Spring naar bijdragen

Transmissie olie


Petje
 Share

Recommended Posts

Hallo jeepers,

Al weer een tijdje geleden dat ik van me heb laten horen.

Vandaag de motorolie/filter en transmissie olie ververst.

Wat mij opviel was dat er maar een kleine 3 a 4 liter olie uitkwam bij de transmissie bak terwijl in het FSM staat dat er ca 7.8 liter in zou moeten zitten. Nu kan ik begrijpen dat de volledige aantal liters nodig zijn na een revisie, maar dit kan toch geen 4 liter schelen?

Heb wel de bak afgetapt via het officiele aftap gat en de pan verder niet los gehad.:frusty:

Wat is de goede methode om de transmissie olie voledig af te tappen en te vernieuwen. Kon dit niet echt terug vinden in de FSM.

Alvast bedankt.

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

transmissie olie ververst.

Heb wel de bak afgetapt via het officiele aftap gat en de pan verder niet los gehad.:P

Je had beter de pan eraf kunnen halen want het filter dient ook vernieuwd te worden.

Heb al regelmatig verstopte filters gezien en daar gaat de bak niet beter van schakelen.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je had beter de pan eraf kunnen halen want het filter dient ook vernieuwd te worden.

Heb al regelmatig verstopte filters gezien en daar gaat de bak niet beter van schakelen.:bye1:

Was mischien i.d.d. beter geweest om het filter ook te vervangen.

Maar vraag mij af of daar de resterende 3 liter in heeft gezeten :P

Volgens mij zit er een AW-4 transmissie bak onder.

Zal de volgende onderhouds beurt het filter ook maar vervangen. Punt is dat ik de jeep ongeveer een jaar geleden gekocht heb en er weinig onderhouds history bekend was (wat eigenlijk toch wel een must is).

Wel heb ik bij de motor olie een fles SLIK50 toegevoegd. Merkte wel meteen dat de oliedruk meter nu over de helft kwam bij ca 2500 toeren. Had voorheen het probleem dat deze soms zeer laag stond en zelfs bij het stoplicht of bij een bocht naar links terug viel naar 0 zodat het lampje "check gauges" begon te branden. Nu had ik wel gelezen dat de olie druk sensor/meter vaak niet nauwkeurig meldingen geeft. Maar aangezien ik allergies ben voor controle lampjes :yes: ben ik blij dat dit probleem ook opgelost is.

Groetjes,

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ouote van jeeped:

Heb al regelmatig verstopte filters gezien en daar gaat de bak niet beter van schakelen.:no:

Hallo. Wat voor verstoppingen zijn dat dan? Wat kan je zoal vinden in zo'n filter?

Ik zelf spoel het regelmatig schoon, maar ik doe dat in mijn gevoel voor de kat z'n viool. Hahaha.

Het filter(hebben we al eens meer over gebabbelt) is bij mijn XJ maar een stukje grof gaas. En Petje, ik vernieuw regelmatig dus ook alleen maar 3a4 liter. :yes:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ouote van jeeped:

Heb al regelmatig verstopte filters gezien en daar gaat de bak niet beter van schakelen.:no:

Hallo. Wat voor verstoppingen zijn dat dan? Wat kan je zoal vinden in zo'n filter?

Ik zelf spoel het regelmatig schoon, maar ik doe dat in mijn gevoel voor de kat z'n viool. Hahaha.

Het filter(hebben we al eens meer over gebabbelt) is bij mijn XJ maar een stukje grof gaas. En Petje, ik vernieuw regelmatig dus ook alleen maar 3a4 liter. :yes:

Jij hebt dan een filter van gaas maar er zijn nog andere modellen,en deze zijn van een soort vilt.

Wat komt er in het filter wat verstoppingen veroorzaakt?

Slijtdeeltjes!!

Dus metaal enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja. Ik snap wel als je een viltfilter gebruikt dat er dan fijn deeltjes opgevangen worden. Laat je zo'n filter te lang zitten dan verstopt de boel.

Als ik ververs, zie ik wel een zweem van metallic in de ATF. Echter dit komt dan er allemaal uit en kan niets verstoppen.

Wat zou nu de reden kunnen zijn van mijn gaasfilter? Misschien voor hele grote stukken? :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik er even tussendoor!

Enige tijd geleden heb ik met Jeep-Ed gesproken over het vervangen van het filter.

Na heel wat telefoontjes met Ed ben ik heel wat wijzer geworden.

Het fijnfilter is zo fijn, dat als er geen druk op het systeem staat (laat ik het zo maar zeggen) de olie haast niet door het fijnfilter komt om te circuleren.

Ik haalde de bak los en dacht: "Wel, dat is het dan".

Toen ik het filter verwijderde uit de bak wist ik niet wat ik zag. De olie spoot eruit.

Op het moment dat het filter er nog op zat druppelde het een beetje, bij het verwijderen van het filter: "Het leek wel een tsunami" :lol:.

Beetje rare vergelijking, maar toch.

Ed attendeerde mij ook op de magneetjes die in de pan liggen. Bij mij zat er niets 'vastgeplakt' aan de magneetjes wat ook maar leek op slijpsel of wat dan ook.

Mogelijk is bovenstaande een kleine aanvulling.

Hartelijke groet,

6 in-line

bewerkt door 6 in-line
Iets vergeten.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Dus ik kan hieruit opmerken, dat het zeer fijne filter zijn werk goed doet. Echter regelmatig vervangen, anders gaat de ATF er niet meer door en je krijgt schakelproblemen.

Ik heb dus wel een heel vreemd grof gaasfilter.

Ik kan altijd bij mijn verversingen geen aankoekingen van vuil ontdekken. Alles is altijd brandschoon. Misschien de binnenkant van de bak.? hahahah

Ik zal nog weleens van de zomer bij de dealer alles laten verversen met filter.:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is op zich een klusje waar niet veel aan mis kan gaan.

Het is mij ook gelukt :lol:.

Je moet wel wat ruimte onder de auto hebben anders krijg je de pan en pijlstok moeilijk onder de auto vandaan.

Het enige is dat het filter inwendig zit en dat dat voor veel mensen een struikelblok is.

Mijn olie was zwart, ik denk dat deze nooit helemaal is vervangen, laat staan het filter.

Dus echt een aanrader om dit punt eens goed aan te pakken.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...