Spring naar bijdragen

Verstopping carburateur


Rainking
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Jeep Cj5 met 4,2 6 cyl. en heb deze 2 jaar geleden om laten bouwen op LPG.

Hij loopt geweldig zelfs beter als op benzine.

Mijn probleem is dat hij in de winter niet heet genoeg word en daardoor bovenin tegen het kleppendeksel drap(mengsel condens olie) krijgt, Dit doet hij iedere winter en in de zomer nergens last van. Zit ook vaak troep onder de bijvuldop en haal dit regelmatig weg. Maar de drap gaat ook in de slang zitten die vanaf de kleppendeksel(T-stuk) naar de carburateur en deze raakt dan verstopt. Ik haal regelmatig met een wattenstaafje de drap uit de carburateur maar zo af en toe raakt hij toch verstopt. Ik krijg dan teveel druk in de motor waardoor deze de olie via de pijlstok naar buiten spuit. Kortom een vette bedoening wordt het zo.

Heeft iemand hier meer ervaring mee en misschien een oplossing hoe je de drap opvangt voor het in de carburateur komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja de drap is creme kleurig is duidelijk een mengsel van water en olie. Het is condens omdat ik op gas rijd. Ik heb namelijk geen lekke koppaking want het waterpijl blijft gelijk.

oke Rick maar ik moet nu eenmaal nooit zo heel ver dus om nou iedere dag met een omweg naar mijn werk te rijden lijkt mij ook geen optie;-))).

Maar heb jij dan nooit dat de troep je carburateur verstopt? En hoe maak jij dat schoon?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Nee heb hier nooit last van gehad? Ik vind het trouwens ook vreemd dat je carb verstopt raakt. Aangezien deze niet in aanmerking komt met de olie van je blok.. Ik heb btw ook een chevrolet blok ingebouwt en deze heeft een mengstuk voor lpg. Dus het enigste wat hij gebruikt van de carb zijn de kleppen;) Dus verstopt raken zal ik nooit hebben..

Mvg Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Nee heb hier nooit last van gehad? Ik vind het trouwens ook vreemd dat je carb verstopt raakt. Aangezien deze niet in aanmerking komt met de olie van je blok.. Ik heb btw ook een chevrolet blok ingebouwt en deze heeft een mengstuk voor lpg. Dus het enigste wat hij gebruikt van de carb zijn de kleppen;) Dus verstopt raken zal ik nooit hebben..

Mvg Rick

Volgens mij leg ik het dan verkeerd uit maar wat is het blok dat onder het luchtfilter zit ik weet niet anders dan dat dit de carburateur is.

Op het klpependeksel zit een T- stuk met 2 slangen 1 daarvan loopt naar dat blokje en daar gaat de drap onderin zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk wel degelijk dat je het goed uit hebt gelegd maar dat dit gewoon een voorkomend probleem is.

Een Jeep is nu eenmaal niet bedoeld om constant maar kleine stukjes te rijden, zeker niet op lpg.

Op termijn zal dit ook voortijdige slijtage veroorzaken aan je motor ( zonder meteen al te drastisch te klinken ).

Ik zou zeggen dat je 3 opties hebt;

1-zo doorijden en één en ander voor lief nemen.

2-een jappannertje kopen voor het woon-werk verkeer.

3-minstens 1x per week een lekker stuk met je Jeep rondkarren...;)

Nummer 3 heeft mijn aanbeveling:lol::wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Nee heb hier nooit last van gehad? Ik vind het trouwens ook vreemd dat je carb verstopt raakt. Aangezien deze niet in aanmerking komt met de olie van je blok.. Ik heb btw ook een chevrolet blok ingebouwt en deze heeft een mengstuk voor lpg. Dus het enigste wat hij gebruikt van de carb zijn de kleppen;) Dus verstopt raken zal ik nooit hebben..

Mvg Rick

Beetje versleten, gevolg iets carter druk, via carterontluchting naar luchtfilter en zo de carburateur in. Zo was het bij mij tenminste.

Heb het toen opgelost door de carterontluchtinin een plasticflesje uit te laten komen. Je staat trouwens versteld hoeveel water er uitkomt. Alleen voor de apk de ontluchting weer op het luchtfilter aansluiten.

Herman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad:

Nog meer vocht.:wacko:

Er helpt maar één ding: De motor regelmatig goed warm rijden.

O... en als je dat doet: Neem een litertje of 2 olie mee.... Want je oliepeil, voor zover er nog van olie gesproken kan worden, zal waarschijnlijk dramatisch zakken!

Absoluut waar !

Ook wat die olie betreft, als het vocht verdamt uit je olie zal natuurlijk je niveau zakken.

Goed opgevat Rob :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen enkele motor is blij met veel korte ritjes. Los van het hier gemelde condenswater in je olie heb je ook nog overmatig last van smeerolieverdunning door benzine die condenseert op je in het begin koude cilinderwand en die langs de zuigerveren in de olie terecht komt (dit geldt niet voor LPG). Tot overmaat van ramp blijven ook nog je uitlaatdempers vol water staan (bij verbranden van benzine/LPG/diesel etc wordt immers water gevormd), waardoor de levensduur daarvan ernstig wordt beperkt. Regelmatig lekker warm rijden is dus goed voor je auto en leuk voor jezelf. En vergeet inderdaad Rob's oliekannetje niet :lol:

Regelmatig verversen (kleinere intervallen) van de motorolie kan zeker geen kwaad, want de dopes in de olie, o.a. voor het inkapselen van vocht, hebben geen oneindige werking. Niet ingekapseld water in de olie leidt onherroepelijk tot motorschade.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

ik heb ook het zelfde probleem, ik heb begrepen dat een mogelijke oplossing het plaatsen van een 2e ontluchting aan de voorkant van de klepdeksel is, daar waar standaard al een dopje in zit (vlak bij de vuldop). Er wordt door lpg inderdaad meer vocht ontwikkeld.

Ik ga het in ieder geval eens proberen.

:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

ik heb ook het zelfde probleem, ik heb begrepen dat een mogelijke oplossing het plaatsen van een 2e ontluchting aan de voorkant van de klepdeksel is, daar waar standaard al een dopje in zit (vlak bij de vuldop). Er wordt door lpg inderdaad meer vocht ontwikkeld.

Ik ga het in ieder geval eens proberen.

:lol:

Oke en hoe ziet zo'n tweede ontluchting er dan uit. Ik neem aan dat je niet zomaar een extra gat kan boren in je kleppendeksel. Graag meer uitleg want ik denk namelijk dat dit wel een oplossing zou kunnen zijn. Maar voor ik allemaal wilde gaten ga boren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh? waar komt dat vandaan dan?

Succes!

Carl

Deels uit de LPG zelf, deels uit de lucht.

Heeft te maken met een aantal zaken, waaronder de verbrandingstemperatuur.

Maar vergeet ook niet, dat LPG ook een vloeibare brandstof is. Het verbruik ligt echter een stuk hoger, dus ook de hoeveelheid vocht die de motor word binnengebracht.

Samen levert het iig aanzienlijk meer vocht in de motor op dan bij rijden op benzine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De calorische waarde van LPG is idd lager dan die van benzine, vandaar het onvermijdelijke hogere verbruik in volume vloeibare brandstof. Maar hoe komt er dan meer water in je olie?

En terug naar het topic: Als je carterdruk zo hoog is dat je inlaatsysteem volgeblazen wordt met smurrie, je de oliepeilstok haast met een tie wrap vast moet zetten, je olie meer op mayonnaise lijkt dan smeermiddel en je je luchtfilter vast moet kitten omdat-ie anders niet meer op LPG loopt zou ik maar gaan sparen voor een grote revisie. Of wachten op een goeie backfire en de boel aan de verzekering verkopen.....

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De calorische waarde van LPG is idd lager dan die van benzine, vandaar het onvermijdelijke hogere verbruik in volume vloeibare brandstof. Maar hoe komt er dan meer water in je olie?

En terug naar het topic: Als je carterdruk zo hoog is dat je inlaatsysteem volgeblazen wordt met smurrie, je de oliepeilstok haast met een tie wrap vast moet zetten, je olie meer op mayonnaise lijkt dan smeermiddel en je je luchtfilter vast moet kitten omdat-ie anders niet meer op LPG loopt zou ik maar gaan sparen voor een grote revisie. Of wachten op een goeie backfire en de boel aan de verzekering verkopen.....

Succes,

Carl

Hoi Carl

Volgens mij schiet je nu wel een beetje door. Zijn ėen aantal dingen die verder niet echt iets met elkaar te maken hebben nl.

  1. het luchtfilter is moeilijk vast te zetten ivm dat het niet echt goed past nieuw/oud. Is door kit goed te verhelpen. Gas installatie(impco) is door een erkend bedrijf en hier inde omgeving goed bekend staand bedrijf geinstalleerd.
  2. Mijn carter druk is niet extreem hoog alleen als de druk oploopt kiest het de weg van de minste weerstand en dat is nu eenmaal de pijlstok.
  3. De smurrie waar we het steeds over hebben gaat nu eenmaal boven tegen het kleppendeksel zitten en dan gaat het logischerwijs ook via de luchtafvoer door deze slang richting de carburateur waardoor verstopping tot gevolg heeft en daardoor de druk in de motor verder oploopt.

Het is echter alleen een probleem in de winter en ik denk er ook over om volgend winter een auto erbij te kopen zodat ik hem in de winter binnen kan later staan. Ik zou alleen graag weten hoe ik de smurrie op kan vangen voordat het de carbutateur bereikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Carl

Volgens mij schiet je nu wel een beetje door.

Och, een keertje haaks de bocht door zal ons allen niet vreemd zijn, toch? Ik heb je niet bezeerd, hoop ik! :lol:

Over het maken van een aparte carterventilatie kan kan ik je niets melden, daar heb ik geen ervaring mee. Maar pas wel op voor backfire, zou zonde zijn als je jeepie uitbrandt. Ik wens je succes,

Carl

:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Carl

ben niet zo snel bezeerd hoor ben wel wat gewend hier. Maar kan mij iemand vertellen hoe zo'n breather eruit ziet en waar ik die kan kopen?

Maar wanneer heb ik kans op een backfire dan? Is toch allen bij een slechte verbranding.

Mijn jeep heeft enkele kleine gebreken maar 1 ding doet hij altijd en dat is starten en lopen en hij loopt wel heel erg mooi en rustig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Rainking,

Backfire is het fenomeen dat het mengsel ìn het inlaatsysteem ontbrandt en daarmee de carburateur, het luchtfilter en uiteindelijk de hele auto in brand kan zetten. Het fenomeen komt voor bij LPG, en met name wanneer het mengsel te arm is. Je valt dus zeker in de risicogroep vanwege je valselucht-probleem. klik -hier- voor meer info.

Toch nog even over je carterventilatie: houd er rekening mee dat je voor de APK alles wel even in oude staat terug zou moeten kunnen brengen.

Succes,

Carl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja de drap is creme kleurig is duidelijk een mengsel van water en olie. Het is condens omdat ik op gas rijd. Ik heb namelijk geen lekke koppaking want het waterpijl blijft gelijk.

oke Rick maar ik moet nu eenmaal nooit zo heel ver dus om nou iedere dag met een omweg naar mijn werk te rijden lijkt mij ook geen optie;-))).

Maar heb jij dan nooit dat de troep je carburateur verstopt? En hoe maak jij dat schoon?

die witte drap daar had ik eerst ook last van. maar daar heb ik iets voor op gevonden. ik heb een oliedopfilter gekocht van KN voorop de vulpijp van mijn V8. maar dit systeem hebben ze ook voorop de kleppendeksels van 6 en 8 cylinders. hier door kan het vocht makkelijker verdampen en de motor uitgaan. foto komt nog

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...