Spring naar bijdragen

Electronische ellende Grand Cherokee LTD 1996


Recommended Posts

Beste lezers,

Ik heb een Grand Cherokee LTD 5.2 V8 uit 1996.

Sinds kort gebeurt het volgende:

Auto valt uit tijdens rijden.

Startmotor gaat rond maar slaat niet aan.

De meter geeft aan dat de benzinetank leeg is.

Het lampje van de overdrive gaat (flauw) branden.

Tevens knalt er iedere keer een zekering uit die in het compartiment onder de motorkap zit. Het is een mini-zekering van 20 Amp, maar ik kan niet zien waar die voor is. Wel is bekend dat op deze groep (3 stuks 20,20 en 15 Amp) ook de airco-pomp zit aangesloten. Deze hebben we inmiddels ontkoppelt, maar dat heeft ook geen effect. Het duurt hooguit iets langer voordat de zekering doorbrand.

Heeft iemand ooit van dit probleem gehoort. We zijn al 3 weken aan het zoeken, maar niemand kan het ontdekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn al 3 weken aan het zoeken, maar niemand kan het ontdekken.

hangt er van af hoe je zoekt...

Ik zou beginnen met toch te achterhalen welke zekering eruit vliegt ! Dat is prioritair. Een zekering gaat er toch niet zomaar doorvliegen als er geen achterliggende reden is. Staat de functie van die zekering niet op het deksel van het zekeringenbakje in je motorcompartiment ?

Ten tweede, kun je de eliminatiemethode toepassen: alle zekeringen eruithalen, en enkel diegene laten zitten die nodig zijn om de motor te laten draaien.

Dan stap voor stap één per één de zekeringen terugzetten en noteren wat je terugsteekt en of het invloed heeft op de storingen.

Het electrisch circuit van een auto is complex, en het is absoluut nodig dat je systematisch te werk gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot zover al bedankt voor jullie reacties.

Ben al iets wijzer geworden. Het is één zekering in de kast in de motorruimte waar niemand mij de werking van kan vertellen. Heb een afbeelding gevonden op internet

http://media.photobucket.com/image/fusebox%20jeep%20grand%20cherokee%201996/phoenix4g63t/ZJ/100_0152.jpg Het gaat om de rechtse rij met minizekeringen en dan de 2e van boven van 20Amp (wanneer je naar de kast kijkt in de lengte, dus boven de grote zekeringen en onder de relais). Zet ik er een nieuwe in en het contact aan knalt hij er nu meteen weer uit. Weet iemand waar deze zekering van is??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De enige 20A zekering die ik in de FSM kan vinden is voor aansturing van het mistlamp-relais. Vermoedelijk zijn die andere twee dat ook, maar ik kan ze niet vinden.

De FSM kun je even vragen aan Mitchell, hij heeft ze ergens op zijn site voor downloaden staan. Ze staan ook in een bijdrage van het hier op dit forum. Zorg dat je WinRAR ook hebt gedownload, anders kan je er niet veel mee.:blink: Het staat in deel 8W

Succes!!

bewerkt door Newbe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wordt in de gebruiksaanwijzing niet aangegeven wat er achter elke zekering zit??

:whistle: Handleiding: de functie van de zekeringen is aangegeven in het deksel van de zekeringkast.

In het deksel geeft allerlei functies, behalve voor 6 kleine zekeringen, daarvan alleen de waarden.:wub:

Maar ik vermoed dat die 20A zekeringen alleen maar dienen om relais aan te sturen, zoals voor de mistlamp en het zou me niet verbazen als één van die relais sluiting veroorzaakt. Vocht???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wederom bedankt voor de tips.

Heb inmiddels de mistverlichting nagelopen, maar deze werkt prima.

Ook zonder de bewuste 20Amp zekering werkt de mistverlichting voor en achter, dus lijkt het mij logisch dat deze zekering daar niets mee heeft te maken.

Wat ik nog extra heb gecontroleerd is wanneer de zekering precies knalt. Dit gebeurt pas op het moment van starten. Contact aanzetten heeft geen gevolg, pas wanneer ik de sleutel omdraai gaat de zekering eraan. Misschien dat dit iemand van jullie op een nieuw idee brengt........

Graag korte zoekacties aangeven....koud man in de sneeuw sleutelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koud vond ik het ook om onder mijn deksel te kijken voor die zekeringen. Het staat er domweg niet in dus.:bye1:

Groot- en dimlicht gaan ook via een relais. Maar als je ven kijkt welke relais er in die kast zitten, kun je die wellicht ook relateren aan een functie die het niet doet, zoals achterruitverwarming, kachelmotor, airco, toeter. Ik noem er maar een paar, maar er zitten er nog meer.......

Iets met het startcircuit lijkt me nog het meest aangewezen. Het gaat in principe om "zware" verbruikers die niet via een schakelaar geschakeld kunnen worden.

Sterkte er mee!

bewerkt door Newbe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koud vond ik het ook om onder mijn deksel te kijken voor die zekeringen. Het staat er domweg niet in dus.:yes:

Groot- en dimlicht gaan ook via een relais. Maar als je ven kijkt welke relais er in die kast zitten, kun je die wellicht ook relateren aan een functie die het niet doet, zoals achterruitverwarming, kachelmotor, airco, toeter. Ik noem er maar een paar, maar er zitten er nog meer.......

Iets met het startcircuit lijkt me nog het meest aangewezen. Het gaat in principe om "zware" verbruikers die niet via een schakelaar geschakeld kunnen worden.

Sterkte er mee!

Ja en wordt er ook niet warm van.

Ik heb alle relais eens op de plaats van de claxon gezet en ze doen het allemaal. We blijven maar ploeteren...dus.........

Zou het dan toch de startmotor kunnen zijn?? Maar waarom is het euvel dan de eerste 2 keer voorgekomen terwijl de auto gewoon loopt. Ik wordt hier echt simpel van. :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Controleer de functie van de massa kabel van het motorblok.

Zit deze nog vast.

Zit deze nog 100% vast. (de complete kabel dikte)

Kan je deze kabel niet vinden probeer dan gewoon een start kabel tussen motorblok en body

Kijk dan wat de zekering doet.

Het is een tip. (bij diverse auto's kan deze kabel voor diverse problemen zorgen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...