Spring naar bijdragen

Eindelijk een LED-topic voor de ZJ? ;-)


Recommended Posts

Nou ja, niet direkt, maar wel een aanleiding tot! :ph34r:

Ik ben al een hele tijd aan het experimenteren met verschillende LED's, meestal afkomstig van schemerige eBay-adverteerders. En ze gaan steeds stuk. Wil je kwaliteit, dan zul je wat meer moeten uitgeven en kom je al snel bij de volgende bedrijven waar ik erg goede ervaringen mee heb :

LEDs zijn veel gevoeliger dan je denkt; vooral spanningsschommelingen of pieken bij het starten van de Jeep met de verlichting aan zorgt voor veel ellende. De meeste LED's van bovengenoemde bedrijven zijn IC-gestuurd en hebben hier geen last van.

Op dit moment heb ik mij even beperkt tot de stadsverlichting aan de voorzijde en natuurlijk de - door sommige van jullie verafschuwde - dagrijverlichting. Doel zal zijn om langzaam maar zeker een flink aantal andere verlichting te gaan vervangen door LED's; puur vanwege de levensduur, de uitstraling en de lichtopbrengst. Niet iedereen weet welk lampje waar zit, dus heb ik tijd gestoken in het maken van een overzicht met alle verlichting op onze ZJ's. Het overzicht toont de types gloeilampjes evenals de vervangende LED's (evt. meerdere soorten) en de huidige prijs bij V-LEDs. Alles heb ik in één PDFje gestopt, welke je hier kunt downloaden (laat ff weten als iets niet klopt en/of je het nuttig vindt ::huh: :

LED overzicht Jeep Grand Cherokee.pdf

Om een voorbeeldje te geven heb ik gisteren mijn stadslichten (oranje zijreflectoren) vervangen door exemplaren met witte reflectoren. Daarbij heb ik de bestaande lampjes (waren duurder soort 4-LEDs) vervangen door V-LEDs HID WHITE 27 SMT LIGHT BULBS. Het resultaat is echt schitterend; het licht is minder blauw dan de meeste andere LED's en door de plaatsing van de High Power SMT LED's rondom wordt ook de reflector van de lamp goed gebruikt. Enkele foto's :

stadslicht01.jpg

stadslicht02.jpg

stadslicht03.jpg

stadslicht04.jpg

stadslicht05.jpg

stadslicht06.jpg

Nu ben ik benieuwd wie de volgende zet doet... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het overzicht heb ik zelf gemaakt. Eerst uitgezocht welke lampjes overal in horen, vervolgend bijbehorende LEDs gezocht rekening houdende met de inbouwruimte en lichtopbrengst. Waar ik geen rekening mee heb gehouden (omdat het voor mij nog niet speelt), is het gebruik van 'load-resistors' of 'electronic-flashers' om problemen met resp. de lights-out-module en richtingaanwijzers te voorkomen. Maar daar is het topic voor; laat iedereen z'n ervaringen/tips maar delen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nice Mike , hoeveel bulbs zijn dat nou dan? of lees ik er weer overheen?, heb deze soort leds ok gezien in en winkel met dacht ik 9-leds rondom geplaatst voor € 22, per twee of is dit dan smack? ik had wel blauwe(re) verwacht:lol::ph34r:, nu nog led voor de richtingaanwijzers en kentekenplaat toch? en achterlichten waar je toen die ad. over had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 SMT LEDs met een Wedge-voetje (W5W). Vergeten in het lijstje erbij te zetten zo te zien; ze kostte $24,99 voor 2 stuks. Ik wilde juist niet al te blauw hebben en koos dus voor HID White; vergelijkbaar met 6000K Xenon.

De rest laat ik eerst aan jou over; net een 'nieuwe' Corvette C4 Convertible gekocht afgelopen weekend, dus geld is ff op :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

side-markers voor

SMT 8+1 leds (4 vlakken van 2 leds, en 1 led op de kop) blijkt een slechte keuze. De leds moeten het niet hebben van reflectie. Ik weet niet of dit in het algemeen geldt, maar het licht wordt nauwelijks door de reflectoren opgepakt. Verder blijken de 8+1 W5W lampjes met de leds voor elkaar te lang. De kopled stoot tegen het glas. Wellicht beter de 8+3 gekozen met de zijleds naast elkaar, waardoor de bouwlengte korter wordt.

side-markers achter

Ook hier blijken de SMT 8+1 leds een slechte keuze. De achterlichtunits die ik gebruik (gelijk aan Mike's maar dan in zwart) hebben een nogal diepgelegen opening voor het uitstralende licht. Hierdoor is alleen de kopled zichtbaar. Het geeft één erg poor lichtpuntje. In dit geval had ik beter kunnen kijken of er niet iets als een 4+3 optie is.

overigens staat in Mike's overzicht voor de side markers W3W genoemd. Ik heb er echter een W5W voet in zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie tips! Ik zal binnenkort het overzicht eventjes aanpassen.

Voor wat betreft de fitting W3W is gelijk aan W5W. De 3 en de 5 staan voor het wattage. Sidemarkers hebben normaal gesproken 3W lampjes, maar een W5W (dus 5W) past er gewoon in.

Foto's gemaakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

En toen kregen we een WvW aanpassing waardoor de xenon er weer uit mag.:blush:

Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van een auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd.

Heb je een H1,H3, H4 of H7 vatting, dan mag er dus alleen een Halogeenlamp in. Heb je een D2s vatting, dan mag er dus alleen een Discharge lamp in.

Het gaat er dus niet om of de lampjes met een bepaald voetje zijn gemaakt, maar wat voor lamp er af fabriek in zat. Lampunits met een DE-lens zijn vaak zowel in H1 als D2 leverbaar. Heb je zoals bij de ZJ veelal het geval is een H4 vatting, dan mag er dus alleen een H4 HALOGEEN lamp in.

Een mooi gegeven om de meeste aftermarket setjes van de weg te plukken.

Let wel: ook hier geldt APK en WvW regels zijn verschillend. Oh ja, APK regeltje,(ook vanaf 1 mei) bezit je auto hoogteverstelling voor de koplamp, dan moet deze ook functioneren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Linkje naar het hele artikel mischien?

Van de APK en Xenon wist ik en dat raakt ons niet (alleen auto's na 1-1-2006). Van WvW (wat is dat?) weet ik niets?

Hoi Mike,

Dit topic had ik ergens anders al beantwoord maar voor jou doe ik dat graag nog een keer.

Gisteravond bijles gehad van de RDW en TLN mbt het veranderen van de APK regels per 1 mei 2009.

1 van die nieuwe punten is de verlichting.

Per 1 mei 2009 gelden de volgende regels voor xenon:

Voorzien van goedwerkende koplampsproei-installatie

Moet blijven branden bij overschakelen naar grootlicht

Eerst werd er nog gesproken dat deze regel zou gelden voor voertuigen die na 1-1-2006 op de weg zouden komen maar die datum is dus nu geschrapt. Deze regel geldt voor alle voertuigen. Heb je dus een xenon installtie die niet beschikt over de 2 bovengenoemde punten dan is het een APK afkeur.

Je komt nog regelmatig advertenties tegen die daarin vermelden dat ze Xenon verkopen die RDW gekeurd is. Per 1 mei 2009 zijn deze Xenon installatie alleen nog RDW goedgekeurd als ze dus voldoen aan de 2 bovengenoemde punten. En dat doen veel aftermarket xenoninstallaties niet omdat ze geen koplampsproei-installatie bezitten

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Michel!

Daar ben ik het niet helemaal met je eens :lol: Ik heb echt uren zitten surfen op internet om te achterhalen wat nu is gewijzigd. Er zijn veel dingen aangepast en verscherpt, maar voor Xenon geldt toch echt nog steeds van voertuigen na 31-12-2006. E.e.a. is bijv. ook hier samengevat te lezen :

http://www.autoadviezen.nl/Wijzigingen_per_Mei_2009.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Michel!

Daar ben ik het niet helemaal met je eens :lol: Ik heb echt uren zitten surfen op internet om te achterhalen wat nu is gewijzigd. Er zijn veel dingen aangepast en verscherpt, maar voor Xenon geldt toch echt nog steeds van voertuigen na 31-12-2006. E.e.a. is bijv. ook hier samengevat te lezen :

http://www.autoadviezen.nl/Wijzigingen_per_Mei_2009.htm

Hoi Mike,

Kijk eens op deze site

http://www.voertuigtoelating.nl/voertuigreglement/APK_2/

Site van de RDW en daarin staat toch echt wat anders als wat jij schrijft.Tevens keuren wij zelf voertuigen en hebben ruim 5 uur onderricht gehad van de RDW en voor mij is de RDW de site die de regels maakt en bepaald m.b.t. de APK.

Bel anders met de RDW kan je het zelf van ze horen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijft allemaal tegenstrijdig. Iemand van het MR2-forum (vraag me in godsnaam niet hoe ik daar terecht kom) heeft de RDW om opheldering gevraagd :

==== KNIP ====

De RDW is via mail gevraagd opheldering te geven, omdat hun eigen site niet volledig is.

Opmerking: Nieuwe APK regels per 1 mei 2009

De RDW site is óf niet compleet óf tegenstrijdig met betrekking tot minstens 1 punt in de APK regelgeving.

Gasontladingslampen - APK keurmeesters:

APK Keurmeesters hebben de instructie gekregen de auto's met gasontladingslampen te controleren op koplampsproeiers. VOorheen was dit alleen voor nieuwere modellen een verplicht item. Nu is het (bij gebrek aan nadere specificatie !) ook een keurings item voor oudere modellen auto's waarin gasontladinglampen geplaatst zijn.

Gasontladingslampen - RDW voertuig eigenaren:

De RDW site refereert op de pagina's van voertuig eigenaren enkel naar de al bekende regels: koplampsproeiers alleen verplicht bij nieuwe modellen

Gasontladingslampen - RDW voertuigbranche

Hier is "plotseling" een concept document te vinden waarin wel een wijziging mbt gasontladingslampen terug te vinden is. En ook hier (net als bij de instructies van de APK Keurmeesters) is de omschrijving dusdanig algemeen dat het voor alle modellen auto's zou kunnen gelden (artikel 115, bijlage VIII)

Maar dit betreft een CONCEPT document, zonder datum van publicatie, zonder datum van ingang, zonder verdere referenties.

Mijn vraag is nu tweeledig:

- Wat is nu precies de eis met betreking tot gasontladingslampen.

- Wanneer wordt de burger geinformeerd? Bij voorkeur op de voertuigeigenaar pagina van de RDW site.

Mvg

Henk Kok

Eindhoven

Tot zover mijn vraag aan de RDW

Dit was hun antwoord d.d. 1 april 2009:

Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er is hier sprake van een misverstand.

Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.

Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.

In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.

De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Blijkbaar had ik mijn vraag nóg precieser moeten stellen, want een hard "de wet blijft ongewijzigd voor after market xenon" zit er nog niet in.

==== KNIP ====

Een nieuwe poging:

Geachte heer/mevrouw,

mijn dank voor uw snelle reactie

Maar ik hoop dat u toch nog e.e.a. kan toelichten, wellicht had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gasontladingslampen moeten voldoen aan de wettelijke eisen.

De eis dat de voertuigen (ingevoerd na 31 dec 2005) met dergelijke verlichting voorzien moeten zijn van koplampsproeiers en hoogteverstelling is eveneens bekend.

De vraag is of er iets veranderd is voor voertuigen die vr 2005 in gebruik zijn genomen n gasontladingslampen (met CE keurmerk, etc) geinstalleerd hebben, zonder koplampsproeiers.

Met andere woorden, of er iets verandert voor autoeigenaren die in hun oudere auto een vervangingsset hebben laten plaatsen (aftermarketset), die wel een hoogteverstelling hebben (elektrisch of manueel gestuurd) maar geen koplampsproeiinstallatie.

Kunt u hier duidelijkheid over geven?

voorbeeld 1: een Peugeot 205 van oktober 1997, in 2003 van eigenaar gewisseld en ondertussen uitgerust met een wettelijk goedgekeurde en correct geinstalleerde bi-xenon vervangingsset)

voorbeeld 2: een Seat Leon van februari 2005, eveneens uitgerust met een wettelijk goedgekeurde H1 en H7 xenon vervangingsset.

En aangezien 1 mei al redelijk dichtbij is, wanneer verwacht uw instelling dat de nieuwe APK regels online zijn? Het zou vervelend zijn om pas tijdens een keuring achter de nieuwe wetgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet

Henk Kok

Eindhoven

En dit was het definitieve antwoord:

Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.

De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Nou jij weer ... :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn link naar de RDW heb je gezien. Deze link is up too date en dateert van nu en voor mij dus ook de reden om dit aan te houden. Ik heb meer vertrouwen in wat de RDW op hun site publiceert dan wat een medewerker door de telefoon zegt of schrijft via de mail. Mij lijkt de site van de RDW gewoon betrouwbaarder.

Tevens worden wij als keuringsstation op de hogte gehouden door de RDW en ook in de door de RDW aan ons gezonden stukken praten ze over de definitie zoals ik hem gaf m.b.t. xenon verlichting en spreken ze niet van een jaartal. Alles wordt gelijk getrokken qua leeftijd voor xenon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan wordt het maar afwachten tot de eerstvolgende APK. Mijn GC moet ergens in juni geloof ik. Als jij gelijk hebt, dan is het een fikse afkeur en een flinke ombouw om alles weer in originele staat te brengen...

Ligt natuurlijk aan de apk keurmeester. Mijn jeep werd goedgekeurd afgelopen jaar met banden zonder het e-keurmerk en mijn verlichting voldeed ook niet aan de regels maar de keurmeester deed er niet moeilijk over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat is de definitie van een koplamp sproeier?

Is een t-stukje op mijn gewone sproeiers en 2 slangetjes welke op mijn koplamp druppelen vanonder de motorkap voldoende?:lol:

Neem aan dat er niet in de wvw staat dat ze ook daadwerkelijk moeten reinigen.

M.a.w. ik denk dat iedereen dit vrij simpel kan maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat is de definitie van een koplamp sproeier?

Is een t-stukje op mijn gewone sproeiers en 2 slangetjes welke op mijn koplamp druppelen vanonder de motorkap voldoende?:lol:

Neem aan dat er niet in de wvw staat dat ze ook daadwerkelijk moeten reinigen.

M.a.w. ik denk dat iedereen dit vrij simpel kan maken

Er staat duidelijk in de WVW koplampsproeiers en geen koplampdruppelaars:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er staat duidelijk in de WVW koplampsproeiers en geen koplampdruppelaars:whistle:

Ik hoef het toch niet uit te tekenen voor je:)

Laat je ze toch stromen ipv druppelen

Ik bedoel alleen maar dat er geen definitie is hoe de sproeiers er uit zien en hoe hoog de druk moet zijn en/of hoe groot het sproeivlak moet zijn.

Eigenlijk staat er niets beschreven en is er dus ruimte bij de keurmeester voor een disussie lijkt mij.

M.a.w. je kan er best iets op verzinnen waardoor de wet te omzeilen is zonder (veel) kosten te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...