Spring naar bijdragen

bonk bij remmen?


Recommended Posts

als ik fel rem hoor ik een bonk geluid dan als ik nog eens achteruit rem hoor ik het weer enzovoort alsof er iets los zit..

het komt van de voorste remmen en is zo sinds ik de remblokken erin heb gezet die ik heb gekocht bij hotcarparts.

toen ik de originele eraf haalde waren de buitenste vastgeplakt met een soort lijm.

nu mijn vraag is:

is deze lijm noodzakelijk kan het de oorzaak zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hyeclass,

Ik heb mijn voorste remmen ook zelf geupgrade dmv nieuwe schijven en blokken. En bij mij zat er ook geen lijm op de remblokken hr.. :huh: als het goed is zitten er een soort veertjes op je blokken.. waardoor de blokken vastklikken in je caliper. Als je deze vergeten bent.. of als ze er helemaal niet op zaten dan kan dat mis. het bonk geluid veroorzaken..?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hyeclass,

Ik heb mijn voorste remmen ook zelf geupgrade dmv nieuwe schijven en blokken. En bij mij zat er ook geen lijm op de remblokken hr.. :huh: als het goed is zitten er een soort veertjes op je blokken.. waardoor de blokken vastklikken in je caliper. Als je deze vergeten bent.. of als ze er helemaal niet op zaten dan kan dat mis. het bonk geluid veroorzaken..?

die veren zitten erop :s maar ze hebben me verteld dat de remblokken misschien zelfs een millimeter te klein zouden kunnen zijn

maar die originelene waren er dus echt op gelijmd heb ze met een schroevedraaier eraf moeten duwen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Ruud Verhof
Mijn remmen zitten volgens juist gemonteerd; heb al meer dan een jaar die "bonk"; nog steeds niet de oorzaak kunnen herleiden.

Ik zal dit topic dus even in de gaten gaan houden.

Ik denk dat je as iets "kantelt" check je link-bushings van je as ook eens....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stalen achterkant van remblokjes staat soms in een soort van lak, door hitte van het remmen smelt deze en plakt het remblokje aan de zuiger/klauw.

De veren houden het remblokje op zijn plaats, een beetje schuiven mag, en veroorzaakt geen "bonk".

Zou inderdaad eens kijken naar as en ophanging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij mij bonkt het alleen als ik achteruit rem en dan als ik vooruit rem

en alles is gecontroleerd alle bussings zijn vervangen fusee's zijn nieuw

het enige wat ik kan bedenken is beweging op de remblokken

en ja ik heb de veerplaatjes er in zitten en kopervet op de achterzijde van de blokken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij mij bonkt het alleen als ik achteruit rem en dan als ik vooruit rem

en alles is gecontroleerd alle bussings zijn vervangen fusee's zijn nieuw

het enige wat ik kan bedenken is beweging op de remblokken

en ja ik heb de veerplaatjes er in zitten en kopervet op de achterzijde van de blokken

ik heb het misschien fout uitgelegd maar dit is precies wat ik aan de hand heb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey hey ik heb ook pas mijn blokken en schyven vervangen.

de achterste blok zit idd met(verende) plaatjes in de cilinder.

de voorste word op de plaats ge houden ook door van die plaatjes.

MAAR ook zitten er 2 nokjes op de achterkant van de blokken die in 2 uitsparingen van de rem klauw vallen.

ik kan me voor stellen dat als je de verkeerde blokken zou hebben dus zonder die nokjes dat de voorste blok dan kan gaan schuiven.

ik weet niet of dit ook zo is bij een wj van 2003.

ik heb een zj van 1993.

mischien een ide om dat tog eens te cheken.

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dit is normaal bij de WJ.

Maak je maar geen zorgen, ik heb mijn remmen en blokken gereinigd en sindsdien hoor ik ook soms een bonk. Dat is de speling tussen remblok en remklauw die je hoort. Als je op de rem duwt, worden de blokken meegenomen in de rijrichting. Als er dan toevallig bovenaan een mm speling is dan bokt de remblok tegen de klauw en dit geluid hoor je dan versterkt door de vooras en de carrosserie als een 'bonk'.

nothing to worry, van zodra er weer slijk en stof tussen de spleetjes geraakt is dit over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, laat het zo.

Ga 's goed in de modder gaan ploegen en na de winter lost het vanzelf op.

Je noemt het geluid een 'bonk' , maar in feite is dat maar een kleine tik die door het chassis versterkt wordt en als een verschrikkelijke bonk hoort...

Je mag niet vergeten: remblokken hebben een zekere speling nodig, anders lopen ze vast.

kleine tip: zitten de inox retainers nog op de klauw ? Dat zijn die veertjes die de remblokken op hun plaats houden in de remklauw... toevallig zijn die er niet afgevallen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedoel je die plaatjes? die zitten er allemaal op behalve 1 die kapot ging bij het installeren ... op de binnenste blokken zaten zo 3 tanden

op de linkerblok is 1 tandje afgebroken :lol:, misschien zeg ik dit wat laat? :)

dus in totaal 11 tandjes ipv 12

bewerkt door hyeclass
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan dus een verklaring zijn waarom het bonken pas begonnen is nà het verwisselen van de remblokken.

Een beetje extra speling misschien, maar als ie goed remt en stuurt zou ik me geen zorgen maken.

een WJ heeft net zoals een andere Jeep wel eens rare kuren...

... leren mee leven... net zoals met een vrouw...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:thumbsup: zal wel sarcatisch bedoeld zijn, maar ik zou me remmen wel schoonmaken na het terreinrijden.

Dat is idd sarcastisch bedoeld...

Alleen ter illustratie dat met vuil er tussen geen "bonk" hoorbaar is.

Overigens; na afspuiten is de bonk na terreinrijden niet gelijk terug. dit duurt wel enkele dagen of 100-en km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...