Spring naar bijdragen

rempomp


leontien
 Share

Recommended Posts

Volgens mij heb je hellemaal geen remoliepomp.....

De druk bouw je op door het bedienen van je pendaal, met deze slag wordt je geholpen door de rembekrachtiger, welke door het membraan en motorvacuum de kracht versterkt van je voet.

Wat je wellicht hoort is het lekken van de bekrachtiger, of de vacuum aansluiting ervan.

Laat iemand tijdens het draaien van de motor de rem intrappen en luister waar het geluid vandaan komt. Je wilt een 100% funktionerende rem!

succes,

Adam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heb je hellemaal geen remoliepomp.....

Dus wel..... wink.gif

Veel Cherokee's hebben een z.g. "integraal ABS", d.w.z. dat de ABS-pomp en rembekrachtiging één geheel zijn! Daarbij wordt er dus GEEN gebruik gemaakt van vacuum, maar verzorgt de pomp ook de bekrachtiging! ( het is iets gecompliceerder, maar da's ff niet van belang rolleyes.gif )

Het elke keer tijdens het remmen aanslaan van de ABS pomp is echter niet goed.... We hebben daar al meer topics over gehad....

Kijk HIER en HIER maar eens... wink.gif

Tip: Kontroleer eens of er nog een recall open staat! Al dat zo is, moet je Jeep-dealer de ABS eenheid misschien nog onder garantie/coulance vervangen! In dat geval weet Jeeped volgens mij een geschikte dealer die daar soepel mee omgaat!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat bedoel je precies met een recall ? Zou er nog een garantie regeling zijn voor een Cherokee uit 1992 ?

Hoe zou het met de reparatie van "Catman" afgelopen zijn ? Hij schreef toen:

"Inderdaad was er een RECALL op deze 91er maar dat wil niet zeggen dat het probleem snel is opgelost.

Complete ABS pomp vervangen maar nu is er een probleem met de communicatie tussen de computer en de rest van de handel".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitbouwen kan... Maar als je de auto dagelijks gebruikt, is een goedwerkend ABS ook wel wat waard. 't Is tenslotte een extra veiligheid! En als dan ook nog blijkt dat er een recall open staat, dan zou ik dat zeker eerst proberen!

Er zijn namelijk verhalen bekend van XJ's die nog recht hadden op een nieuwe ABS pomp en die ook kregen, zelfs al waren de auto's 13 jaar of ouder!

Als het allemaal echt niet anders meer kan, dan kun je inderdaad het ABS systeem altijd nog uitbouwen en een conventionele rembekrachtiger en hoofdremcilinder inbouwen. Maar nogmaals: Ik zou eerst de andere wegen bewandelen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik heb die recall 2 jaar terug al gehad maar het probleem is een tijd weg geweest maar na een tijdje ging toch het abs lampje weer soms branden maar het remmen gaat prima. Nu draait de pomp aleen even als ik start en het lampje blijft ongeveer 10sec. branden waarna alles gewoon werkt dus bij elke keer remmen gaat de pomp aan. ( wat na die recall ook het geval was toen hebben ze de pomp en remkracht verdeler vervangen ). Het blijft dus eigelijk een klo...systeem en elke keer weer naar een jeep dealer gaan waarvan je niet weet wat of het geld gaat kosten of niet is ook niet tof. Vandaar dat ik aan ombouwen denk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog ff wat rondgekeken op het internet:

Originally posted by Larry Carley

On vehicles with integral anti-lock brake systems where the master cylinder is part of the hydraulic control assembly (Teves Mark 2 ABS, Bosch III ABS, Delco Powermaster 3 ABS, Bendix 10 and Jeep ABS), an electric pump with a nitrogen pressurized accumulator is used to provide power assist.

With these systems, power assist is provided by pressure stored in the accumulator. We're talking LOTS of pressure here, from 675 up to 2600 psi depending on the system and application. When the driver steps on the brake pedal and the pushrod moves forward, it opens a valve inside the master cylinder that allows stored pressure from the accumulator to enter a cavity behind the piston assembly. This pushes the piston forward and applies the brakes.

A pressure switch on the master cylinder monitors the stored pressure in the accumulator, and closes a switch to turn on the electric pump when pressure drops below a preset minimum. It then turns the pump off when pressure is back up to where it should be.

Problems with this type of power brake system will usually be due to a bad pump motor, a leaky accumulator, or internal problems in the master cylinder assembly. Because it's all part of the ABS system, electrical problems with the pump motor or pressure switch as well as low fluid level or low pressure will usually trigger a fault code and activate the ABS warning light. To find out what's wrong, you'll have to hook up a scan tool or use the appropriate diagnostic procedure to pull out the trouble codes. Accurate diagnosis here requires referral to the applicable shop manual.

The electric pump and accumulator can usually be replaced separately if there's a problem, but the master cylinder and hydraulic control unit are replaced as an assembly (which is very expensive!).

The most important thing to keep in mind about servicing these systems is to always depressurize the accumulator before working on any part of the brake system or opening up any plumbing. The pedal needs to be pumped 30 to 40 times with the engine off (or until an increase in pedal effort is clearly felt) to bleed off all the pressure from the accumulator.

Bron: http://hostingprod.com/@aa1car.com/library/pwrsteer.htm

De vraag is nu: Hoor je de pomp elke keer wanneer je remt, of slechts één op de zoveel keer? In het laatste geval is er dus niets aan de hand en doet het systeem gewoon z'n werk! ( hoewel misschien ietwat luidruchtig dry.gif ). En ook als hij elke keer aanslaat is er nog niet echt reden om ongerust te zijn, er zijn een aantal redenen te bedenken waardoor het remsysteem wat meer olie nodig heeft en de druk dus genoeg zakt om de pomp aan te laten slaan!

Pas wanneer je pomp regelmatig aanslaat ZONDER dat je op de rem trapt (of hebt getrapt) is er sprake van een mogelijk probleem!

In ieder geval zou ik wel even kijken of er een recall open staat, wie weet heb je nog ergens recht op ( kan van alles zijn!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb recall informatie gevonden:

http://www.automotive.com/1991/49/jeep/che...alls/28533.html

en:

Campaign Number: 96V260000 Date: 1996-Dec-27

Component: Service Brakes, Hydraulic: Antilock

Defect Summary: VEHICLE DESCRIPTION: VEHICLES EQUIPPED WITH ANTILOCK BRAKE SYSTEM (ABS). THE ANTILOCK BRAKE SYSTEM (ABS) HYDRAULIC CONTROL UNIT CAN EXPERIENCE EXCESSIVE BRAKE ACTUATOR PISTON SEAL WEAR WHICH COULD CAUSE PUMP-MOTOR DETERIORATION.

Consequence Summary: IF THIS OCCURS, THE ABS FUNCTION WOULD BE LOSE AND REDUCED POWER ASSIST WOULD BE EXPERIENCED DURING VEHICLE BRAKING. THE INSTRUMENT PANEL WARNING LIGHTS WILL SIGNAL SYSTEM IMPAIRMENT AND THE BASE MANUAL BRAKES WILL REMAIN FUNCTIONAL.

Corrective Summary: DEALERS WILL TEST THE VEHICLE'S ABS AND REPAIR AS NECESSARY. THE WARRANTY ON ALL ABS COMPONENTS WILL BE EXTENDED TO 10 YEARS OR 100,000 MILES (EXCEPT FOR THE BRAKE ACTUATOR PISTON ASSEMBLY AND THE PUMP-MOTOR ASSEMBLY WHICH WILL HAVE A LIFETIME COVERAGE). OWNERS WILL BE REIMBURSED FOR PREVIOUS ABS COMPONENT REPAIR COSTS.

Er is dus levenslange garantie op de pomp motor, en 10 jaar/100.000 miles op de rest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal tientjes werk zijn alles bij elkaar als je je onderdelen gaat halen bij cherokeeparts in Tilburg.

http://www.jeepcherokeeparts.nl/

Die jongens hebben heel erg veel liggen gebruikt, en misschien ook nog wel een gebruikte ABS pomp.

Moet je ze maar eens ff bellen

JeePieRo kan bijna niet w8ten tot zijn nieuwe MT banden binnen zijn deze week smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Originally posted by 87wrangler@Feb 23 2005, 18:12

thumbsup.gif

Nu nog uitzoeken of je XJ de recall nog te goed heeft....

-KLIK-

<div align="right">

Handige site, zo kom ik er net achter dat mijn YJ nog 3 recall reparaties te goed heeft. een ervan voor de linker voorrem leiding (die ze net vandaag bij de lokale automaterialen handel hebben gemaakt) eentje voor een probleem met de pakking op de tank (vorig jaar vervangen) en eentje voor het losschieten van de parkeerrem (heeft ie soms last van) dus straks toch maar is bij een dealer informeren of dit nog onder courantie is te fixen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

>De Jeep garage kan bij mij geen diagnose stellen. De apparatuur wil niet werken >en het ligt aan mijn auto.

Leontien ik heb het zelfde probleem gehad, na veel onderzoek (technisch aan de auto, documentatie, garage, internet en kennissenkring) heb ik geen goed antwoord kunnen vinden destijds.

Maar een conclusie is wel dat een aantal onderdelen van het remsysteem achteruitgaan en daarom meer lawaai maken en harder moeten werken. Dus dat zijn bv. de ABS pomp (vond ik zeer irritant worden), de slangen en de drukvaten(accumulators). Het vervangen van die spullen kan prima helpen, maar ik was niet zeker of het vervangen door 2ehands spullen mijn problemen zou verhelpen. Had geen zin in gehannes en gejongleer met onderdelen in een systeem waarvan bekend is dat het moeilijk te diagnoseren is, cq. dure onderdelen heeft (nieuw althans)

Dus ik heb er voor gekozen om (zelf) het ABS te verwijderen en een conventioneel rembekrachting in te bouwen, waar ik veel plezier van heb!

Wat ombouwen kost bij een garage kost weet ik niet, benader gewoon eens wat 4x4 garages (in utrecht of amersfoort heb ik nog een adres voor je.)

Een auto met ABS is wel veiliger dan zonder, echter het rijden van een grotere (en oudere) auto vereist in de eerste plaats toch een enigzins behoudend rijgedrag van de bestuurder! Statisch gezien gebeuren de meeste ongelukken nml. met nieuwe(re) en snelle(re) auto's omdat er ondoordacht mee gejakkerd wordt..

gr

patrick

cherokee 1990

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by johnm@Apr 19 2005, 13:02

Hoi Patrick, ik heb hetzelfde probleem (en met mij nog velen waarschijnlijk)

Hoeveel werk was het ombouwen bij jou, en wat heb je er voor aangeschaft ?

Mocht je een foto hebben van de nieuwe situatie, kan je die dan posten ?

Thnx

<div align="right">

hmmm. ik zal eens kijken of ik wat nuttige foto's kan maken en nuttige info kan geven deze dagen. Maar voorlopig het volgende.

Aanschaffen/hergebruik/verwijderen:

- aanschaf: vacuum'pomp'+hoofdremcylinder (ipv ABS pomp/accumulator aangedreven ga je naar een vacuum gedreven type)

- aanschaf: slang van vacuumpomp naar motor, wellicht meegeleverd.

- nieuw: stuk of 4 remleidinkjes (zijn van staal, op maat en klaar voor gebruik)

- hergebruik: verdeler (blokkig koperen blokje waar alle leidingen op uit komen)

ook wel bekend als 'Proportional Valve'

- verwijder: ABS sensor bekabeling van de voorwielen, en de ABS unit (zat bij mij onder de achterbank)

- verwijder: ABS pomp, accumulator en slangen.

Wel wat arbeid, maar goed te doen en geen 'rocket science' of extreem moeilijk bereikbare plekjes. Is zeker binnen een dag te doen, mits alles spullen in huis.

Aangezien ik zelf een aantal remleidinkjes wilde vervaardigen (dus /MAKEN/ niet kopen) heb ik veel tijd gestoken in het uitpuzzelen van hoe de oude -en- nieuwe spullen aangesloten moesten worden. Uiteindelijk heb ik gewoon die kleine leidinkjes (voorwielen L/R, en de 2 of 3 tussenstukjes) nieuw besteld voor een paar tientjes, dus bespaar je de moeite en bestel ze gewoon.

Die leidingen zijn voorgevormd en dus makkelijk om te zien hoe ze aangesloten moeten worden, zonder teveel puzzelen. Reden voor vervanging is oa. het verschil in Wartels (de moeren waarmee je de leidingen bevestigt op de onderdelen), en de verschillende posities van die onderdelen.

Het vervangen van de vacuumpomp is niet veel werk, maar wat handigheid is vereist omdat bevestiging en bediening naar binnen (bestuurderskant uiteraard:-) gaan. Gebruik veel licht om in te werken zodat je ziet wat je doet.

De remcylinder is vrij simpel gemonteerd op de vacuumpomp die je zojuist gemonteerd hebt.

Het verwijderen van de oude remleidingen is makkelijk (alleen VOOR L/R, niet achter want was niet nodig), maar het plaatsen van de nieuwe leidingen kostte me wel wat geduld en doorzetting omdat de voorgevormde leidingen zich lastig laten manoevreren. Voorzichtig met buigen ! maar ze kunnen wel iets hebben gelukkig.

Oh, en natuurlijk eerst je remvloeistof aftappen. En na de klus je remvloeistof bijvullen en goed ontluchten uiteraard.

Een punt dat ik nog niet heb opgelost is dat mijn Parking Brake lamp niet meer aangaat als ik mijn handrem aantrek.. Moet even een shortcut gemaakt worden in de bedrading denk ik, aangezien dit via de ABS computer liep denk ik.

Misschien heb ik nog een foto die ik kan posten.

gr

patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by johnm@May 3 2005, 07:35

Hoi, zeer waardevolle info met die foto's !

Zijn alle problemen nu opgelost ?

<div align="right">

Jazeker, alle problemen opgelost en remt lekker. De rembekrachtiging werkt prima, even goed als de ABS/electrische pomp- variant. En omdat het systeem eenvoudiger is (geen electronica, geen drukslangen en -vaten), ook minder kans op storingen.

Natuurlijk wel in gedachten houden dat je geen ABS meer hebt en dus iets behoudener moet zijn in remgedrag bij nat weer of scherpe bochten. Maar eerlijk gezegd vind ik het stuurgedrag van de Cherokee sowieso niet geweldig bij hogere snelheden, en daarom iets dat ABS slechts gedeeltelijk kan verbeteren bij fors/remmen of 'slippen'/noodstop.

.. en zoals we allen weten: ABS verbetert *bestuurbaarheid* bij noodremsituaties of glad wegdek, maar is bij droog weer zelfs iets nadeliger voor de lengte vd remweg (mits je de natuurlijk niet keihard op je rempedaal gaat staan en blokkeert (zucht).

(... tenzij je natuurlijk een nieuwe auto hebt met ABS, EBD, BAS, TBC, SVP, THC, LSD, ENZ en ETC.) zucht....) biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het met de vorige spreker volstrekt oneens...

Ik heb 2x een rijvaardigheidstrainig gehad ( 1x met de personenwagen en 1x met een 12mtr stadsbus) en ik kan je verzekeren dat ABS heel veel doet, ook op een droge weg! Vooral met een noodstop scheelt het meters remweg! En natuurlijk kun je "gedoseerd remmen", maar wie doet dat met een noodstop? En dan heb ik het nog niet over uitwijken bij remmen, bij een conventioneel remsysteem moet je dan eerst de rem loslaten, dan sturen en vervolgens weer remmen! Ik geef het je te doen, als er een kind de straat oprent!

Er zijn slechts 2 situaties waarbij de remweg bij ABS langer is: los zand en verse sneeuw. Reden: met geblokkeerde wielen schuif je zand of sneeuw voor de banden uit, wat een remmend effect geeft.

Ik kan me goed voorstellen dat je na veel problemen wilt ombouwen van ABS naar conventioneel, maar houdt dan goed rekening met het inleveren van een stukje extra veiligheid!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@May 3 2005, 19:41

Ik ben het met de vorige spreker volstrekt oneens...

Ik heb 2x een rijvaardigheidstrainig gehad ( 1x met de personenwagen en 1x met een 12mtr stadsbus) en ik kan je verzekeren dat ABS heel veel doet, ook op een droge weg! Vooral met een noodstop scheelt het meters remweg! En natuurlijk kun je "gedoseerd remmen", maar wie doet dat met een noodstop? En dan heb ik het nog niet over uitwijken bij remmen, bij een conventioneel remsysteem moet je dan eerst de rem loslaten, dan sturen en vervolgens weer remmen! Ik geef het je te doen, als er een kind de straat oprent!

Er zijn slechts 2 situaties waarbij de remweg bij ABS langer is: los zand en verse sneeuw. Reden: met geblokkeerde wielen schuif je zand of sneeuw voor de banden uit, wat een remmend effect geeft.

Ik kan me goed voorstellen dat je na veel problemen wilt ombouwen van ABS naar conventioneel, maar houdt dan goed rekening met het inleveren van een stukje extra veiligheid!

<div align="right">

goede info, en grappig dat ik het op mijn beurt wel grotendeels met jou eens ben haha.

Blokkerende wielen is slechter dan met remmen ABS functie, het tegendeel wil ook niet beweren. Bij een noodstop, inderdaad, kom je er niet aan toe om gedoseerd te remmen, dus wederom ABS handig.

Ik probeerde uit te leggen dat ABS niet zaligmakend is, zeker niet bij een auto waarvan (ik persoonlijk vind dat) de wegligging niet zo goed is als veel moderne personenauto's.

Tweede punt dat ik wilde duidelijk maken is dat, in mijn ervaring met verschillende auto's met/zonder ABS, het mij opviel dat ABS de remweg ietwat verlengt in vergelijking met Niet-ABS, mits je heel nauwkeurig en optimaal je remmen weet te bedienen. Dit leert zowel de ervaring van mijzelf, anderen alsook de theorie. De wat oudere ABS systemen de-blokkeren namelijk een fractie vroeger dan strict nodig, merkbaar op een rechte remweg. Nogmaals, ik bedoel dus geen noodstop, en ook nogmaals, modernere ABS systemen zullen ongetwijfeld beter zijn.

Anyway, wees voorzichtig, met en zonder ABS !

(evt. vervolg van een discussie is beter in een nieuw topic denk ik?)

grrrroeten

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...