berend Geplaatst January 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2005 wie kan mij aan of aanraden om van 'n 5.2 over te stappen naar 'n 5.9 ben benieuwd of het weggedrag van de 5.9 anders is. minder waggelen? strakker sturen in bochten, stugger geveerd? onderhoud meer? benzineverbruik praten we niet over. goede dealer regio utyrecht?? enz enz de 5.9 die ik op het oog heb heeft 75.000 km gelopen. zijn er aandachtspunten bij deze kilometrage?? dank voor jullie reactie berend Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BUFFALO Geplaatst January 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2005 Originally posted by berend@Jan 5 2005, 09:43 wie kan mij aan of aanraden om van 'n 5.2 over te stappen naar 'n 5.9 ben benieuwd of het weggedrag van de 5.9 anders is. minder waggelen? strakker sturen in bochten, stugger geveerd? onderhoud meer? benzineverbruik praten we niet over. goede dealer regio utyrecht?? enz enz de 5.9 die ik op het oog heb heeft 75.000 km gelopen. zijn er aandachtspunten bij deze kilometrage?? dank voor jullie reactie berend <div align="right">← Lijkt me duidelijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2005 Als je een andere ZJ neemt, met alleen een 5.9 ipv een 5.2, dan zal het onderstel verder niet echt anders zijn... Het wordt pas anders als je de overstap naar een WJ maakt, daarvan is het onderstel op diverse punten, zoals remmen en stuurinrichting, aanzienlijk verbeterd! Bij mijn weten is daarin echter meteen de overstap naar de 4.7 V8 gemaakt.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
berend Geplaatst January 5, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2005 Je bedoelt dat mijn keuze voor 'n 4.7 beter is dan die voor de 5.9 Bij mijn weten is daarin echter meteen de overstap naar de 4.7 V8 gemaakt.... <div align="right">←</div> Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2005 Dat weet ik niet... en dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde dat je alleen van een WJ een beter weggedrag kunt verwachten, maar dat je dan aan de 4.7 vastzit. Ik kan niet zeggen dat of 4.7 slecht of juist goed is! Feit is wel dat hij moderner is, maar da's niet automatisch positief.... Als ik voor de keuze stond tussen een ZJ 5.9/5.2 en een WJ 4.7, dan wist ik het wel: Ik nam de WJ, dan heb je de modernere wagen...(maar da's mijn keuze natuurlijk, het prijsverschil is waarschijnlijk ook fors....) Owja: Ik heb dit topic ff verplaatst naar het GC forum, daar zitten de experts op dit gebied en heb je wat meer kans op reactie's. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
berend Geplaatst January 6, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2005 Originally posted by 87wrangler@Jan 5 2005, 22:22 Dat weet ik niet... en dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde dat je alleen van een WJ een beter weggedrag kunt verwachten, maar dat je dan aan de 4.7 vastzit. Ik kan niet zeggen dat of 4.7 slecht of juist goed is! Feit is wel dat hij moderner is, maar da's niet automatisch positief.... Als ik voor de keuze stond tussen een ZJ 5.9/5.2 en een WJ 4.7, dan wist ik het wel: Ik nam de WJ, dan heb je de modernere wagen...(maar da's mijn keuze natuurlijk, het prijsverschil is waarschijnlijk ook fors....) Owja: Ik heb dit topic ff verplaatst naar het GC forum, daar zitten de experts op dit gebied en heb je wat meer kans op reactie's. <div align="right">← bedankt voor je uitleg en het verplaatsen naar het GC forum. ben nieuw dus moest ff mijn weg vinden op dit forum de WJ is ongetwijfeld anders in opbouw en weggedrag maar mij trekt oa het model ZJ nog steeds erg aan. Qua onderhoud denk ik dat het niet zoveel zal uitmaken. de 75.000 spreken mij ook wel aan voor 'n 99'er Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2005 75.000 km is "peanuts".. Voor zowel motor, bak(ken) en onderstel is dat geen enkel probleem! En als je de ZJ mooier vind is dat zeker geen straf op gebied van weggedrag, het is een zware auto en dat voel je best, maar het rijdt heerlijk! Succes met je beslissing! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fvwessel Geplaatst January 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2005 Berend , Ik rij sinds Mei met een 5.9 en het is geweldig , beest van een machine met een enorm vermogen. Ik heb nooit een 5.2 gereden maar wat ik uit de diverse forums begrijp is het verschil buiten het vermogen niet zo heel groot. Misschien is de 5.9 standaard luxer uitgevoerd. Als je voor een jeep wil gaan met maximaal vermogen , waar je nog ruim gas over hebt bij 180 Km/uur ( 1 keer geprobeerd , vond ik veel te hard ) dan is de 5.9 een uitstekende keus. De 5.9 geeft je ook iets exclusiefs , er rijden er niet zo veel van. JEEP NL heeft er in totaal 150 in Nederland verkocht van de 14000 die er wereldwijd geproduceerd zijn. Kijk voor meer info ook eens in dit speedfreak forum http://jeepsunlimited.com/forums/forumdisplay.php?forumid=17 Succes met je keuze, Frans van Wessel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2005 Volgens mijn info had de "limited" uitvoering vanaf 1998 de 5.9. De overige uitvoeringen zouden de 5.2 hebben gehouden.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandDad Geplaatst January 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2005 Het verschil tussen 5.2 en 5.9 : vermogen en verbruik, de rest is model-afhankelijk (bijv. limited). Van de 5.9 wordt ook veel gemeld over een te zwakke aandrijf-as versus "torque". Het komt voor dat de standaard aandrijf-as bij te (? ) pittig rijden wordt vervormd, maar dat kan dus worden voorkomen. Overigens vind ik de 5.2 sterk genoeg, maar dat mag ieder zelf weten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
berend Geplaatst January 7, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2005 Dank voor jullie antwoorden en ervaringen. Met die 75.000 dkm op de teller denk ik 'n zeer goede 5.9 te kopen waar ik weer jaren mee vooruit kan. mij 96 ér heeft er nu 'n dikke 220 dkm opzitten en er zal wellicht wel wat onderhoud aan komen tzt. Van de 5.9 verwacht ik met name boven de 70 km/u wat extra power zonder op de kick-down te moeten trappen. Het as-probleem is mij bekend omdat deze ook op de 5.2. Ga morgen kijken en zien dat ik mijn 5.2 goed kan inruilen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2005 Succes dan maar! We lezen het wel, of het wat geworden is... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst January 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2005 Volgens mijn info had de "limited" uitvoering vanaf 1998 de 5.9. De overige uitvoeringen zouden de 5.2 hebben gehouden.... De Limited is met zowel de 5.2 als de 4.0 te krijgen. De 5.9 is een "LX" uitvoering genaamd. Qua luxe is het hetzelfde als de limited, met als verschil; -andere velgen, zogenaamde "penta-star". -andere grill -roosters in de motorkap -armsteun in achterbank -meer leer in interieur (en wat zachter, zogenaamd kreukelleer) -standaard 10 speakers (limited 6) -standaard sunroof -standaard CD-wissellaar Hoe dan ook, succes met het vinden van een geschikte 5.9 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
berend Geplaatst January 7, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2005 De Limited is met zowel de 5.2 als de 4.0 te krijgen. De 5.9 is een "LX" uitvoering genaamd. Qua luxe is het hetzelfde als de limited, met als verschil; -andere velgen, zogenaamde "penta-star". -andere grill -roosters in de motorkap -armsteun in achterbank -meer leer in interieur (en wat zachter, zogenaamd kreukelleer) -standaard 10 speakers (limited 6) -standaard sunroof -standaard CD-wissellaar Hoe dan ook, succes met het vinden van een geschikte 5.9 is sunroof altijd standaard, wanneer dan niet want ik heb er ook zonder gezien. zijn er nog punten waar ik speciaal op moet letten of naar moet luisteren en voelen (bv. de transmissie, remmen enz) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
berend Geplaatst January 9, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2005 [gisteren proef gereden in de 5.9. Vond het verschil met mijn jeep niet om over naar huis te schrijven. waarschijnlijk heb ik dan 'n hele goede want na de proefrit dacht ik echt dit is de aktie niet waard om verder te moeten zoeken. wiellager kapot, piep in motor, geen open dak, geen getint achterglas enz enz. stokt bij kick-down bij 4900 toeren en verder was de indruk hetzelfde als mijn 5.2 zal eens aktief naar 'n 4.7 kijken en rijden om dat verschil te zien en voelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2005 Die 5.9 waar je in hebt gereden zou ik dus zeker niet nemen.... Het lijkt me niet goed dat de motor stokt bij gasgeven (kick-down)! Ik ben benieuwd naar je bevindingen met een 4.7... Succes met de speurtocht! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandDad Geplaatst January 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2005 waarschijnlijk heb ik dan 'n hele goede Mijn idee !!! Als ik m'n 5.2 bij 120 Km/h laat weten dat ik wat extra verwacht dan begrijpt ie dat helemaal en maakt er wat leuks van ! Het zit 'm niet alleen in de liters, maar zeker ook in het "vermogensrendement" en dat kan best met een 4.7. De modernere motoren (de 5.2 is een klassieker en 'tunen' is niet aan de orde) leveren vaak meer vermogen/koppel met minder inhoud. Ook al eens geprobeerd wat de overdrive "uit" doet ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MauriceTheJeepster Geplaatst January 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2005 Die overdrive off-knop is echt mijn favoriet!!! (Echt een aanrader!!) En die gezichten in de achteruitkijkspiegel als ik weer een 'beetje zwaar' rechtervoetje heb...priceless!! Nou ja....niet voor de portomonee..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2005 En die gezichten in de achteruitkijkspiegel als ik weer een 'beetje zwaar' rechtervoetje heb...priceless!!Nou ja....niet voor de portomonee..... Jammer dat het display van de boardcomputer/verbruiksmeter boven die spiegel zit.... 't is iedere keer die domper: 99l/100km op dat display Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MauriceTheJeepster Geplaatst January 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2005 Je moet m ook niet op verbruik zetten...gewoon op het kompas....dan weet je ook gelijk welke richting je opzoeft!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandDad Geplaatst January 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2005 Die verbruiksinformatie is natuurlijk overbodige onzin, het is belangrijk te weten hoeveel er nog in je tank zit ! Wie met volle teugen geniet moet niet op een euro'tje hoeven letten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
berend Geplaatst January 10, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 10, 2005 Originally posted by GrandDad@Jan 10 2005, 10:13 Die verbruiksinformatie is natuurlijk overbodige onzin, het is belangrijk te weten hoeveel er nog in je tank zit ! Wie met volle teugen geniet moet niet op een euro'tje hoeven letten. <div align="right">← hey boys, bedankt voor de nodige aanvullingen 5.2 versus 5.9. de overdrive knop doet het ook bij mij prima en eigenlijk zijn we gelukkige mensen dat we in zo'n auto kunnen rijden op deze prima asfalt wegen. de display staat bij mij bijna altijd op richting vooruit. verbruik heb ik broertje dood aan. dat weten we al. 15/ltr per 100 km gemiddeld. Voor de volledigheid: [gisteren zaterdag proef gereden in de 5.9. Vond het verschil met mijn jeep niet om over naar huis te schrijven. waarschijnlijk heb ik dan 'n hele goede want na de proefrit dacht ik echt dit is de aktie niet waard om verder te moeten zoeken. wiellager kapot, piep in motor, geen open dak, geen getint achterglas enz enz. stokt bij kick-down bij 4900 toeren en verder was de indruk hetzelfde als mijn 5.2 zal eens aktief naar 'n 4.7 kijken en rijden om dat verschil te zien en voelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.