michel1972 Geplaatst May 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Afgelopen weekend ben ik bezig geweest om mijn caster positief te krijgen tussen de 5 en 7 graden. Als ik mijn caster op 0 zet dan is de hoek tussen mijn aandrijfas en yoke vooras totaal niet optimaal. Tevens bereik ik met mijn aandrijfas het maximum wat mogelijk is met deze as. De aandrijfas heeft dan zijn maximale hoek bijna bereikt. Nu zag ik dat tom woods Multiple Double aandrijfassen verkoopt. Ik dacht als ik een dergelijke aandrijfas heb heb ik ook minder problemen met de hoek tussen mijn yoke en de aandrijfas. Tevens kan ik mijn vooras beter afstellen dan en rechter onder mijn jeep plaatsen waarbij ik mijn ideale caster beter kan bereiken. Is dit correct wat ik nu denk of zie ik iets over het hoofd nu? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst May 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Ook wel Constant Velocity (CV) of Double Cardan genoemd (link). Maar CVs worden inderdaad gebruikt om grotere hoeken te overbruggen. Ik heb ze alleen nooit aan de differentieel kant gezien, alleen aan de tussenbak kant (). Ik denk dat je op je vooras eerst moet kijken in welke caster je wilt hebben voor het sturen, en daar je aandrijflijn op aanpassen. Bij het sturen zijn 2 dingen belangrijk: Ackermann hoek Als je je caster teveel veranderd, veranderd van bovenaf gezien de Ackermann hoek, en dan wringen je banden in de bochten. En naloop (Caster Offset) Dat is voor de rechtuit stabiliteit (dat je wielen vanzelf weer recht komen als je een bocht uit komt). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst May 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 (bewerkt) Bedankt voor je reactie. De caster bij een jeep cherokee bedraagt standaard 7 graden positief. Alle fabrikanten van liftkits raden ook aan om deze caster vast te houden bij een verhoging. In het gunstigste geval als ik nu een lijn trek dwars door het midden van de onderste en bovenste fuseekogel haal ik nu een caster van 0 graden. Dan is wel de hoek tussen de aandrijfas en yoke verre van optimaal en heb ik last van trillingen in de aandrijflijn. Ik zou een positieve caster kunnen realiseren maar dan staat mijn vooras en yoke horizontaal. Mijn aandrijfas kan die hoek dan niet meer maken met mijn vooras. Vandaar het idee om een Multiple Double Aandrijfas voor te plaatsen. Hier zie je wat foto's. De caster op de foto's bedraagt 0 graden. Tevens kan je de niet zo optimale hoek zien van hoe de aandrijfas nu t.o.v. de yoke en de vooras staat. May 4, 2009 bewerkt door michel1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst May 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Als ik zo naar je hoeken kijk ga je dat niet redden met een "Double Cardan" Wellicht is het een optie om de stand van de inner "C's" aan te passen Ook wel Constant Velocity (CV) of Double Cardan genoemd (link). @ThomVis: De dingen die jij hier noemt, zijn 2 verschillende dingen. CV: Double Cardan: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst May 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Als ik zo naar je hoeken kijk ga je dat niet redden met een "Double Cardan"Wellicht is het een optie om de stand van de inner "C's" aan te passen Wat bedoel jij met de inner "C's" ? Zijn dat de buizen die in de vooras zitten gelast? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst May 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Wat bedoel jij met de inner "C's" ? Je inner C is dat deel van de knuckle wat aan de asbuis is gelast. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst May 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Je inner C is dat deel van de knuckle wat aan de asbuis is gelast. asbuis doorzagen. en onder de gewenste caster hoek bij optimale hoek kruiskoppeling weer vastlassen, dit zou ik wel door een specialist laten doen die en de buis goed doorlast en de uitlijning goed krijgt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Hmmmm..... zou de asbuis niet doorzagen..... Zou de knuckle's voorzichtig van de asbuis pellen en onder nieuwe hoek weer lassen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst May 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Anders eerst maar eens proberen met een oude as, zijn er genoeg. Het verzetten van de buitenkanten van de as is goed te doen maar een geduldig werkje, heb ik eens gedaan met een scout dana 44. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst May 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Ik ga eens rustig bekijken hoe ik dit ga aanpakken en of ik de dana 30 aan ga passen of dat ik gelijk ga upgraden naar een dana 44 of anders. Aangezien dit niet even een klusje is die je zo even kan doen , kan ik net zo goed gelijk alles aanpakken denk ik. Heb vanavond wat zitten bellen met diverse fabrikanten van diverse liftkits zoals rubicon express , skyjacker , clayton en rusty en ze vertelden allemaal dat je een caster van 7 graden onmogelijk kan halen met een liftkit van 7.5 inch en hoger. Tuurlijk kan je je caster op 7 graden krijgen alleen klopt de hoek van je aandrijfas met je yoke totaal niet. Zij raden een caster aan van 3 a 4 graden positief en dan is de kans aanwezig dat je trillingen gaat krijgen in je voorste aandrijfas. Bij een lift van 10 inch mag je blij zijn met een caster van 2 graden positief en zal je zeker trillingen gaan voelen in je voorste aandrijfas. Ook hun gaven aan dat het tijd was voor een axle upgrade. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst May 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Ik denk niet dat je een as vind waarvan de buiten kanten al zijn aangepast Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst May 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2009 Ik denk niet dat je een as vind waarvan de buiten kanten al zijn aangepast Nee die zal ik zeker niet vinden maar met mijn huidige as en banden is het elke keer russisch roulette als ik het terrein in ga. Ik zit gewoon op de grens met mijn dana 30 as en dan is het misschien raadzaam om een sterkere as te vinden en dan gelijk alle aanpassingen door te voeren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst May 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2009 @ThomVis: De dingen die jij hier noemt, zijn 2 verschillende dingen. Here I am, a wiser man than 10 minutes ago. Deze >link< van Pirate4x4 gaat er ook verder op in. Dus CV (Eng.) = homokineet (NL). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.