Spring naar bijdragen

"KLOENK" in AMC 20


The Kick
 Share

Recommended Posts

Bij het laten opkomen van de koppeling hoor en voel ik "kloenk".

Dit is het best hoor- en voelbaar bij optrekken in 1 of 2.

Laat ik tijdens het rijden plots het gas los, dan is deze kloenk ook voelbaar.

Dus Jeep ff opgekrikt ...

Voel aan het rechter achterwiel minimale speling, links is oke.

Geen speling in de lengte richting op de assen.

Kan ook achterwielen iets draaien eer deze de tandwielen meenemen in het diff.

Zelfde geldt ook voor de aandrijfas, soort van "vrije slag" dus.

Morgen gaat de deksel van het diff en ben benieuwd wat ik dan tegenkom.

Ergens een tandje pleite van de one piece axle of ring & pinion ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wegens tijdgebrek is de deksel er vandaag nog niet af geweest om eea te bekijken.

Wel heeft de Jeep vanmiddag op de brug gestaan en hebben we met zo'n "hoorbuisje" kunnen luisteren.

Geluid is duidelijk hoorbaar aan de rechterkant van het diff, daar waar de steekas binnenkomt.

Zoals JeePee schrijft, waarschinlijk speling tussen de R&P.

Andere mogelijkheid is speling op de tanden van de steekas.

Morgen maak ik de deksel los.

Hoop dan te kunnen zien wat het euvel is.

bewerkt door The Kick
R&P
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag het achterste diff los gemaakt.

Behalve wat smurrie (jaja, moest nog ververst worden na div doorwadingen in Noorwegen) geen metaaldelen of gruis in de olie gevonden.

Wel gevonden waar de speling zit die de "kloenk" veroorzaakt.

Als ik aan de steekas draai, dan zie ik speling op de 4 kleine tandwielen die in het midden zitten.

Een fractie later draait dan ook de ring mee.

Als ik de aandrijfas draai, is de speling ook zichtbaar.

Dan draait eerst de ring en daarna de kleine tandwielen.

Zal wel nieuwe tandwielen worden?

Maar zou alles vernieuwd moeten worden of alleen die kleine middelste tandwielen?

(hoop dat ik het duidelijk omschreven heb)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de werkbon van 2 jaar geleden nog eens nagelezen, toen is er een R&P 4.56 ingebouwd.

Voor de montage in de achteras is toen een "gebruikt" differentieelhuis met satellieten gebruikt.

De overige onderdelen zijn toen "nieuw" gemonteerd.

Aangezien ik nu dus behoorlijke speling in dit diff-huis heb, vermoed ik (weet bijna zeker) dat het daar van af het begin al niet 100% oke is geweest.

De speling die er nu inzit is natuurlijk niet van de ene op de andere dag ontstaan.

Ik herinner me nog wel verschillende situaties dat er iets niet helemaal oke was met de overbrenging.

Soms dacht ik dat de koppeling iets te snel oppakte, iets niet oke met de koppeling was.

Andere momenten leek het dat de motor een beetje schokkerig draaide als ik optrok.

Ook de gehele aandrijflijn heb ik gecontroleerd of er ergens iets los zat.

Zo zijn er nog wel meer situaties geweest die ik nu aan de speling in het diff toeschrijf.

Later heb ik wel wat speling op de as geconstateerd, maar dacht dat dit zo hoorde (tja, ik weet natuurlijk ook niet alles).

Dat er het een en ander sneller zal slijten als er wat aanpassingen zijn gedaan, is me duidelijk.

Belangrijk voor mij is, dat ik weet hoe het euvel is ontstaan.

Dus maandag eens contact opnemen met degene die bij mij de R&P ingebouwd heeft.

Als er alleen een nieuw diff-huis met wielen in hoeft, scheelt dat natuurlijk in de kosten.

Maar dan zitten er nieuwe onderdelen in bij onderdelen die alweer zo'n 2 jaar draaien in het diff.

Dus wat is wijsheid???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag naar Nico in Wommels geweest om het probleem met de speling in het diff te bespreken.

Er zit behalve op de satellieten, ook een heel klein beetje speling op het asje.

Andere satellietwielen monteren, dan blijf ik met de speling op het asje zitten.

Enne ... als er ergens speling zit, gaat er eerdaags toch echt iets stuk.

Een nieuw diff-huis voor mijn as is niet te vinden.

Alternatief is om een locker erin te zetten.

Een ARB gaat mijn budget te boven, dus gekozen voor een Detroit Soft Locker.

Deze is nu besteld en word binnenkort ingebouwd.

Zo, probleem met die "kloenk" is dan ook weer opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...