Micha Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 Omdat mij motor maar heel langzaam warm werd en rond 50 graden bleef steken heb ik de termostaat laten vervangen. Nu wordt de motor veel sneller warm, gaat hij snel naar 70 graden, maar daar blijft hij rond hangen. Is 70 graden goed voor een Cherokee XJ uit 1993? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 De 4.0 staat er om bekend dat hij behoorlijk warm kan worden. Die van mij loopt zomer en winter echt tot vlak onder de 100 graden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 (bewerkt) Hallo. Mijn Cherokee staat nu op 95 graden. Is eigenlijk iets te koud om niet te rijk te rijden. CTS sensor geeft dit door aan de computer en de computer geeft opdracht om iets meer benzine aan het mengsel toetevoegen. Dus je kan iets van zwarte aanslag zien op het einde van de uitlaat. 100 graden is het beste. Als het te koel blijft (70 C) ,is de thermostaat toch niet helemaal ok. Vertrouw echter ook niet op de temp.meter en zender alleen!.Deze gaan ook weleens kapot of hebben afwijkingen. January 7, 2010 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 De 4.0 staat er om bekend dat hij behoorlijk warm kan worden. Die van mij loopt zomer en winter echt tot vlak onder de 100 graden. Dat geeft van mijn 4.0 alleen aan als het buiten 30+ is. Normaal geeft ie rond de 70/75 aan. Er schijnt ook verschillende sensoren te zijn waardoor die dus verschillende waardes kan geven. (Ooit eens op dit forum gelezen geloof ik) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 Mijn xj komt maar net bij de eerste kwart uit:unsure: met dit weer. moet ik nu vanalles na laten kijken of moet ik ff wachten tot mijn radiateur is gerepareert:P. Als ik in het dorp rijd ddan wil hij nog wel eens warmer worden, alleen bijna nooit tot de 100 graden, als ik dan weer op de groteren weg rijd zakt ie weer naar beneden:blink:. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 Dat geeft van mijn 4.0 alleen aan als het buiten 30+ is.Normaal geeft ie rond de 70/75 aan. Er schijnt ook verschillende sensoren te zijn waardoor die dus verschillende waardes kan geven. (Ooit eens op dit forum gelezen geloof ik) Tja, mischien hebben jouw sensoren niet het goeie gevoel?? Die van mij bij 30 graden plus en de caravan (1.500 kg) er achter: precies op 100 graden. Een goede bedrijfstemperatuur voor motoren is nu eenmaal tussen 90 en 100 graden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 Een goede bedrijfstemperatuur voor motoren is nu eenmaal tussen 90 en 100 graden. En dan maar hopen dat ie bij jou wel het juiste aangeeft. Misschien geeft ie 100 aan terwijl het meer is. Achja. Als ie maar 100 aangeeft is het goed, hè. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 zelf nameten lijkt mij het beste:whistle:, ga ik ook eens doen, om te kijken wat mijn meter aangeeft en het kv nu echt is. Kun je het best in het tankje doen right? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 En dan maar hopen dat ie bij jou wel het juiste aangeeft. Misschien geeft ie 100 aan terwijl het meer is.Achja. Als ie maar 100 aangeeft is het goed, hè. Mijn ervaring is dat hij bij iets meer dan 115 graden wel degelijk verschrikkelijk stond te borrelen toen de koppeling van de koelventilator defect was. In beide Jeeps komt de meter aan de 100 graden, lijkt me vrij logisch want ik heb "warme" thermostaten (92 gr). Maar let op: bij allebei, en 't zijn wel Jeeps natuurlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 zelf nameten lijkt mij het beste:whistle:, ga ik ook eens doen, om te kijken wat mijn meter aangeeft en het kv nu echt is.Kun je het best in het tankje doen right? Nameten zou ik boven in de radiateur doen. Laat hem warm lopen en op een gegeven moment zie je dat er vloeistof gaat stromen. Dat is het moment waarop de thermostaat opent. Ongetwijfeld is de temperatuur dan al wel een paar graden lager, dat wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst January 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 de enige plek waar je bij de radiateur kv kan meten is door de (druk)dop eraf te halen, dat is toch niet helemaal de bedoeling toch? en hoe zie je iets stromen?, bij mij is dat zelfs in de kv tankje niet te zien:blink:. heb namelijk sinds dat hij zo koud blijft twijfels aan de goede werking van mijn koeling, mij radiator heeft wel een kleine lek, kan dat invloed hebben? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Micha Geplaatst January 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2010 (bewerkt) Ik denk dat mijn termostaat prima is, net een nieuwe laten monteren en de temperatuur loopt nu (in tegenstelling tot voor de montage) snel op naar het kwart streepje (tussen 40 en 100, dus 70 graden?) en blijft daar dan hangen. Soms even boven het streepje, dan opent 'ie en koelt hij weer tot net onder het streepje. De termostaat is volgens mij standaard op 85 of 90 graden afgesteld, dus ik vermoed dat de meter niet helemaal zuiver is. Ik krijg ook geen walm of zo uit de uitlaat en de kachel wordt gewoon warm. Ik denk dat als ik belasting ga trekken en het zomer is, dat de temperatuur dan wel hoger zal zijn dan nu, met -5 en zonder belasting is het natuurlijk makkelijk koelen... January 8, 2010 bewerkt door Micha Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petra Geplaatst January 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2010 Mijn XJ zit ook rond de 100 graden, met dit koude weer duurt het ca. 5 km voordat hij warm is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco Geplaatst January 10, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2010 Yep, ook hier altijd rond de 100 graden. Zover ik weet geld voor elke auto toch een bedrijfstemeratuur van tussen de 90 en de 100 ? Tenminste als die docent vroeger de waarheid en niets dan de waarheid heeft verteld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst January 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2010 (bewerkt) Yep, ook hier altijd rond de 100 graden. Zover ik weet geld voor elke auto toch een bedrijfstemeratuur van tussen de 90 en de 100 ?Tenminste als die docent vroeger de waarheid en niets dan de waarheid heeft verteld Hallo Helemaal waar. 100 C is in de beleving van de meeste autobezitters tegen het kookpunt. En dat vindt men vaak verontrustend. Onze Jeeps geven dit eerlijker aan. Om veel gezeur van autobezitters tegen te gaan , worden de temp.meters in de meeste auto's gemanupuleerd tot zogenaamde betere temp. waarden. Vaak staan er alleen op de meter wat gebieden met kleurtjes erop Als deze auto's al een temparatuur meter bezitten en geen idiot lights. January 11, 2010 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 11, 2010 Als de koeling is opgenomen in een druk-circuit krijgt de vloeistof door die hogere druk een hoger kookpunt en dat kan oplopen tot tegen de 120 graden. Zo verontrustend is het allemaal dus niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Micha Geplaatst January 14, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2010 Mijn meters geven allemaal een te lage waarde aan (teller staat op 90 als ik 100 rij, benzinemeter staat nog niet op vol als de benzine er aan de bovenkant weer uitkomt), dus ik denk dat het ook geldt voor mijn temp.meter. Misschien een keer een nieuwe aanschaffen... Als ik na wil meten, kan ik dan inderdaad de koelwatertemperatuur meten of gaat de boel naar de bliksem omdat de druk er dan af gaat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.