Spring naar bijdragen

Steeds minder pompen met EUR98. En ik heb een 5.9...


Recommended Posts

Zo langzamerhand wordt het steeds lastiger om EUR 98 te tanken, althans bij mij in de omgeving (Pijnacker/Zoetermeer).

Nu heb ik daar normaal gesproken niet zo'n problemen mee, maar zowel mijn 5.9 als de Roadster moeten octaangehalte 98 hebben! Volgens de dealer mag de Roadster ook 95 hebben (blijkbaar 'merkt' de motor-electronica dat en wijzigt ontstekingstijdstip), maar de GC 5.9 zou dat niet mogen. Normaal rijd ik op LPG (octaan rond de 100) maar ja, die koude start hè... :bye1:

Hoe doen jullie dat? Gewoon 95 tanken? Of een octaan-booster gebruiken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het maar om te starten is, zou ik er 95 in gooien.

Bij mij schakelt hij zelfs nu in de winter na 2 km al over op lpg...

dus die periode dat hij op benzine draait is niet zo lang.

Of wil hij helemaal niet starten op '95 ? Ik heb dat met mijn moto guzzi california... die lust geen 95...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels al meerdere malen achter elkaar 95 getankt maar er nog niks van gemerkt. Zal dus ook wel loslopen, maar ben wel benieuwd naar jullie reacties.

Overigens schakelt hij na 2km bij mij echt nog niet naar LPG over (bij koude motor). IJkpunt bij mij is zodra de temperatuur wijzer gaat bewegen, schakelt hij over. Zo deed mijn 5.2 met Prins VSI het ook precies hetzelfde.

Ik zal ook eens bijhouden hoe vaak ik benzine moet tanken; naar mijn gevoel is dat toch zeker eens in de maand / 6 weken en dan ca. 28 liter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of je een G3 (dus computergestuurde) installatie zo kunt aanpassen dat hij direkt op LPG start. Mijn VSI doet dat wel als hij al warm is.

Mijn Dodge heeft helemaal geen benzine-mogelijkheid meer. Alle leidingen zijn weg en op de plek van de benzinetank hangen nu twee 60 liter LPG tanks. In de carburateur zijn alle kleppen en choke verwijderd die met benzine te maken hebben. De brandstofpomp is ook verwijderd. Uit ervaring weet ik dat de Dodge ook bij vrieskou gewoon start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd heb ik bij de USA-auto's nooit een hoog octaan getankt, niet bij de ouwe bakken, maar ook huur-Jeeps/-Ford/-Chevvies in de USA zelf. Het zou me verbazen als ze niet gewoon op de lagere getallen gewoon werken. Misschien zijn de opgevoerde snelle wagens(of Europese versies) een uitzondering, maar de gemiddelde huisautomobiel krijgt daar hooguit 91. In de USA zelf vindt je niet vaak hogere Octaangetallen:280px-Gas_Station_Pump_Five_Octane_Ratings.jpg

bewerkt door chrislinford
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit een verschil in de weergave van octaangehalte in de USA en Europa :

bron : Autoweek

Rijdend door Canada met een huurauto merkte ik op dat de aangeboden benzines een veel lager octaangetal hebben dan in Europa. Meestal had men 3 kwaliteiten; 87, 89 en 92 octaan. Dat verbaasde mij omdat er in Canada ook veel Europese auto’s rijden. Hebben deze auto’s een andere afstelling en leveren ze daardoor lagere prestaties? D.de Vries

De octaankwaliteit is een waarde voor de weerstand die het benzine-lucht-mengsel biedt tegen spontane ontbranding. Hoe hoger deze waarde hoe hoger de zelfontbrandingstemperatuur. Dit is belangrijk omdat het benzine-lucht mengsel ontstoken dient te worden door het vonken van de bougie en niet uit zichzelf mag ontbranden. Gebeurt dat wel dan leidt dat tot het zgn. detoneren waarbij de vlamfronten vanuit verschillende ontstekingskernen binnen de cilinder op elkaar botsen onder de productie van een tikkend geluid. Uiteindelijk leidt dat tot oververhitting en het kan schade veroorzaken aan de motor. De octaankwaliteit van benzine wordt uitgedrukt middels twee octaangetallen aangeduid met MON (Motor Octane Number) en RON (Research Octane Number). Beide zeggen iets over de ontstekingskwaliteit gemeten onder verschillende motorbelasting. De RON-waarde is doorgaans 8 tot 10 punten hoger dan de MON-waarde. In Europa zijn we gewend alleen de RON-waarde aan te geven en we spreken over 95, 98 of zelfs 100 octaan. In Noord Amerika wordt het gemiddelde van RON en MON weergegeven. Zo zal onze Euro 95 benzine met een MON-aarde van 85 in Amerika de aanduiding 90 octaan krijgen. De verschillen lijken dus groter dan ze in werkelijkheid zijn. De Europese auto zal daar naar de 89 of 92 octaanpomp worden verwezen en behoeft dus geen andere afstelling. De Amerikaanse auto’s met de veelal grote cilinderinhoud in combinatie met de mildere Amerikaanse rijcondities zijn doorgaans content met de 87 kwaliteit welke het meeste lijkt op de vroeger ook in Nederland en nu in Duitsland nog verkrijgbare Normaal (91 RON) kwaliteit. (HK)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"De Amerikaanse auto’s met de veelal grote cilinderinhoud in combinatie met de mildere Amerikaanse rijcondities zijn doorgaans content met de 87 kwaliteit welke het meeste lijkt op de vroeger ook in Nederland en nu in Duitsland nog verkrijgbare Normaal (91 RON) kwaliteit. (HK)"

Dus 95 zou meer als voldoende moeten zijn.

En als ik het verhaal over MON/RON en middelen lees zou Europa-98 overeenkomen met USA-93. Welke ze volgens mij niet hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is heel veel over te vinden op het Amerikaanse Jeepforum; zeker gezien de benzineprijzen daar ook flink zijn gestegen de laatste jaren. Dezelfde 5.9 motor wordt ook in de Dodge pickups gebruikt en die kunnen wel op een lager octaangehalte rijden. Het is mogelijk om de GC 5.9 te laten 'flashen' bij de dealer (ca. $150) zodat hij zonder problemen op een lager octaangehalte kan rijden. Men beweert wel dat je er wat vermogensverlies door krijgt (hoewel ik de vermelde 20pk lichtelijk overdreven vind) maar ook een ietwat hoger verbruik. Dat compenseert blijkbaar in de USA nog wel genoeg in het verschil tussen de benzine-prijzen.

Overigens wordt op het forum vermeld dat je 93 octaan moet tanken met je GC 5.9.

Interessant detail is de opmerking dat onze 5.9 niet over een 'knock sensor' beschikt. Voorontsteking ten gevolge van een te laag octaangehalte wordt daardoor door de computer niet gecompenseerd met als mogelijk gevolg schade aan zuigers, koppen of kleppen :

==== KNIP ====

the 5.9 doesn't have a knock sensor. predetonation when running lower grade gasoline can cause damage to the pistons, heads, or valves and become quite costly, run what is reccommended by the owner's manual.

as for the reflash for regular fuel, you'll likely drop the power a minimum of 20hp/20ftlbs, if not more. plus mileage may actually go down since you're still moving a 2ton brick but with less power.

5.9's and jeeps in general aren't for people of modest means these days, at least as daily drivers. once the commodity bubble bursts like the tech and housing already did gas will reset back to something much more reasonable.

Bron : http://www.jeepforum.com/forum/f13/1998-jgc-5-9l-computer-flash-premium-regular-fuel-546503/

==== KNIP ====

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is goeie info, maar niet zeker of dat ook geldt voor 'onze' 5.9 motoren.

De importeur kan best later een klop sensor hebben ingebouwd.

Het is inderdaad wel mogelijk om de ontsteking aan te (laten) passen zodat hij op een lager octaan kan rijden, dat dit vermogensverlies betekend lijkt me nogal vreemd.

ps, overigens wordt 98 niet meer geproduceerd in Nederland, vandaar dat het niet meer te verkrijgen is.

bewerkt door Kameel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uh, niet meer verkrijgbaar Kameel:blink:, er is nog zat 98 te krijgen, veel hebben ook de naam gewoon veranderd zoals Shells V-Power 95 (is eigenlijk gewoon een 98er, is mij verteld maar kan het mis hebben!), dat wordt hamsteren voor onze 5,9s, en het is al zo goedkoop:lol:(en uh waar komt die 98 dan nu vandaan?).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uh, niet meer verkrijgbaar Kameel:blink:, er is nog zat 98 te krijgen, veel hebben ook de naam gewoon veranderd zoals Shells V-Power 95 (is eigenlijk gewoon een 98er, is mij verteld maar kan het mis hebben!), dat wordt hamsteren voor onze 5,9s, en het is al zo goedkoop:lol:(en uh waar komt die 98 dan nu vandaan?).

Klopt, heb je mis. :wacko:

98 die er nog is, is een restant of kan eventueel zijn ingevoerd. Wat dat laatste betreft heb ik geen info.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is die Ultimate 98 ja?

Kijk, das dus goed nieuws... dan neem ik aan dat BP toch gewoon blijft produceren. :D

Het was inderdaad octaan 98 maar ze konden me niet vertellen hoe lang het nog in de pompen bleef. Ik kom meestal bij BP's, maar dit is de eerste waar ik Ultimate 98 tegenkwam. De rest is Ultimate 95 !

Maar goed, tankje (37 liter, pfff) zit weer vol dus kan de komende 6-8 weken weer starten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tank dus ook vaak bij de BP, maar in DH hebben ze allemaal ook ultimate 98!, dus de V-power links laten liggen evenals de excellium?:whistle:, en laten we niet vergeten dat de Porsche's, Ferrari's, Rang Rovers supercharged e.d ook van 98 houden, een handtekeningen aktie voor het behoud van....:bye1::lol:, ach kan altijd nog overstappen op gas, he M:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en laten we niet vergeten dat de Porsche's, Ferrari's, Rang Rovers supercharged e.d ook van 98 houden, een handtekeningen aktie voor het behoud van....:D:lol:, ach kan altijd nog overstappen op gas, he M:P

Zelfs de Roadster van mijn vrouw wil 98 hebben :wacko:

Enne... gas doet het prima als je maar genoeg rijdt met je GC, hè O? :lol:

OT : inmiddels goed gaan opletten en de meeste BP's hier in de omgeving hebben inderdaad nog Ultimate 98. Goed nieuws dus. Volgende keer eens navragen of die ook op de nominatie staat om te vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...