b_activ Geplaatst December 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2009 Hallo, mijn verwarming wordt niet warm genoeg. Als ik de knop naar links draai wordt het inderdaad koud, naar rechts draaien warmt op maar niet echt veel. De motortemperatuur zit rond de 65 a 70°c (moeilijk af te lezen op die schaal). Dit alles zonder de airco aan uiteraard. Reden ? Hoe krijg ik het warmer ? Op langere afstanden wordt het wel warmer maar toch niet echt heet. Het is een Laredo dus geen automatische airco en zo, gewoon airco knopje . iemand een tip/idee ? Zou het de thermostaat kunnen zijn in de motorruimte ? Tx! Marc Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst December 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2009 Die kans is aanwezig idd. kan je testen door hem eruit te halen en in een kom met heet water te leggen, dan zou ie open moeten gaan.Zo niet dan is ie kapot Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst December 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2009 ik denk idd dat ie open staat, en nu winter in NL, wordt het wat frisjes binnen. Zie de hint onder, alleen denk ik als je hem er uit haalt. Dat je kunt zien dat ie stuk is. staat open, en hoef je hem niet ik kokend water te leggen. Zou de motor warm lopen, dan zou je hem idd in een pannetje legen op het fornuis. Kan zijn dat er een braam op zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst December 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2009 Maar als ie hem er nu uit haalt zo ie dicht moeten zijn. Of zit ik er nu naast? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst December 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 19, 2009 Maar als ie hem er nu uit haalt zo ie dicht moeten zijn. Of zit ik er nu naast? Idd, hij zou dicht moeten zijn. Maar omdat ie niet warm wordt, zeg ik dat de Thermostaat open staat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst December 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2009 Er zijn thermostaten met verschillende openingswaarden. Wellicht zit er bij jou eentje in die vroeg opent. Normaal gesproken zou hij pas bij 85 gr. open moeten gaan of wellicht nog iets later. Die "koude" thermostaten worden vaak gemonteerd door mensen die vaak en zwaar trekken. Weet je zeker dat het dashboard de juiste temperatuur aangeeft. Als die gewoon te weinig aangeeft zal de oorzaak ergens anders liggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
b_activ Geplaatst December 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2009 Tx mannen voor de snelle respons ! Paar vragen : - Waar zit die ergens bij de WJ 2.7CRD ? - Heeft er iemand digitaal/bestand versie van de service manual zodat ik wat opzoek/voorbereid werk kan doen ? Die ben ik al een tijd aan het zoeken. - Is dat veel werk die thermostaat vervangen ? - Ik lees her & der dat de koelvloeistof er volledig uit moet ? Dus ontluchten na vullen, is dat geen probleem? - Iemand al gedaan met zijn WJ jeepke ? Maw deze newbie heeft wat wijze raad van opie kaat nodig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst December 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2009 Een FSM kan ik je helaas niet aan helpen. De functie van de thermostaat is om koelvloeistof te blokkeren naar de radiateur te gaan en meestal zit hij in een huis waarvandaan de dikke slang naar de radiateur gaat. Bij de benzineversies midden voor op het motorblok, maar met een diesel ben ik daar niet zeker van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst December 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2009 Volgens een draadje op jeepforum.com staat er een versie inclusief 2.7 CRD op http://www.4wd.ru/forum/viewtopic.php?t=10046 , maar die is wel in 't Russich en dat is niet m'n sterkste taa:blink: l, dus ik kom er ook niet uit. Wellicht toch de moeite van het proberen waard en maar alle daar genoemde links uitproberen? Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
koelerke Geplaatst December 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2009 de thermostaat zit in het thermostaathuis enkel compleet te vervangen een goede 70€ dacht ik bij de dealer vervangen niet zo moeilijk maar wel wat werk succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
koelerke Geplaatst December 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2009 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
koelerke Geplaatst December 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2009 zit links van dat t stukje:yes: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
b_activ Geplaatst January 4, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2010 ok, feestdagen voorbij & hier zijn we weer Het is intussen behoorlijk koud in belgenland & de verwarming laat echt te wensen over. Ik heb de thermostaat nog niet vervangen maar heb de meterstand eens gefotografeerd, zie afbeelding. Dit is de stand na een half uurtje rijden bvb. Soms komt het iets hoger maar echt niet veel. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is, met mijn toyota kon ik het veel warmer krijgen. Pics : Vragen : - hoe ziet dit er bij jullie uit (bij een WJ 2.7CRD) ? Ook een fotootje als het kan - kan dit effectief de thermostaat zijn ? Blijft die dan volgens jullie open of dicht staan ? Heeft er iemand een werkingsprincipe/tekening van een thermostaat ? Wanneer gaat die open & wat gebeurt er dan bvb (ok, for dummies) - welke controles zou ik nog vooreerst kunnen doen voordat ik begin te vijzen ? - die pic met de locatie van de thermostaat (links van T) - ik zie het niet sorry, is er nog een duidelijker picje van toevallig ? Alvast bedankt voor een snelle respons want mijn madam krijgt o.a. koude voeten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Crawler Geplaatst January 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2010 (bewerkt) Bij mij is de meterstand identiek,en de wagen bijna ook 2002 laredo 2.7CRD en ik heb ook de indruk dat de verwarming niet zo heet word als bij mijn vorige wagens. Er zit bij een 2.7 crd ook een extra pomp op om de binnenverwarming te voeden staat links bovenaan dacht ik als je voor de wagen staat met de kap open. Word mee aangedreven door de multiriem. Btw ik heb ook met een 3.0 V6 gereden 4runner. Zalig machien alleen dure koppen, kon ni goed tegen LPG. January 4, 2010 bewerkt door Crawler Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
b_activ Geplaatst January 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2010 Tx crawler ! Ben ik toch een beetje meer gerustgesteld maar ik blijf me toch afvragen of dat op te lossen is, met zo vriestemperaturen is het echt niets te warm in de jeep. Ik ga er toch eens verder naar kijken in het weekend of zo. Wij hadden met de Toyota de gewoonte in de winter-weekends naar de Ardennen te cruizen (= +/- 30km van mijn deur), beetje in de sneeuw spelen. Maar dat lukt blijkbaar alleen nog als madam & kids warme voetjes krijgen Ik denk inderdaad dat we dezelfde GC hebben, heb je misschien een pic van jouw Laredo ? Die 4Runners waren trouwens zeer leuke bakken, heb er 10 jaar veel plezier van gehad & ik reed er quasi 10 jaar mee op LPG, geen kapotte koppen gehad. Ik trok duizenden km's een caravan van 1300kg naar zonnige oorden zonder problemen. Alleen het vermogen op LPG viel tegen, in de bergen moest ik terug op benzine overschakelen, had 145pk. Dit was 'm dus: Mbt de koppen was er een slechte serie (bepaalde bouwjaren), de mijne was van 1992, die viel er net buiten blijkbaar. Ik had de 3VZE injectie motor, die je destijds ook in de Camry V6 terugvond. Sorry admin :whistle:even of topic maar een Toy rider blijft er altijd eentje ... maar nu fervent Jeeperken geworden hoor ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Crawler Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Mijne 4runner En m'n Jeep Het helpt een beetje als je enkel binnelucht selecteert, dan word hij warmer heb ik de indruk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
koelerke Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 jongens dit is niet normaal!! de onze stond vroeger ook zo nu tussen de twee volgende streepkes na vervangen thermostaat en kulas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
koelerke Geplaatst January 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 bij ons dus rond de 85 graden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Crawler Geplaatst January 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2010 (bewerkt) Thermostaat bij mercedes dealer 10€ goedkoper dan bij chrysler/jeep. Is dezelfde als in een vito 112cdi bj(99-03)Nr 611 200 02 15 January 19, 2010 bewerkt door Crawler Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
koelerke Geplaatst January 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2010 dat is wel meer zo heb dat ook al gemerkt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eeeeeek Geplaatst January 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2010 Hoi, Ik heb hetzelfde probleem met mijn WJ van 1999. Bij de dealer werd me verteld dat het een kwaaltje is dat de verwarmingsklep niet meer opengaat. Dat verklaart waarom de koude lucht het wel doet en de warme niet. Het hele dashboard schijnt eraf te moeten. De klep gaat schijnbaar vast zitten door het water van de airco. Door een gaatje te boren zodat het water weg kan heb je minder kans dat de klep vast gaat zitten. Dat is zo'n beetje wat ik allemaal weet, vraag me niet naar de details... Maar geeft misschien een idee om verder te zoeken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
oa_ar15 Geplaatst January 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2010 meterstanden bij mijn GC 2.7 CRD uit 2002 identiek, maar wel warme voetjes... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eeeeeek Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Ik heb ook nog een oorzaak wat het kan zijn. Ik heb een LPG installatie. Die is parallel aangesloten op het kachelcircuit. Wanneer het kachel circuit meer weerstand heeft dan LPG verdamper dan zoekt de vloeistof de weg van de minste weerstand. De vloeistof gaat dan voor het overgrote deel (capaciteit) naar de LPG verdamper. Wanneer ik mijn verwarming aanzet dan wordt mijn kachel heel snel koud omdat ik geen capaciteit heb qua heete koelvloeistof. Ik ga proberen het verwarmingscircuit te knijpen met een afsluitertje. Of misschien de kachel spoelen, omdat hij misschien vervuilt is en daarom te veel weerstand opwekt voor doorstroming. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Ik heb ook nog een oorzaak wat het kan zijn.Ik heb een LPG installatie. Die is parallel aangesloten op het kachelcircuit. Wanneer het kachel circuit meer weerstand heeft dan LPG verdamper dan zoekt de vloeistof de weg van de minste weerstand. De vloeistof gaat dan voor het overgrote deel (capaciteit) naar de LPG verdamper. Wanneer ik mijn verwarming aanzet dan wordt mijn kachel heel snel koud omdat ik geen capaciteit heb qua heete koelvloeistof. Ik ga proberen het verwarmingscircuit te knijpen met een afsluitertje. Of misschien de kachel spoelen, omdat hij misschien vervuilt is en daarom te veel weerstand opwekt voor doorstroming. Hier ben ik het niet mee eens Mijn ZJ rijd ook op LPG en als ik mijn verwarming open zet dan verbrand ik bijna me voeten omdat ie zo heet word.Ik denk dat je eerst eens moet beginnen met het spoelen en ff kijken of je kachelradiateur niet dicht zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst January 28, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2010 Hallo Chris, Hoe heb jij je verdamper geschakeld? In serie of parallel? Ik heb een WJ op lpg die ook parallel geschakeld is en herken het verhaal van een koude kachel. Heb daarom met een klem de verdamper afvoer geknepen en mijn kachel wordt veel warmer. Ik vraag me nu af of serieschakeling niet beter werkt? Idee is de verdamper de eerste toevoer van het pomphuis te geven en dan in serie de kachel. In parallele schakeling zijn de toe en afvoerslang van de verdamper niet aan te pakken zo warm. Vraag is echter of de verdamper wel doorstroom genoeg heeft voor een serieschakeling? Greetz Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.