jaspervandriel Geplaatst April 25, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 25, 2009 Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag aangaande mijn Cherokee KJ uit 2002. Als ik rij met snelheden boven de 110km/uur dan hoor ik een bromend geluid. Het lijkt alsof er iets resoneert maar ik heb geen idee waar en of wat. Boven de 155km/uur is het weer weg maar ja daar kom je ook niet dagelijks. Heeft een van jullie enig idee van wat het zou kunnen zijn. Alvast bedankt voor de moeite. Het gaat om een KJ uit 2002. 2.5 CRD handgeschakeld en 100.000km gelopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 25, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 25, 2009 Kan van alles zijn, banden, ophanging of aandrijflijn. Eerst het een en ander kontroleren, bandenspanning alle vier het zelfde, banden voor en achter wisselen, alle draaipunten van het onderstel spelingsvrij, kruisjes spelingsvrij, is de trilling erger met versnellen of vertragen? Welkom btw:yes: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaspervandriel Geplaatst April 25, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 25, 2009 Bedankt voor de snelle reactie en het welkom. Voor zover ik het merk maakt het niet uit of ik versnel of vertraag. tussen deze twee snelheden blijft het gebrom aanwezig. Moet daar wel bij vermelden dat het af en aan is het geluid. Wel met gelijke interval. Ik moet zeggen dat ik een leek ben op het gebied van onderdelen controleren. Hoe kan ik de krijsjes controleren op spelling en war zitten ze allemaal? Sorry. Heb wel een Haynes boek om me te helpen hoop ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 26, 2009 Ik moet zeggen dat ik een leek ben op het gebied van onderdelen controleren. Hoe kan ik de krijsjes controleren op spelling en war zitten ze allemaal? Sorry. Heb wel een Haynes boek om me te helpen hoop ik. Leken, waren wij vroeger ook..... Komt vanzelf, je rijd tenslotte nu Jeep. Kruisjes, ofwel universal-joints zitten in de aandrijflijn. Mogen geen speling hebben. Hynes is aardig, FSM geeft veel meer info. Probeer er eentje te pakken te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst April 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 26, 2009 Ik ga voor wiellagers, achteras of banden. Vooral banden kunnen gruwelijk veel lawaai maken als je "noppen" aan de voorkant iets verder gesleten zijn dan aan de achterkant. De noppen hebben dus een oppervlak met een lichte helling. Ik heb een keer een 1 jaar oude Chrysler gekocht die dat had. Het klonk of mn lagers er ieder moment uit konden vallen. Bij de Chrysler dealer constateerden ze dat het de banden waren, en hebben deze vervangen (onder garantie nog wel) waarna het probleem over was. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaspervandriel Geplaatst April 26, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 26, 2009 Bedankt. Ga gelijk achter FSM aan. Wel nog een vraagje over hoe op speling te controleen van de kruisjes. Ik neem aan dat deze in beide assen zitten welke uit de transfercase komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaspervandriel Geplaatst April 26, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 26, 2009 GJ, Bedankt. De banden die er nu onder liggen zijn Michelin Lattitudes en zien er alle 4 ok uit. Maar ga er toch even naar laten kijken. Of nog andere suggesties. Wat bedoel jij met de achteras?? Lagers? of iets anders. Sorry ik ben helaas nog een leek maar zou graag snel willen bijleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 26, 2009 Bedankt. Ga gelijk achter FSM aan.Wel nog een vraagje over hoe op speling te controleen van de kruisjes. Ik neem aan dat deze in beide assen zitten welke uit de transfercase komen. FSM zijn regelmatig via ebay te vinden, op papier of CD. Op internet zwerven ook wel digitale versies. Jup, daar zitten ze. Ook in de vooras, bij het sturend gedeeltte zitten ze. Sommige modellen hebben homokineten, geen idee wat de KJ heeft..... Hoe zit het met kruisjes? -klik- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst April 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 26, 2009 ...Wat bedoel jij met de achteras?? Lagers? of iets anders... Ik bedoel het differentieel, die dikke knoebel midden in de achteras. Die van mij klinkt alsof de tanden elkaar aan het uitgraven zijn. Ik heb m opengemaakt maar de olie bleek toch schoon, de tanden nog netjes. Gauw weer dichtgeschroeft en nieuwe olie erin gedaan. Ik overweeg nu zelf om maar een radio aan te schaffen om het probleem op te lossen, het zal wel zo horen;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst April 27, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 27, 2009 Hallo Jasper, Kan het niet komen uit de aandrijving van de voorwielen. Die draaien (los) mee als je in 2WD rijdt. Ik kan mij voorstellen dat de cardanas een beetje resoneert. Heb je er ook last van als je de auto op 4WD (Fulltime !!!) zet, en dan op dezelfde snelheid gaat rijden? Dan een beetje spelen met gasgeven, en uitlopen ed. Note: deze test NIET uitvoeren als je geen optie FULLTIME 4WD hebt, dan kun je de zaak beschadigen. Suc6 Johs Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.