Spring naar bijdragen

Hoe veel kan ik mijn zj verhogen met standaard veren en schokbrekers?


Recommended Posts

  • Reacties 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dat is niet duur, maar op mijn werk kan ik materiaal uit de stelling gebruiken. En dat is nog goedkoper :yes:

Vind het ook leuk om op die manier mijn ZJ aan te passen. Wil eerst een poos rijden ermee, en dan pas geld uit geven aan aanpassingen die niet echt nodig zijn om gewoon te rijden.

Maar heb je ze al gemonteerd, zo niet heb je misschien de maten er van.

En wat voor een materiaal zijn ze gemaakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is niet duur, maar op mijn werk kan ik materiaal uit de stelling gebruiken. En dat is nog goedkoper :yes:

Vind het ook leuk om op die manier mijn ZJ aan te passen. Wil eerst een poos rijden ermee, en dan pas geld uit geven aan aanpassingen die niet echt nodig zijn om gewoon te rijden.

Maar heb je ze al gemonteerd, zo niet heb je misschien de maten er van.

En wat voor een materiaal zijn ze gemaakt?

ze zijn meestal van polyurethaan gemaakt.

de bedoeling is dat ze boven op je veer komen te zitten en om je bumpstop heen gaan, daar moet je daan wel eerst het rubber gedeelte afhalen anders moet je het gat te groot maken.

hier een afbeelding, is wel van 1,75 maar het principe is gelijk

http://rustysoffroad.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=RC-SP175-UV&Category_Code=COILS

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de maten ook niet voor je helaas; ze zitten er bij mij ook al onder.

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat bij de verhoging de assen wat 'verschuiven' onder de Jeep vanwege de trackbars die de assen in het midden van de auto houden. Aan de voorzijde komt de as links meer naar buiten en aan de achterzijde rechts. Optisch zie je dat wel als je recht voor of achter de auto staat. Vergeet niet om de Jeep te laten uitlijnen na de verhoging!

Wat de negatieve effecten ervan zijn weet ik nog niet; ik rijd er al maanden mee rond. Schijnbaar levert het wel extra bandenslijtage. In feite zou je dus nieuwe, langere (of adjustable) trackbars moeten monteren, maar die zijn relatief duur. Je schijnt ook iets met trackbar-relocators te kunnen doen, maar ik weet niet of dat zowel aan de voor als de achterzijde kan. Mischien heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb die van mij niet laten uitlijnen, is dat echt nodig? :lol:

Op alle USA-forums wordt aangeraden van wel. Zelf had ik na de verhoging last van Deathwobble op de snelwegen met dwarsrichels. Not funny... Uiteindelijk laten uitlijnen en probleem verholpen! Het heeft dus zeker zin. Of het moèt laat ik aan de experts over :whistle:

Jij hebt ook geen trackbars verlengd o.i.d.? Hoe staan jouw assen onder de ZJ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na mijn 2" BB lift kon na een 7000km duidelijk aan mijn banden zien dat er een uitlijning nodig was! Voor die 5 tientjes zou ik het niet laten, altijd beter dan €250,- voor nwe banden als ze scheef afgesleten zijn en dat zou je te laat in de gaten hebben. Dus houd goed je bandensljitage in de gaten! :whistle:

Nu ik naar 3,5" lift ga, komen mijn assen helemaal scheef onder de auto, dat is nu al zichtbaar. Ik ga tzt dan ook weldegelijk een verstelbare trackbar aanschaffen. Voor de achterzijde durf ik het aan met een bracket dit ik reeds binnen heb bij B&S vandaan. (en laat dan ook gelijk weer uitlijnen!)

Ook ik had al snel last van DW na de 2" lift en "gelukkig" bleek het bij mij alleen een los getrilde moer van de stuurdemper te zijn. Deze goed vast gezet en nooit meer last gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na mijn 2" BB lift kon na een 7000km duidelijk aan mijn banden zien dat er een uitlijning nodig was! Voor die 5 tientjes zou ik het niet laten, altijd beter dan €250,- voor nwe banden als ze scheef afgesleten zijn en dat zou je te laat in de gaten hebben. Dus houd goed je bandensljitage in de gaten! :lol:

Nu ik naar 3,5" lift ga, komen mijn assen helemaal scheef onder de auto, dat is nu al zichtbaar. Ik ga tzt dan ook weldegelijk een verstelbare trackbar aanschaffen. Voor de achterzijde durf ik het aan met een bracket dit ik reeds binnen heb bij B&S vandaan. (en laat dan ook gelijk weer uitlijnen!)

Ook ik had al snel last van DW na de 2" lift en "gelukkig" bleek het bij mij alleen een los getrilde moer van de stuurdemper te zijn. Deze goed vast gezet en nooit meer last gehad.

Wat ga je dan doen met je 2inch lift :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Ramon welke liftkit, merk en zo ga je eronder zetten?
Wat ga je dan doen met je 2inch lift :whistle:

Ik heb geen aparte liftkit aangeschaft. Ik ga de F(ront) R(ear) swap uitvoeren. De voorveren gaan naar achteren. Heb ooit al eens voorveren van iemand overgenomen. Op de voorveren komen dan blokken van totaal 3,5" Ik hou dus straks enkel 2 blokken over van 2".

Schokdempers (verlengde) komen bij Offroadeurope vandaan van Procomp. Ben nog bezig met verstelbare tracbar. Die bestel ik in de US, bij of Ironrock of anders Rusty's offroad (eigen merk) en komt op iets van 140,- dollar ex transport/invoer/btw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen aparte liftkit aangeschaft. Ik ga de F(ront) R(ear) swap uitvoeren. De voorveren gaan naar achteren. Heb ooit al eens voorveren van iemand overgenomen. Op de voorveren komen dan blokken van totaal 3,5" Ik hou dus straks enkel 2 blokken over van 2".

Meer heb ik niet nodig..dus als je zover hebt en je wil ze weg doen..hou ik me aan bevolen.:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, ik heb me bedenkingen bij zo'n verhoging Ramon, maar ben benieuwd naar je ervaring als je er 1maal mee rijdt.

Ik rijd al een tijdje (paar maanden) met 2" verhoogde veren en blokken van ~1.75". Is goed mee te rijden. Ik heb wel een verlengde (afstelbare) trackbar voor én achter. Ben met die set ook naar Wijk aan Zee geweest, dus de auto heeft ook wat van de weg gereden. Bij mij zitten er nog wel te korte schokdempers onder (2" verlengd ipv bijna 4"), en dat voel je af en toe wel. Die zullen dus ook nog eens vervangen moeten worden.

Wat me opvalt is dat alles wat enigsinds twijfelachtig is aan de auto, dan ook van zich laat horen. Ik heb inmiddels de draagarmrubbers (scrable iemand?) voor al vervangen, en dat maakt een enorm verschil.

Verder: Geen last van Bump-Steer, met de nieuwe rubbers is de wegligging goed. Ik heb alleen nog wat speling in de stuurinrichting, maar dat staat los van de verhoding (zit vóór de pitman-arm).

Voorheen reed ik met 2"' verhoging (zonder de blokken), en ik merk qua wegligging nauwelijks verschil (is nu wel beter dankzij de trackbars die ik er toen nog niet onder had).

Voor die tijd reed ik standaard, en ook het verschil tussen 0" en 2" is qua rijgedrag minimaal.

Mijn advies is dus: hou de overige componenten in de gaten, die krijgen andere krachten te verduren, en alles wat je vervangt voor nieuw, verlegt de krachten naar de oudere componenten. Dat is strikt genomen natuurlijk niet correct, maar de oudere componenten worden dan wel de zwakste schakel, en dat ga je voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, ik heb me bedenkingen bij zo'n verhoging Ramon, maar ben benieuwd naar je ervaring als je er 1maal mee rijdt.

Kan, en mag :bye1: maar als je netjes volgens die link van EJG doet kun je erg ver komen. En zoals Mitchell2.24V beschrijft is het ook. De componenten die je vervangt bij een lift hebben gelijk invloed op het andere en dat zal je keer bij keer moeten bekijken. Bij een totaal lift van 3.5" worden er volgens US sites al vraagtekens gezet bij de controlarms en moet je van te voren dus al in calculeren dat je die ook misschien moet vervangen.

Voorheen reed ik dus in het terrein met me straatbanden en 2"BB en voldeed aardig. Nu ga ik over 2 weken in Barneveld eens kijken hoe het bevalt met de 2"BB en 31ers eronder. Ik ben tussen carrosserie en band een ruime inch kwijt en die wil ik dus gaan opvangen met de FR swap. Er zijn er al vele ZJers me voor gegaan met deze lift en zal ook zeker me bevindingen delen op het form na die lift.

En hoe staat het trouwens met jou plannen Omar, ga je nog het terrein in??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo af en toe;) .....een hintje?, wil ook wat hoger maar met een liftkit, heb 33 inch liggen dus moet wel een stukkie hoger dan de 2 inch van nu!, maar dan wel met side steps want ben klein van stuk:lol:.Maar wat betreft verhogen ben wel een muggezifter en wil dan gelijk alles perfect en doordacht.(en het is veelal de looks, niet dat veel dat zullen toegeven, en een zware terreinrijder ben ik zeker niet, maar vindt het wel een kick zo af en toe).We komme mekaar wel weer tegen he Ramon:P P.s: mijn ideetje, 3inch liftkit voor ZJ met 1 inch blokken voor en achter en goeie shocks(zeer belangrijk, want dat maakt door mijn ervaring zeeer veel uit), dus julie mening hierover aub.

bewerkt door DATZZ5.9
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo af en toe;) .....een hintje?, wil ook wat hoger maar met een liftkit, heb 33 inch liggen dus moet wel een stukkie hoger dan de 2 inch van nu!, maar dan wel met side steps want ben klein van stuk:lol:.Maar wat betreft verhogen ben wel een muggezifter en wil dan gelijk alles perfect en doordacht.(en het is veelal de looks, niet dat veel dat zullen toegeven, en een zware terreinrijder ben ik zeker niet, maar vindt het wel een kick zo af en toe).We komme mekaar wel weer tegen he Ramon:P P.s: mijn ideetje, 3inch liftkit voor ZJ met 1 inch blokken voor en achter en goeie shocks(zeer belangrijk, want dat maakt door mijn ervaring zeeer veel uit), dus julie mening hierover aub.

Dat klinkt belovend moet ik zeggen. Bedank wel dat je met 33ers wel wat meer moet aanpakken. Volgens mij moet je dan ook langere controlearms hebben! En dat moet waarschijnlijk ook al met 4" lift. Volgens mij heb ik nog ergens een schema waar alles in staat wat je moet doen bij welke bandenmaat en bij welke lift. Heb dat schema volgens mij niet digitaal maar zal op me werk ff scannen dinsdag. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat eenmaal in het terrein is vragen om meer. Dus wij komen elkaar zeker weer tegen. Ook een hint: over 2 weken naar Barneveld?! (JCN)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Ramon,

Wat betreft de 33 inch, dan heb je toch wel 4,5 inch nodig met een beetje fender slijpen:yes:(dus dat is nog steeds het doel, misschien redt je het net met 4 inch, erzijn verschillende Zjs die dat hebben). Als je een liftkit neemt zit daar verder alles specifiek bij, ze adviseren wel evt. zelf wat aanpassingen te doen, long arms kan je voor kiezen bij/vanaf 4,5 inch geloof ik maar er zijn kits waar dat niet nodig is , het is maar hoever je wilt gaan. Heb het nu erg druk dus of ik dat ga halen....? Groetjes O (schema tje interessant, er is ook zo'n schema tje op het forum hoeveel inch banden tegenover welke verhoging, bedoel je die?).

bewerkt door DATZZ5.9
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...