Spring naar bijdragen

Ongecontroleerd schudden voorwielen(Death wobble


Freek55
 Share

Recommended Posts

Hi,

Bijgaand en link van Youtube betreffende het bovenstaande onderwerp.

Tijdens een rit op de Italiaanse snelweg hebben wij dit fenomeen voor de eerste keer mogen meemaken en het is zeker geen pretje.

Bij een snelheid van ongeveer 120 km p/u vlak na het overschrijden van een weg sectie begonnen de voorwielen ongecontroleerd te schudden en dachten we eerst aan een lekke band maar dat was niet het geval. Na van de schrik te zijn bekomen zijn we door gereden en de jeep reed als normaal en hebben eigelijk 10 dagen geen last gehad, tot op een inrijden van een rustplaats. Met een snelheid van 50/60km overkwam ons hetzelfde euvel ook na de overgang tussen 2 wegsecties.

Op een aantal Amerikaanse sites: my.project-jk.com en jeepsunlimited.com

kwam ik een aantal artikelen tegen maar een eensluidende oplossing niet.

Mijn dealer kende het vooralsnog alleen van eerdere modellen maar niet van de JK.

Mijn vraag is nu: heeft iemand dit ook al eens ervaren en wat kan een eventuele oorzaak maar belangrijker een oplossing zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de oorzaak kan eigenlijk van alles zijn

dus word het een heel gezoek maar jij heb een jk uit 2007

dus denk ik dat er echt wat kapot is

een stuurdemper,wiellager,fusee, oid,

want gewoon overal net ff wat teveel speling

lijkt mij sterk bij zo'n nieuwe wagen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft de Jeep een lift? Als alle front end parts in giede staat zijn laat hem uitlijnen een vaak vegeten oorzaak is teveel Caster weet niet hoe dat in het Nederlands heet. Voor een lifted Jeep zou dat de minimale waarde moeten zijn.

Als er nergens speling in zit is dat de oorzaak. Van wat jij beschrijft is dat de oorzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dead woble............... als ik het goed schrijf ! had het met mijn tj, toen ik hem net verhoogd had, da's niet lachen, ook bij zo'n 120 km. per uur,

heb er later andere banden opgelegd, schokbrekers vervangen, en langere stabilisatorstangen opgezet, deze waren uit de kogel getrokken.... anders eens googlen op dead woble..;)

suc6.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het ook driemaal gehad na ong. 30-35000 km maar na het monteren van een nieuwe zwaardere stuurdemper is het niet meer voorgekomen.

Verder is de auto na 50000 km 4 inch gelift en 35 inch banden eronder gezet maar dat heeft verder ook geen problemen opgeleverd.

Inmiddels 74000 km gereden zonder problemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

death wobble is een bekend Jeep fenomeen. Er komt een trilling in de auto, bv door een naad in het wegdek. Natuurlijk probeer je het stuur stil te houden, maar de trilling zoekt als het ware alle kleine beetjes speling in je auto op. Die kleine beetjes bij elkaar opgeteld geeft de maximale uitslag van links naar rechts.

Alle bewegende delen hebben natuurlijk wat speling nodig, maar als er onderdelen zijn met wat slijtage, dan kan daar de speling zo groot worden dat de death wobble levensgevaarlijk wordt.

Dus is het zaak alle spelingen minimaal te houden, regelmatig controleren op slijtage dus.

Maar de oorzaak van het probleem zit 'm toch in de banden, die komen als eerste in trilling bv door onbalans, uitlijning, loopvlak beschadiging, bandendruk of gewoon heel ruig profiel.

death wobble is ook de reden dat je een stuurdemper hebt, die is bedoelt om het te bestrijden. Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Speed- of deathwobble is een bekend fenomeen bij auto's met een starre, schroefgeveerde vooras met -daarmee haast standaard verbonden- een indirecte stuurinrichting met relatief veel elasticiteit. Daar is hier op het forum al vaker over geschreven.

Verdenk als eerste je stuurdemper. Controleer verder alle draaipunten van de stuurinrichting op speling. Daarna komen in beeld: caster (askanteling in het nederlands) en de staat van je banden. In tegenstelling tot wat je zou denken is onbalans vaak niet de oorzaak.

Succes, Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoop dat het opgelost is want je wordt er bang van.

Ik had er in Noorwegen veel last van. Reed door een slechte plek in het wegdek en kon de auto haast niet houden en ging voluit op de rem staan.

Bij mij bleken de beugels waar de veerbladen mee vast zaten los te zitten.

Waren los geweest om nieuwe shackles te monteren en achter om extra veerblad erbij te zetten. Na een paar dagen kwam het terug en weer de moeren aan moeten draaien. Jij hebt schroefveren dus dat is een ander verhaal. Maar zoals Siert duidelijk uitlegt is het een optelsom van speling op onderdelen.

Ik dacht echter dat de stuurdemper het tegengaat maar niet de oorzaak is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoop dat het opgelost is want je wordt er bang van.

Ik had er in Noorwegen veel last van. Reed door een slechte plek in het wegdek en kon de auto haast niet houden en ging voluit op de rem staan.

Bij mij bleken de beugels waar de veerbladen mee vast zaten los te zitten.

Waren los geweest om nieuwe shackles te monteren en achter om extra veerblad erbij te zetten. Na een paar dagen kwam het terug en weer de moeren aan moeten draaien. Jij hebt schroefveren dus dat is een ander verhaal. Maar zoals Siert duidelijk uitlegt is het een optelsom van speling op onderdelen.

Ik dacht echter dat de stuurdemper het tegengaat maar niet de oorzaak is.

Vrij uitzonderlijk dat dit voorkomt bij bladgeveerde assen, omdat de bladveren normaliter de zijdelingse bewegingen dempen.

De stuurdemper is idd nooit de oorzaak. De oorzaak zit in de constructie zelf, waar een resonantie plaats kan vinden. Het verschijnsel heet ongedempte trilling of -slingering. De demper is aanwezig om dit te onderdrukken. Het is hetzelfde principe als je 'gewone' schokdempers. Als je die weglaat blijf je ook niet op de weg.

Ik werk overigens aan een breed artikel over het onderwerp speedwobble/deathwobble/shimmy en ben bezig achterliggende theorie te verzamelen. Als iemand hieraan bij kan dragen, dan hoor ik het graag. Het gaat om geschreven artikelen met een theoretische/wetenschappelijke onderbouwing. In de tussentijd: -dit- is wat wikipedia erover schrijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortom het kan vele oorzaken hebben maar resulteert in het zo hard laten trillen van je rechtervoorwiel (daar gaat je stuurstang naartoe) dat hij er zowat afkomt zetten als je niet gelijk in de ankers gaat. Meestal in gang gezet door een oneffenheid in de weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is ook altijd mijn idee.. Een vorm van een mega-pleister terwijl de wond nog niet schoon is.

Niet helemaal waar, dus. Ik denk zelfs dat, wanneer je van een fabrieksnieuwe auto met starre vooras en schroefveren de stuurdemper demonteert, de kans groot is dat je een speedwobble kunt veroorzaken. Net zogoed als wanneer je van een fabrieksnieuwe auto de schokdempers afhaalt je binnen de kortste keren van de weg af vliegt.

Wat zeker wel waar is, is dat de overige factoren goed moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn TJ's die prima stiren met 35's of 37's zonder stuurdempers.

Death wobble komt ook voor bij bladgeveerde vrachtwagens.

Als er geen speling in de bestuuring zit is het bijna altijd te veel caster.

Als je hele besturing goed is en je hebt the aolignment goed dan werkt een YJ prima zonder een stuurdemper. een van mijn vrienden rijd vrij en blij op 35's op zijn Rubicon zonder stuurdemper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn TJ's die prima stiren met 35's of 37's zonder stuurdempers.

Death wobble komt ook voor bij bladgeveerde vrachtwagens.

Als er geen speling in de bestuuring zit is het bijna altijd te veel caster.

Als je hele besturing goed is en je hebt the aolignment goed dan werkt een YJ prima zonder een stuurdemper. een van mijn vrienden rijd vrij en blij op 35's op zijn Rubicon zonder stuurdemper.

Yep, heel goed mogelijk. De eigenfrequentie kan zo zijn gewijzigd dat hij in een minder kritisch gebied zit. Daarnaast is speedwobble inderdaad niet exclusief voor schroefgeveerde auto's. Zeker bij een vrachtauto kan de flex van de ophanging en het chassis zodanig zijn dat speedwobble makkelijker kan optreden. Bij een bladgeveerde Jeep wordt de kans op SW groter wanneer de boel verhoogd is, zeker wanneer sterker gebogen (parabolische) veren worden gebruikt omdat de elasticiteit van de ophanging groter wordt.

Feit blijft dat het fenomeen wobble gebaseerd is op het natuurkundige verschijnsel dat ongedempte trilling of slingering heet. De behoefte aan demping om het fenomeen tegen te gaan is al in de term inbegrepen.

bewerkt door l'ours alpin
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na je eigen uitleg blijft dus juist het feit over dat, als alles netjes is uitgelijnd en uitgebalanceerd, je normaal gesproken geen stuurdemper nodig hebt.

Pas als er slijtage en/of onregelmatigheden ontstaan is de stuurdemper die eventuele excessen in de bewegingen onderdrukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De stuurdemper was lek, de afdichting(seal) was gescheurd en deed dus geen

dienst meer. Daarbij kwam ook nog dat hij vanuit de fabriek verkeerd gemonteerd

was.

De montage is schuin naar boven, alle modellen voor April 07 zijn zo gemonteerd

dat het uitschuivende deel naar beneden zat;dus erg gevoelig voor

beschadigingen,

nu is de demper andersom gemonteerd zoals het Chrysler service memo aangeeft.

De caster is niet gecontroleerd maar dat laat ik zeker doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...