Spring naar bijdragen

Slechte verwarming


John
 Share

Recommended Posts

Hallo mensen,

Mijn verwarming werkt slecht: gewoon niet warm genoeg en al helemaal niet als de ontwasemingsstand staat ingeschakeld. Motor temperatuur is wel OK. Garage heeft er al eens naar gekeken en denkt dat de leidingen wel in orde zijn. Men vermoedt dat mogelijk de verwarmingsradiator verstopt is.

Klopt het dat, om daar bij te komen, het hele dashboard eruit moet? Dat is een "leuke" klus om zelf te doen i.v.m. arbeidsloon maar kan je zelf zonder speciaal gereedschap wel de leidingen af- en weer aankoppelen van A/C en wat dies meer zij?

Kan ik op een andere manier bij die kachelradiator zonder het hele dashboard eruit te moeten slopen?

Merci!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo John,

Er zijn enkele dingen die je eerst moet controleren voor dat je het dashbord gaat slopen.

Eerst het nivo van de koelvloeistof.

De heater control valve oftewel de kachelklep. Worden de kleinere waterslangen warm? Werkt de klep wel? Met de hand te verstellen.

De thermostaat kan ook kapot open zijn.

De motor wordt wel wat warm , maar de verwarmingsslangen te lauw.

Hoe is de conditie van de koelvloeistof? Als deze bruin is van de roest, kan je kachel zeker wel verstopt zijn.

Echter als de vloeistof mooi helder is? :blink:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, bedankt voor de tips. Ik zal nogmaals die kleine slangen eens aanvoelen. Volgens de garage waren die warm genoeg. Als ze warm genoeg zijn, kan het dan toch nog een verstopping zijn (lijkt me niet)?

Overigens, waar zit die Heater Control Valve? Ik dacht dat bij mijn bouwjaar (1998) de koelvloeistof altijd door de kachelradiator loopt, of is dit nog een andere klep?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Wat betreft het bouwjaar kan je weleens gelijk hebben.

Het kachelventiel is van '91 tot '95. :blink:

Dat dacht ik al, Wim. OK, ik zal die leidingen nog eens goed nakijken. Hopelijk vindt ik iets. Komt het voor dat de kachelradiator verstopt is w.b. de luchtstroom erdoorheen (b.v. door vergane bladeren e.d. die via de luchtinlaat erin zijn gekomen)? Als ik de temperatuurregelaar van koud naar warm draai is de luchtstroom inderdaad wat minder, maar ik weet niet in hoeverre dat te wijten kan zijn aan een verstopte radiator.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

John,

In het kachelhuis zit een grote kunststof klep waarmee de warmte, vanuit de auto, kan worden geregeld. Dit betreft de enige klep in het kachelhuis die mechanisch werkt d.m.v. een staalkabel. Werkt deze klep soepel? De andere kleppen werken op vacuüm.

De luchtstroom gaat langs de kachelradiateur in het kachelhuis, door de luchtpoorten, de auto in. Zo krijg je warme lucht.

Bij mijn XJ zitten roosters aan de buitenzijde (vóór het raam) die het blad zeer goed tegenhouden. Ik heb de boel eens losgetrokken, simpele maar doeltreffende constructie. Geen blad aangetroffen en ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken, tenzij e.e.a. kapot is.

Dat de luchtstroom iets minder krachtig is kan eventueel kloppen, omdat deze bij verandering van standen d.m.v. de kleppen, vacuüm kleppen of kunststof klep, een iets andere weg wordt gedwongen in het kachelhuis. Mag echter niet een te groot verschil zijn lijkt mij.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de hoeveelheid uitgeblazen lucht wel normaal is, blijven er eigenlijk nog maar twee oorzaken over waardoor hij slecht warm wordt. Of er blijft een klep in het kachelhuis hangen, of de radiator geeft te weinig warmte af. Vuil voor de airco verdamper (punt van binnenkomst) geeft altijd minder lucht.

Ik ga voor de klep......

Klein stukje dashboard verwijderen en de kleppen eens handmatig bewegen, de meeste (3) zitten net boven de versnellingsbak tunnel. Er zit er ook nog eentje links boven de kachelweerstand. Ook even voelen of ze reageren op de kachelbedienings knop, dit werkt allemaal op vacuum

Als je de kachelweerstand eruit haalt kun je (met een klein lampje oid) tussen de vin en de airco verdanper kijken of daar vuil ligt.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde probleem afgelopen winter gehad/ontdekt. Bleek een verstopte kachelradiator te zijn. Ik had ook roestbruin water in het koelsysteem.

Door de slangen in de motorruimte los te halen en deze tegen de stroomrichting door te spuiten met de tuinslang is het probleem verholpen. De eerste keer ging het niet van harte, de radiator was compleet verstopt. Door de druk er een aantal keer in een keer volledig op te zetten kwam de troep ineens los. Daarna heb ik deze methode na een aantal weken nog een keer herhaald. Nu is de kachel weer heerlijk warm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas, de leidingen voelen goed warm aan. De doorstroming kan ik niet controleren want dan moet ik ze afkoppelen van de LPG verdamper (die zit er nog tussen). Omdat de LPG installatie goed werkt (en tijdig omschakeld naar LPG na gestart te hebben op benzine) neem ik aan dat de doorstroming van het koelwater naar de kachel afdoende is. Dan is het misschien toch de luchtstroom door de (geblokkeerde) kachelradiator zelf...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas, de leidingen voelen goed warm aan. De doorstroming kan ik niet controleren want dan moet ik ze afkoppelen van de LPG verdamper (die zit er nog tussen). Omdat de LPG installatie goed werkt (en tijdig omschakeld naar LPG na gestart te hebben op benzine) neem ik aan dat de doorstroming van het koelwater naar de kachel afdoende is. Dan is het misschien toch de luchtstroom door de (geblokkeerde) kachelradiator zelf...

wees blij, dit is misschien gemakkelijker en goedkoper optelossen.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedkoper wel, maar niet makkelijker Wim, want om bij dat ding te komen moet het hele dashboard eruit, naar het schijnt...;)

Gedeeltelijk eruit...... -klik- ......dan heb je een idee.

Als je het dashboard kastje en de middenconsole demonteerd kan je aardig bij de kachelklep bedienings cilindertjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

......... en als klap op de vuurpijl!!

Ik heb in de loop van 1 jaar het kachelhuis 2 maal gedemonteerd.

Mocht je vragen hebben, dan kan ik je mogelijk ook helpen. Ik heb hetzelfde type.

V.w.b. de kachelradiateur, als je de aanvoer en retour lostrekt kan je gewoon de radiateur proberen te spoelen met water. Geen last van LPG slangen. De airco leidingen kan je ook laten zitten.

Als je het kachelhuis gaat demonteren, dan moet helaas ook de airco worden afgekoppeld.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
......... en als klap op de vuurpijl!!

Ik heb in de loop van 1 jaar het kachelhuis 2 maal gedemonteerd.

Mocht je vragen hebben, dan kan ik je mogelijk ook helpen. Ik heb hetzelfde type.

V.w.b. de kachelradiateur, als je de aanvoer en retour lostrekt kan je gewoon de radiateur proberen te spoelen met water. Geen last van LPG slangen. De airco leidingen kan je ook laten zitten.

Als je het kachelhuis gaat demonteren, dan moet helaas ook de airco worden afgekoppeld.

Hartelijke groet,

6 in-line

Kan je ook bij het kachelhuis komen (d.w.z. voldoende om hem van binnen te inspecteren c.q. te reinigen) als je alleen de midden-console en het handschoenenkastje demonteerd, zoals gesuggereerd door Ab?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...