Spring naar bijdragen

Aankoop en onderhoud


vinko
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,Ik ben hard op zoek naar een Cherokee 4.0i Limited uit 2000/2001.Kunnen jullie mij helpen met waar ik op moet letten bij de aankoop van deze jongen.Wat zijn de zwakke plekken en nog belangrijker, wat voor onderhoud staat er klaar als de Jeep rond de 120.000 km zit.Ik denk aan; Aandrijving, Distributieriem, Ophanging, Airco, Waterpomp, Elektronica, Radiator etc.En wie weet er een goed adres voor onderhoud en evt aankoopkeuring in de buurt van Leiden.Alvast bedankt, Een diehard fan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom,

In Katwijk zitten twee Jeep adressen, Karel Oto en 4x4Katwijk.

Geen speciale aandachtspunten, check wel of hij al het voorgeschreven onderhoud heeft gehad (onderhoudsboekjes) Oliewissels altijd netjes op tijd doen, ook de difs en automaat/tussenbak.

Proefritje maken en laten staan als je er geen goed gevoel bij hebt. Er staan er genoeg te koop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom,

Een prima keuze zo'n Cherokee 4.0 :wacko:

De zoektocht heb ik pas doorlopen en ben mede door heel veel op dit forum te lezen behoed voor veel dingen.

Allereerst in meerdere cherokee's proefrijden, blijf niet bij de eerste hangen. Als je voor het eerst in een cherokee rijd denk je altijd dat hij geweldig loopt. Dit had ik ook tot ik in de derde op rij reed toen kwam ik erachter dat de vorige twee bagger waren. Slecht trekken en gewoon een gare indruk zo bleek dus achteraf.

Degene die ik genomen heb heeft ook zijn aandachtspunten maar liep en gelukkig loopt 100%. Belangrijkste vond ik de automaat, deze moet echt onvoelbaar schakelen. Automaat problemen zijn echt vreselijk duur.

En die worden vaak door mensen die constand planken met een jeep aan gort gereden. Bij een normale rijstijl kan hij lang mee.

Distributieriem heeft hij niet hij heeft gelukkig een ketting:yes:

radiator is idd een zwakke plek, is bij mij ook aanvervanging toe, kleine lekkage. Maar dat heeft mij niet weerhouden van aanschaf omdat deze relatief goedkoop tevinden zijn.

Ook heb ik de labdasonde moeten vervangen, 88euro ex.

De voor remklauwen moeten ook eens onderhanden genomen worden deze blijven een beetje hangen.

Let verder goed op lekkages van olie, de jeep die ik nu heb was de eerste die echt droog is van onder. Dus dat kan nog eens zoeken worden.

Roest; onderkant van de deuren heel licht ben ik nog net op tijd bij en de scharnieren. En de dakgoot ook net op tijd

Hangt er nog een berg modder onder dan wordt ik ook huiverig, is hij te schoon van onder ook;)

Laat hem met warme motor dus na de proefrit stationair lopen en schroef de oliedop er eens af, kijk of er witte smurry op zit. Is dit oké leg de dop dan los terug op de het gat. Blijft de dop mooi stil liggen prima, gaat hij dansen STAAN LATEN DE JEEP. Geld trouwens voor elke outo.

Zoek ereen die niet is ingevoerd zodat je de komplete historie en NAP kunt testen. Bij invoer is dat nooit zeker.

Zorg dat de auto koud is voor dat je een proefrit maakt.

Mvg,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Vinko. Ik heb een Grand Cherokee 4.0i LTD te koop staan van 2001. Indien je interesse hebt, hij staat tevens op marktplaats: http://auto.marktplaats.nl/jeep/251037993-jeep-grand-cherokee-4-0-i-limited-aut-2001-blauw.html. Er is een nieuwe versnellingsbak ingezet, lambdasondes vervangen, en voorzijde opnieuw gespoten ivm steenslag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Ik ben (bijna) gevallen voor een 4.0 uit 97 maar maak me nog zorgen over de olie die onder de wagen te zien is. Alle deksels aan de onderzijde zijn nat van de olie. Handelaar zei dat dit kwam van de smer die uit een stuurkogel komt. Die puilt inderdaad uit van het vet, maar hoe dat een olielaag tot voorbij het voorste differentieel kan veroorzaken....

Is olie onder de wagen altijd mis?

En misschien nog belangrijker: ik ben geen sleutelaar. Moet ik dan niet aan een Jeep beginnen? :lol: Ze staan al zo lang op het wensenlijstje en het lijkt er nu van te kunnen komen.

Hoop snel te horen, want hang tegen de koop van een 97-er aan van bijna 4k€ die verder heerlijk rijdt.

BBJ

Welkom,

Een prima keuze zo'n Cherokee 4.0 :D

De zoektocht heb ik pas doorlopen en ben mede door heel veel op dit forum te lezen behoed voor veel dingen.

Allereerst in meerdere cherokee's proefrijden, blijf niet bij de eerste hangen. Als je voor het eerst in een cherokee rijd denk je altijd dat hij geweldig loopt. Dit had ik ook tot ik in de derde op rij reed toen kwam ik erachter dat de vorige twee bagger waren. Slecht trekken en gewoon een gare indruk zo bleek dus achteraf.

Degene die ik genomen heb heeft ook zijn aandachtspunten maar liep en gelukkig loopt 100%. Belangrijkste vond ik de automaat, deze moet echt onvoelbaar schakelen. Automaat problemen zijn echt vreselijk duur.

En die worden vaak door mensen die constand planken met een jeep aan gort gereden. Bij een normale rijstijl kan hij lang mee.

Distributieriem heeft hij niet hij heeft gelukkig een ketting:yes:

radiator is idd een zwakke plek, is bij mij ook aanvervanging toe, kleine lekkage. Maar dat heeft mij niet weerhouden van aanschaf omdat deze relatief goedkoop tevinden zijn.

Ook heb ik de labdasonde moeten vervangen, 88euro ex.

De voor remklauwen moeten ook eens onderhanden genomen worden deze blijven een beetje hangen.

Let verder goed op lekkages van olie, de jeep die ik nu heb was de eerste die echt droog is van onder. Dus dat kan nog eens zoeken worden.

Roest; onderkant van de deuren heel licht ben ik nog net op tijd bij en de scharnieren. En de dakgoot ook net op tijd

Hangt er nog een berg modder onder dan wordt ik ook huiverig, is hij te schoon van onder ook;)

Laat hem met warme motor dus na de proefrit stationair lopen en schroef de oliedop er eens af, kijk of er witte smurry op zit. Is dit oké leg de dop dan los terug op de het gat. Blijft de dop mooi stil liggen prima, gaat hij dansen STAAN LATEN DE JEEP. Geld trouwens voor elke outo.

Zoek ereen die niet is ingevoerd zodat je de komplete historie en NAP kunt testen. Bij invoer is dat nooit zeker.

Zorg dat de auto koud is voor dat je een proefrit maakt.

Mvg,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben (bijna) gevallen voor een 4.0 uit 97 maar maak me nog zorgen over de olie die onder de wagen te zien is. Alle deksels aan de onderzijde zijn nat van de olie. Handelaar zei dat dit kwam van de smer die uit een stuurkogel komt. Die puilt inderdaad uit van het vet, maar hoe dat een olielaag tot voorbij het voorste differentieel kan veroorzaken....

Is olie onder de wagen altijd mis?

En misschien nog belangrijker: ik ben geen sleutelaar. Moet ik dan niet aan een Jeep beginnen? :lol: Ze staan al zo lang op het wensenlijstje en het lijkt er nu van te kunnen komen.

Hoop snel te horen, want hang tegen de koop van een 97-er aan van bijna 4k€ die verder heerlijk rijdt.

BBJ

Een vlekkeloze XJ uit '97 zul je moeilijk kunnen vinden, maar er zijn natuurlijk nuances. Dat het smeervet de differentieels en schakelbakker nat maakt is natuurlijk onzin, tenzij de monteur op ruime schaal buiten de smeerpunten te werk is gegaan. Als de vorige eigenaar nog te vinden is kan hij/zij wellicht zeggen wat de reden van verkoop of inruil is geweest.

Vrijwel geen enkele Jeep vertoont in de loop van de jaren geen natte plekken in de aandrijving. Keerringen, deksels, het kan allemaal gaan doorzweten. Als het echt gaat lekken is het natuurlijk mis. Als alles nat is (geweest misschien) zal gewoon eerst de oorzaak moeten worden gevonden en eventueel de kosten om het probleem op te lossen vastgesteld. Ooit had iemand op het forum de handtekening: "Mijn Jeep lekt niet, hij bakent slechts zijn territorium af." Dat zegt genoeg.

Ik heb een XJ uit '91 en een ZJ uit '97 en ben geen sleutelaar. Dus ben ik gewoon op zoek gegaan naar mensen buiten de dealer-organisatie om die voor een redelijke prijs het onderhoud doen. Stel de vraag op het forum en vermeld waar je woont vermelding in je profiel is ook handig. In de meeste gevallen zijn er wel liefhebbers of vak-garages in de omgeving zoals Maasbach in Amersfoort of Nico in Wommels. Op die manier zijn de kosten redelijk goed in de hand te houden, op voorwaarde dat het reguliere onderhoud goed en op tijd gebeurt.

Als je twijfelt aan deze XJ, zoek dan op je gemak verder. Er staan er nog wel een paar te koop in NL. Bij twijfel gewoon niet doen, dan is hij niet voor jou bestemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben (bijna) gevallen voor een 4.0 uit 97 maar maak me nog zorgen over de olie die onder de wagen te zien is. Alle deksels aan de onderzijde zijn nat van de olie. Handelaar zei dat dit kwam van de smer die uit een stuurkogel komt. Die puilt inderdaad uit van het vet, maar hoe dat een olielaag tot voorbij het voorste differentieel kan veroorzaken....

Is olie onder de wagen altijd mis?

En misschien nog belangrijker: ik ben geen sleutelaar. Moet ik dan niet aan een Jeep beginnen? :) Ze staan al zo lang op het wensenlijstje en het lijkt er nu van te kunnen komen.

Hoop snel te horen, want hang tegen de koop van een 97-er aan van bijna 4k€ die verder heerlijk rijdt.

BBJ

Hallo BBJ,

Ik kan niet in jou beurs kijken maar Hou er rekening mee dat het auto`s zijn die veel onderhoud nodig hebben , negen van de tien cherokee`s die te koop staan is afgedankte ellende.

Als je zelf niet kunt sleutelen niet aan beginnen of koop er een met volledige garantie,

succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf heb een XJ uit 98. Kocht hem na lang onderhandelen voor 3250,-.:D Heb in de 2 mnd erna toch nog zo'n 1000,- moeten verspijkeren.:bye1: Gasverdamper was de grootste kostenpost. En nu moet ik de aircoverdamper vervangen en de cruisecontrol doet het niet. :(

Ik heb geen moment spijt van de aankoop. Maar moet wel zeggen dat als ik de reparaties/onderhoud niet allemaal zelf had/heb gedaan dan wordt het wel een hele kostbare zaak en weet ik zeker dat ik dit niet kan bekostigen.

vb: Aircoverdamper kost 160,-. Arbeidskosten zijn 700,-.:( Zelf doen is dus veel goedkoper en het is nog leuk ook.:lol:

Sleutelen leer je wel en er zijn op dit forum heel veel lieden die je willen helpen.

Veel succes met je aankoop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...