Spring naar bijdragen

4x4 low met een WJ 2002


Recommended Posts

hellup ...

verdekke domme vraag maar ik ben ook nog een Jeep newbie hé :yes:

Daar gaan we :

in het weekend wou ik even fier aan vrouwkelief tonen hoe ze de GC in 4x4 Low moest plaatsen (de veldvitesse :B) maar niet dus...

We moeten namelijk regelmatig de paardentrailer uit nogal modderige stukken weide trekken.

Met de toyota ging dat altijd als een fluitje van een cent, maar de GC kraakte dat het een lieve lust was. Ik heb vaak genoeg gecrossed in Low met de Toy maar Jeep is dus ... Jeep :B

Enfin, ik deed dus duidelijk iets verkeerd.

Ik stond stil, plaatste de grote pook van D in N & schakelde de kleine pook van Fulltime (High?) naar N en wou naar Low gaan. Kraakte dus. Toen kreeg ik de grote pook niet meer in D of R .. ik deed dus duidelijk heel wat mis :P

Motor stilgelegd & alles weer in normale toestand geplaatst en kon (gelukkig) weer wegrijden (zou maar mooi geweest zijn, stond in het groen op zo een 20km van bewoonde wereld).

Daar dit mijn eerste 4x4 automaat is : hoe krijg ik dat ding in 4x4 low (& terug in High) ?

Wat is de juiste volgorde/werkwijze ? Sorry, de user manual is al even spoorloos na een grote opruimbeurt.

:lol:

bewerkt door b_activ
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus niet in stilstand, maar rollend. Plusminus 4 km/u, automaat in "N" en dan de tussenbak, zonder te pauseren in "N" van High naar Low schakelen. Bij terrein-rijden is het dus van belang dit tijdig te doen en niet pas als je vast komt te staan. Op de Jeep-academy's wordt dit ook altijd verteld. In LOW zetten voor je aan zwaar terrein begint. Ga gerust eens naar een Academy van de JeepClub NL. Erg leerzaam en de marshalls staan je bij voor raad en daad....

Greetz,

Ape :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allen voor de feedback !

Ape dat zal ik in het weekend eens proberen.

Ik dacht gewoon dat stilstand beter was dan langzaam doorrijden om in L te schakelen.

Heeft toevallig iemand de user manual van een WJ 2002 in digitale versie (bestandje) ? Engels is geen probleem maar misschien ineens in het nederlands ?

Alvast bedankt!

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus een '99 WJ met de quadratrac II aandrijving.

De NV247 tussenbak zet ik probleemloos van 4high in 4 low.

Gewoon stilstaan, automaatbak in N en in één beweging tussenbak schakelen naar low...

Nog nooit problemen gehad.

Is er wel de juiste olie in je tussenbak ??? Mopar NV247 fluid en beslist géén ATF !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Ik heb een WJ 4,7 van 12-99, volledig onderhoud verricht, alle olieen en filters vervangen, even naar de maasvlakte om te testen, wat blijkt, geen full time 4x4 ? er was een zandhelling/spoor, mooi om te testen, eerst in 4-hoog, alleen achterwielen gingen spinnen(wel beide, nadat LSD activeerde), teruggerold, toen in N de tussenbak in Low4, zonder kraken, toppie, de helling opnieuw nemen, vooras komt inderdaad bij maar...knakkende geluiden uit de buurt van de tussenbak of versnellingsbak, enig idee wat dat is ? is het de visco-koppeling die inkomt ? centraal diff is toch al gelocked in low4 ? Wie weet wat het knakken is ? Ik kwam wel boven, maar die geluiden, hmm anders als mijn gouwe ouwe Toyota Landcruiser die ik ook heb..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is het de visco-koppeling die inkomt ?

WJ's hebben geen visco koppeling. In de tussenbak (NV 247) zit een gerotor pomp.

Ik heb al regelmatig off road in-low geploegd met de mijne en dat gaat als een trein. Geen gekraak, en geen rare dingen, zeker geen knakken.

Ben je zeker dat er in je tussenbak Mopar vloeistof zit en GEEN ATF ??

ai ai ai, Johan... ik lees hier zopas in een ander topic dat jij het volgende hebt geantwoord:

Ik heb sinds 3 weken een WJ van 12-1999, met 4,7ltr V8, alle onderdelen uitgezocht, luchtfilter Fram CA7440, oliefilter PH16, motorolie 5W40(6ltr) bougies Champion SPRC12MCC4, cardanolie 85W140+toev achtercardan LSD, tussenbak Altrax fluid B, te koop bij B&S in Tiel, of ander GOED adres. Oh ja, spin-on filter en grote filter in automaatbak 6,1ltr ATF SP2052 van Kroon (ATF+4) mijn WJ is voorzien van alles nieuw en weer lekker fris..:-)

DIT IS DE VERKEERDE OLIE VOOR JE TUSSENBAK !!!!!

Chrysler heeft destijds heel wat zooi gehad met de NV247 ! daar mag alleen speciale Mopar vloeistof in...

Er is hier zelfs een speciaal topic ergens... ik zoek het even voor je

hierzo: heb je de link: klik

bewerkt door fransdemers
ai ai ai
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb me er serieus in verdiept, rondgesurfd op internet(ook in US forums gelezen), Chrysler-Jeep gebeld(Vuren), B&S gebeld, en toen bij beide gehoord dat ATF absoluut niet OK is, Jeep-dealer had een soort van cardan-olie voor trekkers, was een beetje vaag, konden geen echt type geven, toen heb ik B&S erover gesproken, en heb het daar meegenomen, kun je me het exacte juiste type geven, dan ga ik er nog eens mee verder. Wel heel belangrijk punt !! Bedankt !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de NV247 is maar één vloeistof goed, nl. de originele mopar vloeistof met het refertenummer zoals in het andere topic.

Ervaring heeft hier niets mee te maken, aangezien heel wat knutselaars en handelaars over het chrysler bulletin niet werden ingelicht.

ik heb het ook via via moeten vernemen, maar als je naar een officiële dealer gaat, dan geven ze je de juiste olie mee.

en duur is ze niet hoor, hoef je niet gans Nederland af te rijden.

Gelukkig heeft mijn WJ altijd de originele mopar vloeistof gehad, en ik kan je verzekeren dat zelfs in het terrein die tussenbak geen enkel lawaaitje maakt. Zelfs het schakelen van 4 low naar 4 high en omgekeerd gaat als een fluitje van een cent met de pook in ' N '

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb contact gehad met B&S in Tiel, meest waarschijnlijke is dat het knak-geluid is van de ketting in de tussenbak die over de tanden heen springt, klinkt aannemelijk, want zo'n geluid is het wel...schijnt vaker voor te komen dat de ketting is opgerekt, dient dan verangen te worden, tussenbak eronder vandaan, openen en vervangen.

Mooi k.t is 't, dat is toch wel ff werk, wat ik niet had voorzien. Om er zeker van te zijn..iemand zelfde ervaring met een WJ ?

Ik hoor graag. Johan

Ik heb op een USA forum eea gevonden wat sterk lijkt op mijn klachten, zelfs een link naar hoe je de tussenbak uit elkaar moet halen:

http://www.jeepforum.com/forum/f13/nv-247-transfer-case-making-grinding-poping-noise-657009/

bewerkt door johan0031
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Update per 22-01-2010: aangezien werd aangeraden om ook de tandwielen te vervangen samen met de ketting werd het een hele operatie, ik heb de klus laten klaren bij B&S in Tiel, direct na terugkomst van de ingreep een zandhelling genomen, en ja hoor, uit de kunst !! geen knakkende geluiden meer, gewoon alle 4 de wielen die meegaan en spinnen(ik heb soort van weg-profiel banden, dus niet heel terreinvaardig). Maar met een beetje een vaartje kom ik boven. Inschakelen van 4 laag ook geen probleem, zet de automaat in "N" en dan trek ik de pook van de tussenbak soepeltjes van 4H via N naar 4L.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn WJ gekocht 10-2009 met 208.000km, toen was de ketting al opgerekt(dat merk je normaal niet,totdat je een stukje off-road gaat), ik weet niet welke condities zorgen voor een versnelde slijtage/rekken van de ketting, wellicht trekken van zware lasten ? mijn WJ heeft nl een trekhaak. Ik heb geen idee. Misschien andere Jeepers een idee ? Mijn WJ staat nu op 216.000km

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Johan... dat zou kunnen idd. Trekken van zware aanhangers met zware voet kan wel natuurlijk de aandrijflijn extra belasten.

De mijne heb ik gekocht met 200.000 km en die had een levenlang autosnelweg gedaan, dus is de aandrijflijn niet echt zwaar belast.

Het onderhoud en de manier waarop het paard bereden wordt verschilt natuurlijk van eigenaar tot eigenaar nietwaar. Dat risico lopen we indien we een tweedehands kopen.

Nu, in ieder geval ben ik blij voor jou dat het opgelost is, maar ik ben minder blij voor je spaarzeug...:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...