Petje Geplaatst February 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 Hallo jeepers, Al weer een tijdje geleden dat ik van me heb laten horen. Vandaag de motorolie/filter en transmissie olie ververst. Wat mij opviel was dat er maar een kleine 3 a 4 liter olie uitkwam bij de transmissie bak terwijl in het FSM staat dat er ca 7.8 liter in zou moeten zitten. Nu kan ik begrijpen dat de volledige aantal liters nodig zijn na een revisie, maar dit kan toch geen 4 liter schelen? Heb wel de bak afgetapt via het officiele aftap gat en de pan verder niet los gehad. Wat is de goede methode om de transmissie olie voledig af te tappen en te vernieuwen. Kon dit niet echt terug vinden in de FSM. Alvast bedankt. Patrick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 7.8 liter is volgens mij de automaat. Ik meen (uit m'n hoofd) dat er in de AX15 een 4,5 liter gaat. ...dus in dat geval hangt het er vanaf welke bak je hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst February 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 transmissie olie ververst. Heb wel de bak afgetapt via het officiele aftap gat en de pan verder niet los gehad. Je had beter de pan eraf kunnen halen want het filter dient ook vernieuwd te worden. Heb al regelmatig verstopte filters gezien en daar gaat de bak niet beter van schakelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 Er blijft nog behoorlijk veel olie in het ventielenblok en de oliekoeler zitten. Die 7.8 liter is bij rebuilt, niet bij refill ;-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bartman Geplaatst February 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2009 Er blijft nog behoorlijk veel olie in het ventielenblok en de oliekoeler zitten. Die 7.8 liter is bij rebuilt, niet bij refill ;-) Klopt bij de TJ ging er na het vervangen van olie en filter van de automaat ook maar iets van 4 liter uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petje Geplaatst February 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Je had beter de pan eraf kunnen halen want het filter dient ook vernieuwd te worden.Heb al regelmatig verstopte filters gezien en daar gaat de bak niet beter van schakelen. Was mischien i.d.d. beter geweest om het filter ook te vervangen. Maar vraag mij af of daar de resterende 3 liter in heeft gezeten Volgens mij zit er een AW-4 transmissie bak onder. Zal de volgende onderhouds beurt het filter ook maar vervangen. Punt is dat ik de jeep ongeveer een jaar geleden gekocht heb en er weinig onderhouds history bekend was (wat eigenlijk toch wel een must is). Wel heb ik bij de motor olie een fles SLIK50 toegevoegd. Merkte wel meteen dat de oliedruk meter nu over de helft kwam bij ca 2500 toeren. Had voorheen het probleem dat deze soms zeer laag stond en zelfs bij het stoplicht of bij een bocht naar links terug viel naar 0 zodat het lampje "check gauges" begon te branden. Nu had ik wel gelezen dat de olie druk sensor/meter vaak niet nauwkeurig meldingen geeft. Maar aangezien ik allergies ben voor controle lampjes ben ik blij dat dit probleem ook opgelost is. Groetjes, Patrick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst February 8, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2009 Er blijft een zeer groot gedeelte van de olie in je koppelomvormer zitten,dus als je alles optelt waar olie in blijft zitten kom je wel aan die 3 liter. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst February 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2009 (bewerkt) Ouote van jeeped: Heb al regelmatig verstopte filters gezien en daar gaat de bak niet beter van schakelen. Hallo. Wat voor verstoppingen zijn dat dan? Wat kan je zoal vinden in zo'n filter? Ik zelf spoel het regelmatig schoon, maar ik doe dat in mijn gevoel voor de kat z'n viool. Hahaha. Het filter(hebben we al eens meer over gebabbelt) is bij mijn XJ maar een stukje grof gaas. En Petje, ik vernieuw regelmatig dus ook alleen maar 3a4 liter. February 9, 2009 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst February 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2009 Ouote van jeeped:Heb al regelmatig verstopte filters gezien en daar gaat de bak niet beter van schakelen. Hallo. Wat voor verstoppingen zijn dat dan? Wat kan je zoal vinden in zo'n filter? Ik zelf spoel het regelmatig schoon, maar ik doe dat in mijn gevoel voor de kat z'n viool. Hahaha. Het filter(hebben we al eens meer over gebabbelt) is bij mijn XJ maar een stukje grof gaas. En Petje, ik vernieuw regelmatig dus ook alleen maar 3a4 liter. Jij hebt dan een filter van gaas maar er zijn nog andere modellen,en deze zijn van een soort vilt. Wat komt er in het filter wat verstoppingen veroorzaakt? Slijtdeeltjes!! Dus metaal enz. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst February 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2009 Tja. Ik snap wel als je een viltfilter gebruikt dat er dan fijn deeltjes opgevangen worden. Laat je zo'n filter te lang zitten dan verstopt de boel. Als ik ververs, zie ik wel een zweem van metallic in de ATF. Echter dit komt dan er allemaal uit en kan niets verstoppen. Wat zou nu de reden kunnen zijn van mijn gaasfilter? Misschien voor hele grote stukken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst February 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2009 (bewerkt) Mag ik er even tussendoor! Enige tijd geleden heb ik met Jeep-Ed gesproken over het vervangen van het filter. Na heel wat telefoontjes met Ed ben ik heel wat wijzer geworden. Het fijnfilter is zo fijn, dat als er geen druk op het systeem staat (laat ik het zo maar zeggen) de olie haast niet door het fijnfilter komt om te circuleren. Ik haalde de bak los en dacht: "Wel, dat is het dan". Toen ik het filter verwijderde uit de bak wist ik niet wat ik zag. De olie spoot eruit. Op het moment dat het filter er nog op zat druppelde het een beetje, bij het verwijderen van het filter: "Het leek wel een tsunami" . Beetje rare vergelijking, maar toch. Ed attendeerde mij ook op de magneetjes die in de pan liggen. Bij mij zat er niets 'vastgeplakt' aan de magneetjes wat ook maar leek op slijpsel of wat dan ook. Mogelijk is bovenstaande een kleine aanvulling. Hartelijke groet, 6 in-line February 9, 2009 bewerkt door 6 in-line Iets vergeten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst February 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 Hallo. Dus ik kan hieruit opmerken, dat het zeer fijne filter zijn werk goed doet. Echter regelmatig vervangen, anders gaat de ATF er niet meer door en je krijgt schakelproblemen. Ik heb dus wel een heel vreemd grof gaasfilter. Ik kan altijd bij mijn verversingen geen aankoekingen van vuil ontdekken. Alles is altijd brandschoon. Misschien de binnenkant van de bak.? hahahah Ik zal nog weleens van de zomer bij de dealer alles laten verversen met filter. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst February 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2009 Het is op zich een klusje waar niet veel aan mis kan gaan. Het is mij ook gelukt . Je moet wel wat ruimte onder de auto hebben anders krijg je de pan en pijlstok moeilijk onder de auto vandaan. Het enige is dat het filter inwendig zit en dat dat voor veel mensen een struikelblok is. Mijn olie was zwart, ik denk dat deze nooit helemaal is vervangen, laat staan het filter. Dus echt een aanrader om dit punt eens goed aan te pakken. Hartelijke groet, 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.