Spring naar bijdragen

YJ veren op CJ


 Share

Recommended Posts

Yep, past prima.

Ik heb YJ veren op mijn CJ zitten, nooit opgevallen dat er iets langer zou zijn. Enige wat je moet aanpassen zijn je shackles voor, die zijn voor een YJ breder als voor een CJ.

Bij mij heb ik de voorste ogen ondertussen iets naar achteren verplaatst (lees meer inder de auto) dit zodat de shackles iets meer slag krijgt, en minder snel dubbel zal klappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even over de theorie van bladveren.....

Standaard veren zijn bijna vlak, bij inveren worden ze korter, bij uitveren ook. Een schuin naar binnen staande veerschommel heeft dan het meeste effect.

Een verhogings veer staat ronder als een standaard veer en heeft ook een andere veer karakteristiek. Bij inveren worden ze langer, bij uitveren korter.

Om maximale flex te behouden lijkt me dat de slag van de veerschommel naar beide zijden evenveel moet zijn. Vandaar mijn vraag over de lengte van YJ veren.

Of is de theorie toch anders als de praktijk???

@Charlie, jij hebt nu 4" YJ verhogings veren, zo hoog wil ik niet gaan.

@Darkwolf, "shackle reversal" ben ik niet echt weg van. Bovendien moet je de aandrijfassen dan ook aanpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand al eens YJ veren op z'n CJ gemonteerd?

Ik ben vooral nieuwsgierig of je de veerschommel ogen op het chassis dan moet verplaatsen. Dit omdat YJ veren iets langer als CJ veren zijn.

Google heerscht.:P

http://www.google.com/search?q=yj+springs+cj&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat om het totaalplaatje:

Welke veren ga je gebruiken ? ( qua lift )

Schokbreker lengte ?

Flex meer in of uit de wielkast ?

Meer inveren > hou dan de shackle recht zodat je hiervoor ruimte hbt.

Meer uitveren > Laat de shackle dan wat meer naar buiten steken zodat hij ls het ware mee kan geven met de veer als deze zich uitstrekt.

Meestal gaat het vooral om uitveren dus de shackle staat meestal iets naar buiten.

In de praktijk echter heb ik er weinig verschil tussen gemerkt bij de cj.

Heb ze zowel recht gehad als iets naar voren/buiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even over de theorie van bladveren.....

Standaard veren zijn bijna vlak, bij inveren worden ze korter, bij uitveren ook. Een schuin naar binnen staande veerschommel heeft dan het meeste effect.

Een verhogings veer staat ronder als een standaard veer en heeft ook een andere veer karakteristiek. Bij inveren worden ze langer, bij uitveren korter.

Om maximale flex te behouden lijkt me dat de slag van de veerschommel naar beide zijden evenveel moet zijn. Vandaar mijn vraag over de lengte van YJ veren.

Ik heb hier geen concreet antwoord op de oorspronkelijke vraag, maar wil wel inhaken op het vervolg van de discussie.

Bij 'vlakke' bladveren zou in rust de schommel naar buiten moeten wijzen.

Bij toepassen van meer parabolische veren (verhoogd) zou de schommel in rust ongeveer in het midden moeten zijn, zoals je terecht al zegt.

Verhogen met paraboolveren brengt een aantal consequenties mee die niet altijd wenselijk zijn:

- bij het rollen van de carrosserie (overhellen) zal aan de inverende kant (buiten) de vooras naar voren worden geduwd en aan de uitverende (binnen)kant de as naar achteren. Bij de achteras vindt het omgekeerde plaats. Gevolg is, dat bij overhellen een instuur-reactie volgt die het effect versterkt. Geen aangename reactie bij bv. een uitwijkmanoeuvre. Kantelgevaar ligt op de loer!

- zijdelingse stabiliteit neem af naarmate de veer meer is gekromd

Conclusie: toepassen van meer gebogen bladveren heeft (sterk) nadelige gevolgen voor de wegligging.

Over reversed-shackle (het verplaatsen van de schommels naar het andere einde van de veer):

- De traditionele opstelling van de schommel voor op de vooras en achter op de achteras onderdrukt de duikneiging van de carrosserie. Omwisselen doet dus het tegenovergestelde. Reversed shackle versterkt dus de de zeer ongewenste duikneiging bij remmen. Verhogen gaat vaak samen met steerbump. Reversed shackle zal om bovengenoemde reden de steerbump versterken. Daarnaast zal bij duiken de caster afnemen en daarmee de rechtuitstabiliteit. Al met al geen aanbeveling voor de reversed shackle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De veren die er onder komen zijn RE 2,5" YJ veren. Bedoeling is om maximale te kunnen flexen, zowel in als uit. Hierbij worden ook de schokdempers en bevestigings punten aangepast.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat je het eigelijk niet vantevoren kan bepalen, omdat je niet weet wat de veer gaat inveren als hij het gewicht van de Jeep moet gaan dragen. En dat je dus dan ook niet weet hoe lang is van oog tot oog.

Heb inmiddels besloten om te kijken wat het gaat worden als alles op de oude plaats gemonteerd zit. Als de stand van de veerschommels mij niet bevalt kan ik het altijd nog aanpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu heb ik een vraag gekregen hier... ik zie een aantal van jullie het hebben over de stand van de veerschommels. dat je die in een bepaalde stand kan zetten... hoe is dat te doen. want ze scharnieren toch onder en boven?

ik heb zelf het probleem dat de banden zo af en toe bij een hobbelige weg en een volle tank aanlopen in de spatborden nu heb ik de schommels al is verlengt en ging het een poosje goed maar nu zijn mijn veren weer wat vlakker geworden en heb ik der weer last van.

het schommeltje staat best ver naar achter als die gewoon op de grond staat.

tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu heb ik een vraag gekregen hier... ik zie een aantal van jullie het hebben over de stand van de veerschommels. dat je die in een bepaalde stand kan zetten... hoe is dat te doen. want ze scharnieren toch onder en boven?

ik heb zelf het probleem dat de banden zo af en toe bij een hobbelige weg en een volle tank aanlopen in de spatborden nu heb ik de schommels al is verlengt en ging het een poosje goed maar nu zijn mijn veren weer wat vlakker geworden en heb ik der weer last van.

het schommeltje staat best ver naar achter als die gewoon op de grond staat.

tips?

Bovenste oog van de veerschommle los maken van het chassis en naar achter verplaatsen, of ander type met oog verder naar achter op dezelfde gaten monteren. Andere "upper shackle eyes" zijn in de handel verkrijgbaar, of je maakt ze zelf, achterstevoren monteren kan soms ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...