Spring naar bijdragen

Aircopomp slaat soms aan


Recommended Posts

Good-day! :lol:

Ik heb dus een probleem met mijn aircopomp.

Inmiddels heb ik em bij laten vullen en gebeurt het volgende:

Als de motor koud is dan doet de airco het een minuut of 10 en dan slaat ie uit om niet meer aan te gaan. Pas als je em een tijdje om normale kachel hebt dan wil ie het daarna af en toe een paar minuten doen. maar de airco werkt niet meer vanuit hetzelf. Nu het volgende: als ik de motorkap open en er een tikje met een hamer op op het aandrijfmechanisme geef dan draait ie wel weer mee totdat ie na een aantal minuten vanzelf uitslaat, om niet meer aan te gaan.. :huh:

Iemand een idee wat dit is en hoe dit op te lossen?

Ik hoor graag! Thanks! :bye1:

qs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik de motorkap open en er een tikje met een hamer op op het aandrijfmechanisme geef dan draait ie wel weer mee totdat ie na een aantal minuten vanzelf uitslaat, om niet meer aan te gaan.. :bye1:

Lijkt op een airco "clutch" die niet goed meer werkt. Dit is een elektromagnetische koppeling in het aandrijfwiel van de aircopomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

------------------------------------------------repareren van de aircopomp is niet evident.Mijn idee is dat je pomp versleten is, waardoor hij vastloopt. Als dit gebeurt, dan zit er een thermische veiligheid ingebouwd die de clutch terug lost, zodat de pomp opnieuw kan vrijdraaien. Als de pomp dan afgekoeld is , dan kan hij opnieuw een tijdje draaien. Ik heb dit ooit gehad met een pomp op een mercedes: die draaide 10 min en liep toen vast (èn heet !) Je zou eens moeten voelen, of de pomp gloeiend heet wordt na 10 min... dan ben ik praktisch zeker dat ze vastloopt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koppeling is versleten.

Nieuwe pomp kost 650 euro ex.

Of je kan proberen een spacer er uit te halen om te hopen dat hij het dan wel doet.

Hoe doe je dat ? Je haalt de centrale moer los van de koppeling en dan wrik je het buitenste plaatje naar buiten voorzichtig. en dan komen er als het goed is ringentjes mee en daar haal je er 1 of 2 van weg en weer dichtbouwen. en testen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn 1998 XJ had dat al na 2 jaar :D

Moest toen idd een nieuwe pomp in. Gelukkig had je toen 3 jaar garantie op een nieuwe Jeep.

Half jaar later ging de verdamper stuk. Dat heb ik nooit meer laten maken. Garantie was voorbij. Heb 7 jaar zonder airco gereden. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb bij mijn Cherokee hetzelfde gehad. Na demontage van de koppeling bleek een helft geheel te zijn verroest. Alles goed schoongemaakt en gemonteerd zonder tussenringen te verwijderen en de airco werkt weer goed. Als je de literatuur moet geloven gaat een aircopomp zelden stuk. Maar is dit wel het geval dan dient je hele systeem doorgespoeld te worden vanwege het slijpsel wat overal zit en je nieuwe pomp weer kan verwoesten

gr Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ey,

Net geprobeerd om de moer te verwijderen, echter dit lukt niet.

De hele zooi draait mee en kan nergens grip krijgen om het wiel vast te zetten!:no: Het lijkt erop dat je een speciale sleutel nodig hebt?

Of is er een truukje zodat je geen speciale sleutel nodig hebt:(

Thanks for the info:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...