Gumy Geplaatst November 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2009 Ik ben bijna gereed met mijn nieuwe draadboom (en alles werkt ), maar heb toch nog een vraag; Moet er niet een zekering tussen de accu en de startmotor? Zo ja, van hoeveel Amp? Gr Gunther Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst November 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2009 MAG geen zekering tussen. Rechtstreeks een draad van accu naar de relais van je startmotor. Zorg voor goede (koperen) contacten! En leg de draad eventueel in een buis/bescherming zodat deze veilig afgeschermd zit, je wil niet weten wat er gebeurd als je dergelijke kabel kortsluiting laat maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst November 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2009 Geen zekering. Wel de juiste draad diameter. Het liefst een rubber (Neopreen) Indien mogelijk dubbel geisoleerd. (twee laagjes rubber) Dikte is afhankelijk van de lengte van de kabel en de aan loop stroom van de startmotor. Kabelschoenen kan je niet solderen maar moet je echt persen met een kabelperstang. Dichte kabelschoenen zijn beter die breken niet zosnel door trillingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst November 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 19, 2009 (bewerkt) Startstroom kan maar zo tot 300 ampére oplopen, in de aanloop waarschijnlijk zelfs nog meer. Zou niet weten welke zekering je daarvoor zou moeten gebruiken. Ik heb ze in elk geval nog nooit gezien. Wordt ook nooit toegepast. Je kunt eventueel wel een hoofdstroomschakelaar inbouwen, zodat je in noodgevallen snel kunt afschakelen. Deze zit overigens gebruikelijkerwijze aan de massa(-)kant van je accu. Wanneer je een electrisch lier hebt, zou ik dit zeker doen. November 19, 2009 bewerkt door l'ours alpin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gumy Geplaatst November 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 19, 2009 Startstroom kan maar zo tot 300 ampére oplopen, in de aanloop waarschijnlijk zelfs nog meer. Zou niet weten welke zekering je daarvoor zou moeten gebruiken. Ik heb ze in elk geval nog nooit gezien. Wordt ook nooit toegepast.Je kunt eventueel wel een hoofdstroomschakelaar inbouwen, zodat je in noodgevallen snel kunt afschakelen. Deze zit overigens gebruikelijkerwijze aan de massa(-)kant van je accu. Wanneer je een electrisch lier hebt, zou ik dit zeker doen. Als ik dan vervolgens (niet alleen in geval van nood) de hoofdstroomschakelaar uitschakel, dan schakel ik dus als ik het goed begrijp alles uit? Hoe kan ik dan voorkomen dat mijn klok stil komt te staan en het 'geheugen' van mijn digitale snelheidsmeter reset? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Driver Geplaatst November 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2009 daar de massa draad van direct op de accu zetten of gewoon een hoofdschakelaar tussen de lier draad. heb ik ook en werkt perfect Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst November 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2009 Als ik dan vervolgens (niet alleen in geval van nood) de hoofdstroomschakelaar uitschakel, dan schakel ik dus als ik het goed begrijp alles uit?Hoe kan ik dan voorkomen dat mijn klok stil komt te staan en het 'geheugen' van mijn digitale snelheidsmeter reset? Dan leg je de massa van die twee rechtstreeks naar de (-) van de accu, buiten de hoofdstroomschakelaar om. Het klokje en je snelheidsmeter mogen dan echter geen massa maken met de rest, moeten dus geïsoleerd zijn gemonteerd. Wanneer je zou besluiten om dit ook voor je radio te doen: pas op! De radio heeft massa via de antenne. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst November 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2009 (bewerkt) Hallo. Ik zou hieraan niet beginnen, want er zijn altijd sluiproutes welke schade kunnen aanrichten! wim November 20, 2009 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst November 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2009 Hallo. Ik zou hieraan niet beginnen, want er zijn altijd sluiproutes welke schade kunnen aanrichten! wim Wim, je hebt helemal gelijk. We werden even te theoritisch:D Terug naar de oorspronkelijke vraag: Nee, tussen de accu en de startmotor moet geen zekering. Kloar! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst November 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2009 Dan leg je de massa van die twee rechtstreeks naar de (-) van de accu, buiten de hoofdstroomschakelaar om. Het klokje en je snelheidsmeter mogen dan echter geen massa maken met de rest, moeten dus geïsoleerd zijn gemonteerd. Wanneer je zou besluiten om dit ook voor je radio te doen: pas op! De radio heeft massa via de antenne. Ik heb nog eens een draad boom gedaan van een auto met deze shit....bij het vergeten van de schakelaar....starten via de min van klok en radio.....bijna alles afgebrand..... Dus de opmerking hierboven is een zeer goede waarschuwing...... Vindt de antwoorden op een forum nog steeds leuk....hi hi:D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst November 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2009 Ik heb nog eens een draad boom gedaan van een auto met deze shit....bij het vergeten van de schakelaar....starten via de min van klok en radio.....bijna alles afgebrand.....Dus de opmerking hierboven is een zeer goede waarschuwing...... Vindt de antwoorden op een forum nog steeds leuk....hi hi:D Goede aanvulling! Beter dus gewoon niet aan beginnen. Of gewoon regelmatig je klokje gelijkzetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gumy Geplaatst November 21, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2009 daar de massa draad van direct op de accu zetten of gewoon een hoofdschakelaar tussen de lier draad. heb ik ook en werkt perfect Waarom zou ik een hoofdschakelaar op tussen de lierdraad zetten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst November 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2009 Waarom zou ik een hoofdschakelaar op tussen de lierdraad zetten? Je lier en de relaiskast zijn behoorlijk blootgesteld aan (soms zout) vocht. Ik vind het belangrijk dat de boel afgeschakeld is wanneer ik het niet gebruik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst November 22, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2009 waarom niet de hoofd schakelaar tussen de positieve kabel zetten? Dan hoef je geen zorgen te maken over massa problemen als de schakelaar vergeet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst November 22, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2009 waarom niet de hoofd schakelaar tussen de positieve kabel zetten?Dan hoef je geen zorgen te maken over massa problemen als de schakelaar vergeet Da's lood om oud ijzer. Maakt op zich niet uit waar je het circuit onderbreekt, als je het maar volledig doet. In elk geval zijn dan wel je klokje, dagteller en radio hun geheugen kwijt. Gemak van de massakabel is, dat het er maar één is, de plus zijn er vaak meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6wheeler Geplaatst December 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2009 plaats meestal een zweefzekering van 2 amp tussen de 2 punten van de schakelaar werkt je klokje en je geheugen van de radio incl binnenverlichting ook nog als is uitgeschakeld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gumy Geplaatst December 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2009 plaats meestal een zweefzekering van 2 amp tussen de 2 punten van de schakelaar werkt je klokje en je geheugen van de radio incl binnenverlichting ook nog als is uitgeschakeld Tussen welke twee punten van de schakelaar plaats je die zekering? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.