Spring naar bijdragen

5.2 versus 5.9


Recommended Posts

wie kan mij aan of aanraden om van 'n 5.2 over te stappen naar 'n 5.9

ben benieuwd of het weggedrag van de 5.9 anders is. minder waggelen? strakker sturen in bochten, stugger geveerd? onderhoud meer? benzineverbruik praten we niet over. goede dealer regio utyrecht?? enz enz

de 5.9 die ik op het oog heb heeft 75.000 km gelopen. zijn er aandachtspunten bij deze kilometrage??

dank voor jullie reactie

berend

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by berend@Jan 5 2005, 09:43

wie kan mij aan of aanraden om van 'n 5.2 over te stappen naar 'n 5.9

ben benieuwd of het weggedrag van de 5.9 anders is. minder waggelen? strakker sturen in bochten, stugger geveerd? onderhoud meer? benzineverbruik praten we niet over. goede dealer regio utyrecht?? enz enz

de 5.9 die ik op het oog heb heeft 75.000 km gelopen. zijn er aandachtspunten bij deze kilometrage??

dank voor jullie reactie

berend

<div align="right">

Lijkt me duidelijk laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een andere ZJ neemt, met alleen een 5.9 ipv een 5.2, dan zal het onderstel verder niet echt anders zijn...

Het wordt pas anders als je de overstap naar een WJ maakt, daarvan is het onderstel op diverse punten, zoals remmen en stuurinrichting, aanzienlijk verbeterd! Bij mijn weten is daarin echter meteen de overstap naar de 4.7 V8 gemaakt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat weet ik niet... en dat bedoelde ik ook niet.

Ik bedoelde dat je alleen van een WJ een beter weggedrag kunt verwachten, maar dat je dan aan de 4.7 vastzit.

Ik kan niet zeggen dat of 4.7 slecht of juist goed is! Feit is wel dat hij moderner is, maar da's niet automatisch positief....

Als ik voor de keuze stond tussen een ZJ 5.9/5.2 en een WJ 4.7, dan wist ik het wel: Ik nam de WJ, dan heb je de modernere wagen...(maar da's mijn keuze natuurlijk, het prijsverschil is waarschijnlijk ook fors....)

Owja: Ik heb dit topic ff verplaatst naar het GC forum, daar zitten de experts op dit gebied en heb je wat meer kans op reactie's. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Jan 5 2005, 22:22

Dat weet ik niet... en dat bedoelde ik ook niet.

Ik bedoelde dat je alleen van een WJ een beter weggedrag kunt verwachten, maar dat je dan aan de 4.7 vastzit.

Ik kan niet zeggen dat of 4.7 slecht of juist goed is!  Feit is wel dat hij moderner is, maar da's niet automatisch positief....

Als ik voor de keuze stond tussen een ZJ 5.9/5.2 en een WJ 4.7, dan wist ik het wel: Ik nam de WJ, dan heb je de modernere wagen...(maar da's mijn keuze natuurlijk, het prijsverschil is waarschijnlijk ook fors....)

Owja: Ik heb dit topic ff verplaatst naar het GC forum, daar zitten de experts op dit gebied en heb je wat meer kans op reactie's. wink.gif

<div align="right">

dry.gif

bedankt voor je uitleg en het verplaatsen naar het GC forum. ben nieuw dus moest ff mijn weg vinden op dit forum blink.gif

de WJ is ongetwijfeld anders in opbouw en weggedrag maar mij trekt oa het model ZJ nog steeds erg aan. Qua onderhoud denk ik dat het niet zoveel zal uitmaken.

de 75.000 spreken mij ook wel aan voor 'n 99'er

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Berend ,

Ik rij sinds Mei met een 5.9 en het is geweldig , beest van een machine met een enorm vermogen. Ik heb nooit een 5.2 gereden maar wat ik uit de diverse forums begrijp is het verschil buiten het vermogen niet zo heel groot. Misschien is de 5.9 standaard luxer uitgevoerd.

Als je voor een jeep wil gaan met maximaal vermogen , waar je nog ruim gas over hebt bij 180 Km/uur ( 1 keer geprobeerd , vond ik veel te hard smile.gif ) dan is de 5.9 een uitstekende keus.

De 5.9 geeft je ook iets exclusiefs , er rijden er niet zo veel van. JEEP NL heeft er in totaal 150 in Nederland verkocht van de 14000 die er wereldwijd geproduceerd zijn.

Kijk voor meer info ook eens in dit speedfreak forum http://jeepsunlimited.com/forums/forumdisplay.php?forumid=17

Succes met je keuze,

Frans van Wessel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verschil tussen 5.2 en 5.9 : vermogen en verbruik, de rest is model-afhankelijk (bijv. limited).

Van de 5.9 wordt ook veel gemeld over een te zwakke aandrijf-as versus "torque".

Het komt voor dat de standaard aandrijf-as bij te (? unsure.gif ) pittig rijden wordt vervormd, maar dat kan dus worden voorkomen.

Overigens vind ik de 5.2 sterk genoeg, maar dat mag ieder zelf weten.

thumbsup.gifbye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie antwoorden en ervaringen.

Met die 75.000 dkm op de teller denk ik 'n zeer goede 5.9 te kopen waar ik weer jaren mee vooruit kan. mij 96 ér heeft er nu 'n dikke 220 dkm opzitten en er zal wellicht wel wat onderhoud aan komen tzt.

Van de 5.9 verwacht ik met name boven de 70 km/u wat extra power zonder op de kick-down te moeten trappen. Het as-probleem is mij bekend omdat deze ook op de 5.2.

Ga morgen kijken en zien dat ik mijn 5.2 goed kan inruilen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mijn info had de "limited" uitvoering vanaf 1998 de 5.9. De overige uitvoeringen zouden de 5.2 hebben gehouden....

De Limited is met zowel de 5.2 als de 4.0 te krijgen. De 5.9 is een "LX" uitvoering genaamd. Qua luxe is het hetzelfde als de limited, met als verschil;

-andere velgen, zogenaamde "penta-star".

-andere grill

-roosters in de motorkap

-armsteun in achterbank

-meer leer in interieur (en wat zachter, zogenaamd kreukelleer)

-standaard 10 speakers (limited 6)

-standaard sunroof

-standaard CD-wissellaar

Hoe dan ook, succes met het vinden van een geschikte 5.9 biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Limited is met zowel de 5.2 als de 4.0 te krijgen. De 5.9 is een "LX" uitvoering genaamd. Qua luxe is het hetzelfde als de limited, met als verschil;

-andere velgen, zogenaamde "penta-star".

-andere grill

-roosters in de motorkap

-armsteun in achterbank

-meer leer in interieur (en wat zachter, zogenaamd kreukelleer)

-standaard 10 speakers (limited 6)

-standaard sunroof

-standaard CD-wissellaar

Hoe dan ook, succes met het vinden van een geschikte 5.9 biggrin.gif

is sunroof altijd standaard, wanneer dan niet want ik heb er ook zonder gezien.

zijn er nog punten waar ik speciaal op moet letten of naar moet luisteren en voelen (bv. de transmissie, remmen enz)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[gisteren proef gereden in de 5.9.

Vond het verschil met mijn jeep niet om over naar huis te schrijven. waarschijnlijk heb ik dan 'n hele goede want na de proefrit dacht ik echt dit is de aktie niet waard om verder te moeten zoeken. wiellager kapot, piep in motor, geen open dak, geen getint achterglas enz enz. stokt bij kick-down bij 4900 toeren en verder was de indruk hetzelfde als mijn 5.2

zal eens aktief naar 'n 4.7 kijken en rijden om dat verschil te zien en voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waarschijnlijk heb ik dan 'n hele goede

Mijn idee !!! yes.gifyes.gif

Als ik m'n 5.2 bij 120 Km/h laat weten dat ik wat extra verwacht dan begrijpt ie dat helemaal en maakt er wat leuks van ! yes.gifyes.gifyes.gif

Het zit 'm niet alleen in de liters, maar zeker ook in het "vermogensrendement" en dat kan best met een 4.7. De modernere motoren (de 5.2 is een klassieker en 'tunen' is niet aan de orde) leveren vaak meer vermogen/koppel met minder inhoud. Ook al eens geprobeerd wat de overdrive "uit" doet ?

wink.gifbye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En die gezichten in de achteruitkijkspiegel als ik weer een 'beetje zwaar' rechtervoetje heb...priceless!!

Nou ja....niet voor de portomonee..... 

Jammer dat het display van de boardcomputer/verbruiksmeter boven die spiegel zit.... 't is iedere keer die domper: 99l/100km op dat display blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by GrandDad@Jan 10 2005, 10:13

Die verbruiksinformatie is natuurlijk overbodige onzin,

het is belangrijk te weten hoeveel er nog in je tank zit ! yes.gif

Wie met volle teugen geniet moet niet op een euro'tje hoeven letten.  wink.gifblink.gifcool.gif <div align="right">

hey boys, bedankt voor de nodige aanvullingen 5.2 versus 5.9. de overdrive knop doet het ook bij mij prima en eigenlijk zijn we gelukkige mensen dat we in zo'n auto kunnen rijden op deze prima asfalt wegen. de display staat bij mij bijna altijd op richting vooruit. verbruik heb ik broertje dood aan. dat weten we al. 15/ltr per 100 km gemiddeld.

Voor de volledigheid:

[gisteren zaterdag proef gereden in de 5.9.

Vond het verschil met mijn jeep niet om over naar huis te schrijven. waarschijnlijk heb ik dan 'n hele goede want na de proefrit dacht ik echt dit is de aktie niet waard om verder te moeten zoeken. wiellager kapot, piep in motor, geen open dak, geen getint achterglas enz enz. stokt bij kick-down bij 4900 toeren en verder was de indruk hetzelfde als mijn 5.2

zal eens aktief naar 'n 4.7 kijken en rijden om dat verschil te zien en voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...