 9,5 bar.

Dus het lijkt me sterk dat er sprake is van kapotte kleppen en/of kapotte zuigerveren..

Zoals ik aan het begin al zei; vandaag zou ie gekeurd worden, maar ik heb het gevoel dat ik wat betreft het motorblok weer van voor af aan kan beginnen... Heeft iemand nog tips? (en een goed motivatiepraatje..)

By the weg, bij het peilen van de olie, brak ook nog eens de peilstokhouder op het motorblok af...:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 53
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

als de motor verder geen vreemde geluiden maakt (kloppen of zo) denk ik toch gauw aan de zuigerveren of olieschraapveren. ATF (dus olie voor de automatische versnellingsbak) door de bougiegaten heen op de zuigers spuiten, nachtje laten staan en dan weer proberen. de ATF lost de koolafzettingen aan de veren op en zorgt daardoor voor een nog betere compressie (10 bar lijkt mij niet veel) en minder verlies van olie.

bewerkt door tonnie345
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ach niet opgeven ze zeggen niet voor niets jeep= je eerste echt probleem;). ik zou ook eerst eens met die atf proberen, kan zijn dat ie is gaan roken van het stil staan. ik had dit ook toen ik mijn cj trg starte na een half jaar stil staan.

hou de motivatie erin als ie achteraf klaar is dan geniet je er eens zoveel van, Always look on the brithside of live;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren maar weer eens met de compressor druk op de cylinders gezet om te kijken of ie ergens zou lekken. Er kwam geen lucht uit de uitlaten, geen lucht uit de carburateur, geen lucht uit de olievulpijp en geen lucht uit de radiator... Ook lekt ie geen geen olie langs de kopppen. Wel zat er een beetje olie op de spacer onder de carburateur....vervolgens de PCV aansluiting op de carb schoongemaakt, en hier zat ook (een beetje) olie in. Echter ik kan me niet voorstellen dat er via dit kanaal olie in de carb, en dus uiteindelijk in de cylinder terecht komt? By the weg kan het niet iets zijn met de EGR leidingen? Ik heb de aansluiting op de carb en op de EGR valve (achterop het inlaatspruitstuk) afgesloten...

Ik moet toch wel zeggen dat mijn ideeën langzaam aan het uitputten zijn.. Iemand nog andere tips en/of mogelijkheden die ik over het hoofd zie??:bye1:

GR Gunther

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk ook hier eens aan :

Zuigerveren versleten, druk wordt opgebouwd in blok en gooit via de carterontluchting vette lucht in de inlaat - gevolg is roken.

Of je terugslagklep van de carterontluhting is verstopt.

Nogmaals, als de motor verder goed loopt is het vaak kwestie van de boel reinigen. Ik heb in het verleden een motorblok dat lang heeft stilgestaan ook wel eens gereinigd met 66,6 % olie en 33,3% dieselolie er doorheen.

Doet wonderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk ook hier eens aan :

Zuigerveren versleten, druk wordt opgebouwd in blok en gooit via de carterontluchting vette lucht in de inlaat - gevolg is roken.

Of je terugslagklep van de carterontluhting is verstopt.

Nogmaals, als de motor verder goed loopt is het vaak kwestie van de boel reinigen. Ik heb in het verleden een motorblok dat lang heeft stilgestaan ook wel eens gereinigd met 66,6 % olie en 33,3% dieselolie er doorheen.

Doet wonderen.

Ik neem aan dat je het "oliemengsel" in de cylinders hebt gespoten en het vervolgens hebt laten intrekken?

Die terugslagklep...waar kan ik die vinden? :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oliemengsel van diesel en olie gewoon in het carter, plm 100 km rijden en daarna eruit en nieuwe olie erin. Hiermee spoel je het blok en de poorten en kanalen

ATF gaat op de cilinders, voor het schoonmaken en losmaken van de zuigerveren en olieschraapveer. Nachtje laten staan en dan normaal starten (met de bougies erin anders krijg je een douche. De ATF loopt normaliter weg tussen de veren door.

De terugslagklep zit normaal op het kleppendeksel (bij mijn 5.2l in ieder geval) en en gaat met een rubber leiding naar het luchtfilter.

bewerkt door tonnie345
Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb ooit een vauxhall gehad uit 71, zat toen een ontluchting op het blok met als inhoud staalwol, aan de zijkant van het blok.

Als die verstopt is krijg je ook overdruk in het blok en roken.

Als je tijdens het draaien de olievuldop verwijders, en je hand daar op plaatst (vies), voel je dan druk ?

Ik zal het vanmiddag ff testen... Heb de Jeep gisteren even gelaten voor wat het was..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zien drie bougies eruit na nog geen 10km rijden....(zijn nieuwe bougies) Lijkt me niet helemaal correct...:D

ziet er ng gedeeltelijk nat uit en ook redelijk vuil. ben je zeker dat je de juiste bougie moet de juiste graden hebt?? want ziet eruit alsof je bougie niet warm genoeg wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ziet er ng gedeeltelijk nat uit en ook redelijk vuil. ben je zeker dat je de juiste bougie moet de juiste graden hebt?? want ziet eruit alsof je bougie niet warm genoeg wordt.

Als ik niet de juiste bougies zou hebben, dan zouden ze het volgens mij bij alle 8 niet doen:unsure: En ik heb ze volgens de specs van de ontsteking 'afgesteld' met een voelermaat... By the weg, stel dat ik niet de juiste bougies erin zou hebben zitten, dan houdt dat toch niet automatisch in dat er olie in de cylinder komt?

Ik denk dat ik nu nog 3 opties overheb;

1) Lekkende valveseals,

2) Speling op de klepgeleiders,

3) Lekkende 'oilrings'.

Iemand nog andere opties? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je pers lucht heb een cylinder lekage meting doen met een cylinder lek tester. Is wel wat werk maar als je minder dan 10 procent lekage per cylinder heb dan zijn de zuiger veren, kleppen en al de andere mechanise delen die de olie op zijn plek houden in goeie staat. Als de Jeep niet olie zoop voor dat je aan het sleutelen ging dan zou die nu ook nog steeds mechanisch goed moeten zijn.

Weet je wel zeker dat de carter ontluchting goed werkt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(veel) olie lekken langs de klepstelen gebeurt eigenlijk alleen maar langs de inlaatkleppen bij gasklep sluiten bij hoge toeren (bv afremmen op de motor).

Als ik je bougie's zo zie lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat dit langs de kleppen gelekt is.

Het lijkt me het meest voor de hand liggen dat de olie via de carterventilatie in de inlaat komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(veel) olie lekken langs de klepstelen gebeurt eigenlijk alleen maar langs de inlaatkleppen bij gasklep sluiten bij hoge toeren (bv afremmen op de motor).

Als ik je bougie's zo zie lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat dit langs de kleppen gelekt is.

Het lijkt me het meest voor de hand liggen dat de olie via de carterventilatie in de inlaat komt.

Heb ik ook al gezegt maar die heeft hij niet.

Ventilatie geschied door 2 open breathers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je pers lucht heb een cylinder lekage meting doen met een cylinder lek tester. Is wel wat werk maar als je minder dan 10 procent lekage per cylinder heb dan zijn de zuiger veren, kleppen en al de andere mechanise delen die de olie op zijn plek houden in goeie staat. Als de Jeep niet olie zoop voor dat je aan het sleutelen ging dan zou die nu ook nog steeds mechanisch goed moeten zijn.

Weet je wel zeker dat de carter ontluchting goed werkt?

Als de carterontluchting niet goed werkt, dan krijg ik als ik me niet vergis een hoge onderdruk? Dit zou ik dan toch moeten voelen als de dop van de olievulpijp (mijn caterontluchting..) afhaal?

Hoe kan ik op een andere manier testen of de ontluchting goed werkt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de carterontluchting niet goed werkt, dan krijg ik als ik me niet vergis een hoge onderdruk? Dit zou ik dan toch moeten voelen als de dop van de olievulpijp (mijn caterontluchting..) afhaal?

Hoe kan ik op een andere manier testen of de ontluchting goed werkt?

Er is onduidelijkheid. Gaat er nu wel of niet een slang van je kleppendeksel naar je luchtinlaat?

Stuur eens een fotootje van wat jij als je carterventilatie ziet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is onduidelijkheid. Gaat er nu wel of niet een slang van je kleppendeksel naar je luchtinlaat?

Stuur eens een fotootje van wat jij als je carterventilatie ziet?

Ik zal vanavond ff een foto maken.... Maar mijn carterontluchting komt volgens mij uit mijn olievulpijp. Vanaf de olievulpijp loopt er een slang naar de luchtinlaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...