Spring naar bijdragen

Zekering tussen accu en startmotor?


Gumy
 Share

Recommended Posts

MAG geen zekering tussen.

Rechtstreeks een draad van accu naar de relais van je startmotor.

Zorg voor goede (koperen) contacten!

En leg de draad eventueel in een buis/bescherming zodat deze veilig

afgeschermd zit, je wil niet weten wat er gebeurd als je

dergelijke kabel kortsluiting laat maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen zekering.

Wel de juiste draad diameter.

Het liefst een rubber (Neopreen)

Indien mogelijk dubbel geisoleerd. (twee laagjes rubber)

Dikte is afhankelijk van de lengte van de kabel en de aan loop stroom van de startmotor.

Kabelschoenen kan je niet solderen maar moet je echt persen met een kabelperstang.

Dichte kabelschoenen zijn beter die breken niet zosnel door trillingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Startstroom kan maar zo tot 300 ampére oplopen, in de aanloop waarschijnlijk zelfs nog meer. Zou niet weten welke zekering je daarvoor zou moeten gebruiken. Ik heb ze in elk geval nog nooit gezien. Wordt ook nooit toegepast.

Je kunt eventueel wel een hoofdstroomschakelaar inbouwen, zodat je in noodgevallen snel kunt afschakelen. Deze zit overigens gebruikelijkerwijze aan de massa(-)kant van je accu. Wanneer je een electrisch lier hebt, zou ik dit zeker doen.

bewerkt door l'ours alpin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Startstroom kan maar zo tot 300 ampére oplopen, in de aanloop waarschijnlijk zelfs nog meer. Zou niet weten welke zekering je daarvoor zou moeten gebruiken. Ik heb ze in elk geval nog nooit gezien. Wordt ook nooit toegepast.

Je kunt eventueel wel een hoofdstroomschakelaar inbouwen, zodat je in noodgevallen snel kunt afschakelen. Deze zit overigens gebruikelijkerwijze aan de massa(-)kant van je accu. Wanneer je een electrisch lier hebt, zou ik dit zeker doen.

Als ik dan vervolgens (niet alleen in geval van nood) de hoofdstroomschakelaar uitschakel, dan schakel ik dus als ik het goed begrijp alles uit?

Hoe kan ik dan voorkomen dat mijn klok stil komt te staan en het 'geheugen' van mijn digitale snelheidsmeter reset?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik dan vervolgens (niet alleen in geval van nood) de hoofdstroomschakelaar uitschakel, dan schakel ik dus als ik het goed begrijp alles uit?

Hoe kan ik dan voorkomen dat mijn klok stil komt te staan en het 'geheugen' van mijn digitale snelheidsmeter reset?

Dan leg je de massa van die twee rechtstreeks naar de (-) van de accu, buiten de hoofdstroomschakelaar om. Het klokje en je snelheidsmeter mogen dan echter geen massa maken met de rest, moeten dus geïsoleerd zijn gemonteerd. Wanneer je zou besluiten om dit ook voor je radio te doen: pas op! De radio heeft massa via de antenne.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Ik zou hieraan niet beginnen, want er zijn altijd sluiproutes welke schade kunnen aanrichten!

wim

Wim, je hebt helemal gelijk. We werden even te theoritisch:D

Terug naar de oorspronkelijke vraag: Nee, tussen de accu en de startmotor moet geen zekering.

Kloar!:o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan leg je de massa van die twee rechtstreeks naar de (-) van de accu, buiten de hoofdstroomschakelaar om. Het klokje en je snelheidsmeter mogen dan echter geen massa maken met de rest, moeten dus geïsoleerd zijn gemonteerd. Wanneer je zou besluiten om dit ook voor je radio te doen: pas op! De radio heeft massa via de antenne.

Ik heb nog eens een draad boom gedaan van een auto met deze shit....bij het vergeten van de schakelaar....starten via de min van klok en radio.....bijna alles afgebrand.....

Dus de opmerking hierboven is een zeer goede waarschuwing......

Vindt de antwoorden op een forum nog steeds leuk....hi hi:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog eens een draad boom gedaan van een auto met deze shit....bij het vergeten van de schakelaar....starten via de min van klok en radio.....bijna alles afgebrand.....

Dus de opmerking hierboven is een zeer goede waarschuwing......

Vindt de antwoorden op een forum nog steeds leuk....hi hi:D

Goede aanvulling!

Beter dus gewoon niet aan beginnen. Of gewoon regelmatig je klokje gelijkzetten.:o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waarom niet de hoofd schakelaar tussen de positieve kabel zetten?

Dan hoef je geen zorgen te maken over massa problemen als de schakelaar vergeet

Da's lood om oud ijzer. Maakt op zich niet uit waar je het circuit onderbreekt, als je het maar volledig doet. In elk geval zijn dan wel je klokje, dagteller en radio hun geheugen kwijt. Gemak van de massakabel is, dat het er maar één is, de plus zijn er vaak meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...