Spring naar bijdragen

uitlaat


Recommended Posts

Sinds een aantal maanden ben ik in het gelukkige bezit van een TJ 4.0 uit 1998. De auto bevalt prima op één punt na, ik vind het uitlaatgeluid wat onderbemeten voor een 4.0 6 cyl. Ik kreeg de tip om na de kat de demper te verwijderen, een goedkope oplossing met een goed resultaat?

Is dit inderdaad een goede optie of heeft dit (nadelige) effecten. Uiteraard is het niet de bedoeling dat de buren wakker worden als ik mijn Jeep start..... cool.gif

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf vind ik het geluid zonder demper veel te luid!

Is het niet zo dat bij een TJ de katalysator een al behoorlijk demping geeft?? Waardoor het geluid niet overdreven hard wordt (want dat is zeker niet de bedoeling). Of zit er wat dat betreft geen verschil tussen jouw 4.2 (klinkt inderdaad goed) en mijn TJ, in dat geval moet ik inderdaad aan een alternatieve einddemper denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kat geeft zeker ook een demping, maar bij mijn kameraad ( heeft een YJ 4.0) klonk het zonder demper ook te luid. Ook hij heeft dus een Cherrybomb gemonteerd. Ik vind 'm bij hem zelfs nog fraaier klinken dan bij mij!

Ik zal 'm morgen eens pushen om een opname on-line te zetten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Pullie+Mar 26 2005, 01:30 -->
het geluid van mijn '92 4.0 online zonder cat.

Dit is niet echt een optie voor een auto uit 1998....

<!--QuoteBegin-voertuigreglement@ permanente eisen art. 2.3.9

Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Deze eis geldt niet voor personenauto's, in gebruik genomen voor 1 januari 1994, die zijn voorzien van een LPG-installatie en waarvan het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet de toevoeging U9 of E2 bij de typeaanduiding vermeldt.

Bedrijfsauto's met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg, die zijn voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en die in gebruik zijn genomen na 31 december 1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik een YJ 4.2L uit 1987.

Zelf heb ik ook geexperimenteer met m'n uitlaat.

Alleen kat en geen demper

Helemaal niks. is heel leuk tot je oren gaan piepen.

Geen kat wel een standaard demper.

Geen kat en een demper van een jappanerjap demper.

Ik vond dat de auto wel aardig klonk met kat en zonder demper. Beter als geen kat en de standaard demperstandaard.

Ik denk dat het een kwestie is van experimenteren en gewoon je demper ertussen uit halen. Ik vond het geluid met alleen de kat niet bijzonder hard, ook al is deze demper uit '87 en waarschijnlijk legger als een nieuwe.

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zelf heb de cat ertussenuit gehaald en heb bij een maatje van me de demper vervangen voor net zo'n ding als 87wrangler

en ik kan je vertellen dat bij alle 2 even mooi klinkt, ik heb ook nog geprobeert om cat en demper weg te laten maar vondt ik te luidt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

OK,

De einddemper is er ondervandaan, en ik moet zeggen het klinkt niet verkeerd. Alleen bij (bijna) vol gas is het wellicht toch iets teveel van het goede, maarja zo vaak doe ik dat ook weer niet.

Voorlopig laat ik het zo, het is in iedergeval veel beter als origineel en een cherrybomb kan er altijd nog tussen.

Bedankt voor jullie reacties en tips.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Originally posted by JD TJ@Apr 13 2005, 17:50

OK,

De einddemper is er ondervandaan, en ik moet zeggen het klinkt niet verkeerd. Alleen bij (bijna) vol gas is het wellicht toch iets teveel van het goede, maarja zo vaak doe ik dat ook weer niet.

Voorlopig laat ik het zo, het is in iedergeval veel beter als origineel en een cherrybomb kan er altijd nog tussen.

Bedankt voor jullie reacties en tips.

<div align="right">

Neem eens op. Ben benieuwd hoe het nu klinkt. cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...