Spring naar bijdragen

verwarming wj 2002


Recommended Posts

Hallo,

mijn verwarming wordt niet warm genoeg. Als ik de knop naar links draai wordt het inderdaad koud, naar rechts draaien warmt op maar niet echt veel.

De motortemperatuur zit rond de 65 a 70°c (moeilijk af te lezen op die schaal). Dit alles zonder de airco aan uiteraard.

Reden ? Hoe krijg ik het warmer ? Op langere afstanden wordt het wel warmer maar toch niet echt heet.

Het is een Laredo dus geen automatische airco en zo, gewoon airco knopje :lol:.

iemand een tip/idee ?

Zou het de thermostaat kunnen zijn in de motorruimte ?

Tx!

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk idd dat ie open staat, en nu winter in NL, wordt het wat frisjes binnen.

Zie de hint onder, alleen denk ik als je hem er uit haalt. Dat je kunt zien dat ie stuk is. staat open, en hoef je hem niet ik kokend water te leggen.:P

Zou de motor warm lopen, dan zou je hem idd in een pannetje legen op het fornuis. :P

Kan zijn dat er een braam op zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn thermostaten met verschillende openingswaarden. Wellicht zit er bij jou eentje in die vroeg opent. Normaal gesproken zou hij pas bij 85 gr. open moeten gaan of wellicht nog iets later.

Die "koude" thermostaten worden vaak gemonteerd door mensen die vaak en zwaar trekken. Weet je zeker dat het dashboard de juiste temperatuur aangeeft. Als die gewoon te weinig aangeeft zal de oorzaak ergens anders liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tx mannen voor de snelle respons !

Paar vragen :

- Waar zit die ergens bij de WJ 2.7CRD ?

- Heeft er iemand digitaal/bestand versie van de service manual zodat ik wat opzoek/voorbereid werk kan doen ? Die ben ik al een tijd aan het zoeken.

- Is dat veel werk die thermostaat vervangen ?

- Ik lees her & der dat de koelvloeistof er volledig uit moet ? Dus ontluchten na vullen, is dat geen probleem?

- Iemand al gedaan met zijn WJ jeepke ?

Maw deze newbie heeft wat wijze raad van opie kaat nodig :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een FSM kan ik je helaas niet aan helpen.

De functie van de thermostaat is om koelvloeistof te blokkeren naar de radiateur te gaan en meestal zit hij in een huis waarvandaan de dikke slang naar de radiateur gaat. Bij de benzineversies midden voor op het motorblok, maar met een diesel ben ik daar niet zeker van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens een draadje op jeepforum.com staat er een versie inclusief 2.7 CRD op http://www.4wd.ru/forum/viewtopic.php?t=10046 , maar die is wel in 't Russich en dat is niet m'n sterkste taa:blink: l, dus ik kom er ook niet uit.:whistle:

Wellicht toch de moeite van het proberen waard en maar alle daar genoemde links uitproberen?

Succes!

:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ok, feestdagen voorbij & hier zijn we weer :B

Het is intussen behoorlijk koud in belgenland & de verwarming laat echt te wensen over.

Ik heb de thermostaat nog niet vervangen maar heb de meterstand eens gefotografeerd, zie afbeelding. Dit is de stand na een half uurtje rijden bvb.

Soms komt het iets hoger maar echt niet veel.

Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is, met mijn toyota kon ik het veel warmer krijgen.

Pics :

hsow45.jpg

2hxc9xd.jpg

Vragen :

- hoe ziet dit er bij jullie uit (bij een WJ 2.7CRD) ? Ook een fotootje als het kan ;)

- kan dit effectief de thermostaat zijn ? Blijft die dan volgens jullie open of dicht staan ? Heeft er iemand een werkingsprincipe/tekening van een thermostaat ? Wanneer gaat die open & wat gebeurt er dan bvb (ok, for dummies)

- welke controles zou ik nog vooreerst kunnen doen voordat ik begin te vijzen ?

- die pic met de locatie van de thermostaat (links van T) - ik zie het niet sorry, is er nog een duidelijker picje van toevallig ?

Alvast bedankt voor een snelle respons want mijn madam krijgt o.a. koude voeten :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij is de meterstand identiek,en de wagen bijna ook 2002 laredo 2.7CRD en ik heb ook de indruk dat de verwarming niet zo heet word als bij mijn vorige wagens. Er zit bij een 2.7 crd ook een extra pomp op om de binnenverwarming te voeden staat links bovenaan dacht ik als je voor de wagen staat met de kap open. Word mee aangedreven door de multiriem. Btw ik heb ook met een 3.0 V6 gereden 4runner. Zalig machien alleen dure koppen, kon ni goed tegen LPG.

bewerkt door Crawler
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tx crawler !

Ben ik toch een beetje meer gerustgesteld maar ik blijf me toch afvragen of dat op te lossen is, met zo vriestemperaturen is het echt niets te warm in de jeep. Ik ga er toch eens verder naar kijken in het weekend of zo. Wij hadden met de Toyota de gewoonte in de winter-weekends naar de Ardennen te cruizen (= +/- 30km van mijn deur), beetje in de sneeuw spelen. Maar dat lukt blijkbaar alleen nog als madam & kids warme voetjes krijgen :P

Ik denk inderdaad dat we dezelfde GC hebben, heb je misschien een pic van jouw Laredo ?

Die 4Runners waren trouwens zeer leuke bakken, heb er 10 jaar veel plezier van gehad & ik reed er quasi 10 jaar mee op LPG, geen kapotte koppen gehad. Ik trok duizenden km's een caravan van 1300kg naar zonnige oorden zonder problemen. Alleen het vermogen op LPG viel tegen, in de bergen moest ik terug op benzine overschakelen, had 145pk.

Dit was 'm dus:

333l92e.jpg

Mbt de koppen was er een slechte serie (bepaalde bouwjaren), de mijne was van 1992, die viel er net buiten blijkbaar. Ik had de 3VZE injectie motor, die je destijds ook in de Camry V6 terugvond.

Sorry admin :whistle:even of topic maar een Toy rider blijft er altijd eentje :lol: ... maar nu fervent Jeeperken geworden hoor ! :)

b967x4.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn WJ van 1999. Bij de dealer werd me verteld dat het een kwaaltje is dat de verwarmingsklep niet meer opengaat. Dat verklaart waarom de koude lucht het wel doet en de warme niet. Het hele dashboard schijnt eraf te moeten. De klep gaat schijnbaar vast zitten door het water van de airco. Door een gaatje te boren zodat het water weg kan heb je minder kans dat de klep vast gaat zitten.

Dat is zo'n beetje wat ik allemaal weet, vraag me niet naar de details... Maar geeft misschien een idee om verder te zoeken. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook nog een oorzaak wat het kan zijn.

Ik heb een LPG installatie. Die is parallel aangesloten op het kachelcircuit. Wanneer het kachel circuit meer weerstand heeft dan LPG verdamper dan zoekt de vloeistof de weg van de minste weerstand. De vloeistof gaat dan voor het overgrote deel (capaciteit) naar de LPG verdamper. Wanneer ik mijn verwarming aanzet dan wordt mijn kachel heel snel koud omdat ik geen capaciteit heb qua heete koelvloeistof.

Ik ga proberen het verwarmingscircuit te knijpen met een afsluitertje. Of misschien de kachel spoelen, omdat hij misschien vervuilt is en daarom te veel weerstand opwekt voor doorstroming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook nog een oorzaak wat het kan zijn.

Ik heb een LPG installatie. Die is parallel aangesloten op het kachelcircuit. Wanneer het kachel circuit meer weerstand heeft dan LPG verdamper dan zoekt de vloeistof de weg van de minste weerstand. De vloeistof gaat dan voor het overgrote deel (capaciteit) naar de LPG verdamper. Wanneer ik mijn verwarming aanzet dan wordt mijn kachel heel snel koud omdat ik geen capaciteit heb qua heete koelvloeistof.

Ik ga proberen het verwarmingscircuit te knijpen met een afsluitertje. Of misschien de kachel spoelen, omdat hij misschien vervuilt is en daarom te veel weerstand opwekt voor doorstroming.

Hier ben ik het niet mee eens

Mijn ZJ rijd ook op LPG en als ik mijn verwarming open zet dan verbrand ik bijna me voeten omdat ie zo heet word.Ik denk dat je eerst eens moet beginnen met het spoelen en ff kijken of je kachelradiateur niet dicht zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Chris,

Hoe heb jij je verdamper geschakeld? In serie of parallel? Ik heb een WJ op lpg die ook parallel geschakeld is en herken het verhaal van een koude kachel. Heb daarom met een klem de verdamper afvoer geknepen en mijn kachel wordt veel warmer. Ik vraag me nu af of serieschakeling niet beter werkt?

Idee is de verdamper de eerste toevoer van het pomphuis te geven en dan in serie de kachel. In parallele schakeling zijn de toe en afvoerslang van de verdamper niet aan te pakken zo warm. Vraag is echter of de verdamper wel doorstroom genoeg heeft voor een serieschakeling?

Greetz Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...