Spring naar bijdragen

Voorste aandrijfas krom


michel1972
 Share

Recommended Posts

Afgelopen week kwam ik er achter dat mijn net verlengde voorste aandrijfas een slag erin had zitten. Vandaag kwam aan het licht dat de voorste aandrijfas dus krom is. Degene die de aandrijfas aangepast heeft vertelde dat de as niet krom de werkplaats verlaten heeft.

Nu vroeg ik mij dus af wat kan een voorste aandrijfas krom maken?

Ik heb er alleen mee gereden in Rilland en dat avontuur was na 1 uurtje over. Heb er niks geks mee gedaan daar. En het lijkt mij dat de aandrijfas niet zomaar van een beetje modder krom kan worden.

Tevens heb ik 1 keer de flex uitgeprobeerd. Kan het flexen je voorste aandrijfas krom maken?

Verder is er alleen mee over de straat gereden.

Dus wat kan mijn aandrijfas krom hebben gemaakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe kom je er achter dat er een slag in zit?

Dat merk je toch echt wel tijdens het rijden?

...en dan weet je ook wanneer je dat voor het eerst voelde? Daarvoor is het dus gebeurd. :wacko:

Ik heb op hetzelfde moment 3 zaken verandert die kunnen bijdragen aan een verandering in het rijgedrag van mijn jeep.

Ik ben van de originele swaybar naar een antirock swaybar gegaan.

Ik heb mijn longarms iets aangepast waardoor de caster veranderde. Tevens heb ik mijn toespoor ook iets verandert. Want die klopte niet meer.

En ik ben overgestapt op zachtere spiraalveren en bladveren.

Deze 3 zaken heb ik tegelijk gedaan en ben pas hierna gaan rijden.

Tijdens mijn eerste rit constateerde ik dat er boven de 70 niet mee te rijden was. Ik zocht het probleem in de nieuwe swaybar en longarms. Na wat aanpassingen aan de longarms en de antirock swaybar werd de wagen iets minder zoekerig. Daarna ben ik dus naar Rilland gegaan en heb ik ook de flex meerdere keren uitgeprobeerd. Ik kan dus niet exact zeggen wanneer het probleem ontstaan is. Het lijkt mij logisch dat een aandrijfas van een beetje vastzitten in de modder niet krom kan worden. Dus blijft het flexen over. Ook dat lijkt mij sterk maar wie weet denkt iemand daar anders over.

Ik weet het nu even niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is het geen optie om m even op bokjes te zetten, dus de wielen vrij van de grond, en dan gas geven richting de 70? jij in de auto, iemand anders om de aandrijflijn in de gaten te houden.

Hoi Dion,

De aandrijflijn is al gecontroleerd en de voorste aandrijfas is krom. Alleen beweerden ze bij dat bedrijf dat ik dat gedaan heb. Lijkt mij heel sterk na een beetje modder gezien te hebben in Rilland. Verder heb ik alleen de flex getest en daar kan een aandrijfas ook niet krom van worden denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dion,

De aandrijflijn is al gecontroleerd en de voorste aandrijfas is krom. Alleen beweerden ze bij dat bedrijf dat ik dat gedaan heb. Lijkt mij heel sterk na een beetje modder gezien te hebben in Rilland. Verder heb ik alleen de flex getest en daar kan een aandrijfas ook niet krom van worden denk ik.

Nee, lijkt me niet.. misschien met een keer stuiteren op een boom/rots o.i.d.

Maar als je geen rare dingen hebt gedaan..geen idee :yes:

Hoe hebben ze 'm verlengd? Verkeerde materiaal keuze? (ik roep maar wat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De aandrijflijn is al gecontroleerd en de voorste aandrijfas is krom. Alleen beweerden ze bij dat bedrijf dat ik dat gedaan heb. Lijkt mij heel sterk na een beetje modder gezien te hebben in Rilland. Verder heb ik alleen de flex getest en daar kan een aandrijfas ook niet krom van worden denk ik.

Vaag verhaal Michel. Heb je de as nog gecontroleerd bij montage of niet? (Denk dat je dat vanaf nu met al hun leveringen gaat doen... ;-))

Maar wel mooi balen. Ik kan me niets anders voorstellen dan dat er op een of andere manier druk op heeft gestaan. Tijdens 'normaal' rijden zou zoiets niet moeten kunnen gebeuren. Een slag krijg je niet snel van een belasting door aandrijving volgens mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, lijkt me niet.. misschien met een keer stuiteren op een boom/rots o.i.d.

Maar als je geen rare dingen hebt gedaan..geen idee :yes:

Hoe hebben ze 'm verlengd? Verkeerde materiaal keuze? (ik roep maar wat)

Voor mij gaat nu even het licht uit. Ik kan het niet bevatten wat er gebeurd moet zijn waardoor de aandrijfas krom is geraakt. Wil ik mijn aandrijfas raken met iets dan moet het wel behoorlijk hoog zijn. Tevens zouden mijn longarms het dan ook moeten raken. Die zitten lager dan de aandrijfas. zie foto.

En op de andere 2 foto's kan je zien wat het gekste is wat ik heb gedaan sinds de nieuwe aandrijfas eronder zit. Gekker is het niet gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de aandrijf as na het verlengen ook daadwerkelijk gecontroleerd dat hij recht is, bij een aandrijfas die constant mee aan het draaien is is onbalans meestal de boosdoener.

Is hij na het verlengen ook gebalanceerd, kunnen de kruisstukken de hoeken wel aan???

:yes::bye1:

Hoi Aitze,

Ik heb de aandrijfas niet gecontroleerd toen hij verlengd was. Dat leek mij niet nodig daar dit bedrijf niks anders doet dan aandrijfassen verlengen. Ik ging ervan uit dat het goed gebeurd was.

Op pagina 1 heb ik een foto geplaatst waar je mijn aandrijfas los ziet hangen. Hij hangt alleen nog vast aan de tussenbak. Dus met de kruisstukken en de hoeken moet het wel goed zitten as ik de foto zo bekijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Aitze,

Ik heb de aandrijfas niet gecontroleerd toen hij verlengd was. Dat leek mij niet nodig daar dit bedrijf niks anders doet dan aandrijfassen verlengen. Ik ging ervan uit dat het goed gebeurd was.

Op pagina 1 heb ik een foto geplaatst waar je mijn aandrijfas los ziet hangen. Hij hangt alleen nog vast aan de tussenbak. Dus met de kruisstukken en de hoeken moet het wel goed zitten as ik de foto zo bekijk.

Kan ik zo niet zeggen, bestuurders kant compleet van de grond (max flex), en kijken of hij nergens aanloopt en dat hij nog wil draaien.

good luck

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ik zo niet zeggen, bestuurders kant compleet van de grond (max flex), en kijken of hij nergens aanloopt en dat hij nog wil draaien.

good luck

Dat ga ik proberen. Het flexen kan het enigste zijn waardoor de aandrijfas krom is geworden. Verder weet ik het gewoon niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als dat door flexen zou kunnen komen dan zou je daar toch veel vaker over moeten lezen op de internationale forums...

In bijna alle gevallen wordt het van te voren gecontroleerd, ik vindt het onbegrijpelijk dat met dit soort wiel uitslag dit niet gecontroleerd wordt.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In bijna alle gevallen wordt het van te voren gecontroleerd, ik vindt het onbegrijpelijk dat met dit soort wiel uitslag dit niet gecontroleerd wordt.:wacko:

Er zijn cherokee's met een nog hogere verhoging en die hebben dit probleem ook niet. Dus had ik zo iets waarom zou ik het controleren.:B

Heb net wat info ingewonnen en aan de hand van die info kan het ook niet door het flexen komen. Als je de aandrijfas krom maakt dan zou dat ook te zien moeten zijn aan het kruisje. Die moet dat namelijk niet aan kunnen werd mij verteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn cherokee's met een nog hogere verhoging en die hebben dit probleem ook niet. Dus had ik zo iets waarom zou ik het controleren.:B

Heb net wat info ingewonnen en aan de hand van die info kan het ook niet door het flexen komen. Als je de aandrijfas krom maakt dan zou dat ook te zien moeten zijn aan het kruisje. Die moet dat namelijk niet aan kunnen werd mij verteld.

:wacko: niet recht geweest na het verlengen:B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb vanmiddag de voorste aandrijfas terug gekregen. Zij hebben hem weer recht gemaakt. Zonet de aandrijfas eronder gezet en gekeken hoe of wat. Als ik mijn wiel rond draai zie ik de aandrijfas nog steeds een klein beetje op en neer bewegen bij het rondgaan. Ik ga nu toch denken dat misschien de yoke ook niet goed meer is. Heb even met het blote ogen gekeken toen ik het wiel snel rond draaide maar ik zag niks geks aan de yoke.

Kan het gebeuren dat de aandrijfas onder een bepaalde hoek of bocht vast slaat waardoor de yoke en aandrijfas op zijn klote kunnen krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb vanmiddag de voorste aandrijfas terug gekregen. Zij hebben hem weer recht gemaakt. Zonet de aandrijfas eronder gezet en gekeken hoe of wat. Als ik mijn wiel rond draai zie ik de aandrijfas nog steeds een klein beetje op en neer bewegen bij het rondgaan. Ik ga nu toch denken dat misschien de yoke ook niet goed meer is. Heb even met het blote ogen gekeken toen ik het wiel snel rond draaide maar ik zag niks geks aan de yoke.

Kan het gebeuren dat de aandrijfas onder een bepaalde hoek of bocht vast slaat waardoor de yoke en aandrijfas op zijn klote kunnen krijgen.

Alleen als je in part time 4wd op verharde weg rijdt..maar dat zul je vast niet hebben gedaan. Anders niet nee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen als je in part time 4wd op verharde weg rijdt..maar dat zul je vast niet hebben gedaan. Anders niet nee.

Dus als ik het goed begrijp kan de voorste aandrijfas en yoke krom raken bij het rijden op de openbare weg in zijn 4wd. Ik weet dat een medewerker de jeep 5 meter verplaatst heeft terwijl hij in zijn 4wd stond. Hij heeft toen ook een halve bocht gemaakt. Kan dat al genoeg zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het misschien die welbekende Deathwhobble?

of bleef je stuur tijdens het trillend rijden acceptabel stil?

Tja ik denk niet dat het de bekende Deathwhobble is. De jeep schud behoorlijk maar dat is niet echt hinderlijk te merken in het stuur. Tis heel de wagen die schud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...