Spring naar bijdragen

wrangler stuurt te agresief


zino
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 76
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Heeft de auto voorheen altijd goed gereden? Misschien een keer iets te hard in het terrein te keer gegaan waarbij chassis een tik heeft gekregen.

ik heb er andere 2 dehands shokdempers onder gemonteerd omdat er 2 defect waren

en vroeger stonden er 33/14.5/15 banden onder en toen had hij het ook al

dus ik dacht het ligt aan de banden maar blijkbaar niet

heb dan de vering kit 4inch ervan onder gedaan voor de keuring hier in belgie

en er gewoon 2 de hands standaard bladveren onder gemonteerd die ik nog had liggen

en een standaard pitmanarm gemonteerd ook

maar het resultaat is het zelfde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb er andere 2 dehands shokdempers onder gemonteerd omdat er 2 defect waren

en vroeger stonden er 33/14.5/15 banden onder en toen had hij het ook al

dus ik dacht het ligt aan de banden maar blijkbaar niet

heb dan de vering kit 4inch ervan onder gedaan voor de keuring hier in belgie

en er gewoon 2 de hands standaard bladveren onder gemonteerd die ik nog had liggen

en een standaard pitmanarm gemonteerd ook

maar het resultaat is het zelfde

Je hebt alles zo min of meer al onderzocht. Als een auto betrokken is geweest bij een aanrijding of in het terrein een klap heeft gehad kan het chassis misschien niet meer recht zijn. Met als gevolg een auto die niet fijn rijdt.

Er blijft zo weing over om te controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb er andere 2 dehands shokdempers onder gemonteerd omdat er 2 defect waren

en vroeger stonden er 33/14.5/15 banden onder en toen had hij het ook al

dus ik dacht het ligt aan de banden maar blijkbaar niet

heb dan de vering kit 4inch ervan onder gedaan voor de keuring hier in belgie

en er gewoon 2 de hands standaard bladveren onder gemonteerd die ik nog had liggen

en een standaard pitmanarm gemonteerd ook

maar het resultaat is het zelfde

Rij nou gewoon ff naar de bandenboer en laat de boel uitlijnen. Voor een paar tientjes weet je alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banden uitlijnen heeft te maken met de afstelling van het auto onderstel, als het onderstel niet goed afgesteld is (buiten de fabrieksnormen vallen)

Kan je auto naar één kant trekken , onstabiel weggedrag vertonen , banden slijten scheef af en het stuur draait niet terug na een bocht.

Het vreemde weggedrag kan liggen aan de fuseekogels , schokdempers en spoorstang. Bij een wrangler valt er verder weinig af te stellen.

Ook hier geldt meten is weten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banden uitlijnen heeft te maken met de afstelling van het auto onderstel, als het onderstel niet goed afgesteld is (buiten de fabrieksnormen vallen)

Kan je auto naar één kant trekken , onstabiel weggedrag vertonen , banden slijten scheef af en het stuur draait niet terug na een bocht.

Het vreemde weggedrag kan liggen aan de fuseekogels , schokdempers en spoorstang. Bij een wrangler valt er verder weinig af te stellen.

Ook hier geldt meten is weten!

???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitleg voor Zino! Die begon tenslotte het topic vandaar mijn uitleg.

En nog een tip. Ik heb hier ook een uitlijnapparaat staan. Niet elke bandenleverancier weet ermee om te gaan en veel bedrijven hebben in hun computer niet de juiste originele afstelgegevens staan. Dus het kan voorkomen dat de wrangler niet in hun systeem voorkomt en dan valt er ook met niks te vergelijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitleg voor Zino! Die begon tenslotte het topic vandaar mijn uitleg.

En nog een tip. Ik heb hier ook een uitlijnapparaat staan. Niet elke bandenleverancier weet ermee om te gaan en veel bedrijven hebben in hun computer niet de juiste originele afstelgegevens staan. Dus het kan voorkomen dat de wrangler niet in hun systeem voorkomt en dan valt er ook met niks te vergelijken.

het probleem zou het volgende zijn

de achterste bladveren zijn 2.5 inch

en de voorste bladveren zijn gewoon standaard

dus de jeep hangt schuin naar de voorzijde

voorderest is alles zoals het zou moeten horen

gisteren bezoek gekregen van een buurt genoot uit axel en alles eens goed vergeleken en dat is het enigste verschil

nogmaals dank voor het bezoek he jongen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het probleem zou het volgende zijn

de achterste bladveren zijn 2.5 inch

en de voorste bladveren zijn gewoon standaard

dus de jeep hangt schuin naar de voorzijde

voorderest is alles zoals het zou moeten horen

gisteren bezoek gekregen van een buurt genoot uit axel en alles eens goed vergeleken en dat is het enigste verschil

nogmaals dank voor het bezoek he jongen

Was een kleine moeite en ik ben er ook weer wijzer van geworden.

Maar zoals Zino zegt alles is nagemeten en en vergeleken en alles was dus het zelfde totdat we de achterste bladveren zagen en dit gingen contoleren.

Hopelijk is dit het probleem en is het met het vervangen van de achterste bladvering opgelost.

Ik kom binnenkort waarschijnlijk nog langs of ik mail je wel.

Grt Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk niet dat dat wat uitmaakt?

komt op hetzelfde neer als achter 37"banden en voor 33", ik ben met deze combi vanuit inor naar petten gereden.

wat ik wel vreemd vind is dat je spoorstang gelijk staat met je stuurstang, normaal gesproken staat je stuurstang gelijk met je panhard stang en dat is schuin omhoog en je spoorstang horizontaal, maar voor staat hij nog standaart en iets doorgezakt, volgens mij, dus zou kunnen kloppen, ik kan mij zo niet voor de geest halen of dit plaatje bij een standaart wrangler klopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk niet dat dat wat uitmaakt?

komt op hetzelfde neer als achter 37"banden en voor 33", ik ben met deze combi vanuit inor naar petten gereden.

wat ik wel vreemd vind is dat je spoorstang gelijk staat met je stuurstang, normaal gesproken staat je stuurstang gelijk met je panhard stang en dat is schuin omhoog en je spoorstang horizontaal, maar voor staat hij nog standaart en iets doorgezakt, volgens mij, dus zou kunnen kloppen, ik kan mij zo niet voor de geest halen of dit plaatje bij een standaart wrangler klopt.

de stuur stang en panhardstang staan bij bleek net het zelfde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle kogels spelingvrij en gangbaar?

Hoe draait e.e.a. Wanneer de stuurstang losgkoppeld is, met motor uit én aan? Hoe draait het geheel met de voorwielen van de grond, wederom met lopende en stilstaande motor?

Da's de basis! Check dat eerst maar 'ns. Zonder dingen los te nemen en deze tests te doen is alles gissen. Foutzoeken is uitsluiten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

vandaag nogmaals bezig geweest aan het stuurprobleem

nu heb ik wel iets ontdekt

dat het draaien naar links soepeler gaat als naar rechts met de wielen van de grond

en op de grond niet

ook is het zo dat wanneer ik de stuuromwentelingen tel en dan hem in het midden zet de pitmanarm niet in het midden komt te staan maar een 3cm naar links

zou het soms kunnen dat het stuurhuis niet juist staat, want heb gezien dat er aan die stelbout onlangs gedraaid is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Zino,

Ik zou toch ff van vooraf aan beginnen.

Zorg dat de Jeep horizontaal staat (dus voor en achter de juiste hoogte).

Staat de jeep voorover (bijv. hogere veren achter) dan wordt het sturen "zoekeriger", staat ie achterover (door bijv. doorgezakte achterveren zoals bij menig CJ), dan wordt het sturen lastiger.

Dat alles komt door de hoek waaronder de fusee staat.

Mijn advies: als de auto recht staat, zorg dat alle mogelijke stelbouten/moeren gangbaar zijn en laat de uitlijning controleren door een specialist, bij voorkeur niet een snelfitter zoals Kwikfit maar een firma die ook zware bedrijfswagens aankan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Steven hoe is het nu met het stuur gedrag of heb je geen proefritje meer gemaakt vandaag?

heb deze avond een ritje gedaan

en ik moet zeggen het is al stukken beter

ik ga morgenavond toch de stuurpomp ook vervangen en dan hem eens perfect laten uitlijnen

en dan moet het opgelost zijn hoop ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb deze avond een ritje gedaan

en ik moet zeggen het is al stukken beter

ik ga morgenavond toch de stuurpomp ook vervangen en dan hem eens perfect laten uitlijnen

en dan moet het opgelost zijn hoop ik

Ah oke dat is toch al beter dan met dat extra blad op je veren en die stuurpomp zei je gister al dat het ook een boosdoener kon zijn.

(Hier toch weer meer lekkage dan wat wij gister zagen :unsure:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...