Spring naar bijdragen

Koppakking


 Share

Recommended Posts

Hoi jeepers,

De laatste tijd verdwijnt er een hoop koelvloeistof uit mijn auto, volgens de garage is het 95% zeker dat de koppaking kapot is en dat dit een hele dure reparatie is.:bye1::)

Hij wordt tijdens filerijden erg warm, en er hangen druppels olie aan de voorkant van de versnellingsbak.

De jeep heb ik 2 maanden geleden voor 2200 euro gekocht en heb inmiddels nog een rekening liggen van 500 euro voor remschijven enz.

Om te meten of hij KV verbruikt moeten ze een test doen waar ze 1,5 uur mee bezig zijn.

Wat kan ik nu het beste doen, en wat is jullie mening hierover????

bewerkt door (Rob)(Brabant)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koppakking vervangen kan een prijzige zaak zijn als je het laat doen.

Je kan zelf ook het een en ander controleren....

Binnenzijde van olievuldop op de kleppendeksel eens bekijken, zit er veel mayonaise achtige prut op?

Met draaiende motor, zie je bubbels in het koelvloeistof reservior?

Garage kan ook eenvoudig testen of er verbrandingsgassen in de koelvloeistof zitten......

Olie druppels aan voorzijde versnellingsbak is waarschijnlijk het gevolg van een zweterde krukas keerring. Is een veel voorkomend euvel, maar makkelijk te repareren.

Warm worden met file rijden, kan diverse oorzaken hebben. Sluit je vuldop op het koelvloeistof reservior goed af? Dit moet wel, er staat druk op het reservior als de motor warm is. Doorstroming kan minder zijn door slechte waterpomp, radiator kan dicht geslibt zijn, temperatuursensor kan afwijken, thermostaat kan (te) traag werken. Koelsysteem reinigen zou mijn eerste aktie zijn.

De vraag is...... wil je goedkoop rijden of wil je nog lang van je Jeep genieten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje Ab,

Mijn jeep mag wel wat geld kosten hoor :).

Als ik naar de dop kijk van mijn olie, die is mooi schoon, niks aan te zien.

En over de druk op het systeem, ik heb een open buis uit de bovenkant van mijn tankje, en de dop is er zodat er geen vuil in het tankje komt.

PS het is een high output, die hebben toch een open systeem(Drukloos) of heb ik dat verkeerd gelezen?:bye1:

en het systeem zuiver maken is zowiesow een goed idee. is dat veel werk?

edit, heb even gekeken maar zie geen bubbles is mijn tankje, ook niet als je de toeren wat opvoert.

bewerkt door (Rob)(Brabant)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

H.O. heeft inderdaad een open systeem, kan je dat uitsluiten.

Spoelen van koelsysteem is wel even werk, maar goed in een middagje te doen. Cleaner erin, 2 of 3x spoelen en met nieuwe koelvloeistof vullen.

Staat hier wel ergens iets over op t forum, gebruik de zoekfunctie maar eens met "spoelen koelsysteem"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

H.O. heeft inderdaad een open systeem, kan je dat uitsluiten.

Spoelen van koelsysteem is wel even werk, maar goed in een middagje te doen. Cleaner erin, 2 of 3x spoelen en met nieuwe koelvloeistof vullen.

Staat hier wel ergens iets over op t forum, gebruik de zoekfunctie maar eens met "spoelen koelsysteem"

spoelen laat ik door garage doen denk ik. kun je me ook iets zeggen over mijn ondekkingen van een schone oliedop en geen bubbels in mijn kv tankje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat geeft in ieder geval het idee dat de lekkage, wanneer het de koppakking is, naar buiten is...

Maar waar zie je het water lekken? Of zie je helemaal niets?

De druppel olie aan je bak is vermoedelijk olie dat via de achterste krukaskeering het motorblok verlaat.

De keering is te vervangen en bij de 4.0 is dat, vergeleken met andere merken of motorblokken, een makkie!

Die koelvloeistof moet echter ergens blijven... Hoeveel raak je kwijt? Liters per dag? Een liter per maand?

Als ik je verhaal zo lees: Motor te warm, koelvloeistof kwijt, geen bubbels, geen witte smurrie, dan denk ik eigenlijk vooral aan de waterpomp...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even kijken als ik van Someren Naar Denbosch rijd ong 70 km dan is mijn tankje al weer bijna leeg.

Ik Hoop dat het niet de koppaking is, maar ik zie niet zozeer de KV lekken alles is droog, als hij lekt dan vermoed ik tijdens het rijden:blink:.

Ik heb een tijdje rondgereden zonder kv in het tankje, alleen het lijkt alsof het wel in het systeem zit, want als je hem start dan pompt ie wel rond. het lijkt alsof ik alles wat in het tankje zit verdwijnt tijdens het rijden.:bye1:

Maar ik ben geen kener op autogebied, dus kan zijn dat ik onzin uitkraam. Ik doe het liefst zo min mogelijk aan mijn auto, omdat ik denk dat ik meer kapot maak dan repareer:lol:

edit, zou eventueel thermostaat kunnen vervangen en systeem reinigen. kijken wat ie doet. Ik probeer op dit moment uit te sluiten dat het de koppaking is.

bewerkt door (Rob)(Brabant)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net een testrit gemaakt, na de start komen er ong 3 belletjes in het tankje naar boven, daarna niets meer. Tijdens de rit nog 5 keer op bellen gecontroleert maar niets.

Als het blok warm is rookt de uitlaat ook niet meer, koelvloeistof wordt niet troebel en er zit ook geen olie bij.

heb ook even mijn orginele filter erin gemonteerd dus met die 2 slangetjes aangesloten(carterontluchting) die ander weet ik niet.

uiteindelijk is het KV niveau ong een halve centimeter gezakt na 25 km.

PS, radiatordop lijkt goed te zijn toen ik hem losdraaide zij hij pffft(overduk meschien)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als 'ie warm is, zal er druk zijn. Da's zeker de bedoeling.

Zodra de motortemperatuur zakt, zal de druk minder worden en kan er zelfs iets onderdruk ontstaan. Wordt die onderdruk teveel, dan wordt er vloeistof uit het vaatje gezogen en het koelsysteem bijgevuld.

Als tijdens het opwarmen de druk te hoog wordt, dan gaat er een klepje open en stroomt er wat vloeistof naar het tankje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik heb ervaren in de afgelopen jaren m.b.t. lekkages in het koelsysteem. Je kan je echt een slag in de rondte zoeken, maar uiteindelijk heb ik het wel gevonden.

Ik had een lekke radiateur en lekke onderste slang. Aan de linkerkant van de onderbak zat een scheurtje op de las. Ik zag druppels hangen toen de auto stil stond. Door de rijwind werden die alle kanten op geblazen (moeilijk zoeken). Met stilstaande auto en draaiende motor zag je de koelvloeistof eruit druppelen (druk op het systeem).

Mijn kachelradiateur was ook lek. Dit euvel was echter zeer duidelijk aanwijsbaar. Op een gegeven moment werd koelmiddel in de vorm van pure stoom mijn auto ingeblazen.

Bij de onderste uitblaaspoorten van de kachel was e.e.a. zeer nat geworden. Ook koelvloeistof verbruik. Dit zal het wel niet zijn, omdat geen mistachtige wolk de auto in wordt geblazen.

Misschien de onderbak radiateur?

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik meteen even 1 vraagje:P

Hoe heet dat slangetje wat ik bedoel?????

Als je naar de linkerkant van de radiateur kijkt en dan het kleine slangetje wat onder de grote aanvoerslang zit.

Laat hem dinsdag maken maar dan moet ik even weten welke slang ik moet bestellen of is dat allemaal universeel?

Alvast bedankt:)

Edit: Kleine weizeging, onder de grote aanvoerbuis naar de radiator lopen twee kleine ijzeren buisjes naar beneden onder de accu door, daar zit het probleem, alleen weet ik niet waar die buisjes voor zijn????

bewerkt door (Rob)(Brabant)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, veel succes. Gaat zeker lukken.

Toch niet de aanvoerslang ergens lek?

Bij de slangklem rondom al goed gekeken?

Ik meldde gisteren de onderbak, maar ik bedoelde natuurlijk de zijkant van de radiateur (bak).

Lekt hij niet toevallig toch juist daar, omdat je daar ook vloeistof hebt gesignaleerd.

bewerkt door 6 in-line
Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, veel succes. Gaat zeker lukken.

Toch niet de aanvoerslang ergens lek?

Bij de slangklem rondom al goed gekeken?

Ik meldde gisteren de onderbak, maar ik bedoelde natuurlijk de zijkant van de radiateur (bak).

Lekt hij niet toevallig toch juist daar, omdat je daar ook vloeistof hebt gesignaleerd.

Het zal zeker in de hoek zitten, met de accu eruit en op een autobrug is het wat makkelijker te zien.:unsure:

ik Houd je op de hoogte:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...