Spring naar bijdragen

33x12,5x15 op 8J Ja of Nee ?????


Recommended Posts

Heb afgelopen weekend min YJ verhoogd met 4" en heb aardig wat ruimte over in de wielkasten :yes:

Nu heb ik 8J velgen en vraag me af of het verstandig is om daar 33x12,5 op te zetten of toch maar 33x10,5

Liefst wil ik voorlopig mijn huidige velgen blijven gebruiken.

Kees

DSC03528.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Qua velg, geen probleem:

ktpmi5.jpg

Wel nog even checken of de banden bij insturen/inveren nergens spatbord of chassis raken, ze zijn een inchje breder aan beide kant als wat je er nu onder heb zitten. En voor de APK natuurlijk max 30 millimeter uitsteken.

Er zijn trouwens zat bandenfabrikanten die niet aanraden een 12.5" op een 8J te zetten, meesten beginnen bij 8.5J of 9J.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hou er wel rekening mee dat 12,5 ver uit je wiel kasten gaat steken (apk afkeur) of je moet ook spatbordverbreders monteren. Ik rij zelf met 11,5 op 8j en spatbordverbreders ivm uitstekenb banden 10,5 gaat wel met originele spatbordranden steken dan wel uit maar niet teveel. Mogen voor de apk maximaal 3 cm uit de wielkasten steken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb afgelopen weekend min YJ verhoogd met 4" en heb aardig wat ruimte over in de wielkasten :whistle:

Nu heb ik 8J velgen en vraag me af of het verstandig is om daar 33x12,5 op te zetten of toch maar 33x10,5

Liefst wil ik voorlopig mijn huidige velgen blijven gebruiken.

Kees

DSC03528.JPG

12.5 moet kunnen.

Aangezien je toch al bredere spatborden hebt.........

Ennuh het staat ook wat leuker zo'n 12.5.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met 10j rij je eerder de band van de velg in het terrein.

ik had 33x13,50x15 op 10j

nu 33x10,50x15 op 8j druk nog regelmatig de band van de velg.

brede band staat mooier maar ik vind smalle band prettiger rijden op de harde weg (minder herrie en minder last van spoorvorming)

in terrein ligt het aan de bodem gesteldheid, wat fijner rijd.

valt me op dat het leger meer smal en hoog rijd en ook waar men in de bush rijd zoals Afrika en Australie.

en dat verder uitsteken is afhankelijk van de offset van je velg

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben overgegaan van 10J naar 8J zodat ik bij vervanging van het rubber naar 10.5" ipv. 12.5" kan gaan.

Brede banden gebruik je voornamelijk met rock-crawling (niet veel in onze omgeving) en op zand (maar dan wil je niet zo'n grof profiel). Bij modder zijn smalle hoge banden gewenst, je snijdt dan door de modder naar de hardere ondergrond waar je wel grip heb. Totdat je op je dif/buik vastligt natuurlijk.

Ik ben er nog niet over uit of ik nu 10.5 of 12.5 ga aanschaffen. Ooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...