Spring naar bijdragen

geen of niet genoeg benzine?


Recommended Posts

Ik ben al maanden aan het modderen met mijn Jeep, niet in de modder maar met mijn caberateur (of een ander unknown probleem)

Het probleem is niet genoeg of geen brandstof. De lokale prutsers krijgen het hier ook niet voor elkaar en ik weet het eerlijk gezegd ook niet.

Het probleem is als volgt:

Als ik de motor start en het gaspedaal loslaat valt hij in een keer uit. Voorheen was dit wanneer ik zachtjes in de 1e versnelling reed. Ook is er een relatie tussen het schakelen en de rem want wanneer ik die intrapte tijdens het terugschakelen naar een lagere versnelling valt de motor ook uit.

Benzinepomp is vervangen. Vlotterniveau ook al een paar keer afgestelt (of ze dat goed hebben gedaan dat weet ik ook niet) en een extra benzinefiler erop omdat er hier soms vervuiling in de benzine zit. Tevens de caberteur schoongemaakt en benzineleidingen en tank schoongemaakt.

Wat er ook soms gebeurd is dat de motor niet lekker loopt tijdens het rijden, knallen uit de uitlaat wanneer je vaart verminderd.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn en wat zou ik eraan kunnen doen. Er zitten trouwens nu 3 benzinefilters op..is dat ook niet teveel?

Graag reacties :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knallen uit de uitlaat is meestal teveel benzine.

Wat voor carburateur zit erop?

Je zult eerst na moeten gaan hoe het benzineniveau in de flotterkamer afgesteld is (flotterafstelling). Als die goed staat kan je je CO af gaan stellen. Helpt dat ook niet meer dan is een carbrevisie of vervanging de volgende stap.

Daarnaast moeten een aantal andere zaken ook kloppen.

Krijg je voldoende benzineflow uit de leiding de carb in? Testen hangt natuurlijk af van wat voor pomp er waar zit.

Geen vacuumlekken tussen carb & intake? Geen vacuumlekken tussen intake en motorblok? Geen vacuumlekken vanaf intake/carb naar rembekrachtiger? Geen vacuumlekken in de rembekrachtiger zelf?

Als het een automaat is, doet ie het ook als die in z'n N staat? Wat voor staat zijn de andere verbruikers (stuurbekrachtigingspomp/aircopomp/dynamo)?

Er beter 1 benzinefilter die je kan zien en onderhouden. Maar als de benzine niet schoon is wil je er ook 1 voor je pomp hebben, anders is die zo kaduk. Daar wordt het zien iets lastige meestal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het afslaan tijdens remmen doet vermoeden dat er iets mis is met het vacuum, maar zoals FM aangeeft kan er ook iets mis zijn in het ontstekingscircuit.

Ik heb onlangs ook een probleem gehad met het rijden op benzine en het leek er sterk op dat er te weinig brandstof aangevoerd werd. Na lang zoeken bleek de oplossing te liggen in het opnieuw afstellen van de bougie-afstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knallen uit de uitlaat wanneer je vaart verminderd.

Dit is juist een signaal dat het mengsel te arm is ipv te rijk.

Vroeger stelden we speciaal onze motorbikes zó arm af dat ze ferm knalden bij het gas loslaten.

Bij een rijk mengsel heb je dit fenomeen niet.

Welke kleur hebben jouw bougies, ik bedoel aan de electrodenkant ...

zwarte vettige kleur wijst op te rijk mengsel

witte droge of gele droge bougie wijst op te arm mengsel

Normaal verbrandingskleur is licht beige.

Heb je een vacuum meter ? Hiermee kun je tijdens het rijden veel bijleren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is juist een signaal dat het mengsel te arm is ipv te rijk.

Vroeger stelden we speciaal onze motorbikes zó arm af dat ze ferm knalden bij het gas loslaten.

Bij een rijk mengsel heb je dit fenomeen niet.

Welke kleur hebben jouw bougies, ik bedoel aan de electrodenkant ...

zwarte vettige kleur wijst op te rijk mengsel

witte droge of gele droge bougie wijst op te arm mengsel

Normaal verbrandingskleur is licht beige.

Heb je een vacuum meter ? Hiermee kun je tijdens het rijden veel bijleren...

Nee helaas geen vacuum meter...bougies kan ik natuurlijk wel checken, ga dat zo snel mogelijk doen.

Laat het je weten, bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afslaan bij remmen duidt op een te arm mengsel. Doordat bij het remmen de lucht uit de rembekrachtiger wordt aangezogen wordt het mengsel in het inlaatspruitstuk tijdelijk armer. Twee mogelijkheden:

- het mengsel was al arm en de extra lucht uit de rembekrachiger doet de rest

- het mengsel was goed, maar er komt via de rembekrachtiger te veel lucht door een lekkage in de bekrachtiger.

Misschien nog even goed om even in de theorie van een carburateur te gaan.

De carburateur heeft als het ware 3 fasen waarin-ie werkt: stationair, deellast en vollast. In feite zijn voor stationair en vollast twee carburateurs in één ingebouwd en wordt in het deellastgebied van beide delen gebruik gemaakt met een kleine aanvulling.

In het hoofdgedeelte van de carburateur vindt de mengselvoorbereiding plaats doordat de lucht door een venturi stroomt waarin -door de onderdruk die in de venturi ontstaat- via een buisje met een sproeier benzine wordt aangezogen/verneveld. Om dit te laten werken is een zekere luchtstroom nodig. Die luchtstroom is er niet bij stationair draaien en soms onvoldoende bij deellast. Daarom is er voor stationairbedrijf een andere voorziening: een klein gaatje op de hoogte van de gasklep. Daarin zit de stationairsproeier. Wanneer de gasklep een heel klein beetje openstaat (te regelen met de stelschroef voor stationairtoerental op de gasklep) wordt er benzine aangezogen. De hoeveelheid benzine regel je met de stelschroef die in de carburateurvoet zit en waarvan het uiteinde vaak in een vorm van een naald in het sproeiergaatje steekt. Voor de volledigheid nog even het deellast- of overnamegedeelte: dat zorgt voor een vloeiende overgang van stationair naar vollast en maakt gebruik van beide principes, soms aangevuld met een extra sproeier en normaliter voorzien van een acceleratiepomp. Hoewel dat in deze kwestie niet van belang is wil ik voor de volledigheid nog even wat dieper op de acceleratiepomp ingaan, dan hebben we dat ook gehad. Wanneer we van stationair plotseling volgas geven is er nog geen luchtstroom die het hoofdgedeelte kan laten functioneren. Omdat de gasklep helemaal open staat doet het stationair gedeelte ook niets meer. Gevolg: wel lucht, geen brandstof, motor slaat af. Om dit te voorkomen is er een klein (membraan)pompje gekoppeld aan de gasklepbediening: de acceleratiepomp. Deze spuit bij het gasgeven geforceerd een kleine hoeveelheid benzine in de aanzuigbuis, normaliter boven de venturi. Bij plotseling gasgeven wordt daardoor het mengsel tijdelijk verrijkt zodat de motor op toeren kan komen en de luchtstroom dus groot genoeg wordt voor het vollastgedeelte. -Overigens is die acceleratiepomp de reden dat je met een verzopen motor nooit moet pompen met het gas, je maakt de ellende immers alleen maar groter! -

Waarom deze hele verhandeling? Om duidelijk te maken dat de carburateur twee te onderscheiden 'processen' heeft. Slecht lopen bij stationair of gas loslaten is dus een andere kwestie dan slecht lopen of inhouden in vollast. Een haperende benzinevoorziening (pomp, filters) zal eerder invloed hebben op het vollastbedrijf. Dat geldt ook voor een onjuist vlotterniveau. Slecht stationair lopen, afslaan bij remmen etc zal eerder te maken hebben met verstoring van het mengsel, waarbij valse lucht een belangrijke factor is. In vollast speelt valse lucht (lucht aangezogen buiten de carburateur om) geen grote rol, bij stationair echter des te meer.

Als er ergens een constante luchtlekkage is, b.v. door speling op de as van de gasklep, zal dat in de stationairafstelling tot op zekere hoogte kunnen worden gecompenseerd (sproeier verder opendraaien). Als de lekkage varieert, b.v. onder invloed van de motortemperatuur (i.e. spruitstukpakking) is dat lastiger. Als de lekkage optreedt onder specifieke omstandigheden (rembekrachtiger bij remmen) valt er weinig te compenseren en is repareren van de lekkage de enige remedie.

Overigens is de mengselsamenstelling bij stationair vrij eenvoudig te meten met een CO-meting. Suggestie: trap tijdens de CO-meting de rem eens langdurig in. Wat gebeurt er?

Gelet op je klachtenpatroon en wetende wat er allemaal al is vernieuwd en afgesteld denk ik dat je moet zoeken naar lekkage die valse lucht veroorzaakt, waarbij voor mij de rembekrachtiger de hoofdverdachte is.

Uiteraard ben ik ervan uitgegaan dat de ontsteking gecontroleerd en afgesteld is.

We horen het wel.

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Afgelopen weekend geprobeerd af te stellen: Op een gegeven moment liep de motor dus stationair goed. Korte testrit gemaakt met flink remmen; niets aan de hand.

Vervolgens een halve dag later nog een keer geprobeerd waarbij tijdens het optrekken het gas eens diep ingetrapt werd in de 2e versnelling. Ik rem af, motor begint te stotteren en slaat af.

Waarbij de motor eerst nog goed stationair draaide was het nu starten, voor 1 a 2 seconden aan en daarna gelijk uit. Gasgeven of niet maakt niets uit, de motor viel uit.

Ik heb die gasten hier geprobeerd uit te leggen of er een eventuele lek was waarop zij vervolgens de slang die uit de remtrommel trokken en lieten zien dat de motor daar inderdaad beroerd door ging lopen. Dus dat was het niet...

Zij maar zeggen dat er vuil in de brandstof zit waardoor de sproeier verstopt raakt hetgeen ik niet geloof.

Wat jij zegt Carl over die acceleratiepomp doet me denk aan wat er gebeurde. Plotseling veel gas geven waarna de motor uitvalt. Opmerkelijk dat ook stationair draaien niet meer wilde lukken.

Wat ze mij hier ook vertellen is dat door de warmte van motor de caberateur/spruitstuk krom trekt en er daardoor valse lucht ook komt...

Van het weekend nog maar eens proberen...

Afslaan bij remmen duidt op een te arm mengsel. Doordat bij het remmen de lucht uit de rembekrachtiger wordt aangezogen wordt het mengsel in het inlaatspruitstuk tijdelijk armer. Twee mogelijkheden:

- het mengsel was al arm en de extra lucht uit de rembekrachiger doet de rest

- het mengsel was goed, maar er komt via de rembekrachtiger te veel lucht door een lekkage in de bekrachtiger.

Misschien nog even goed om even in de theorie van een carburateur te gaan.

De carburateur heeft als het ware 3 fasen waarin-ie werkt: stationair, deellast en vollast. In feite zijn voor stationair en vollast twee carburateurs in één ingebouwd en wordt in het deellastgebied van beide delen gebruik gemaakt met een kleine aanvulling.

In het hoofdgedeelte van de carburateur vindt de mengselvoorbereiding plaats doordat de lucht door een venturi stroomt waarin -door de onderdruk die in de venturi ontstaat- via een buisje met een sproeier benzine wordt aangezogen/verneveld. Om dit te laten werken is een zekere luchtstroom nodig. Die luchtstroom is er niet bij stationair draaien en soms onvoldoende bij deellast. Daarom is er voor stationairbedrijf een andere voorziening: een klein gaatje op de hoogte van de gasklep. Daarin zit de stationairsproeier. Wanneer de gasklep een heel klein beetje openstaat (te regelen met de stelschroef voor stationairtoerental op de gasklep) wordt er benzine aangezogen. De hoeveelheid benzine regel je met de stelschroef die in de carburateurvoet zit en waarvan het uiteinde vaak in een vorm van een naald in het sproeiergaatje steekt. Voor de volledigheid nog even het deellast- of overnamegedeelte: dat zorgt voor een vloeiende overgang van stationair naar vollast en maakt gebruik van beide principes, soms aangevuld met een extra sproeier en normaliter voorzien van een acceleratiepomp. Hoewel dat in deze kwestie niet van belang is wil ik voor de volledigheid nog even wat dieper op de acceleratiepomp ingaan, dan hebben we dat ook gehad. Wanneer we van stationair plotseling volgas geven is er nog geen luchtstroom die het hoofdgedeelte kan laten functioneren. Omdat de gasklep helemaal open staat doet het stationair gedeelte ook niets meer. Gevolg: wel lucht, geen brandstof, motor slaat af. Om dit te voorkomen is er een klein (membraan)pompje gekoppeld aan de gasklepbediening: de acceleratiepomp. Deze spuit bij het gasgeven geforceerd een kleine hoeveelheid benzine in de aanzuigbuis, normaliter boven de venturi. Bij plotseling gasgeven wordt daardoor het mengsel tijdelijk verrijkt zodat de motor op toeren kan komen en de luchtstroom dus groot genoeg wordt voor het vollastgedeelte. -Overigens is die acceleratiepomp de reden dat je met een verzopen motor nooit moet pompen met het gas, je maakt de ellende immers alleen maar groter! -

Waarom deze hele verhandeling? Om duidelijk te maken dat de carburateur twee te onderscheiden 'processen' heeft. Slecht lopen bij stationair of gas loslaten is dus een andere kwestie dan slecht lopen of inhouden in vollast. Een haperende benzinevoorziening (pomp, filters) zal eerder invloed hebben op het vollastbedrijf. Dat geldt ook voor een onjuist vlotterniveau. Slecht stationair lopen, afslaan bij remmen etc zal eerder te maken hebben met verstoring van het mengsel, waarbij valse lucht een belangrijke factor is. In vollast speelt valse lucht (lucht aangezogen buiten de carburateur om) geen grote rol, bij stationair echter des te meer.

Als er ergens een constante luchtlekkage is, b.v. door speling op de as van de gasklep, zal dat in de stationairafstelling tot op zekere hoogte kunnen worden gecompenseerd (sproeier verder opendraaien). Als de lekkage varieert, b.v. onder invloed van de motortemperatuur (i.e. spruitstukpakking) is dat lastiger. Als de lekkage optreedt onder specifieke omstandigheden (rembekrachtiger bij remmen) valt er weinig te compenseren en is repareren van de lekkage de enige remedie.

Overigens is de mengselsamenstelling bij stationair vrij eenvoudig te meten met een CO-meting. Suggestie: trap tijdens de CO-meting de rem eens langdurig in. Wat gebeurt er?

Gelet op je klachtenpatroon en wetende wat er allemaal al is vernieuwd en afgesteld denk ik dat je moet zoeken naar lekkage die valse lucht veroorzaakt, waarbij voor mij de rembekrachtiger de hoofdverdachte is.

Uiteraard ben ik ervan uitgegaan dat de ontsteking gecontroleerd en afgesteld is.

We horen het wel.

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan, wat gebeurt er als je even behoorlijk doorrijdt -voor zover het verkeer in Jakarta dat toelaat;)- en gewoon uit laat rollen met ingetrapte koppeling i.p.v. te remmen. Slaat de motor dan ook af? Misschien toch de moeite waard om eens te proberen wat er gebeurt als de de slang naar de rembekrachtiger afdopt (pas op met proefrijden, je hebt natuurlijk geen bekrachtiger)

Is er een garage te vinden met een uitlaatgastester? Ben benieuwd wat je waarden zijn van CO (onvolledig verbrande koolwaterstoffen) en CH (geheel onverbrande koolwaterstoffen)

Een ander punt om ff te checken: heb je misschien last van vapour-lock? Dat is als de brandstofleiding zo warm wordt dat er verdamping optreedt in de leiding. De gasbellen in de leiding verhinderen de doorstroming van benzine. Dit kan gebeuren wanneer de leiding onder de auto te dicht bij de uitlaat ligt maar vaker nog wanneer de slang van de brandstofpomp naar de carburateur te warm ligt, zoals tegen de motor aan of in de buurt van (boven) het uitlaatspruitstuk.

We horen wel.

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist dat zou ook nog kunnen::P

Ik weet dat de het onder de motorkap enorm warm kan worden zeker met extreme temperaturen...volgens mij ligt de slang niet op het blok of spruitstuk...

Ik denk dat wat betreft de gasmeting ik gewoon even langs een dealer ga zoals een toyota garage, die zullen ongetwijfeld zoiets hebben denk ik...

Voor de rest laat ik je het weten!

Thanks!

Jan, wat gebeurt er als je even behoorlijk doorrijdt -voor zover het verkeer in Jakarta dat toelaat;)- en gewoon uit laat rollen met ingetrapte koppeling i.p.v. te remmen. Slaat de motor dan ook af? Misschien toch de moeite waard om eens te proberen wat er gebeurt als de de slang naar de rembekrachtiger afdopt (pas op met proefrijden, je hebt natuurlijk geen bekrachtiger)

Is er een garage te vinden met een uitlaatgastester? Ben benieuwd wat je waarden zijn van CO (onvolledig verbrande koolwaterstoffen) en CH (geheel onverbrande koolwaterstoffen)

Een ander punt om ff te checken: heb je misschien last van vapour-lock? Dat is als de brandstofleiding zo warm wordt dat er verdamping optreedt in de leiding. De gasbellen in de leiding verhinderen de doorstroming van benzine. Dit kan gebeuren wanneer de leiding onder de auto te dicht bij de uitlaat ligt maar vaker nog wanneer de slang van de brandstofpomp naar de carburateur te warm ligt, zoals tegen de motor aan of in de buurt van (boven) het uitlaatspruitstuk.

We horen wel.

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfs de hele carburateur kan te warm worden, zeker als in- en uitlaatspruitstuk aan dezelfde kant zitten, zoals bij jou.

Zit er een isolatieplaat (een soort pakking van hard kunststof, maar dan 1cm of meer dik) tussen spruitstuk en carburateur om warmteoverdracht van spruitstuk op carburateur te belemmeren?

Is de aanzuigslang van het luchtfilter op de meest gunstige, minst warme plaats bevestigd? Indien het luchtfilter beschikt over een winterstand met aanzuiging boven het uitlaatspruitstuk en eventueel een themostatische klep: check de werking!

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als na het afslaan de motor weer gestart word, komt er dan blauwe rook uit de uitlaat?

Als dit het geval is dan moet je de vlotter zelf eens controleren. Vaak is deze van een soort schuim gemaakt en van een coating voorzien. Na verloop van tijd scheurt de coating en verzadigd het schuim zich met benzine. Het gevolg hiervan is dat de vlotter niet (genoeg) meer omhoog komt en de benzine toevoer niet meer afsluit. De vlotterkamer heeft een overloop naar de venturi('s). Wanneer je dan gas loslaat krijgt de motor te veel benzine waardoor dit soort problemen ontstaan.

Je kunt de vlotter testen door deze uit de carb. te halen en in een glazen potje met benzine te leggen. Als hij nog goed is blijft hij drijven. Zinkt hij naar de bodem zoals bij mij gebeurde dan moet hij vervangen worden.

In mijn geval was hij niet meer leverbaar en heb ik de oude nagemaakt van kurk.

Ik rijd hier nu al zo,n jaar of vijf zonder problemen mee.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heren,

Superbedankt! Hij doet het weer. Afgelopen zaterdag flink aan de slag geweest en alle door jullie aangedragen tips langs gelopen.

Afslaan door het remmen werd veroorzaakt door dat er een scheur in de slang vanaf het remtrommel naar de inlaat zat. Is nu vervangen en kan remmen zo hard ik wil, hij blijft aan :huh:

Stationair niet goed lopen was een kwestie van afstellen sproeier en....de veer van gaspenmechanisme (daar zat een klein miezerig veertje van een balpen in). Kan dit de reden zijn waardoor bij het gas loslaten de motor gelijk afsloeg? Ik denk van wel.

Verder vlotterniveau aangepast, 1 benzine filter verwijderd (dus heb er nu een voor de pomp en 1 eracher) en andere dingen nagelopen.

Zo simpel en ik maar kloten met naar de garage gaan hier. (werd mij verteld dat garages hier vaak iets 'zogenaamd' maken voor een aantal dagen zodat je uiteindelijk weer terug moet komen als je zelf geen gereedschap hebt).

Ik dank u allen hartelijk en in het bijzonder Carl voor zijn uitgebreide uitleg.

Kan nu weer met een gerust hart modderen ;)

Het ga jullie goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Superbedankt! Hij doet het weer. Afgelopen zaterdag flink aan de slag geweest en alle door jullie aangedragen tips langs gelopen.

Afslaan door het remmen werd veroorzaakt door dat er een scheur in de slang vanaf het remtrommel naar de inlaat zat. Is nu vervangen en kan remmen zo hard ik wil, hij blijft aan :lol:

Stationair niet goed lopen was een kwestie van afstellen sproeier en....de veer van gaspenmechanisme (daar zat een klein miezerig veertje van een balpen in). Kan dit de reden zijn waardoor bij het gas loslaten de motor gelijk afsloeg? Ik denk van wel.

Verder vlotterniveau aangepast, 1 benzine filter verwijderd (dus heb er nu een voor de pomp en 1 eracher) en andere dingen nagelopen.

Zo simpel en ik maar kloten met naar de garage gaan hier. (werd mij verteld dat garages hier vaak iets 'zogenaamd' maken voor een aantal dagen zodat je uiteindelijk weer terug moet komen als je zelf geen gereedschap hebt).

Ik dank u allen hartelijk en in het bijzonder Carl voor zijn uitgebreide uitleg.

Kan nu weer met een gerust hart modderen :)

Het ga jullie goed.

voortaan gewoon het jeepforum raadplegen. voordat je weer naar die lokale prutsers gaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...