Spring naar bijdragen

A.J's YJ, stroker, SOA, 8.8, dana 44 front.


A.J
 Share

Recommended Posts

Een meer jaren project waarvan nu het einde (helaas) in zicht is. Begin dit jaar de eerste mijlpaal bereikt. De strokermotor maakte de eerste omwentelingen in april (2009), zie http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=15121. De grote verbouwing kon beginnen.

[ATTACH]6111[/ATTACH]

Voor de verbouwing.

Na de verbouwing zal nagenoeg alleen de body en het chasis nog orgineel zijn. De todo list:

  • 4,2 6L, vervangen voor gereviseerde 4,7 stroker met Injectie
  • Peugeut bak vervangen voor AX 15
  • NP 207 vervangen voor NP 231 met SYE en CV Cardan (voorras cherokee)
  • Assen, Voor Dana 44, achter Ford 8.8 met schijfremmen en locker. Overbrenging 4.10
  • Bladveren. 2,5 inch bladveren (reeds gemonteerd)
  • Spring over axle.
  • Banden van 32" naar 35"
  • radiater vervangen voor Alu radiator met oliekoeler.
  • 1 inch moter lift.
  • snorkel.

omstreeks juni heb ik afscheid genomen van de oude 4,2 met carburateur. Hiervoor de hele aandrijflijn, dus motor, versnellingsbak, en tussenbak mbv. motor takel in zijn geheel verwijderd. Ongeveer een middagje sleutelen met twee man. De auto vervolgens op blokken gezet en de assen eronderuit gehaald.

[ATTACH]6112[/ATTACH]

[ATTACH]6113[/ATTACH]

Veerschommel voor en achter losgehaald om het verwijderen van de assen te vergemakkelijken.

[ATTACH]6115[/ATTACH]

testopstelling 4,7 stroker. Ziet er rommelig uit met de brandstof slangen, maar ik wilde de (dure) leiding nog niet afkorten voordat ik de motor, brandstof pomp in de auto gemonteerd heb.

Omstreeks augustus in groningen een ford 8.8 as opgehaald. Ik wilde eerst een dana 44 achteras gebruiken, maar degene die ik had liggen miste teveel (rem) onderdelen. bijkomend voordeel is dat de 8.8 sterker is als een dana 44. De ford 8.8 is inmiddels voorzien van een 4.10 overbrenging.

[ATTACH]6106[/ATTACH]

De ford 8.8 as gemonteerd onder de bladveren (SOA). De bestaande spring pads voorzichtig met een slijptol eraf geslepen, schoongemaakt en deze zullen worden hergebruikt. De (gemenide) platen zitten boven en onder de as, zijn 15 mm dik. en verbonden met M14 bouten. De as word nu nog geklemd, maar zodra de aandrijfas gemonteerd is en de uitlijning as/tussenbak goed is worden de spring pads vastgelast.

[ATTACH]6109[/ATTACH]

Hier de nog lege behuizing van de dana 44. Ook hier weer de 15 mm platen voor de veerstropen. Linksvoor (rechts voor de kijkers) kunnen de bestaande U bouten en plaat gebruikt worden.

[ATTACH]6108[/ATTACH]

Ingebouwde storker. De bedrading is voorlopig provisorisch gemonteerd. De injectie computer zit nu op het schutbord gemonteerd naast de accu, terwijl deze voorheen op het kleppendeksel gemonteerd zat. Hierdoor is de kabelboom te lang geworden en is het nog een rommel. Om de extra elektrische componenten te voeden heb ik een 10 voudig relais van Painles naast de accu gemonteerd, met de daarbij behoordende hoofdzekeringen. Dit relais wordt geschakeld zodra het contact aangaat en zal de injectie computer voorzien van stroom.

[ATTACH]6116[/ATTACH]

tweede kerstdag, tussen de familie diners door, de banden eronder gezet. hiervoor heb ik wel :whistle: de standaard dana 30 as er weer onder gemonteerd (Wel SOA).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb jij een 8.8 as gehaald uit groningen was demijne niet goed genoeg ;)

Je hebt gelijk, het was iets onder Groningen. De as is buitengewoon goed, krijg hem alleen niet zo goed uitgelijnd met de andrijfas. Iets meer geduld en/of overtuiging en dan zal het wel lukken (zie hieronder).

Update project.

31-12:

[ATTACH]6180[/ATTACH]

[ATTACH]6181[/ATTACH]

brandstof pomp (7bar max), extra filter, en een regelbare brandstof druk klep gemonteerd ipv de standaard brandstofdruk regelaar. De regelaar is momenteel ingesteld op 4 bar. Hierdoor kunnen de standaard injectoren een vermogen aan tot 270 PK. Zal wel leiden tot een snellere slijtage van de injectoren of lekkage, maar dat zien we later wel.

02-01-2010

[ATTACH]6183[/ATTACH][ATTACH]6184[/ATTACH][ATTACH]6185[/ATTACH][ATTACH]6186[/ATTACH]

CV aandrijfas gemaakt van de vooras van een cherokee. De aaandrijf van de cherokee afgezaagd en ingekort op lengte. Pasbuis gedraaid en de buis van de cherokee voorzien van gaten, zodat je dmv propassen de delen weer aan elkaar kan lassen. tevens heb ik tussen de buizen nog +- 5 mm ruimte overgelaten en de buizen van de cherokee en de pasbuis helemaal rond gelast (6 fasen om trekken door lassen te voorkomen/minimaliseren). Vervolgens de as gemonteerd en de pinon as uitgelijnd met de andrijf as.

[ATTACH]6187[/ATTACH][ATTACH]6188[/ATTACH]

Theoretisch moet de pinonas en de andrijfas een rechte lijn zijn. Maar om trillingen te voorkomen is het aan te raden om toch nog een hoek van ongeveer twee graden te hebben. hiervoor heb ik de as gemonteerd, veerstroppen losgemaakt en mbv krik het diff van de as gedraaid. Voor het aandraaien van de as was de hoek ongeveer twee graden de goede kant op, maar na het vastmaken van de veerstroppen en het nog wat inveren van de auto heeft ervoor gezorgd dat de as twee graden de verkeerde kant op is gaan staan. De volgende klusdag de as maar weer wat terugdraaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom heb je je achterste aandrijf as "uit fase" gezet?

Je bedoelt waarschijnlijk waarom ik de (pinon) as niet in lijn heb staan met de aandrijfas.

Dit heeft onder andere te maken met de ford as. Het differentieel van de 8.8 as staat uit het midden van de jeep. Hierdoor krijg ligt de pinon as in zeg maar de lengte richting van de jeep, niet in lijn met de andrijfas. Hierdoor is je aandrijflijn extra gevoelig voor vibraties die kunnen onstaan doordat het niet in lijn staat. Op diverse amerikaans forum hebben ze daarom ook de andrijfas en de pinonas een knikje gegeven van 2 graden. De reden hiervoor is, en zeker bij een Spring over, dat de aandrijving tijdens het rijden de pinon as ietsjes naar boven gaat draaien, zodat de aandrijflijn als in een rechte lijn komt te staan.

Ik heb nog geen ervaring met bovenstaande en ik ga momenteel af op de amerikaanse forums. Wel bouw ik een backup in en ga de veerstoelen nog niet vastlassen (wel licht hechten) zodat ik bij eventuele trillingen de as nog wat kan draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt gelijk, het was iets onder Groningen. De as is buitengewoon goed, krijg hem alleen niet zo goed uitgelijnd met de andrijfas. Iets meer geduld en/of overtuiging en dan zal het wel lukken (zie hieronder).

gelukkig dacht al zijn we verhuisd ben wel weinig thuis maar zo weinig nou ook weer nie

ja het uitlijnen heeft wat geduld nodig vraag anders dutchdaan even of doe die een mailtje

heeft ook een 8.8 er onder hangen en zo als ik weet geen trillingen

ben blij dat de as en ring en pion goed zijn

zie je later wel weer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geluk:

Inderdaad, ik heb geluk gehad met de aandrijfas. Vanmiddag de aandrijf as losgehaald (wilde anders niet lukkten) en een kwart slag gedraaid. Het viel me op dat de splines nagenoeg zonder speling in elkaar schoven, en dat er nog blauwe verf op de splines zat.

[ATTACH]6241[/ATTACH]

Pech:

vandaag de motor nog laten draaien, aangesloten op de laptop en on the fly de motor tunen. Toen de motor temperatuur rond de 90 graden zat, was er ineens een harde knal gepaard met veel stoom en water. Ik stond ongeveer een halve meter naast de jeep toen de bovenste slang van het motorblok naar de radiator finaal in tweeen barste. De stoom/waterstraal spoot langs mee heen naar de TL bak boven me, waarna vervolgens de stroom uitviel. Ik snap niet dat een TL bak daar niet tegen kan:whistle:. Al met al heb ik wel geluk gehad dat ik niet met de motor bezig was en de straal in m'n gezicht kreeg. Oorzaak is hoop ik een slechte oude radiator slang, gezien dat de motor nog netjes doordraaide en met de hand moest worden uitgezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Radiator slangen vervangen en nog de motor nog meerdere malen laten draaien. De oorzaak van de gesprongen slang zal de ouderdom wel geweest zijn.

Vorige weken:

aan de ophanging/bevestiging schokbrekers en antiwrapbar gewerkt.

Ik wilde hierbij (nog) niet lassen aan de assen. Daarbij de bevestiging voor de schokbrekers aan de veerplaten gelast. Bevestiging schokbrekers is buis 50*50*5. tpv van de schokbrekers heb ik de buis opengeslepen. De antiwrap bar is een oude topstang tbv landbouw machines. Leek me wel sterk genoeg:whistle:.

post-471-12873031081579_thumb.jpgpost-471-12873031086573_thumb.jpg

Voorzijde;

ook hier wilde ik liever niet lassen. de huidige schokbrekers waren te kort om op de orginele bevestigingspunten vast te maken. Hiervoor heb ik op de veerplaten de nieuwe bevestiging gebout.

post-471-12873031092632_thumb.jpg

ziet er niet zo fraai uit, totdat ik andere schokbrekers heb kunnen deze er wel onder blijven zitten. Ik hoop alleen dat dit toegestaan is voor de keuring.

Radiator (vandaag)

Gezien mijn vorige ervaring wil ik nu zeker weten dat de motor niet te warm kan worden. hiervoor een 16" elektrische ventilator gekocht, met een dikte van maar 7 cm. Om de fan op de radiator te bevestigen heb ik een alu tranenplaat gebruikt 5/6.5. De ronding van de radiator eruit gesneden. en bevestigings gaten gemaakt om het geheel op de radiator te kunnen bouten.

post-471-12873031102706_thumb.jpgpost-471-1287303109855_thumb.jpg

Het geheel ingebouwd en zoals op de foto te zien is, is er nog voldoende ruimte tussen ventilator en blok.

post-471-12873031106735_thumb.jpg

De ventilator wordt aangestuurd door de injectie computer en door een losse instelbare thermostaat. de computer en thermostaat zijn elk apart op een relais aangesloten. De thermostaat dmv zekeringen rechtstreeks op de accu. Bij het uitschakelen van de motor kan de ventilator doordraaien tot de temp gezakt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Update.

De motor voorzien van een andere nokkenas met betere en hogere klepopeningen. Dit is de comp cam Camshaft, Hydraulic Flat Tappet, Advertised Duration 250/258, Lift .462/.485.

Interieur.

De tussenbak is door de SYE kit nu voorzien van een elektronische snelheidsgever, hierdoor was de huidige kilometerteller niet meer geschikt. De kilometer teller en ook de resterende tellers vervangen door (witte) meters van autometer.

post-471-12873037934251_thumb.jpgpost-471-12873037953311_thumb.jpgpost-471-12873037941185_thumb.jpg

Na het inbouwen van de nieuwe nokkenas met de jeep de weg opgegaan om eens rustig te gaan testen. De motor voelt goed, reageert vlot zo niet snel en agressief op het gaspedaal. Hierbij moet ik zeggen dat ik de motor nog geen hoge toeren heb laten draaien. De achteras en de ophanging daarvan voelt ook goed, maar nu de vooras. Bij het gasgeven stuurt de jeep naar links en bij het loslaten van het gas stuurt de jeep naar rechts. Dat was te verwachten bij een Soa, Bump steer. Momenteel zit er nog de originele dana 30 vooras onder die niet voorzien is van een high steer conversion. Dit zal een nieuw onderdeel moeten worden van de toekomstige dana 44 vooras. Bij een geluk heb ik een chevy dana 44 voorzien van stuurknuckles geschikt voor een high steer conversion.

Na de proefrit de flex getest van de jeep. De auto aan een wiel opgetild en gekeken bij hoeveel cm er een wiel loskomt. Dit blijkt ongeveer 60 cm te zijn. Hierbij valt op de de voorzijde goed flex, maar de achter zijde is mijns inziens veel te stijf.

post-471-12873037924633_thumb.jpgpost-471-12873037929272_thumb.jpgpost-471-12873037947817_thumb.jpgpost-471-12873038266055_thumb.jpgpost-471-12873038270523_thumb.jpg

Met de conclusie dat de achterzijde mijns inzien veel te stijf is kom ik op een voor mij toekomstige modificatie uit, die door tijd en geldgebrek op de lange baan geschoven is.

4 link rear suspension.

Voor de Soa had ik al eens de nodige informatie hierover opgezocht en was ik al gestart met het tekenen van het frame van de YJ om daarmee de geometrie en de plaats van de links te kunnen bepalen.

post-471-12873038276134_thumb.jpg

Verder zal ik hiervoor gebruiken:

  • plaat 10 mm
  • buis �51*6.3 (lower links)
  • buis �45*3 (upper links)
  • diverse stangkoppen (heim joints)
  • enz.

Things To Do;

  • rebuilding Dana 44 front.
  • high steer.
  • 4 link rear met standaard coils of air shocks.
  • automaat.

bewerkt door A.J
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je anti wrap bar is verkeerd, binds the suspension. Je zou er een veer schommel aan het frame eind moeten doen dat laat de vering zonder binding werken.

Voor veren gebruik YJ veren, die zijn lamger en flexen beter. Als je de Jeep 4 linked gebruik johnny joints, zijn goedkoper, gaan langer mee en gemakkelijk te reviseren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je anti wrap bar is verkeerd, binds the suspension. Je zou er een veer schommel aan het frame eind moeten doen dat laat de vering zonder binding werken.

Voor veren gebruik YJ veren, die zijn lamger en flexen beter. Als je de Jeep 4 linked gebruik johnny joints, zijn goedkoper, gaan langer mee en gemakkelijk te reviseren

De anti wrap bar is inderdaad wat lomp gemaakt, ik heb intussen andere voorbeelden op het internet gezien die beter zijn. Ik zal de flex eens testen zonder de anti wrap bar.

De vooras wil ik op den duur ook voorzien van een link suspension. Voor wat betreft de johnny joints, ik zou ze heel graag hiervoor willen gebruiken, maar voor 8 JJ ben ik meer dan 500 dollar (poly performance) kwijt en dan komt het verzenden er nog bij. Mijn idee is om eerst in Nederland te gaan kijken wat er te krijgen is en/of het geschikt is voordat ik ze bestel in de USA.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is niets mis met the drie punt trekstang die he gebruikt hebt buiten dat er geen provisie is voor het langer en korter worden van de bladveer met in en uit veren. Je will iets dat 2 bevestigings ounten aan de as heeft en da een soort van veer schommel aan het chassis zo dat de heim aan het chassis het rollen van de as tegen gaat maar nog steed zijdeling en naar voren en achteren kan bewegen. Er zijn wat goeie voorbeelden op Pirate 4x4 etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vannavond nog even de flex getest zonder anti wrap bar en panhard stangen voor en achter. Het resultaat is 65 cm voordat er een tweede wiel los komt van de grond. Een magere winst vind ik zelf. De winst komt naar mijn idee (gezien de uitslag van de schokbrekers) uit het losmaken van de voorste panhard stang.

post-471-12873038358677_thumb.jpg

post-471-12873038365484_thumb.jpg

Deze week nog even bij de lokale landbouw mechanisatie bedrijf geweest om te informeren naar stangkoppen, ik heb een stangkop voor de afmetingen tijdelijk meegenomen . Op de onderstaande foto de vorse stangkop, schroefdraad is M30*2. Het gat voor de bout is 25 mm, maar indien ik met deze stangkop doorgaat zal ik hiervoor bus gaan draaien met een bout van maximaal 16 mm.

[ATTACH]8567[/ATTACH

post-471-12873038369789_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ziet er alemaal mooi uit wat je aan het maken bent maar aan topstangen moet je niet beginnen die slijten heel snel

heb mijn wrangler op airshocks staan en heb er polyurethane bussen voor gebruikt en dat werkt vele malen beter dan de top stangen

heb er toen twee dagen in het zand gereden en toen zat er al zoveel speling op dat hij niet eens meer door de keuring kwam :)

mijn advies polyurethaan bussen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ziet er alemaal mooi uit wat je aan het maken bent maar aan topstangen moet je niet beginnen die slijten heel snel

heb mijn wrangler op airshocks staan en heb er polyurethane bussen voor gebruikt en dat werkt vele malen beter dan de top stangen

heb er toen twee dagen in het zand gereden en toen zat er al zoveel speling op dat hij niet eens meer door de keuring kwam :lol:

mijn advies polyurethaan bussen

idd

x2:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...