(Rob)(Brabant) Geplaatst December 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 (bewerkt) Hoi jeepers, De laatste tijd verdwijnt er een hoop koelvloeistof uit mijn auto, volgens de garage is het 95% zeker dat de koppaking kapot is en dat dit een hele dure reparatie is. Hij wordt tijdens filerijden erg warm, en er hangen druppels olie aan de voorkant van de versnellingsbak. De jeep heb ik 2 maanden geleden voor 2200 euro gekocht en heb inmiddels nog een rekening liggen van 500 euro voor remschijven enz. Om te meten of hij KV verbruikt moeten ze een test doen waar ze 1,5 uur mee bezig zijn. Wat kan ik nu het beste doen, en wat is jullie mening hierover???? December 12, 2009 bewerkt door (Rob)(Brabant) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 Koppakking vervangen kan een prijzige zaak zijn als je het laat doen. Je kan zelf ook het een en ander controleren.... Binnenzijde van olievuldop op de kleppendeksel eens bekijken, zit er veel mayonaise achtige prut op? Met draaiende motor, zie je bubbels in het koelvloeistof reservior? Garage kan ook eenvoudig testen of er verbrandingsgassen in de koelvloeistof zitten...... Olie druppels aan voorzijde versnellingsbak is waarschijnlijk het gevolg van een zweterde krukas keerring. Is een veel voorkomend euvel, maar makkelijk te repareren. Warm worden met file rijden, kan diverse oorzaken hebben. Sluit je vuldop op het koelvloeistof reservior goed af? Dit moet wel, er staat druk op het reservior als de motor warm is. Doorstroming kan minder zijn door slechte waterpomp, radiator kan dicht geslibt zijn, temperatuursensor kan afwijken, thermostaat kan (te) traag werken. Koelsysteem reinigen zou mijn eerste aktie zijn. De vraag is...... wil je goedkoop rijden of wil je nog lang van je Jeep genieten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 (bewerkt) Dankje Ab, Mijn jeep mag wel wat geld kosten hoor . Als ik naar de dop kijk van mijn olie, die is mooi schoon, niks aan te zien. En over de druk op het systeem, ik heb een open buis uit de bovenkant van mijn tankje, en de dop is er zodat er geen vuil in het tankje komt. PS het is een high output, die hebben toch een open systeem(Drukloos) of heb ik dat verkeerd gelezen? en het systeem zuiver maken is zowiesow een goed idee. is dat veel werk? edit, heb even gekeken maar zie geen bubbles is mijn tankje, ook niet als je de toeren wat opvoert. December 12, 2009 bewerkt door (Rob)(Brabant) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 H.O. heeft inderdaad een open systeem, kan je dat uitsluiten. Spoelen van koelsysteem is wel even werk, maar goed in een middagje te doen. Cleaner erin, 2 of 3x spoelen en met nieuwe koelvloeistof vullen. Staat hier wel ergens iets over op t forum, gebruik de zoekfunctie maar eens met "spoelen koelsysteem" Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 H.O. heeft inderdaad een open systeem, kan je dat uitsluiten.Spoelen van koelsysteem is wel even werk, maar goed in een middagje te doen. Cleaner erin, 2 of 3x spoelen en met nieuwe koelvloeistof vullen. Staat hier wel ergens iets over op t forum, gebruik de zoekfunctie maar eens met "spoelen koelsysteem" spoelen laat ik door garage doen denk ik. kun je me ook iets zeggen over mijn ondekkingen van een schone oliedop en geen bubbels in mijn kv tankje? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 Dat geeft in ieder geval het idee dat de lekkage, wanneer het de koppakking is, naar buiten is... Maar waar zie je het water lekken? Of zie je helemaal niets? De druppel olie aan je bak is vermoedelijk olie dat via de achterste krukaskeering het motorblok verlaat. De keering is te vervangen en bij de 4.0 is dat, vergeleken met andere merken of motorblokken, een makkie! Die koelvloeistof moet echter ergens blijven... Hoeveel raak je kwijt? Liters per dag? Een liter per maand? Als ik je verhaal zo lees: Motor te warm, koelvloeistof kwijt, geen bubbels, geen witte smurrie, dan denk ik eigenlijk vooral aan de waterpomp... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 (bewerkt) Even kijken als ik van Someren Naar Denbosch rijd ong 70 km dan is mijn tankje al weer bijna leeg. Ik Hoop dat het niet de koppaking is, maar ik zie niet zozeer de KV lekken alles is droog, als hij lekt dan vermoed ik tijdens het rijden:blink:. Ik heb een tijdje rondgereden zonder kv in het tankje, alleen het lijkt alsof het wel in het systeem zit, want als je hem start dan pompt ie wel rond. het lijkt alsof ik alles wat in het tankje zit verdwijnt tijdens het rijden. Maar ik ben geen kener op autogebied, dus kan zijn dat ik onzin uitkraam. Ik doe het liefst zo min mogelijk aan mijn auto, omdat ik denk dat ik meer kapot maak dan repareer:lol: edit, zou eventueel thermostaat kunnen vervangen en systeem reinigen. kijken wat ie doet. Ik probeer op dit moment uit te sluiten dat het de koppaking is. December 12, 2009 bewerkt door (Rob)(Brabant) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
adh Geplaatst December 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 Hoi, Ik zou het geheel even laten afpersen door de garage , en hoe is de uitlaat witte rook kan een indicatie wezen. ik heb het met de audi ook gehad laten afpersen en in de hoek van de radiator zat een heel klein scheurtje laten lassen en ok verder succes!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 En hoe is de radiateurdop? Er wordt wel gesproken over een "drukloos" systeem, maar dat is het dus niet. De radiateurdop zordt ervoor dat er druk in het systeem aanwezig is. Een lekkende dop kan koelvloeistofverlies betekenen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 Net een testrit gemaakt, na de start komen er ong 3 belletjes in het tankje naar boven, daarna niets meer. Tijdens de rit nog 5 keer op bellen gecontroleert maar niets. Als het blok warm is rookt de uitlaat ook niet meer, koelvloeistof wordt niet troebel en er zit ook geen olie bij. heb ook even mijn orginele filter erin gemonteerd dus met die 2 slangetjes aangesloten(carterontluchting) die ander weet ik niet. uiteindelijk is het KV niveau ong een halve centimeter gezakt na 25 km. PS, radiatordop lijkt goed te zijn toen ik hem losdraaide zij hij pffft(overduk meschien) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 "pfft" klinkt goed, ja <_< Maar je verliest toch wel redelijk wat dan... dat zou haast ergens zichtbaar moeten zijn.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 het is idd wel wat veel ja:rolleyes:<_< Hij gaat dinsdag avond naar de garage, laat hun wel even kijken:yes: natuurlijk mogen jullie in de tussentijd altijd tips of meningen geven:B Alvast bedankt voor jullie moeite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 "pfft" klinkt goed, ja Maar je verliest toch wel redelijk wat dan... dat zou haast ergens zichtbaar moeten zijn.... Klopt maar ik haalde de dop eraf toen de motor niet draaide, er staat dus druk op terwijl de motor niet draaid. Is dat de bedoeling?<_< Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2009 Als 'ie warm is, zal er druk zijn. Da's zeker de bedoeling. Zodra de motortemperatuur zakt, zal de druk minder worden en kan er zelfs iets onderdruk ontstaan. Wordt die onderdruk teveel, dan wordt er vloeistof uit het vaatje gezogen en het koelsysteem bijgevuld. Als tijdens het opwarmen de druk te hoog wordt, dan gaat er een klepje open en stroomt er wat vloeistof naar het tankje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst December 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2009 Wat ik heb ervaren in de afgelopen jaren m.b.t. lekkages in het koelsysteem. Je kan je echt een slag in de rondte zoeken, maar uiteindelijk heb ik het wel gevonden. Ik had een lekke radiateur en lekke onderste slang. Aan de linkerkant van de onderbak zat een scheurtje op de las. Ik zag druppels hangen toen de auto stil stond. Door de rijwind werden die alle kanten op geblazen (moeilijk zoeken). Met stilstaande auto en draaiende motor zag je de koelvloeistof eruit druppelen (druk op het systeem). Mijn kachelradiateur was ook lek. Dit euvel was echter zeer duidelijk aanwijsbaar. Op een gegeven moment werd koelmiddel in de vorm van pure stoom mijn auto ingeblazen. Bij de onderste uitblaaspoorten van de kachel was e.e.a. zeer nat geworden. Ook koelvloeistof verbruik. Dit zal het wel niet zijn, omdat geen mistachtige wolk de auto in wordt geblazen. Misschien de onderbak radiateur? Hartelijke groet, 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2009 Als er echt geen zichtbare lekkage is, kan je het systeem afpersen, dit zal uitsluitsel moeten geven....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
adh Geplaatst December 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2009 Hallo, ik heb ook in andere topics iets gelezen over doorgeroeste vriespluggen of doppen er zitten er een paar op je blok mvg,Ad Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 13, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2009 Dames en heren ik ben er uit. Een klein slangetje links van de radiateur onder de dikke aanvoerslang was gescheurd. De kv liep via mijn linker koplamp op mijn bullbar(op de traanplaat) waardoor het niet onder de wagen kwam te liggen. gelukkig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 13, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 13, 2009 (bewerkt) Heb ik meteen even 1 vraagje:P Hoe heet dat slangetje wat ik bedoel????? Als je naar de linkerkant van de radiateur kijkt en dan het kleine slangetje wat onder de grote aanvoerslang zit. Laat hem dinsdag maken maar dan moet ik even weten welke slang ik moet bestellen of is dat allemaal universeel? Alvast bedankt:) Edit: Kleine weizeging, onder de grote aanvoerbuis naar de radiator lopen twee kleine ijzeren buisjes naar beneden onder de accu door, daar zit het probleem, alleen weet ik niet waar die buisjes voor zijn???? December 14, 2009 bewerkt door (Rob)(Brabant) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst December 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Je bedoelt vanuit de auto in de rijrichting gezien? Dan zit de aanvoerslang rechtsboven naast de accu. Bedoel je die? Moet ik erbij zeggen dat die van mij van '97 is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 14, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Mijn is 1993. Maar als je voor je auto staat en onder de motorkap kijkt, links bij de accu, daar zit een dikke slang(Ik dacht aanvoer) en daaronder de kleine ijzeren, die onder de accu door gaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst December 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 Bij mij zitten daar de ijzeren buisjes van de airco. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 14, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 zal morgen even kijken als de accu eruit is:yes: Met een monteur erbij:P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst December 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 (bewerkt) OK, veel succes. Gaat zeker lukken. Toch niet de aanvoerslang ergens lek? Bij de slangklem rondom al goed gekeken? Ik meldde gisteren de onderbak, maar ik bedoelde natuurlijk de zijkant van de radiateur (bak). Lekt hij niet toevallig toch juist daar, omdat je daar ook vloeistof hebt gesignaleerd. December 14, 2009 bewerkt door 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
(Rob)(Brabant) Geplaatst December 14, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 14, 2009 OK, veel succes. Gaat zeker lukken.Toch niet de aanvoerslang ergens lek? Bij de slangklem rondom al goed gekeken? Ik meldde gisteren de onderbak, maar ik bedoelde natuurlijk de zijkant van de radiateur (bak). Lekt hij niet toevallig toch juist daar, omdat je daar ook vloeistof hebt gesignaleerd. Het zal zeker in de hoek zitten, met de accu eruit en op een autobrug is het wat makkelijker te zien. ik Houd je op de hoogte:D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.